rijstijl met een trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 09:11

hoi bokkers,

hier misschien een gekke vraag;
maar hoe is jullie rijstijl als je met een geladen trailer rijdt?

mijn vader zal namelijk,als ik een eigen paard heb gevonden,deze gaan vervoeren voor mij met de trailer,hij heeft elk rijbewijs wat er maar te halen valt en ook practisch in elk denkbaar voertuig gereden,alleen een geladen trailer heeft hij nog geen ervaring mee.

hebben jullie tips voor een eerste keer trailerrijden?
mijn vader is overigens een zeer goede,voorzichtige chauffeur(is ook stadsbusschauffeur)
maar een eerste keer is toch vreemd.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:42

Met een trailer is het heel belangrijk om bij wijze van spreken te rijden alsof je een glas water hebt staan op de bodem waar je niet mee mag knoeien, hihihi....

Even serieus, rechtuit kun je best harder dan 80. Als er genoeg overzicht, ruimte is en je houdt genoeg afstand maakt dat niet zoveel uit. Ik rijd liever 90 met de rest mee dan dat iedereen bovenop me trailer komt duiken. Tevens heb ik een automaat die rustiger rijdt als ik wat harder rij.

De bochten: errug langzaam !!! Bedenk goed dat een paard niet weet welke kant hij opgaat en balans moet zoeken. Wij hangen automatisch mee in bochten en weten wanneer dat komt, een paard niet. Pas na de bocht weer gas gaan geven.
Voor de bocht genoeg afremmen en goed insturen zodat je niet tijdens de bocht nog eens op de rem moet of extra moet draaien aan je stuur.

Rustig optrekken, ver van tevoren remmen.
Houd er rekening mee dat er altijd auto's voor je neus duiken die niet achter zo'n k*ttrailer willen hangen. Gewoon incalculeren dus.

Bij een situatie als rukwinden, slingeren etc kun je de auto weer recht krijgen door gas te geven, da trek je de trailer als het ware weer stabiel achter de auto, remmen werkt niet.

Beste tip: aat je vader een keer meerijden met iemand die ervaring heeft met paarden vervoeren. Zo weet hij hoe het werkt met levende dieren.
Ook al heeft hij ervaring met grote en zware combinaties, een levend wezen als een paard is toch anders.

Laad je paard liefst links, bij uitwijken in de berm staat het meeste gewicht nog op de weg.
Bescherm je paard goed met tramsportbandages, lappen, springschoenen,( of peeskappen, staartbeschermers of niks, wat je zelf wilt).
Hang altijd een hooinet op, hoe kort je ook weggaat. Helpt tegen verveling en uit stress kunnen ze ook gaan knagen aan het hooi.
Geen stro of zo op de bodem, is al zo'n klein benauwd hokje, wordt erg stoffig voor ze dan.
Achterzeil dicht, doe ik ook met deze hitte, vrachtwagens tot aanje klep met piepende en sissende remmen zijn niet erg relaxing voor je paard.

Verder weet ik niet zoveel, er zal vast meer te vertellen zijn.

Belangrijk is je hoofd erbij houden en gewoon gezond verstand gebruiken.edenk dat anderen op de weg vaak het lastigst zijn...Logisch nadenken en alles komt goed !!

Heel veel succes

mariska75

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: regio Noord-Holland

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:47

Wij zeggen altijd dat je moet rijden alsof het glad is, dus heel rustig door de bochten en voor stoplichten altijd ruim van tevoren afremmen of uit laten rijden, zodat je nooit plotsklaps op de rem moet. Als je het 1 keer verpest, kan je voor altijd door de angst trailer-laad-problemen hebben.

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:51

ElCamino schreef:
Bescherm je paard goed met tramsportbandages, lappen, springschoenen,( of peeskappen, staartbeschermers of niks, wat je zelf wilt).


Ben het met ElCamino eens. Qua bescherming moet je wel opletten dat je niet teveel bescherming biedt. Helemaal met dit warme weer zal een paard dit niet prettig vinden. Ik zelf gebruik meestal niks, als ik naar de les ga gewoon peesjes. Als ik verder weg ga wil ik nog wel eens lage transportbeschermers aandoen. Een deken hebben ze praktisch nooit op, behalve als we terug komen van de les en ze nog wat bezweet zijn.

Verder heel erg rustig rijden, Niet abrupt remmen of gas geven. Probeer zo vloeiend mogelijk te rijden.

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:04

Citaat:
mijn vader is overigens een zeer goede,voorzichtige chauffeur(is ook stadsbusschauffeur)

dat zegt niks, ik word altijd kotsmisselijk in een (stads)bus vanwege de rijstijl van de meeste chauffeurs Clown Haha!

naast de tips die ElCamino al gegeven heeft, neem de tijd of vertrek op tijd! beter 10 minuten te laat aankomen dan een gestressed paard die niet meer laden wil.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 10:22

cissy schreef:
Citaat:
mijn vader is overigens een zeer goede,voorzichtige chauffeur(is ook stadsbusschauffeur)


dat zegt niks, ik word altijd kotsmisselijk in een (stads)bus vanwege de rijstijl van de meeste chauffeurs Clown Haha!
[/quote]

haha nee dat is ook waar,maar mijn pa heeft ooit een auto ongelukje gehad en sindsdien rijdt hij echt voorzichtig en netjes(was op zijn 18e gebeurd ofzo,dus niet recent Haha! )

maar bedankt allemaal voor de tips,ik ga ze aan hem laten lezen en ik laat hem eens meerijden met een ervaren trailerrijder.

natuurlijk,een levend wezen is iets anders dan een zware vrachtwagencombinatie,maarja het is beter dan helemaal geen ervaring daarmee.

ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:46

Vooral ervaren chauffeurs vergeten nog wel eens dat je moet rijden als een oude banketstaaf.
Dus als je verderop groen licht ziet niet denken 'gas' maar juist 'gas los, ik kan me niet permitteren op het laatst te moeten stoppen'.
Hetzelfde geldt voor afstand bewaren met je voorganger. Ook als in het gat dat jij voor jou openlaat weer een auto duikt, terug laten vallen zodat je opnieuw ruimte krijgt.
Je moet er alles aan doen om niet plotseling te moeten stoppen/remmen.

racheltjj

Berichten: 1879
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:46

Je moet wel rekening houden met het paard. Als je een hobbel te hard neemt, krijgt het paard een schok en daar kan hij zelfs een trauma aan over houden ( als het een grote is ) ook ineens stoppen of wat dan ook is nogal nadelig..Voorderest gewoon normaal..!

StOoRzEnDeR
Berichten: 616
Geregistreerd: 01-05-05

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:47

natuurlijk altijd rekening houden met je paard dat is heel belangrijk.....en als je een trailer met een rotte bodem hebt daar ook rekening mee houden maar we gaan er vanuit dat dat niet zo is

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:17

Ik ben het met de meeste dingen hier eens!! Neem idd de tijd..... En laat je niet opjagen.... Als iemand mij wil inhalen neem ik wat gas terug, zodat ze er sneller langs zijn, en me niet snijden.....
En niet uitwijken voor eenden op de weg Clown Dat deed mijn vader een keer... Paard was daarna niet meer te laden..... Terwijl ze daar voor er zo in liep... Nu is dat gelukkig weer helemaal goed.....

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 22:23

bedankt voor de tips nogmaals,dit scheelt een hele hoop

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:52

Citaat:
en als je een trailer met een rotte bodem hebt daar ook rekening mee houden maar we gaan er vanuit dat dat niet zo is

hmmm, dan ga je niet eens met die trailer de weg op lijkt me!
Hoe zou je volgens jou dan rekening met een rotte bodem moeten houden als je op pad gaat?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:56

een ding is heel belangrijk: overgas.
mensen denken vaak dat je makkelijk 100 kan rijden met een trailer, omdat je auto dat "toch wel trekt".
FOUT!!! je auto zal het ook best wel trekken, als alles goed gaat...
stel dat je trailer om wat voor reden dan ook gaat slingeren, dan moet je overgas hebben om hem weer recht te trekken, een spuit gas geven dus, en vooruit oplossen... als je al aan de tax zit, heb je geen mogelijheid meer om extra door te gassen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:32

ElCamino schreef:
Pas na de bocht weer gas gaan geven.


Nee, je moet juist trekkend door de bocht.

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:48

@liezel, je mág geen 100 met de trailer rijden in NL dus als het goed is heb je altijd overgas....

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:51

@Karin vdM: ik bedoel ermee dat mensen voordat ze de bocht uit zijn ineens op het gas gaan staan en vaart gaan maken om met genoeg snelheid in te voegen.

Maar zelf rijd ik nooit trekkend de bocht door. Ik rem van tevoren genoeg af en stuur gewoon de hele bocht door. Pas als ik eruit ben ga ik weer gas geven.
Nog nooit problemen mee gehad.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 00:16

Misschien handig om je vader een keer te laden, klinkt ongelovelijk dom maar als hij midden in de trailer een stukje heeft gereden merkt hij zelf waar hij moet opletten. (doe het wel op wei of in het bos het is verboden Bloos namelijk).

Mijn man reed altijd als een watje en nam de bochten langzaam er slap.
Mijn hobby tijdens het rijden auto's tellen achter ons die langzaam mee moeten. Vooral op en afritten heeeeeeerlijk onze top 25 auto's Haha!
hahahaha ik kan met het gemopper bij al die 25 wel indenken, maar ja paard gaat gewoon voor jammer voor de stresskikkers dan.

Dus op de weg eigenlijk de tip maak je niet druk, zodra ze kunnen halen ze wel weer in.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 00:20

cissy schreef:
@liezel, je mág geen 100 met de trailer rijden in NL dus als het goed is heb je altijd overgas....



nee, natuurlijk mag dat niet en persoonlijk vind ik 80 ook hard genoeg.. maar ik wil ze niet tellen, die mensen die met een volbeladen trailer voorbij komen scheuren als ik braaf 80 rijd.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 00:32

Je moet je idd niet op laten jagen door auto's achter je. Hoe lang de rij achter je ook is Knipoog

Verder zijn de meeste tips wel gegeven.

Bochten goed ruim nemen (ook op rotonde's).
En wat ik bij stoplichten doe: als je aan komt rijden en het is groen, dat je op een bepaald punt zegt: als het nu oranje wordt, rij ik door. Dat voorkomt een lompe remactie.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 06:51

gelukkig laat mijn pa zich absoluut niet opjagen,integendeel Knipoog
maar van dat laden vond ik wel een grappig idee,ik geloof dat ze daar ooit zelfs een expiriment mee hebben uitgevoerd,om mensen te laten weten hoe een paard zich achterin de trailer voelt Tong uitsteken

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:32

Handig topic, ga het meteen aan vriend laten lezen Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:36

zonder paard erin rijd ik gewoon door......... met paard in de wagen ben ik de grootst mogelijkt tut op de weg Haha!

Altijd heel veel afstand houden, zoveel dat er nog een auto tussen kan en je NOG op tijd kan remmen, zorg altijd voor een "vluchtweg" op de grote weg........ zodat als de nood aan de man is je op de vluchtstrook uit kan rijden en je niet bovenop je rem hoeft te staan.

Als je een bocht rijd, pas gas geven als de combinatie weer recht staat...... dus de trailer recht achter de auto staat.....

uiteraard bochten langzaam nemen.

Op de grote weg kan je het beste met het vrachtverkeer meerijden ook al rijden ze harder dan 80

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:42

KarinvdM schreef:
ElCamino schreef:
Pas na de bocht weer gas gaan geven.


Nee, je moet juist trekkend door de bocht.



Pas na de bocht weer gas geven anders krijgt de trailer een enorme slinger! De opa van mn vriend liet me dit zien m.b.v bestek. Haha... Haha!
Als je bijvoorbeeld 2 messen achter elkaar beweegt en de voorste een bocht laat maken dan zul je zien dat het 2de mes (trailer) een behoorlijke zwieper krijgt, wat je natuurlijk niet wilt.

Je moet natuurlijk wel iets gas houden in de bocht; anders val je stil maar echt optrekken doe ik pas als de combinatie (trailer + auto) weer recht achter elkaar zijn!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:52

KiWiKo schreef:
Altijd heel veel afstand houden, zoveel dat er nog een auto tussen kan en je NOG op tijd kan remmen,


Nadeel daarvan is dat anderen graag nog 'ff' in dat gat schieten wat jij voor jezelf heb gemaakt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:13

klopt Haha! Haha! daarom ook zoveel afstand houden dat je daar ook rekening mee houd........ ik kan daar persoonlijk altijd heel boos om worden Haha! alsof ik voor niks afstand houd van mijn voorganger Haha!