Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:12

Maar bij een prok certicicaat worden geen foto's van de rug gemaakt.
En omdat de verkoper ter goeder trouw je paard nog eens kwam rijden, maak ik eraan op dat hij echt nooit heeft geweten van de KS.

Dan is mijn vraag, waarom moet een verkoper dan het paard terug nemen?

Dat is heel wat anders als het verhaal van TS, waar de verkoper wel wist van een gebrek.

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:42

het is inderdaad zo dat de kans bestaat dat de koper nooit geweten heeft van de kissing spines, maar het is en blijft een verborgen gebrek toch?

Anoniem

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:44

Geen idee hoe de wet daar tegen aan kijkt, maar ik vind van niet.
Je koopt een levend wezen, dan weet je dat er wat kan zijn of komen.
Als de verkoper toen een paard heeft verkocht wat goed was, waarom moet hij dan nu de dupe worden? Bij verkoop had het paard dit nog niet laten zien als klacht.
Heel jammer voor diegene die hem nu gekocht heeft, maar dat is het risico met levende dieren.

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:48

het gaat mij er ook om wat de wet hiervan vind. Het gaat mij er ook niet om dat de verkoper niet eerlijk is geweest. Dat weet ik niet. Er zijn zeker dingen die tegen hem wijzen, er wordt ook niet op de brieven gereageerd, er zijn ook erg veel dingen die met hem mee wijzen. Ik heb ook nog steeds geen hekel aan de verkoper ofzo? Ze zijn altijd hartelijk geweest! Hij had het paard ook nog niet eens een half jaartje!

Dit is niets persoonlijks, maar gewoon een zakelijk geschil. Klinkt wel heel raar als we het over een erg lief, levend wezen hebben.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:46

Volgens mij is het de wet, dat een paard met een verborgen gebrek terugkan, ook al wist de verkoper dat niet.
(dit is anders dan bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis).
Wel moet de koper bewijzen, dat het gebrek voor de koop al aanwezig was. De bewijslast ligt dus bij de koper!
Voor diverse afwijkingen/gebreken ligt een zgn antedateringstermijn vast. Dat wil zeggen, dat als het paard het gebrek binnen deze termijn het gebrek blijkt te hebben, bewezen wordt geacht, dat hij het voor de koop ook al had.
Voorbeeld: voor cornage wordt 4 weken gehanteerd, voor stalgebreken enkele dagen!
(maar bij bijv. een kribbebijter zou je kunnen onderzoeken of de tanden ook overmatig zijn afgesleten of dat hij littekens van een luchtzuigband heeft zodat je alsnog kunt bewijzen dat hij het al langer deed)

Voor OC wordt bij paarden van jonger dan een jaar 3 weken gehanteerd, voor oudere paarden 3 maanden. feitelijk is de antedanteringstermijn dus verstreken, wat het er voor ts niet gemakkelijker op maakt.

Moraal van het verhaal: de antedateringstermijnen zijn kort. Als je net een paard hebt gekocht en er is wat mee, kijk het dan niet aan maar laat meteen uitgebreid onderzoek doen!

Maar in het geval een consument een paard koopt van een handelaar, kan het allemaal wat gecompliceerder liggen.
Dan kan onder omstandigheden het consumentenkooprecht van toepassing zijn. In dat geval dient de verkoper te bewijzen dat het paard niet aan een aandoening leed voor de koop. Hierdoor wordt de bewijslast in het voordeel van de koper omgekeerd. In beginsel dient de koper er echter vanuit te gaan dat hij dient te bewijzen dat het paard een verborgen gebrek heeft. En dat is zeker niet éénvoudig!

M.a.w. de nederlandse wetgeving word je weer eens niet vrolijk van.
Samengevat: ik zou rechtshulp zoeken....

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:52

Vandaag kwam ik de "dame" van de verkopende partij tegen (M.V.) op een dressuurwedstrijd en kon het niet laten. heb haar gevraagd hoe het mogelijk is dat ze met een schoon geweten gewoon lekker op concours gaat? Ze vroeg me waar ik me mee bemoeide, toen ik antwoorde dat vrienden voor elkaar op moeten komen, draaide ze zich om! Van haar oogpunt uit gezien, denk ik heel verstandig! Een kennisje van haar (met een stal V.H. jasje aan) riep nog van 10 meter afstand: zeker een slecht geweten, toen heb ik geantwoord: "er kan volgens mij maar één zijn met een slecht geweten".
Ben er natuurlijk niets mee opgeschoten, maar ben het wel even kwijt!

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 19:34

Volgensmij is het idd zo dat bewijs last van handelaar naar particulier bij de handelaar ligt en wanneer particulier tegen particulier dit lastiger word,maar als hij geen handelaar is waarom heeft hij hem dan maar een halfjaar gehad??Daarbij is in geval van vergroeiing in de ruggenwervels best makkelijk te bewijzen hoe lang dit al gaande is,gewoon naar van muiswinkel rug op foto en hem om een verklaring vragen,hoe lang dit paard dit al heeft.
Daarna is het alleen een kwestie van een lange adem want je GELIJK hebben is nog wat anders dan je GELIJK krijgen,helemaal hier met al de langdradige procedures,en al die tijd zit jij wel met de kosten van dit dier en de verandwoordelijkheid.
Maar torette misschien kan je een pb naar floortje hier eerder in dit toppic sturen zij doet veel paarden zaken.

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:20

Saarte1, bedankt nog voor de tip, heel raar maar ik lees het nu pas! Dat met die ruggenwervels is trouwens aangeboren! En hij heeft dit paard wel gekocht om weer te verkopen, maar is geen officiele handelaar!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:02

Nou, ik heb mn huiswerk nog eens gedaan, het staat en valt inderdaad met de vraag of de persoon in kwestie een officiele handelaar is.
Zo niet, ligt de bewijslast bij de koper. Als het gaat om een vergroeiing in de ruggewervel, zou het nog best weleens kunnen lukken, om aan te tonen dat het paard het al gehad moet hebben.

In ieder geval, als je een rechtsbijstandsverzekering hebt of je hebt recht op toegevoegde rechtshulp, zou ik ervoor gaan.

Als je erachter zou kunnen komen dat de vorige eigenaar er al vanaf wist, kwestie van een beetje netwerken, dan wordt je positie al weer een stuk gunstiger.

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:26

heeey bedankt! We gaan er tegenaan! het blijft wel lastig, vooral om dat het om een levend wezen gaat en omdat ik de verkoper graag mocht/mag!

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 13:34

Ok succes!!!!!!!!!! laat je het even weten als er nieuws is????

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:17

dankjewel! ik ga jullie zeker op de hoogte houden!

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:08

Torette, nog geen nieuws verder?

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:30

We zijn volop bezig! Er is nu bij de advocaat vandaan een brief naar de oude eigenaar. Er staat zoiets in van dat hij dat paard terug moet nemen en het bedrag terug moet storten. De kosten van de advocaat zullen dan nog voor ons zijn. Als hij dat niet doet voor een bepaalde datum (ergens rond 10/15 okt) zal er een proces gemaakt worden en zullen de kosten daarvan ook voor hem zijn.
Ik baal er heel erg van dat dit zo moet!

Ik zal jullie op de hoogte houden!

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 06:40

Ik hoop voor je dat het allemaal gaat lukken!

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:23

dat hoop ik ook! Bedankt!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:49

runningkawa schreef:
Ik ben vorig jaar zelf opzoek geweest naar een paard.
Maar had telkens de afspraak, goedgekeurd mijn kosten van de keuring, afgekeurd kosten voor de verkoper.

Een paard of 6 later, hag ik geen paard, maar gelukkig ook alleen maar wat tijd verloren.


Ik ben ook op zoek geweest naar een paard. Uiteindelijk een heel leuk beestje gevonden en laten keuren in Someren. Paard werd afgekeurd op de voorbenen bij de hoefkatrol. Wij hadden ook de afspraak dat de verkoper dan zou betalen.
Wat denk je? Hij is daarna met de foto's naar zijn eigen DA gegaan en die vond het wel een 2. Vent weigerde dus te betalen. Uiteindelijk dus de rechtsbijstand erop moeten zetten.

Hoe kun je zoiets nou voorkomen?

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:53

Misschien interessant om even te lezen?

http://www.paardenadvocaat.nl/html/verborgengebreken.html

"OC is een storing in het verbeningsproces van het kraakbeen, waarbij bij paarden tot één jaar slechts een zeer korte antedateringstermijn wordt aangehouden van circa drie weken. Bij paarden ouder dan één jaar wordt een antedateringstermijn van circa drie maanden aangehouden."

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 19:32

ik dacht vanaf 15 mnd?

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:57

Zo als ik heb geleerd op een cusus paardhouderij kan je dat paard binnen een bepaalde tijd van maanden terugbrengen met geld terug bij verborgen gebreken

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:36

Een vergroeiing in de ruggewervel is niet hetzelfde als OC.
Daarbij zijn antedateringstermijnen termijnen zijn die als gebruikelijk worden gezien in de rechtspraak, maar het zijn geen wettelijk vastgelegde termijnen. Dus wat ze leren op die cursus paardenhouderij weet ik niet, maar het aantal maanden is niet (wettelijk) bepaald.
Het is dus allemaal niet zo zwart/wit. Het gaat erom dat je aannemelijk maakt, dat het paard de afwijking al had op het moment van aankoop. Als het mevrouw lukt om als particuliere verkoper beschouwd te worden, ligt de bewijslast zelfs bij de koper (ts dus).
Dat is dus allemaal nog niet zo eenvoudig.

ufetty

Berichten: 31
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Schiedam

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:04

theoretisch zou de oude eigenaar hem terug moeten nemen maar in de praktijk blijkt het niet zo te werken. Heb zelf ook een paard gehad wat na een maand al kreupel was. Heb hem ook niet terug kunnen brengen naar de oude eigenaar

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 19:31

Nee idd de theorie en praktijk verschillen helaas nog al eens al sta je in je recht!!!!!!!!!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:47

Wel is het zo dat verkopers in zo'n geval nogall eens bluffen door keihard te zeggen dat hij niet terug kan. Daar hoef je je natuurlijk niet meteen door af laten schrikken. Soms is het booswil, soms zijn ze zich niet bewust van hun wettelijke plichten.
In beide gevallen kan het soms weleens helpen wat zwaarder geschut in stelling te brengen, bijv. een brief op poten van een advokaat. En dat hoeft helemaal niet zoveel te kosten.

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:47

Vraag het aan een rechtswinkel dat is het beste advies wat je kan van een deskunding iemand,die ook geen geld kost haal ook wat info bij hetKHI en met je kennis kan je ook naar progamma's ben breng je dit probleem voor aan meerdere mensen.