Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 15:43

Ik heb al eens opgezocht en wettelijk mag de auto een 2 paards trailer trekken met 1 paard. Of 1,5 trailer, maakt niet uit.

Is ier iemand die daarmee trekt en wat zijn de ervaringen?

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:39

Hoi,
Ik heb een Audi A3 1.9 TDI en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat deze motor niet zo best trekt.
Je merkt dat hij geen 'reserve' heeft. Bovendien zie je de bezinemeter hollend achteruit gaan.
Een tweepaardstrailer met 1 paard is altijd nog zwaarder dan een 1,5 paards met 1 paard erin. Ik heb zelf een tweepaardstrailer met 2 paarden, daarvoor heb ik speciaal een 4wd aangeschaft: een Suzuki Grand Vitara. Deze heeft een 2.0 motor en is stabieler en gewend aan het zwaardere werk.
De Audi is niet zo'n krachtpatser, ik zie mijn Audi meer als een scheermes wat over de weg gaat! Het is een snelle jelle.
Ik merk het zelfs met hooi halen: onze aanhanger wordt wel getrokken, maar met zichtbare moeite.
Succes ermee!
Groeten van Yetse.

Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:18

Heb zojuist navraag gedaan bij een vriendin. Het is een 2.0 motor.

Is dit veel verschil?

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:07

Bouwjaar maakt natuurlijk uit, maar ik heb even een 2.0 TDi opgezocht uit periode 2003 - 2005.
Er mag 1700kg aan de haak hangen, bij 75kg kogeldruk. Ook een vermogen van 140pk en een koppel van 320Nm zijn geen verkeerde getallen; echter: dat vermogen is pas bij 4000 toeren volledig beschikbaar. Aangezien het koppel al bij 1750 toeren paraat is, kun je dus wel een boel gewicht van plek krijgen, maar om ook nog enige acceleratie te maken, moet je de motor dus flink in de toeren jagen, alwaar je koppel niet meer volledig beschikbaar is. Al met al niet zo'n geweldige karakteristiek voor een trekauto.
bron: www.autotrader.nl

HubbieuitJarig

Berichten: 137
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:45

mhh kan wel maar rijdt niet prettig.....

HubbieuitJarig

Berichten: 137
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:47

Haha!

HubbieuitJarig

Berichten: 137
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:49

Cool zelf voorstander om wat over te hebben bij trailer
slechte ervaring met net kunnen auto.

een x stranden langs a1 met 2 hete paarden is niet leuk

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:49

Wij hebben voordat wij onze Transporter kochten, ook een auto voor de trailer gehad die het net kon/mocht trekken. Vergeleken met nu vind ik dit zo'n vooruitgang! Ik zou niet anders meer willen. Paarden staan een stuk rustiger op de trailer en het geeft ook een veiliger gevoel!
Maar het moet financieel gezien ook allemaal maar kunnen, niet iedereen kan dit doen Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:28

Siddieqje schreef:
Ik heb al eens opgezocht en wettelijk mag de auto een 2 paards trailer trekken met 1 paard.


Dit kan niet, het gaat nl niet om het gewicht wat je er achter hangt, maar om de massa ledig voertuig + laadvermogen. Een tweepaardstrailer heeft nooit een laadvermogen voor maar 1 paard, altijd voor 2, dus kun je geen tweepaardstrailer mogen trekken met slechts 1 paard erin.
Je mag of die tweepaardstrailer trekken, leeg of met een of met twee paarden, of je mag hem niet trekken.
Of het verder een geschikte trekauto is, weet ik niet.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:47

Zucht! Lees de faq! Het mag wel mits je een E-rijbewijs hebt.
Als er 1700kg achter mag en je hebt er 1200-1400 kg achter hangen, heb je toch ruim over? (Veel trouwens schatte dat hij zo'n 1400kg zou mogen trekken) Zou het gewoon een keer proberen. TDI is toch diesel trouwens? (onze tdi iig wel). Ik denk dat bij onze auto er (ongeveer)dezelfde of motor inligt, die trekt de trailer prima. Rijd trouwens ook met de trailer nog behoorlijk zuinig, en hoeft niet heel veel toeren te draaien om te trekken. Maar misschien is dat met deze Audi toch net iets anders.

MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:51

Het gaat er niet alleen om of de auto het KAN trekken. Het is de vraag of het verantwoord is. Hiermee bedoel ik duas, dat je auto het gewicht en de kracht moet hebben om een trailer te houden als deze bijvoorbeeld op de snelweg een spoor gaat zoeken en dus gaat slingeren. Persoonlijk zou ik nooit, maar dan ook nooit een 2-paards trailer achter een audi A3 hangen, veel te gevaarlijk.....

linetka

Berichten: 29
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:43

hallo
een audi a3 hoort geen trekhaak te hebben omdat het een sportwagen is zowel een trekhaak beter is niet te kopen dan de auto. omdat je niet weet wat het getrokken heeft en de auto kan uitelkaargescheurd zijn zonder dat je het merkt en zo krijgt de auto als snel mankementen.
van mijn vader die werkt in de auto's in de audigarage eigenlijk geld dit vor elke sportwagen.
groetjes

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:50

Foutje Linetka, een Audi A3 is echt geen sportwagen maar gewoon een middenklasser van het kleine segment.... en dan in veel gevallen uitgerust met een wat snellere motor. Auto's zoals Porsches ed vallen onder de echter sportwagens evenals coupé's van de meeste Japanse merken maar dan praat je toch over benzinewagens met heel wat meer motorinhoud....
Ik denk dat het niet zo'n probleem is als je een A3 gebruikt om er een trailer mee te trekken, als je het maar met beleid doet over niet al te lange afstanden. Zelf geef ik trouwens ook al een tijd de VW Transporter TDI voor dit doel een dikke pluim want dat gaat superbe... maar je kunt niet in de beurs van een ander kijken...
Er is een heel verschil tussen sportwagen en sportieve wagen...

linetka

Berichten: 29
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:53

eigenlijk niet
een audi hoort geen trekhaak te hebben zelfs de mercedes c klasse hoort geen trehaak te hebben daarom moet je voorzichtig zijn

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Is trekken met Audi A3 TDI 1.9 verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:22

linetka schreef:
eigenlijk niet
een audi hoort geen trekhaak te hebben zelfs de mercedes c klasse hoort geen trehaak te hebben daarom moet je voorzichtig zijn

Wat een l*lverhaal. Als de A3 dan geen trekhaak zou mogen hebben, waarom geeft de fabriek dan WEL toestemming om er 1700kg aan te knopen? Last van klokken en klepels of zo........