paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkasboy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Beveren-waas ( België )

paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 19:53

MAANDAG VERKOCHT IK MIJN 3 JARIGE ZELFGEFOKTE RUIN, DE KOPER HAALT DEZE DONDERDAGMORGEND NETJES OP EN BETAALD MIJ DE SOM VAN 4000 EURO ZOALS AFGESPROKEN.
TOT DAAR ALLES GOED, HIJ BESLUIT VRIJDAG HET PAARD TE LATEN KEUREN EN BELT MIJ NA DE KEURING VRIJDAGAVOND OP MET DE VRAAG OF HIJ HET PAARD MAG TERUG BRENGEN WANT DAT ER EEN MEDISCH PROBLEEM IS, IK ZEG HEM DAT IK EERST MET DE VEEARTS WIL TELEFONEREN OVER HET PROBLEEM VAN DE RONTGEN ( HAKEN OP EEN GEWRICHT ) VOOR IK IETS BESLUIT. INDERDAAD NA HET GESPREK MET DEZE VEEARTS BEL IK DE KOPER OP EN ZEG DAT HIJ HET PAARD MAG TERUG BRENGEN. ENKELE UREN LATER STAAT DE VRACHTWAGEN MET HET PAARD, DE KOPER EN NOG 2 MANNEN BIJ MIJ OP HET ERF, ZE ZETTEN HET PAARD OP STAL EN IK BETAAL DE 4000 EURO TERUG WAAROP DE KOPER HET TELT EN ZEGT DAT IK HEM NOG 300 EURO SCHULDIG BEN VAN DE KEURING EN 150 EURO VAN HET TRANSPORT EN 12 EURO VAN DE DAG STALLING. IK WEIGER DIT TE BETALEN EN DE HEREN WORDEN WAT VERBAAL EN NEMEN HET PASPOORT VAN HET PAARD UIT MIJN HANDEN EN NEMEN HET MEE.
DE HEREN RIJDEN WEG EN ENKELE MINUTEN LATER BEL IK DE KOPER TERUG MET DE VRAAG WANNEER IK HET STAMBOEKBEWIJS TERUG KRIJG, DIE ANTWOORD MIJ DAT IK BEZORG KRIJG ALS DE DE KEURING EN ANDERE KOSTEN ZIJN TERUG BETAALD. WIE KAN MIJ HELPEN, WAT MOET IK DOEN.
IK KAN ONMOGELIJK MIJN PAARD NU NOG VERKOPEN.
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 22-07-06 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettergroote maar kleiner gemaakt.

Ania

Berichten: 6110
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:55

Aangifte doen!!,
en het stamboek bellen om te vragen wat je moet doen. Ik denk dat ze dit vaker meegemaakt hebben.

stef_sweety

Berichten: 690
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Winschoten

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:59

mijn paard zijn paspoort is ook gestolen uit de auto
der is weer een nieuwe onderweg
het is wel kloten want je mag de weg nu niet op
maar die van mij is 2.5 en hoeft dat gelukkig nog niet
hij is wel gechipt
bij mij heeft die vorige eigenaar ernaar toegebeld en nu krijg ik alsnog het paspoort naar me toegestuurt
je moet er gewoon achter na bellen en het verhaal uit leggen
heeft vorige eigenaar bij mij ook gedaan
ze doen het heel weinig omdat 1paard maar 1paspoort mag hebben
je hebt zijn tel nummer nog..die kan je altijd doorgeven aan de politie of met een hele grote groep mensen naar die kerel toestappen;)
mja.. ik hoop dat je hem weer terug krijgt
ik weet niet waar je woont
ik woon zelf ik groningen(westerlee)
khad gewoon gezegt als hij dat bij mij had gedaan
of je geef dat paspoort nu terug of ik stap naar politie
hij kan er ook niks mee
maar idd het is wel klotn
ik ga weer doeii

Ania

Berichten: 6110
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:07

stef_sweety schreef:
mijn paard zijn paspoort is ook gestolen uit de auto
der is weer een nieuwe onderweg
het is wel stinkmodder want je mag de weg nu niet op
maar die van mij is 2.5 en hoeft dat gelukkig nog niet
hij is wel gechipt
bij mij heeft die vorige eigenaar ernaar toegebeld en nu krijg ik alsnog het paspoort naar me toegestuurt
je moet er gewoon achter na bellen en het verhaal uit leggen
heeft vorige eigenaar bij mij ook gedaan
ze doen het heel weinig omdat 1paard maar 1paspoort mag hebben
je hebt zijn tel nummer nog..die kan je altijd doorgeven aan de politie of met een hele grote groep mensen naar die kerel toestappen;)
mja.. ik hoop dat je hem weer terug krijgt
ik weet niet waar je woont
ik woon zelf ik groningen(westerlee)
khad gewoon gezegt als hij dat bij mij had gedaan
of je geef dat paspoort nu terug of ik stap naar politie
hij kan er ook niks mee
maar idd het is wel klotn
ik ga weer doeii



Je krijkt ALTIJD een duplicaat van je paspoort. Nooit meer een 2e nieuwe.

tinkasboy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Beveren-waas ( België )

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 22:07

Ania schreef:
stef_sweety schreef:
mijn paard zijn paspoort is ook gestolen uit de auto
der is weer een nieuwe onderweg
het is wel stinkmodder want je mag de weg nu niet op
maar die van mij is 2.5 en hoeft dat gelukkig nog niet
hij is wel gechipt
bij mij heeft die vorige eigenaar ernaar toegebeld en nu krijg ik alsnog het paspoort naar me toegestuurt
je moet er gewoon achter na bellen en het verhaal uit leggen
heeft vorige eigenaar bij mij ook gedaan
ze doen het heel weinig omdat 1paard maar 1paspoort mag hebben
je hebt zijn tel nummer nog..die kan je altijd doorgeven aan de politie of met een hele grote groep mensen naar die kerel toestappen;)
mja.. ik hoop dat je hem weer terug krijgt
ik weet niet waar je woont
ik woon zelf ik groningen(westerlee)
khad gewoon gezegt als hij dat bij mij had gedaan
of je geef dat paspoort nu terug of ik stap naar politie
hij kan er ook niks mee
maar idd het is wel klotn
ik ga weer doeii



Je krijkt ALTIJD een duplicaat van je paspoort. Nooit meer een 2e nieuwe.


JA AKKOORD IK KAN EEN NIEUW PASPOORT AANVRAGEN OP HET SECRETARIAAT VAN HET BWP, MAAR DIT DUURT EEN ZES TOT ACHTTAL WEKEN ( ZOLANG KAN IK HET PAARD NIET VERKOPEN ) EN KOST 150 EURO.

tinkasboy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Beveren-waas ( België )

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 22:08

stef_sweety schreef:
mijn paard zijn paspoort is ook gestolen uit de auto
der is weer een nieuwe onderweg
het is wel stinkmodder want je mag de weg nu niet op
maar die van mij is 2.5 en hoeft dat gelukkig nog niet
hij is wel gechipt
bij mij heeft die vorige eigenaar ernaar toegebeld en nu krijg ik alsnog het paspoort naar me toegestuurt
je moet er gewoon achter na bellen en het verhaal uit leggen
heeft vorige eigenaar bij mij ook gedaan
ze doen het heel weinig omdat 1paard maar 1paspoort mag hebben
je hebt zijn tel nummer nog..die kan je altijd doorgeven aan de politie of met een hele grote groep mensen naar die kerel toestappen;)
mja.. ik hoop dat je hem weer terug krijgt
ik weet niet waar je woont
ik woon zelf ik groningen(westerlee)
khad gewoon gezegt als hij dat bij mij had gedaan
of je geef dat paspoort nu terug of ik stap naar politie
hij kan er ook niks mee
maar idd het is wel klotn
ik ga weer doeii


HEB DAARNET AANGIFTE VAN DIEFSTAL VAN HET PASPOORT GEDAAN BIJ DE POLITIE EN NU MAAR WACHTEN. MAAR VOLGENS MIJ HOORT DIT PASPOORT BIJ HET PAARD TE ZIJN, EN HEB NET GEZIEN DAT IN HET PASPOORT OOK STAAT DAT HET EIGENDOM BLIJFT VAN HET STAMBOEK IN DIT GEVAL VAN HET BWP ( BELGISCH WARMBLOED PAARD )

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:10

WIL JE EVEN JE CAPSLOCK UITDOEN?
dat leest een stuk rustiger.
het lijkt nu of je schreeuwt.
dankje.

tinkasboy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Beveren-waas ( België )

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 22:21

rakkertje13 schreef:
WIL JE EVEN JE CAPSLOCK UITDOEN?
dat leest een stuk rustiger.
het lijkt nu of je schreeuwt.
dankje.


sorry, is het nu beter

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:25

-> VMR

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:41

politie bellen en je verhaal doen.
Ervan uitgaande dat op dit gebied (I&R regeling paardachtigen en dus het paspoort) de regels en wetten gelijk zijn.

en je kunt het dus (in Nederland) uit gaan vechten voor de rechter waarbij jij zeer grote kans maakt dat je het gaat winnen.
Temeer het paspoort geen bewijs van eigendom is en ten allertijde het paard hoort te vergezellen.
En dat zou ik die 'koper' even vertellen per telefoon dat hij nog even de tijd heeft om het paspoort terug te bezorgen....

(even een vraagje: hebben ze nog een ander (lager) bod gedaan op je paard na het keuringsrapport?)

Ik ben niet zo thuis in keuringen ed maar kan me zo voorstellen dat een keuring een beetje in verhouding zou 'moeten' staan tot de aankoopprijs en het doel. Als de keuring het doel voorbij streeft, dus aankoopprijs is recreatie/breeedtesport paard en de keuring is geschikt voor internationaal werk op het allerhoogste nivo dan strookt zich dat (maar dat is dus mijn mening en heb geen idee hoe het rechtssysteem daarover denkt)

tinkasboy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Beveren-waas ( België )

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 22:53

Alane schreef:
politie bellen en je verhaal doen.
Ervan uitgaande dat op dit gebied (I&R regeling paardachtigen en dus het paspoort) de regels en wetten gelijk zijn.

en je kunt het dus (in Nederland) uit gaan vechten voor de rechter waarbij jij zeer grote kans maakt dat je het gaat winnen.
Temeer het paspoort geen bewijs van eigendom is en ten allertijde het paard hoort te vergezellen.
En dat zou ik die 'koper' even vertellen per telefoon dat hij nog even de tijd heeft om het paspoort terug te bezorgen....

(even een vraagje: hebben ze nog een ander (lager) bod gedaan op je paard na het keuringsrapport?)

Ik ben niet zo thuis in keuringen ed maar kan me zo voorstellen dat een keuring een beetje in verhouding zou 'moeten' staan tot de aankoopprijs en het doel. Als de keuring het doel voorbij streeft, dus aankoopprijs is recreatie/breeedtesport paard en de keuring is geschikt voor internationaal werk op het allerhoogste nivo dan strookt zich dat (maar dat is dus mijn mening en heb geen idee hoe het rechtssysteem daarover denkt)


De koper heeft mij een lager bod gedaan maar ik heb dit geweigerd gezien ik nog een andere koper heb die het paard wil kopen, ook met het probleem. Maar heb geen paspoort meer.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:21

Als er niet is afgesproken dat jij de kosten van de keuring betaald bij afkeuren kan hij je niets maken en zou ik aangifte doen! Neem aan dat hij ook nog het keurings raport e.d. heeft?? Als er niets is afgesproken heeft hij geen ppot om op te staan... Zou er trouwens wel bij vertellen dat ze met zn 3en heel dreigend overkwamen......

tinkasboy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Beveren-waas ( België )

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 12:42

Saffier schreef:
Als er niet is afgesproken dat jij de kosten van de keuring betaald bij afkeuren kan hij je niets maken en zou ik aangifte doen! Neem aan dat hij ook nog het keurings raport e.d. heeft?? Als er niets is afgesproken heeft hij geen ppot om op te staan... Zou er trouwens wel bij vertellen dat ze met zn 3en heel dreigend overkwamen......



Er is nooit afgesproken van het paard te keuren, en natuurlijk ben ik niet verplicht voor de kosten op te draaien, maar ik ben toch wel mooi zijn paspoort kwijt.

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: paspoort van mijn paard gestolen, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:52

Je hebt er goed aan gedaan om aangifte te doen, en als de wetgeving wat dat betreft gelijk is aan die in nederland sta je volledig in je gelijk.
De keuring van het paard is namelijk de eigen keuze van de koper, hoewel een koper ook onderzoeksplicht heeft. Soms wordt wel mondeling afgesproken (ik weet niet of dit in België ook zo is) dat bij goedkeuring de koper betaald, bij afkeuring de verkoper, maar dit is absoluut niet wettelijk vastgelegd. Als er al helemaal niets is afgesproken w.b.t. keuren kan hij al helemaal niets maken.
Ook het vervoer en de daarbij komende kosten zijn de eigen keuze van de koper, hij heeft immers besloten het paard eerst zelf mee te nemen en daar te laten keuren, dit had ook bij jou kunnen gebeuren. En bovendien is het vergoeden van de vervoerskosten door jou helemaal van de zotte, als jij een jas koopt die later niet blijkt te passen en je brengt hem terug naar de winkel vraag je toch ook niet je reiskosten terug?
Dat van de dagstalling vind ik helemaal brutaal, het paard was toen in zijn eigendom namelijk, hij had het paard betaald, alleen heb jij later het paard terug genomen.

Ik zou de betreffende meneer opbellen en zeggen dat hij nog een bepaalde tijd heeft het paspoort terug te brengen, eventueel kun je er nog een aangetekende brief achteraan sturen. Ook melden dat je aangifte hebt gedaan van diefstal en dat je in je recht staat.
Kun je overigens ook geen aangifte doen van bedreiging?