Paard wil niet uit de trailer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 19:26

Ons paard loopt gelukkig zo de trailer in. Alleen nu wil ze er na afloop niet meer uit. Het lijkt wel of ze bang is om achteruit te lopen. Wat is een handige manier om uit te laden? We hebben het nu met een longeerlijn om haar borst geprobeerd, maar dat werkt ook niet echt. Heeft iemand een idee?

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:48

tja... kan ze wel achter uit lopen? ik train ze altijd achter uit lopen,op een nauwe gang, voor ze de trailer op gaan.. en de eerste keer met afladen help ik ze (althans dat probeer ik ) laat ze wel even achterom kijken als ze dat willen. natuurlijk niet zo dat ze zich plots zouden kunnen gaan omdraaien. en maak de tussenschot aan de achterkant los en schuif het wat op dat ze meer ruimte hebben, en dan kunnen ze beter naar de midden gestuurd worden zodat ze er niet te snel langs zouden kunnen stappen. als ze niet willen duw ik tegen hun borst aan tot er beweging in komt (achter uit natuurlijk) en dan stuur ik ze met hun hoofd, en soms ga ik op het been staan waar ze een pas mee achteruit moeten (met mijn voetzool verticaal over zijn/haar hoef en dan duw ik een beetje, dan stappen ze meestal wel terug met dat been)..

probeer er wel met meer personen te zijn, dat hun buiten aan de zijkant van de klep kunnen staan..

pff is wel een beetje moeilijk uitleggen eigenlijk..

en als je ze er ECHT met geen mogelijkheid er uit krijgt, dan laat ik ze omdraaien om er gewoon rechtvoor uit uit te laten lopen.. (dit doe zelde tot nooit, behalve als een paard echt problemen met achteruit lopen heeft)

owja nog een tip, oefen dit wel als je veel tijd hebt, zodat je er de tijd voor kunt nemen.. of laat iemand meer ervaren het proberen.. iig heb je hem er wel weer af gekregen, weet niet hoe? maar oefenen baart vaak kunst..Knipoog

succes

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 21:08

Ze kan wel achteruit lopen, want voorheen liep ze er wel achteruit uit. Ik heb een 1,5 paardstrailer dus ik kan geen tussenschot opzij zetten. Ook kan het paard niet draaien in de trailer. Ze blijft echt stokstijf helemaal tegen de voorboom aan staan en vertikt het om een been te verzetten. We zijn van plan om binnenkort een tweepaardstrailer aan te schaffen en nu zit ik erover te denken om er dan maar eentje met een voorklep te kopen.

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:19

als je nou eens gaat oefenen met eerst 1 stapje op de klep en dan achteruit, dan 2 stapjes op de klep en achteruit.
Dus niet in 1 keer helemaal de trailer in maar opbouwen in kleine etappes, dan leert ze ondertussen dat de klep en het achteruit gaan niet zo'n issue meer is en dan kun je de hele weg afleggen en rustig achteruit eruit.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 22:39

Ga ik proberen, maar zou ze dat terugzetten dan niet als straf zien?

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:41

Het is niet iets waar je dan gelijk een uur ofzo mee bezig moet zijn. Als je een paar dagen achter elkaar 15 min oefent. steeds een stap en terug twee stappen en terug etc. Dan raakt je paard er rustig aan gewend.
Het zal geen straf voor haar worden als je haar zodra ze achteruit loopt beloont. Met een lieve stem tegen haar praten en klopje op haar nek. Dan snapt ze echt dat het geen straf is.

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:44

mm ja alleen vraag me af of je misschien het dan niet gaat uitlokken om de trailer niet meer in te gaan.....of zit ik dan verkeerd?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:49

Wij hebben ook zo een ezel, die er niet uit wil. Na omdraaien en over de klep heenspringen. Nu doen wij aan beide zijkanten van het halster een touw vast. En dan gewoon met zijn 2en eruit trekken. Zo kan ze niet van de klep afvallen, omdat ze tussen de touwen zit. En ze moet wel naar achteren, want met de kin op de borst kan ze eigenlijk niets anders. Een touw om de borst werkt niet, daar is dat paard natuurlijk veel te zwaar voor. sucses.

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:34

@Shabbay: dat zie je verkeerd Lachen, het paard heeft er geen moeite mee om te laden maar wel om achteruit te gaan, dus ga je het achteruitgaan oefenen. Het is de bedoeling dat ie leert dat achteruitgaan geen moeilijk iets is en er 'gewoon' bij hoort. De klep gaat naar beneden en dat is voor veel paarden vreemd tot ze leren dat het best meevalt die klep.

@barvrouwke, misschien moet je die ezel dan ook eens achteruit leren gaan dan hoef je niet meer zo onvriendelijk met zn 2-en te trekken?

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:24

@cissy ok snap het! denk alleen dat mijn koppige pony het grapje anders zou opvatten (die is nogal dwars Knipoog )

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:46

Iemand bij de kont en staart, Utah vond het eerst ook een beetje eng, dus ik stuurde der met haar staart, dan voelen ze dat er wat achter is zeg maar Knipoog

En eentje vooraan die haar rustig terug zet

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:03

Splinter, die manier hebben we ook al geprobeerd, maar dat hielp echt niet. Ik hoop maar dat het in een tweepaardstrailer beter zal gaan. De klep is dan breder (als ik haar als laatste eruit haal). In tweepaardstrailers met voorladers is niet zoveel keuze en ik wil ook graag een zadelkamer. In het ergste geval zou ik haar nog in de trailer kunnen keren, maar ik ben bang dat als ik daar aan begin, ze helemaal nooit meer achteruit gaat.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:34

cissy schreef:

@barvrouwke, misschien moet je die ezel dan ook eens achteruit leren gaan dan hoef je niet meer zo onvriendelijk met zn 2-en te trekken?


Achteruit kan ie natuurlijk wel. Ik vindt het natuurlijk nog veel ontvriendelijker, om dat beestje half van de trailer af te laten struikelen/vallen omdat ie halverwege wil omdraaien. Als je mijn methode 1x gezien/gedaan hebt, zie je dat er niets ergs aan is en dat het paard rustig en recht van de trailer afkomt.

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:13

Mijn paard wil er ook niet achteruit uit. Zodra 1 hoef de klep raakt en de volgende wil neerzetten vliegt ie de trailer weer in. Waarschijnlijk denkt ie dat ie geen grip of geen grond meer onder zich heeft.
Zodra we het tussenschot scheef zetten, deed ie zelf paar passen achteruit en op t breedste stuk draaide die om en liep de trailer klep af.

Maar sinds kort, met een andere trailer loopt ie steeds beter de trailer af, zonder tussenschot scheef te hoeven zetten.

Wij denken dat het verschil bij hem ligt bij een klep met van die houtjes voor grip zeg maar, en de klep met een rubbermat.
Met de rubbermat gaat ie er goed af.

Canter

Berichten: 1642
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Bussum

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 01:14

Een kennisje van me heeft hetzelfde gehad met haar paard. We zijn gewoon gaan oefenen zoals al eerder is genoemd.
1 pasje op de klep, en weer terug. 2 passen op de klep, en weer terug. Dit hebben we stukje bij beetje opgebouwd (over meerdere dagen) en nu is er niks meer aan de hand. Ik denk dat het de moeite waard is om te oefenen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:06

Barvrouwke schreef:
Wij hebben ook zo een ezel, die er niet uit wil. Na omdraaien en over de klep heenspringen. Nu doen wij aan beide zijkanten van het halster een touw vast. En dan gewoon met zijn 2en eruit trekken. Zo kan ze niet van de klep afvallen, omdat ze tussen de touwen zit. En ze moet wel naar achteren, want met de kin op de borst kan ze eigenlijk niets anders. Een touw om de borst werkt niet, daar is dat paard natuurlijk veel te zwaar voor. sucses.



Dit hebben wij ook eens gedaan met een pony van een vriendin... Die wou ook niet van de trailer af, maar kon wel normaal achteruit lopen... Na 3 keer had ze het door, en kon ze normaal de trailer uit!

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:46

@barvrouwke, toch is het beter voor je paard om gewoon te leren dat ie achteruit de trailer af kan/moet, geloof me ik heb er inmiddels al heel wat geladen en dit is vrij makkelijk te leren aan jouw paard zeker omdat ie verder geen issue van de trailer zelf maakt (als ik je verhaal goed begrepen heb).

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:50

Pasje naar voor en dan weer terug op de klep klinkt als een hele goede methode Lachen.

Anders toch een trailer met voorklep aanschaffen Lachen.

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:31

de 1e optie is goedkoper op te lossen Clown

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:23

cissy schreef:
@barvrouwke, toch is het beter voor je paard om gewoon te leren dat ie achteruit de trailer af kan/moet, geloof me ik heb er inmiddels al heel wat geladen en dit is vrij makkelijk te leren aan jouw paard zeker omdat ie verder geen issue van de trailer zelf maakt (als ik je verhaal goed begrepen heb).


Volgensmij begrijp je mij niet goed. Het paard gaat gewoon achteruit de trailer uit, dankzij.... de methode van 2 halstertouwen langs de zijdes van het paard naar achteren. Deze aan de ringen van het halster bevestigd. Om zo het paard naar achteren te trekken. Door de touwen wordt wanneer hij niet meewerkt een soort van gedwongen, en wanneer hij netjes naar achteren gaat, begeleid door de touwen langs zijn lichaam. Na dit 3x gedaan te hebben doet ie het netjes, en kunnen we een stap verder door 1 iemand aan de touwen te houden achter, en 1 iemand voor erbij om hem uit te laden.

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:55

ik begrijp het prima Lachen ik weet alleen ook dat het zonder touwen kan, als deze methode voor jou werkt moet je het vooral zo doen, een ieder is vrij in zn eigen oplossing Knipoog

Ik laad mijn paard in mn upje en die loopt gewoon rustig voor en achteruit zonder hulp of touwen of wat dan ook, maar haar baasje geeft dan ook trailer trainingen Haha!

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:20

mijn pony kan wel achteruit maar oet het liever niet. als ze in een ruime trailer staat maak i haar voorin los en loop naar achteren om de klep omlaag te doen ondertussen draaid zei zich om en kan ik haar zo paken en eraf. ze kan heel kort draaien in een 1,5 paards lukt het al. mijn pony is al wat ouder. ook helpt het wel eens al er iemand naast de klep staat dan ff hand op der kont en ook ff zeggen kom maar tis goed. dit werkt bij mij ook moet wel iemand zijn die ze een beetje kent dan. en veel oefenen. ook kan je proberen een trailer met voorklep werkt wel perfect. heb zelf (nog) geen trailer. zijn meestal wel de wat duurdere trailers.

Ocorde
Berichten: 293
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:48

wij zitten met precies hetzelfde probleem. Onze 3-jarige merrie luistert aan de hand en zelf onder het zadel al super naar het commando/hulpen voor achterwaarts, maar van de trailer af is echt een probleem. De laatste keer heeft ze zichzelf achterover laten vallen en daardoor was haar linkerheup verzet en ze was niet meer te rijden. Er moest dus een kraker bij komen, dit is nu allemaal weer goed en ze loopt weer erg lekker onder het zadel. Maar ondertussen is ze nog niet weer op de trailer geweest, toch wil ik erg graag naar de rijvereniging en had als doel om per 1 januari te starten met de wedstrijden.
Wat je absoluut niet moet doen is haar om laten draaien, als ze eenmaal door hebben dat dat kan, doen ze het steeds en als je dan een anderhalf paards trailer hebt, heb je echt een probleem. Dat past niet en dan verzet de hele trailer. Wij gaan nu ook proberen, samen met een ervaren paard, stapje voor stapje te oefenen. Mocht het zo ver komen dat ze toch ineens voorin de trailer staat, hebben we het ervaren paard om er naast te zetten (we gaan dit dus proberen in een 2-prds trailer) en wanneer deze achterwaarts gaat, zij misschien mee gaat. Dit is namelijk gelukt met een paard van een kennis van ons dat ook niet achterwaarts wilde.
Nou in ieder geval erg veel succes en als iemand een supertip heeft......

groetjes Jinke

daandriaan

Berichten: 3218
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Oudesluis

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:23

Mijn paard heeft het ook. Hij is altijd gewent om in een vracht wagen te staan daar lopen ze er niet achteruit uit. Maar ik zet het zij schot zo ver mogelijk naar de andere kant van de trailer en dan draait hij zicht vanzelf om.

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard wil niet uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:27

Citaat:
en als iemand een supertip heeft......

@ Ocorde: heb ik al gegeven:
Citaat:
als je nou eens gaat oefenen met eerst 1 stapje op de klep en dan achteruit, dan 2 stapjes op de klep en achteruit.
Dus niet in 1 keer helemaal de trailer in maar opbouwen in kleine etappes, dan leert ze ondertussen dat de klep en het achteruit gaan niet zo'n issue meer is en dan kun je de hele weg afleggen en rustig achteruit eruit

echt, als je dit gewoon oefent hoef je niet met 2 paarden tegelijk te oefenen, je kan nou eenmaal niet altijd een ander paard meenemen als je weg wil.
Daarnaast is het ook veiliger om niet met 2 paarden tegelijk te gaan oefenen als er eentje bang is voor de trailer. Stel je voor dat ze in paniek raakt en achteruit reest en jij loopt daar net met nóg een paard....