Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Randypaard

Berichten: 155
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Geldrop

Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:26

Hai Bokters!!

N.a.v. mijn vorige topic: Met of zonder tussenschot op een 2-paardstrailer heb ik nog een vraag...

Had in de vorige topic ook verteld; mijn paard zoekt tijdens rijden, met name in bochten, hobbels etc. steun tegen de buitenwand en tussenschot. Zij is het gewoon niet gewend om in een trailer te staan. De keren dat zij van veulen tot nu 14 jaar op de trailer gestaan heeft is op 2 handen te tellen.
Helaas heb ik geen zware auto om met haar dit probleem op te lossen door vaak te oefenen.

Nu dacht ik aan een 1-paardstrailer. Dan kan ze aan 2 kanten steun zoeken. Randy is een breeding stock merrie van 1.48 hoog, redelijk smal. Ze loopt makkelijk de trailer op en af.

Wie weet wat voor auto je minimaal voor een 1-paardstrailer kan zetten, zonder E-rijbewijs?
Wie weet de afmetingen van zo'n trailer
Wie heeft er nog 1 in de schuur staan die m evt wel v prikkie kwijt wilt, ik zie ze nl. heel weinig in de verkoop staan...

Graag jullie ervaringen met 1 paardstrailer, gekoppeld aan "probleem" van Randy. Ik heb er nl. helemaal geen ervaring mee

cissy

Berichten: 19884
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:44

niet doen!, in je andere topic ook al gezegd dat een 1 paards niet stabiel genoeg is en dat ze waarschijnlijk om die reden niet meer gemaakt worden. Dan nog beter in een 2 paards met schot dan in een 1 paards!

Maar om toch te antwoorden op je vragen -
auto, alles wat 1200 kg mag trekken is ok
afmeting- helft van 2 paards Lachen dus smal
dat ze weinig verkocht worden is logisch, ze worden niet meer gemaakt alleen op bestelling, ik ken er wel eentje die te koop is maar die is al zo'n 300 jr oud en heeft nog een kap van zeil. (ik zou dat ding nog niet gratis willen hebben ,heeft ook maar 1 stel wielen ipv 2 stellen) bbrrrrr doodeng!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:46

Hoe reageert je paard als hij schuin staat in een kleine vrachtwagen? Voordat ik aan een eenpaardstrailer zou beginnen zou ik toch kijken of een kleine vrachtwagen geen optie is.

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:48

Ik zou toch voor een anderhalf paards trailer gaan. Mijn paard zoekt ook steun en staat niet heel erg stil. In een tweepaardstrailer heeft hij te weinig ruimte, een eenpaardstrailer is vrijwel netzo groot als 1 zo;n stand in de tweepaardstrailer.

In en anderhalfpaarstrailer staat hij echter veel rustiger, en loopt hij er zo op. Bovendien zijn ze niet erg stabiel en stevig zoals cissy al zegt.

Randypaard

Berichten: 155
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 17:27

judith_cloud schreef:
Ik zou toch voor een anderhalf paards trailer gaan. Mijn paard zoekt ook steun en staat niet heel erg stil. In een tweepaardstrailer heeft hij te weinig ruimte, een eenpaardstrailer is vrijwel netzo groot als 1 zo;n stand in de tweepaardstrailer.

In en anderhalfpaarstrailer staat hij echter veel rustiger, en loopt hij er zo op. Bovendien zijn ze niet erg stabiel en stevig zoals cissy al zegt.


ok, thnx voor de tips, ook voor de anderen...
tis niet dat ik direct 1 koop, maar toch een keer proberen dacht ik... Als ik alles zo lees, denk ik toch dat ik een 1,5 paards trailer echt even moet proberen!! lees van verschillende met "hetzelfde probleem" dat ze er van opgeknapt zijn.... het is de moeite vh proberen waard....

Vrachtwagentje schijnt helemaal stabiel te zijn..

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:31

OMG --> TAO.

ikke

Berichten: 37681
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:00

Randypaard schreef:
judith_cloud schreef:
Ik zou toch voor een anderhalf paards trailer gaan. Mijn paard zoekt ook steun en staat niet heel erg stil. In een tweepaardstrailer heeft hij te weinig ruimte, een eenpaardstrailer is vrijwel netzo groot als 1 zo;n stand in de tweepaardstrailer.

In en anderhalfpaarstrailer staat hij echter veel rustiger, en loopt hij er zo op. Bovendien zijn ze niet erg stabiel en stevig zoals cissy al zegt.


ok, thnx voor de tips, ook voor de anderen...
tis niet dat ik direct 1 koop, maar toch een keer proberen dacht ik... Als ik alles zo lees, denk ik toch dat ik een 1,5 paards trailer echt even moet proberen!! lees van verschillende met "hetzelfde probleem" dat ze er van opgeknapt zijn.... het is de moeite vh proberen waard....

Vrachtwagentje schijnt helemaal stabiel te zijn..

Als je een wagen op C-rijbewijs hebt, dan zijn ze best stabiel. De meeste B-rijbewijs wagentjes slingeren NOG erger dan een trailer. Probeer dat HEEL ERG GOED uit, voordat je iets koopt, zeker als je een onstabiele reiziger hebt. Zowel vrachtwagens als trailers zijn met enig zoeken goed te huur, dus probeer uitgebreid voor dat je je geld investeert.
Maarre, paarden die onrustig zijn, hebben daar vaak een reden voor: onstabiel rijgedrag van de chauffeur..............

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:19

Een 1-paards trailer is echt géén aanrader, die dingen zijn veel te smal. Misschien is het een optie om een schot te laten plaatsen in een 1.5-paards?

Chans

Berichten: 1004
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Het Zuiden

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:43

Een 1 paards trailer werd mij zonder pardon afgeraden bij een verkoper van nieuwe en tweedehands trailers. Ze zijn niet stabiel genoeg en zouden dus gevaarlijke situaties kunnen opleveren volgens hem.

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:00

Concorde schreef:
Een 1-paards trailer is echt géén aanrader, die dingen zijn veel te smal. Misschien is het een optie om een schot te laten plaatsen in een 1.5-paards?


Krijg je dan niet juiste een hele smalle stand. 3 kwart, dus nog kleiner dan een 1 paardstrailer.

Wat mijn ervaring is, is dat als een paard wat extra ruimte heeft hij stabieler kan staan. Als hij weinig ruimte heeft kan hij niet makkelijk zijn evenwicht houden omdat hij niet echt de ruimte heeft om een stapje op zij te doen. Ze gaan dan sneller tegen de wand aan leunen. Vooral bij een eenpaardstrailer is dat geen fijne situatie. Mijn paard staat in een eenpaardstrailer heel onstabiel. In een tweepaardstrailer wel iets stabieler omdat de trailer wat steviger is. Maar hij raakt in paniek omdat hij makkelijker zijn heupen stoot tegen de wand en/of het schot. Met een anderhalfpaardstrailer heeft hij meer ruimte om zijn evenwicht te bewaren en gaat er makkelijk op en raakt niet meer in paniek.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:51

Ik heb geen ervaring met 1-paardstrailer maar ik heb altijd gehoord dat ze als een dweil achter de auto hangen.

Als je geen E-rijbewijs hebt, wordt een 2-paards heel lastig.
een 1,5-paards die teveel laadvermogen heeft, kan je laten terugkeuren tot een gewicht waarmee je wel mag rijden.
Leeg weegt een trailer vaak 600 kg; als jouw auto bijv. 1100 kg weegt, en jouw trailer heeft een laadvermogen van 700 kg is het totaalgewicht van de aanhanger 1300 kg (en dat is vrij standaard). je kunt de trailer dan terug laten keuren tot een laadvermogen van 500 kg. Dat is slechts een kwestie van kenteken opsturen en kost iets van 3 tientjes.
Je hebt dan een totaalgewicht van 1100 kg en dan zit je goed.

Voorwaarde voor het terugkeuren is dat het wel een beetje een aannemelijk laadvermogen wordt. Een trailer met een laadvermogen van 150 kg of een tweepaardstrailer met een laadvermogen van 450 kg bijvoorbeeld, is niet aannemelijk voor de RDW dus dan doen ze het niet.

Met een paardje van 1.48 heb je wat mogelijkheden. Uiteraard mag je dan geen groot paard van 650 kg meer vervoeren met je trailer!

Randypaard

Berichten: 155
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 10:18

beantsje schreef:
Ik heb geen ervaring met 1-paardstrailer maar ik heb altijd gehoord dat ze als een dweil achter de auto hangen.

Als je geen E-rijbewijs hebt, wordt een 2-paards heel lastig.
een 1,5-paards die teveel laadvermogen heeft, kan je laten terugkeuren tot een gewicht waarmee je wel mag rijden.
Leeg weegt een trailer vaak 600 kg; als jouw auto bijv. 1100 kg weegt, en jouw trailer heeft een laadvermogen van 700 kg is het totaalgewicht van de aanhanger 1300 kg (en dat is vrij standaard). je kunt de trailer dan terug laten keuren tot een laadvermogen van 500 kg. Dat is slechts een kwestie van kenteken opsturen en kost iets van 3 tientjes.
Je hebt dan een totaalgewicht van 1100 kg en dan zit je goed.

Voorwaarde voor het terugkeuren is dat het wel een beetje een aannemelijk laadvermogen wordt. Een trailer met een laadvermogen van 150 kg of een tweepaardstrailer met een laadvermogen van 450 kg bijvoorbeeld, is niet aannemelijk voor de RDW dus dan doen ze het niet.

Met een paardje van 1.48 heb je wat mogelijkheden. Uiteraard mag je dan geen groot paard van 650 kg meer vervoeren met je trailer!

bedankt voor je tips!!! Ik zal er zeker wat mee doen
Ik start in eerste instantie met oefenen op een 1,5 paardstrailer! als dat goed gaat dan komt het goed. Ik ben het liefst onafhankelijk!

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:19

Bestaan die dan nog, eenpaardstrailers? Volgens mij worden die niet meer gemaakt, juist omdat ze minder stabiel op de weg liggen dan een anderhalf- of tweepaards. Of je moet het over een exemplaar van jaren terug hebben.

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:40

Volgens mij worden ze inderdaad al een poosje niet meer gemaakt. Maar ze zijn er nog wel. Ik denk dat ze vrij goed koop zijn omdat bijna niemand ze meer wil.

Maar een eenpaardstrailer is dan vaak ookal wat ouder. En zelf ga ik liever niet met een wat oudere trailer op pad. (ookal rij ik niet zelf)

Randypaard

Berichten: 155
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wat vinden jullie van een1-paardstrailer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 22:49

judith_cloud schreef:
Volgens mij worden ze inderdaad al een poosje niet meer gemaakt. Maar ze zijn er nog wel. Ik denk dat ze vrij goed koop zijn omdat bijna niemand ze meer wil.

Maar een eenpaardstrailer is dan vaak ookal wat ouder. En zelf ga ik liever niet met een wat oudere trailer op pad. (ookal rij ik niet zelf)


nou ik dacht dus ook.... voor 400 euri heb je er wel een.... dus niet! meer dan het dubbele voor die ouwe dingen pffff... hoe durven ze
dat doe ik al helemaal niet!!! Haha!