Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:50

Sorry, tuurlijk is het rot vor degenen die nu dat paard met OCD heeft maar eigenlijk is het eigen schuld: Ze had foto's moeten maken....... Ze heeft zelf gekozen geen rontgen keuring te doen dus valt de verkoper niets te verwijten. ik vind het tamelijk naief om niet te keuren op advies van notabene de VERkoper!
Trouwens zo heel groot is het drama ook weer niet, een OCD kan prima worden verwijderd hoor. Kost rond de 700-1000 euro.
Het is hard maar de verkoper is mi onschuldig

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:57

Juist dat de verkoper het advies heeft gegeven om geen foto's te laten maken, zegt in dit geval meer over de verkoper dan over de koper. Het lijkt er dus sterk op dat de verkoper op de hoogte was van het gebrek. Misschien is het wel naIef van de koper om geen foto's te laten maken, maar bij de koop van een paard is het vaak toch ook een kwestie van vertrouwen. Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoe het gegaan is en een handige verkoper kan je best "inpakken". Ik hoop dat ze een rechtsbijstandverzekering hebben, want ik zou er zeker een rechtszaak van maken.

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:13

PoohBear schreef:
Sorry, tuurlijk is het rot vor degenen die nu dat paard met OCD heeft maar eigenlijk is het eigen schuld: Ze had foto's moeten maken....... Ze heeft zelf gekozen geen rontgen keuring te doen dus valt de verkoper niets te verwijten. ik vind het tamelijk naief om niet te keuren op advies van notabene de VERkoper!
Trouwens zo heel groot is het drama ook weer niet, een OCD kan prima worden verwijderd hoor. Kost rond de 700-1000 euro.
Het is hard maar de verkoper is mi onschuldig


Hallo zeg, ga jij eens ff ergens anders op reageren !!

Anoniem

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:16

Waarom?
Als zij die mening deelt mag ze die natuurlijk ook hier plaatsen.

En het is idd een feit dat als je zelf niet keurt je voor verassingen kan komen staan.

Ik ben vorig jaar zelf opzoek geweest naar een paard.
Maar had telkens de afspraak, goedgekeurd mijn kosten van de keuring, afgekeurd kosten voor de verkoper.

Een paard of 6 later, hag ik geen paard, maar gelukkig ook alleen maar wat tijd verloren.

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:22

[quote="runningkawa"]
Waarom?
Als zij die mening deelt mag ze die natuurlijk ook hier plaatsen.

Vind het een beetje cliche om over "eigen schuld" te praten, terwijl iemand zo in de s h i t zit !!!
Niet netjes!

Anoniem

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:25

Dat kan idd niet prettig zijn om te horen. Maar mag het daarom niet gezegd worden?

Maar het is misschien wel een duidelijk waarschuwing voor mensen die ook net rond de aankoop van een paard zitten.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:35

Ik denk dat de opmerking van PoohBear dat de verkoper in dit geval onschuldig is in het verkeerde keelgat is geschoten. Als je een paard verkoopt waarvan je weet dat het niet goed is (en daar lijkt het hier wel op) dan ben je in mijn ogen gewoon een oplichter. Als je de naam van je handelsstal hoog wilt houden, dan zou je het paard moeten terugnemen of een regeling moeten treffen om een eventuele operatie te betalen. (door bijv. een korting op de verkoopprijs)
Het gaat hier niet om een particulier die te goeder trouw zijn paard verkoopt en niet wist dat het iets mankeerde.

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:37

Jol1 schreef:
Ik denk dat de opmerking van PoohBear dat de verkoper in dit geval onschuldig is in het verkeerde keelgat is geschoten. Als je een paard verkoopt waarvan je weet dat het niet goed is (en daar lijkt het hier wel op) dan ben je in mijn ogen gewoon een oplichter. Als je de naam van je handelsstal hoog wilt houden, dan zou je het paard moeten terugnemen of een regeling moeten treffen om een eventuele operatie te betalen. (door bijv. een korting op de verkoopprijs)
Het gaat hier niet om een particulier die te goeder trouw zijn paard verkoopt en niet wist dat het iets mankeerde.



Je zegt het precies goed, ik vind het ook pure oplichters! En ze doen dus helemaal niets!!!

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 10:45

runningkawa schreef:
Maar als een gebrek niet op de foto te zien was, dan kan de verkopende partij het toch ook niet weten?





Dat ging over haar vorige paard die helemaal gekeurd was voor amerika,had uiteindelijk ataxie in de rug.En heeft ze inlatenslapen domme pech.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 10:49

De ocd waar het hier over gaat is niet even een chipje ,maar 4 mega brokstukken dus kunnen helaas niet verwijderd anders had ze dat wel laten doen ,dan had ze er als nog een fijn paard aan kunnen hebben ,nogmaals ze heeft er alles aan willen doen maar dit paard is gewoon niet geschikt voor de sport punt.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 10:54

En ja dit gaat idd over: M. V. van de Vh. uit O. P., juist door dat wij dit links en rechts melden blijkt nu dat wij niet de enige zijn die daar een paard vandaan hebben die niet volgens afspraak verkocht is!!
Laatst bijgewerkt door Saartje1 op 28-08-06 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:42

Ik ga temmen; dit is strafbaar. niet onaardig bedoeld Saartje, maar het zou sneu zijn als je ook nog eens een aangifte wegens smaad aan je broek krijgt!

Jongens, kijk nou uit met het plaatsen van namen in dit verband op het forum; ik herinner me nog een heel vervelend akkefietje over een droesmelding ergens in Drenthe, waar ook namen werden genoemd en wat een heel naar staartje heeft gehad. Ookal bedoelde de ts daar het heel goed allemaal.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 11:44

OOk nog eens?? Ik wil alleen maar voorkomen dat dit nog meer mensen overkomt, en naar mijn weten niet strafbaar, alleen waarschuwend!!

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:27

Ik denk niet dat de genoemde persoon een rechtszaak wegens smaad zal beginnen in dit geval. Dan zal ze zelf ook met de billen bloot moeten!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:42

runningkawa schreef:
En ik dergelijk verhaal, maar dan andersom.
Paard is eerlijk verkocht, met klinische keuring.
Koper wilde zelf geen foto's wat wel mocht van de verkoper. Die betaald netjes bij afkeuring

Het was een sensibel paardje, paar maanden zadelmak, waarbij verteld is dat je rustig aan moet doen.
Waarschijnlijk is dat niet gedaan en zal het paardje niet zo braf meer zijn geweest
De eigenaar heeft toen foto's laten maken en daar kwam een 3tje ergens uit.
Wat natuurlijk kan, wat de verkoper niet wist. Die heeft geen röntgen-ogen.

Om een lang verhaal kort te maken, de verkoper heeft dat paard terug moeten nemen, met alle kosten van de koper erbij

Te belachelijk voor woorden, maar zo kan het dus ook.

Ondertussen is het paardje verkocht aan iemand die er wel mee om kan gaan en ze springen nu ontzettend netjes het L rond, met bijna elke keer prijs. Paard heeft nog nooit een stap onregelmatig gelopen.


Runningkawa, Heb jij het paard terug genomen of was er ook een rechtzaak aan verbonden?

Anoniem

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:45

Het was niet mijn paard, maar het paard voor iemand waar ik toen voor reed.

Dat paard heeft hij terug moeten nemen en alle gemaakte kosten van de koper moeten betalen.

te belachelijk voor woorden, maar zo kan het dus ook.
Als je als koper gewoon oneerlijk bent, kun je een aardige verkoper dus ook eronder trekken.

En zo moet je het denk ik altijd zien.
Bij alles zijn oneerlijke mensen.

Dus in die zin is het zowel voor koper als verkoper misschien wel zinvol om een paard te verkopen met foto's.
Kan er aan beide kanten niet gefraudeerd worden

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:48

komt-ie nog een keer: De verkoper kan het verzaken van zijn spreekplicht niet verdoezelen door jou op je onderzoeksplicht te wijzen, daar is duidelijke jurisprudentie over.

Iets anders is dat je een contract sluit, en dat je moet lezen voor je daar je handtekening onder zet. Als je bij een handelsstal een paard koopt en de naam van de handelsstal staat niet op het contract, is dat toch verdacht, of zie ik dat verkeerd?

Tegen een handelsstal kun je je beroepen op non-conformiteit: een paard dat niet geschikt is te doen waarvoor hij gekocht is. Dat is niet al te moeilijk, en valt onder de consumentenbescherming. Dat kan dus als je tegen de handelsstal procedeert. Als dat niet zo is, en je inderdaad tegen een particulier praat, zou ik beginnen dat toch onder het consumentenrecht te laten vallen. Dit is bedoeld om een enorm kennisverschil te overbruggen. Je hebt met het bedrijf gepraat en bent namens de handelsstal geholpen, misschien heb je zelfs meerdere paarden geprobeerd, dus dat deze net toevallig niet van de stal was, kan jou misschien niet worden tegengeworpen. Geen sterke zaak, maar valt te proberen.

Als je consument tegen consument moet, moet je niet alleen aantonen dat met de levering van het paard iets ondeugdelijks is geleverd, maar ook nog eens dat de wederpartij dit wist. Dat laatste is echt heel lastig, omdat je niet in hun administratie kan neuzen (daar is wel een procedure voor, maar de kans dat je daarmee boven tafel krijgt wat je zoekt, is in dit geval niet zo groot). Ze moeten het je bewust verzwegen hebben. Dat ze je aanraadden te laten keuren kan ófwel betekenen dat ze iets te verbergen hebben en je zich daartegen door keuring wilden indekken, ófwel dat ze het echt niet wisten. Als zij dat paard net een paar dagen op stal hebben staan, en er nog nauwelijks mee hebben gewerkt, kan dat best. Jij moet dus echt met dierenartsrapporten komen die zij hebben laten maken en waaruit het blijkt, of bewijs dat het paard eerder is verkocht en wegens dit probleem is teruggekomen.

Al met al is de informatie die je verstrekt ingegeven door superbegrijpelijke teleurstelling en irritatie, maar het hoeft niet perse zo te zijn dat de wederpartij blaam treft. Of er hier sprake is van wanprestatie of van tegenvallende toekomstverwachtingen is gewoon naar aanleiding van deze informatie niet te vertellen.

En over die smaad: ik zou er écht mee uitkijken. Als jij naar het inzien van mijn client al onterecht klaagde over het paard, en je zou dan op een forum als Bokt, waar heel veel paardenmensen zitten, gaan vertellen dat je mijn clienten had zitten bedotten, kon je op termijn van drie dagen een kort geding-dagvaarding in de bus vinden. Wees gerust, ze zijn mijn client niet, maar ik zou zorgen dat jou geen enkel verwijt treft, dat maakt het schikken makkelijker Knipoog

Anoniem

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:52

Ik heb nog nooit een paard gekocht me een contract en ook nog nooit gezien dat er 1 is verkocht met een contract.

Verder kan een paard bij mij wel goed luisteren en verkocht worden voor het doel de koper hem wil.
Maar als blijkt dat de koper niet kan rijden en een paard na een weekje door heeft dat hij kan gaan en staan waar hij wil.
Is dan het paard onder valse voorwaarden verkocht
Is het paard dan niet goed voor het doel of moet de nieuw eigenaar eens naar zijn kunnen durven kijken?

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:01

FloortjeM, ik heb juist uit het bericht van ts begrepen, dat de verkoper aanraadde om het paard juist niet te laten keuren i.v.m. de "lage" aankoopprijs van het paard. Dat is wel verdacht in dit geval. Het lijkt er dan toch op dat de verkoper juist niet wil dat het paard gekeurd wordt?

Anoniem

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:06

Jol1, kun je dat stukje dan misschien even uit het bericht van de TS halen? Ik kan het niet vinden....

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:10

Ts schreef dit:

"deze is wel klinisch gekeurd maar geen foto's(op advies van verkopende partij om dat ie niet te duur was".

Daaruit maak ik op dat de koper op advies van de verkoper geen foto's heeft laten maken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:11

Jol1 schreef:
FloortjeM, ik heb juist uit het bericht van ts begrepen, dat de verkoper aanraadde om het paard juist niet te laten keuren i.v.m. de "lage" aankoopprijs van het paard. Dat is wel verdacht in dit geval. Het lijkt er dan toch op dat de verkoper juist niet wil dat het paard gekeurd wordt?

als een verkoper zegt NIET keuren op welke manier dan ook, dan weet je dat daar de aandachtspunten liggen

Anoniem

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:12

Idd Ja

Als de verkoper over niet keuren begint, mag hij hem bij voorbaat al houden

Mogen ze bij mij ook als ze niet willoen betalen bij afkeuring.

Natuurlijk niet goed te praten als de verkoper zoiets bewust doet.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:12

Het lijkt me dat er dan toch juist een belletje gaat rinkelen? Ik vind het verkeerd van de verkoper hoor, daar gaat het me niet om, maar ik vind het ook heel naief om de hele schuld op de verkoper te gooien. Je hebt zelf ook verantwoordelijkheid en gezond verstand als koper en je bent erg naief om iemand blindelings te vertrouwen als het om paardenhandel gaat.

Voorbeeldje:
Mijn paard van nu werd bij de verkoop wel 100 keer van gezegd 'Ik weet niet of hij luchtzuigt hoor.' Toen wist ik al dat hij het DUS deed, anders hadden ze het nooit zo nadrukkelijk gezegd Clown (alleen maakte het me niet uit, als hij maar loopt Haha! )

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:15

[quote="Saartje1"]
Een vriendin van mij heeft een paard gekocht van 4000,-euro deze is wel klinisch gekeurd maar geen foto's(op advies van verkopende partij om dat ie niet te duur was).


Dit is het stukje