wie heeft er ervaring met intercontinentaal paardentransport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

wie heeft er ervaring met intercontinentaal paardentransport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 20:30

Het gaat dus om vervoer per vliegtuig naar een ander werelddeel. (dus niet om transport per vrachtwagen binnen Europa)
Ik heb al contact gehad met 2 verschillende bedrijven die vervoer per vliegtuig een veel dat daarbij komt kijken afhandelen. En ik weet dat gezondheidsbepalingen, quarantaine duur e.d. per land verschillend zijn en heb ook een idee van de kosten.

Maar ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die een paard naar een ander werelddeel vervoerd hebben.

Hoe heb je dat geregeld (via wie/welk bedrijf mag ook per PB), hoelang duurde het om alle gezondheids verklaringen e.d. te regelen, heeft het paard in quaranteine gestaan en hoelang? hoe is het transport verlopen en waar ik ook erg benieuwd naar ben, had het paard veel moeite met het wennen aan een nieuw klimaat?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: wie heeft er ervaring met intercontinentaal paardentransport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:00

Ik ben erbij geweest toen 9 paarden werden verhuisd van respectievelijk Nederland/ Duitsland naar Zuid-Korea. Ik liep stage op de stal waar een paar paarden vandaan kwamen, en ben mee geweest als groom in het vliegtuig (en naderhand nog een tijdje op de stal in Korea gewerkt)
Dit ging via Klatte, een duits bedrijf. Ik had contact met Bernd Blume, en kan er niets anders over zeggen dat die man zijn werk echt enorm goed doet (én hij heeft ons binnen no-time weer thuis kunnen krijgen toen we weg wilden. "You want to fly home today or tomorrow?", dan heb je het dus wel over een vlucht van 10 (?) uur, last minute niet-te-betalen uiteraard, en dat kon ie zo regelen, hij deed enorm zijn best voor ons! weet echt niet wat ik zonder die man had gemoeten)
Die paarden hebben van tevoren op het bedrijf van Klatte in quarantaine gestaan (hoe lang durf ik niet te zeggen), en in Korea nog 2 weken. De bloedtesten kunnen erg verschillen in hoe lang het duurt voor je de uitslag krijgt, en in prijs! (voor exact dezelfde test dus) Paarden die via Duitsland reisden en daar werden getest, dan was je een stuk goedkoper (en sneller) uit.
Tijdens het transport, de paarden stonden in 3-paards containers, kregen ze een hooinet voor hun neus en om de 2-3 uur water. Tijdens opstijgen en landen waren we bij ze. Sommige paarden willen nog wel eens op hun kont gaan zitten met opstijgen om die druk te compenseren, maar dat kan niet zoveel kwaad. Verder was er onder die 9 paarden niet één die ergens last van had of moeilijk werd. Eén paard, een Kladruber, wilde niet drinken. Eenmaal op de grond deed ie dat wel gewoon, en had ook geen problemen gegeven. De paarden stonden mooi rustig, een stuk prettiger dan in een trailer of vrachtwagen vond ik persoonlijk. Ook het opladen in de containers op schiphol gaf weinig problemen, ze liepen er op één na zo op, maar die ene wilde ook slecht op de vrachtwagen, dus ja...
Het klimaat in ZuidKorea is natuurlijk een stuk warmer en vochtiger als hier, maar de paarden konden er over het algemeen erg goed aan wennen. Een Fries had het een stuk zwaarder (maar er werd ook totaal geen rekening gehouden met het paard, gelijk vol in het werk midden op de dag, en dier was al niet in sportconditie, dus dan krijg je dat, erg zielig)

Opladen op schiphol, deze wilde er dus niet op Duivel
Afbeelding

Container vanaf de voorkant, was in 't vliegtuig
Afbeelding

Het laadruim waar de containers staan
Afbeelding

En zo werden de containers in Seoul weer uit het vliegtuig gehaald
Afbeelding

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: wie heeft er ervaring met intercontinentaal paardentransport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:32

Als je me meer info geeft (mag ook via pb uiteraard) dan kan ik je meer vertellen. Het is per land en werelddeel erg verschillend hoe makkelijk en snel je de boel geregeld hebt en het is ook per klimaat verschillend hoe gemakkelijk je paard er weer aan went.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Re: wie heeft er ervaring met intercontinentaal paardentransport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:55

Concorde, dank je wel voor je verslag en foto's. Weet je toevallig of dat Duitse bedrijf een website heeft? Was er naast jou nog een andere groom in het vliegtuig? En waar zit je dan tijdens de vlucht? Heb je enig idee of de eigenaar / vaste verzorger van het paard op verzoek met het paard mee kan reizen?

Katja, ik heb een PB gestuurd.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: wie heeft er ervaring met intercontinentaal paardentransport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:10

Ligt aan de maatschappij of je mee kan reizen. Wij vlogen KLM, meestal is het wel mogelijk geloof ik.
Per container (3 paarden) mocht er 1 groom mee, en er ging een vluchtbegeleider mee van schiphol. Die legde ons ook keurig het een en ander uit. 'Ons' vliegtuig was deels vracht- deels personen. In het achterste deel stonden de containers. Wij zaten in de achterste rij van de economy class, konden zo door een deurtje naar het laadruim.
www.gklatte.de
mensen spreken ook heel goed engels, en paarden kunnen daar in quarantaine en dergelijke.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: wie heeft er ervaring met intercontinentaal paardentransport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:51

In 1998 verkocht ik 2 paarden voor het eerst naar Amerika, vorig jaar nog 1 en dit jaar 1 naar Canada. Ik doe dit via KLM zelf (cargo) ben super tevreden over de service en ook hoe ze met de paarden omgaan. Per paard krijg je 1 retour ticket mee voor de groom maar wij begeleiden alleen het transport van het adres naar amsterdam. Een keer mee vliegen lijkt me nog wel gaaf maar daar heb ik nu met een eigen bedrijf echt geen tijd voor.