Probleem Trailer Laden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chippewa

Berichten: 179
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: Zieuwent

Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 21:38

Hallo, volgende week ga ik Bright ophalen, het probleem is dat ze niet op de trailer durft.
Ik weet dat je eindeloos geduld moet opbrengen en dus dat zit wel goed, uiteraard heb ik zat beloningsvoertjes bij me, maar wie heeft er nog meer tips.
Denk als we er uren voor uit moeten trekken , het voor het paard ook frustrerend is...
Alle hulp is dus welkom.
Daar ze vrij plotseling weg gaat, heb ik niet voldoende tijd om van te voren te oefenen met haar, eigenaar vertelde me dan ook heel recent dat ze angst heeft om op de trailer te gaan, eenmaal erin heeft ze geen problemen mee.


Groetjes Jennifer

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:44

lekker rondjes lopen voor je haaar de trailer in laat. verder lange lijn. loop zelf rustig de trailer in en maak je klein. laat haar maar snuffelen. evt. een spoor van snoepjes achterlaten...

meikie

Berichten: 1237
Geregistreerd: 05-08-04

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:44

Neem zoiezo een longeerlijn mee die je om de achterkant kan spannen, een kant vast aan de trailer, andere kant in handen van de helper. Ook kan het helpen als je het voordeurtje open zet en een een paards trailer of liever anderhalf paards trailer meeneemt in plaats van een twee paards. Die zijn nauwer en beangstigen meer. Om de ervaring zo min mogelijk traumatisch te maken kun je kiezen voor een rustgevend middel, even met de dierenarts overleggen. Eenmaal bij ons op stal is het gewoon een kwestie van veel oefenen met Sylvia Haha!

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:47

Zorg ervoor dat je een fuik maakt met 2 touwen en 2 hulpmensen die die touwen strak trekken en als ze erin wil hangen een zwiepbeweging maken: niet om in te hangen.
Verder: als ze vooruit loopt laat de druk van het halster los en beloon haar met je stem, achterwaarts houd je druk op het halster. Als ze naar de klep komt en wil snuffelen laat haar dat doen!! Dat is erg belangrijk, ze onderzoekt de trailer en besluit: hier ga ik wel of hier ga ik niet in. Als je haar dan ruimte geeft en beloont zal ze waarschijnlijk met je meelopen.
En doe handschoenen aan...succes.

Chippewa

Berichten: 179
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: Zieuwent

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 21:49

meikie schreef:
Eenmaal bij ons op stal is het gewoon een kwestie van veel oefenen met Sylvia Haha!

hahaha ik zag dat sylvia een hele mooie gele trailer heeft staan, daar gaan we dan maar eens flink gebruik van maken, dus als je je verveelt..lol

Groetjes Jennifer

meikie

Berichten: 1237
Geregistreerd: 05-08-04

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:51

Ja Sylvia weet wat ze doet, heeft al heel wat paardjes de trailer op leren gaan, ook de mijne! En ze heeft een camera in de bus/trailer zodat je je paard ook op de trailer in de gaten kunt houden. Ideaal!

Quartertje
Berichten: 477
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:40

Vooral direct beginnen met longeerlijnen etc. dan gaat ze er straks nooit meer op. Maar ja dat moet je zelf weten natuurlijk. Luister vooral niet naar andere mensen, iedereen weet het altijd beter. Rust en de tijd nemen dat is het belangrijkste. Vraag anders eens aan Annemarie van den Toorn, annemariev hier op bokt.

stefoo

Berichten: 320
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: Dronten

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:01

Ik weet niet op het al gelukt is, maar Ik ken het probleem, vorge keer duurde het een uur voordat mijne erin stond.. Het aller aller belangrijkste is dat je enorm veel gedult hebt. Wij hadden de trailer met de zijkant tegen een muur/schuurtje aangereden zodat ze er al aan 1 kant niet langs kon springen. We hadden haar voor de trailer klep gezet en laten snuffelen an hooi op de trailerklep gelegd. maar wel steeds iets verder weg zodat ze er moeite voor moest doen om erbij te komen. Na ongeveer 20 minuten ging de eerste poot erop, en meteen er weer af. Goed belonen. En weer vanaf voor beginnen. toen ze naar de andere zijkant wou springen deden we aan de zijkant dan de trailer een longeerlijn zodat het wel iets blokeerde en alleen naar voor kon lopen., Doordat ze telkens aan het eten was op de trailer klep en telkens een poot erop zetten gaven we haar een klein zetje bij haar achter benen en toen liep ze er zo in. Zet altijd het voor deurtje open van de trailer en als het donker in in de trailer het lampje aan. Succes en doe het niet met teveel mensen wat daar worden ze alleen maar drukker van.. Knipoog

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, Belgiƫ

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:31

Een paard die ik kende, wou er ook niet op. Die hebben ze eerst laten snuffelen en eten geven op de laadklep, zodat ze zich veiliger voelde. Volgende dag zelfde, een stapje meer erop, direct belonen en terug eraf. Als dat goed ging, 2 longeerlijnen kruisen achter het paard, niet aanspannen, gewoon ter aanduiding. en dan helemaal in de trailer. Ook dit veel herhalen en belonen. Werk ook met druk weghalen en toenemen. Succes!

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:36

bij een 2 paardstrailer scheelt het vaak als je het middenschot opzij zet. je hebt een nadeel,en dat is dat het schot later ook weet op zijn plaats moet (als ze er eenmaal instaat) maar vaak kun je haar dan wel even tegen houden. Succes ermee. En trouwens, verder heel lief en rustig blijven. Ze moet wel vertrouwen in jou blijven houden.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:26

En aan de zijkant van de trailer gaan staan (wel erin, maar niet in het midden) met je rug naar haar toe. En zelf je rust houden!

Chippewa

Berichten: 179
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: Zieuwent

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 22:29

iedereen bedankt voor de tips, ik denk dat k met rust,geduld en wat lekkere voertjes een end ga komen, heb ook geen haast dus neem de tijd. zondag is het zover....
groetjes Jennifer

Quartertje
Berichten: 477
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:34

Chippewa schreef:
iedereen bedankt voor de tips, ik denk dat k met rust,geduld en wat lekkere voertjes een end ga komen, heb ook geen haast dus neem de tijd. zondag is het zover....
groetjes Jennifer


Is het laden gelukt?

Chippewa

Berichten: 179
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: Zieuwent

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 17:59

Quartertje schreef:
Chippewa schreef:
iedereen bedankt voor de tips, ik denk dat k met rust,geduld en wat lekkere voertjes een end ga komen, heb ook geen haast dus neem de tijd. zondag is het zover....
groetjes Jennifer


Is het laden gelukt?


uiteindelijk wel, na 2 en half uur...
Ze was dus niet angstig, maar maakt er een spelletje van...
De oude eigenaren hadden echt geduld maar het was te lief, continu voeren..tja waarom zou je dan nog de trailer ingaan als je ook halverwege de trailer voertjes krijgt.
Uiteindelijk toch een longeerlijn achter haar gespannen en toen stond ze er zo in...en ging lekker haar hooi eten.

Groetjes Jennifer

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:34

Dan heeft ze dus geen angst Knipoog

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:37

Voor het oefenen misschien een goeie om het boekje 'veilig paarden transporteren' eens te lezen, staan hele goeie tips in.

jacQ2203

Berichten: 31
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:50

zorg voor veel hulp, zo kom je er sneller Pling

ilseb

Berichten: 154
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Hulst

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 07:32

Bekijk de DVD Troublefree Trailerloading van Parelli. Naar mijn mening is deze methode de enige juiste oplossing. Als je je tijd ervoor neemt en het goed doet zal hiermee het probleem vorgoed verdwijnen.

Quartertje
Berichten: 477
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:27

Ik heb zelf hulp gehad van Albert Huesken en een cursus van Annemarie van den Toorn gevolgd echt super. Dit is allemaal op de manier van Monty Roberts. Met rust en geduld kom je er wel. Welke methode je ook kiest, zorg er voor dat je er zelf een goed gevoel bij hebt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:58

Als hetgeen angst is, en het gewoon uitproberen was, kun je gerust wat meer druk gebruiken om je paard er in te krijgen.
Mocht je willen blijven oefenen: voer je paard alleen maar in de trailer, wedden dat ze er in no-time op staat?

Chippewa

Berichten: 179
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: Zieuwent

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 14:17

Cassidy schreef:
Als hetgeen angst is, en het gewoon uitproberen was, kun je gerust wat meer druk gebruiken om je paard er in te krijgen.
Mocht je willen blijven oefenen: voer je paard alleen maar in de trailer, wedden dat ze er in no-time op staat?


Het was absoluut geen angst, ze heeft er met haar oude eigenaar altijd een spelletje van kunnen maken omdat die dat toelieten.
Ga wel met haar oefenen, binnenkort is er op stal een clinic voor trailer laden, ben ervan overtuigd dat dit probleem zo verholpen is..

Groetjes Jenn

Anoniem

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:50

OMG --> TAO.

cissy

Berichten: 19848
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Probleem Trailer Laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:15

clinic trailerladen? interessant...
waar en van wie als ik vragen mag? mag ook per PB