transportbeschermers of bandage's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linsy_molly
Berichten: 60
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Weesp

transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 18:48

halo,
ik heb een vraag ik ga binnekort met mijn pony naar texel
maar ik heb geen transsport beschermers...dus kan ik ook bandage's
omdoen of heeft dat geen zin en kan ik better transportbeschermers kopen

groetjes linsy_molly

LadOyyPaard
Berichten: 79
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Harderwijk

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:51

Transport beschermers zijn wel wat dikker.
Ik vind ze veiliger maar het kan natuurlijk ook met gewoon bandages.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:02

Ik hoor meestal weer andere dingen dat bandages veiliger zijn dan transportbeschermers.
Waar je bij bandages dan wel erg op moet letten is dat je ze goed omdoet. Als je nog nooit bandages hebt gebruikt doe het dan niet, dan gebruik gewoon transportbeschermers. Ben je handig en bekend met bandages dan zou ik voor bandages met onderlappen kiezen.

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:04

Transportbeschermers beschermen een groter deel van het been, zeker bij de achterbenen. Probeer ze ergens te lenen of als je vaker ergens heen wil gaan kan je ze ook gewoon kopen.

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:05

ik zou transportbeschermers kiezen... staat ze altijd super rustig in de trailer en gaat ze zonder problemen de trailer in dan zou ik niks omdoen...
bij bandages loop je altijd het risico dat ze te trak omzitten,, en dan met dit warme weer lijkt me dan ook niet echt een pretje...

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:11

Niks omdoen lijkt me niet veilig. Niet omdat je paard iets zou doen, maar wat als je een scherpe bocht doorgaat of dat er iets onverwachts gebeurd waardoor je paard toch moet bewegen en zijn been kan stoten?

Anoniem

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:48

Citaat:
halo,
ik heb een vraag ik ga binnekort met mijn pony naar texel
maar ik heb geen transsport beschermers...dus kan ik ook bandage's
omdoen of heeft dat geen zin en kan ik better transportbeschermers kopen

groetjes linsy_molly


Pling Hai, het hangt er van af hoe je pony zich gedraagt tijdens vervoer.
Als je pony rustig is hoef je geen bandages of transportbeschermers om te doen.
Je behoort rustig te rijden als je paarden of pony's vervoert dus plotselinge scherpe bochten maak je dan ook niet.

Zelf heb ik stage gelopen bij internationale vierspan menner Tomas Eriksson en hij gaat vaak genoeg naar het buitenland met zijn paarden.
Tijdens alle transportritten die gemaakt zijn tijdens mijn stage daar heb ik nog geen 1x gezien dat hij transportbeschermers omdeed, op de vraag waarom hij dat niet deed zei hij dat een paard zelf heel goed zijn evenwicht kan houden, waardoor hij ze onnodig vond. Verder zei hij ook dat het te warm wordt om de benen waardoor het paard er uiteindelijk meer hinder van had dan dat het van nut zou zijn.

P.s wanneer ga je naar Texel? ik ga in eind augustus ook met mijn paarden naar Texel.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:34

hey
sommige paarden staan de hele te slaan en die slaan zo hun transportbeschermers uit. We hebben er zelf zo twee op stal. De mijne krijgt dikke onderlappen met daarboven stalbandages (dus van katoen en 4m lang) Vooraan krijgt ze ook rubber springschoenen om. Ze staat dikwijls ook constant te slaan, zowel met haar voorbenen als achterbenen. Laatst stond ze nog niet eens vast tussen het schot en ze had al een springschoen uitgekregen Scheve mond
Als je bandages hebt kun je die dus wel gewoon gebruiken. Doe er dan wel onderlappen onder Lachen
veel succes!
xxx

LadOyyPaard
Berichten: 79
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Harderwijk

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:38

ilegra : Hai, het hangt er van af hoe je pony zich gedraagt tijdens vervoer.
Als je pony rustig is hoef je geen bandages of transportbeschermers om te doen.
Je behoort rustig te rijden als je paarden of pony's vervoert dus plotselinge scherpe bochten maak je dan ook niet.


En als je dan plotseling 'moet' ontwijken?
Denk daar maar eens even over na ja!

Anoniem

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:20

Je hebt helemaal gelijk LadOyyPaard als je plotseling moet uitwijken heb je een probleem maar het maakt dan eigenlijk ook niet meer uit of je paard dan transport beschermers om heeft omdat een paard bij een dergelijk onverwachte beweging iets van binnen uit in de benen kapot kan krijgen ook wanneer ze dus transportbeschermers om hebben.

Soms twijfel ik zelf ook ben ik eerlijk in want mijn merrie heeft een peesblessure en dan ben je snel geneigd die benen te beschermen omdat je bang bent dat het erger word.
Op aan raden van de veearts doe ik het dus niet omdat de warmte niet uit de pees kan waardoor de zwelling toeneemt en vervolgens word de pees dik en uiteindelijk haal je het paard kreupel van de trailer tenminste is mij verteld door een afgestudeerd veearts lijkt me dat ie wel verstand er van heeft.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen transportbeschermers of bandages om doen alleen volgens veel mensen is het ook een modetrend geworden.

Die Tomas Eriksson waar ik het over had die gebruikt ze ook niet en hij komt van uit zweden helemaal naar Nederland en zijn paarden hebben nog nooit iets gekregen tijdens transport.
En daar is het heuveltje af heuveltje op, boggie hier en boggie daar.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:52

Ik vervoer mijn paard altijd zonder beenbeschermers, gaat prima. Hij kan zich ook niet ergens aan stoten in de trailer, de wanden zijn glad.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:40

Mijn paard gaat in de onderlappen, bandages, springschoenen en zo.
De transportbeschermers trapt hij af, bij een pas opzij gaan ze erop staan en trekken ze de boel naar beneden.
Verder vind ik het maar slappe ondingen.
Bandages vind ik netjes strak om de benenzitten, geen losse flappen tot op de grond en ik zelf denk dat het meer bescherming biedt.
Nadeel is dat ze vaak even op je moeten wachten....

En wat betreft het feit dat als ze rustig staan in de trailer hoeft het niet.... er kan altijd een situatie komen waarin je scherp moet draaien plotseling, moet remmen of zo. Dan ben je zonder bescherming de klos..of als je paard uitglijdt of naast de klep valt of stapt.... auw

Hedwigb

Berichten: 234
Geregistreerd: 09-07-05

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:57

Het is inderdaad maar net hoe je pony zich gedraagt op de trailer. Wel kun je voor de zekerheid even bandages omdoen.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:41

Ik gebruik springschoenen en meestal bandages met onderleglappen. Die besschermen juist meer van het been dan transportbeschermers. Die dikke dekbedachtige onderlappen moet je diagonaal over het achterbeen vouwen en dan bescherm je ook de hak mee.

Ik heb ook als groom gewerkt en zowel bij de spring- als de dressuurruiters zou ik volgens mij op staande voet ontslagen zijn als ik een paard zonder bescherming zou durven laden. En terecht imo, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Anoniem

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:58

Lindsy_moly Als je toch voor bescherming gaat, wat ik heus wel kan voorstellen, kun je gaan voor de bandages (je moet ze wel goed omdoen) ze geven meer bescherming aan de benen dan transportbeschermers.

Zelf gebruik ik ze dus niet vanwege de blessure bij mijn merrie, ik heb ze wel, deed ze ook wel eens om maar de laatste tijd niet meer vanwege het advies van de veearts.
Veel plezier op Texel!

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:07

Mijn paard staat altijd zonder bescherming op de trailer, nooit problemen mee gehad. Ook een keer een paar van Texel naar Zweden gebracht. Die hebben we toen springschoenen omgedaan, verder niet.

@linsy_molly & Ilegra: Waar en wanneer gaan jullie naar Texel?

Anoniem

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:14

Hey Wendy15, ik heb Lindsy al een PM gestuurd hierover maar ik zal voor jou hier gewoon reageren.
Ik ga zelf met mijn man op 28 augustus' 06 heen en de paarden komen op 30 augustus en blijven tot 4 september.
Mijn vader neemt ze mee in de trailer samen met mijn zusje.
We gaan dan naar een camping in de buurt van de Cocksdorp.

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:37

Zelf woon ik op Texel. Het lijkt me wel leuk om ook eens wat bokkers te ontmoeten. Ga je toevallig naar de Krim?

Anoniem

Re: transportbeschermers of bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:22

Hey maar weer effe reageren, de krim is dat natuurgebied neem ik aan.
Het hangt er van af we gaan zo wie zo naar het strand met de hoppies.
Ben benieuwd hoe ze gaan reageren want ze hebben nog nooit zee gezien.
Die paarden vallen je meteen op als we op Texel rond gaan rijden want het is net een span.