Paard terug vanwege niet willen laden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:39

Hoi,

Ik weet niet zeker of het hier goed staat, maar ik wist niet waar het anders moest!

Ik heb mijn driejarige hengst onlangs verkocht. Het dier heeft altijd op de opfok gestaan en kent helemaal niks. Ik verkocht hem omdat ik pas ben bevallen van een dochter en er naast mij eigen paard geen tijd voor heb.
Ik had hem op marktplaats gezet en erbij vermeld dat ie altijd op opfok heeft gestaan en niks kende. Daar reageerde iemand van een professionele stal op. Die is gaan kijken en wilde hem vervolgens wel kopen. Wel bood ze 1000,- minder dan mijn vraagprijs omdat het a. geen topper was maar wel een goed handelspaard, maar dan wel nog redelijk wat werk zou vragen (had ze gelijk in) b. omdat hij nog nooit vervoerd was c. omdat hij nog gecastreerd moest worden. Zij had dus behoorlijk wat risico en dus bood ze zoveel minder. Nou, ik kon me daar best in vinden dus ik ben akkoord gegaan. Mijn man had haar de papieren en rontgenfoto's gebracht, ze ging akkoord en betaalde gelijk, zij ging heel Nederland rond om zo jonge paarden te kopen. Paard verkocht dus. Dit was iemand van een stal die constant onbeleerde paarden koopt, ze aanrijden en weer verkopen. Ze wilden hem de volgende dag gelijk al ophalen.

Nou heeft het paard zich absoluut niet laten laden, waarop ze besloten hem even te laten staan en hem eerst te castreren. Ehm, nou is ie ondanks een forse lading verdoving zo tekeer gegaan dat ze ook dat hebben moeten opgeven...
Nou ja, voor een paard dat alleen maar lekker op de wei heeft gestaan geef ik hem groot gelijk ook
Knipoog , maar nou zijn ze dat dier al zat natuurlijk en ik heb via de mensen van de opfok gehoord dat ze nou de koop ongedaan willen maken. Tja euh, nou zit ik natuurlijk daar al helemaal niet op te wachten, dat snap je. Maar dat kunnen ze toch niet hard maken is het wel?

Ik dacht van niet, maar ik wou het wel even zeker weten...
Laatst bijgewerkt door WowAmigo op 06-07-06 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:41

jij hebt toch eerlijk ven tevoren verteld dat hij nog nooit iets heeft meegemaakt....
als zij echt zoveel verstand hadden van jonge onbeleerde paarden hadden ze dit toch min of meer kunnen verwachten?

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:54

Liezel1 schreef:
jij hebt toch eerlijk ven tevoren verteld dat hij nog nooit iets heeft meegemaakt....
als zij echt zoveel verstand hadden van jonge onbeleerde paarden hadden ze dit toch min of meer kunnen verwachten?


Inderdaad, lijkt ook mij een kwestie van jammer maar helaas... Bovendien lijkt het me niet echt een rechtsgeldige reden om de koop ongedaan te maken, zeker daar ze van te voren op de hoogte is gesteld. Maarja, bewijs dat maar eens...

Anyway, hopelijk komt het zo ver niet!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:56

voor het ongedaan maken van de koop heb je bv een verborgen gebrek nodig.
bovendien heeft de kopen onderzoeksplicht, jij hebt netjes aan je meldplicht voldaan.
Zoals ik het lees heb je alles eerlijk verteld en het paardje niet beter doen lijken dan het was.

zamzam

Berichten: 253
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: maarssen

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:58

Volgens mij kunnen ze de koop niet ongedaan maken het is geen stalgebrek of verborgen gebrek....
En je weet dat als een paard altijd in de opfok heeft gestaan en er niets mee gedaan is dat je dan tegen problemen aan kan lopen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:04

Wanneer het mijn paard zou zijn, zou ik het niet eens meer willen verkopen. Maakt het je niets uit waar je paard op den duur belandt??? Nu al als onhandelbaar versleten, wat gaat er op die nieuwe stal gebeuren met dat onhandelbare paard.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:33

Ja, ik zou hem ook het liefst houden en zelf mee gaan trainen, maar ik heb daar echt geen tijd meer voor. Daarbij komt dat het gezien zijn afstamming best eens echt een "wat moeilijker opvoedbaar paard" kan zijn en ik zit er ook niet op te wachten om voor mijn plaat geslagen te worden! Klinkt misschien hard, maar zo zie ik het wel.

Maar dat dan even terzijde...

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:06

Gewoon negeren. en afwachten wat ze nou willen. begrijp ik nou goed dat hij gecastreerd is? En dat ie nu niet meer handelbaar is?
ben wel benieuwd voor welke prijs je het paard hebt verkocht.

ineke_

Berichten: 1631
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:18

Vind je het gek dat ie zich niet laat laden als hij het niet kent, die kopers zouden dat ook kunnen weten als ze een beetje logisch nadenken. Gewoon elke dag even oefenen en dan word ie vanzelf te laden. hoe dat zit met ongedaan maken verkoop heb ik geen idee

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 17:19

Nee, hij is niet gecastreerd inmiddels, want ondanks een behoorlijke hoeveelheid verdoving bleef hij van zich af trappen...

Inderdaad, dat laden vind ik ook totaal niet vreemd. Zijn hele leven lang alleen maar wei gezien en lekker met zijn vrienden in een grote stal en dan word je geacht een trailertje in te stappen? Ech nie!

Paard is voor 3000,- verkocht overigens

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:27

das toch nog best een behoorlijke prijs voor een niet topper. Maar dat buiten beschouwing.
Hebben ze hem in een trailer geprobeert te laden of op de vrachtwagen? Ik kan me zo voorstellen dat je op een trailer behoorlijk broblemen kanhebben met laden maar daar moeten die mensen otch verstand van hebben.

Ik zou het toch maar gewoon negeren.

SjilliejJj
Berichten: 547
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:31

raar ik denk niet dat ze dat kunnen maken
wij hebben onze 3 jaarse gekocht en had enkel op de weide gelopen wij kregen der niet geladen maar je kan in de winkel iets kopen om bij op het halster te zetten de meeste handelaren hebben dit wel ik weet niet hoe het juist noemt
het klemt een beetje op de neus maar ons paard ging toen meteen de camion op

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 19:29

Ja, ik was ook wel tevreden met de prijs hoor, maar het is echt wel een ordentelijk paard (geen brandhout dus) en hij heeft wel een echt heel goede springafstamming. Dus wellicht verwachten ze er nog wat van.
Maar hij moest dus een gewone trailer op (en dan 600 km reizen...), nu proberen ze het met een professionele vervoerder met vrachtwagen. Ben benieuwd...

Maar ik geloof dus niet dat ze hem echt terug kunnen doen he.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:35

nee ze kunnen hem niet terug doen, je bent geen handelaar, en ze hebben dus geen terugbreng-recht.
ze hebben hem gekocht, en paard is gezond, over laden is niet gesproken, en ja hallo, met een beetje geduld komt hij er wel op, maar hebben ze dat met geduld geprobeert?

ik zou hem ook niet eens meer willen verkopen, en zeker niet aan zulke lui, wie weet waar hij terecht komt.
beter dan eerst zelf inrijden, of laten inrijden, als het echt een goede is, kan ie dan zelfs voor meer geld weg.
als je hem echt beu ben snap ik dat je hem aan deze mensen toch nog kwijt wil,.

daantjuhhh

Berichten: 26948
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 01:37

oosterhoff schreef:
das toch nog best een behoorlijke prijs voor een niet topper. Maar dat buiten beschouwing.
Hebben ze hem in een trailer geprobeert te laden of op de vrachtwagen? Ik kan me zo voorstellen dat je op een trailer behoorlijk broblemen kanhebben met laden maar daar moeten die mensen otch verstand van hebben.

Ik zou het toch maar gewoon negeren.

Voor een rontgenlogische goedgekeurd 3 jarig gemiddeld paard vind ik dit een redelijke prijs.
Ik neem aan dat ze inderdaad aan de verkoop vast zitten.
Jij hebt immers gemeld dat hij niks kende.


Maar castereren niet gelukt?
Dat snap ik niet helemaal?
Wij hebben er ook weleens wat gehad die zowat een olifanten middel nodig hadden.
Maar ze gingen uit einedelijk wel plat.
Wou ze hem rechtopstaand castereren dan?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:20

Ja, ze wilden hem staand castreren, maar hij was blijven trappen. Helemaal plat castreren is natuurlijk duurder denk ik? Onder narcose zou het natuurlijk wel lukken, maar dat was dus niet aan de orde.

maras

Berichten: 2349
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:26

Ik weet niet of je een rechtsbijstand verzekering hebt maar je zou die voor je eigen gemoedsrust eens kunnen bellen en de zaak voorleggen. Ik denk dat er geen gegronde reden is van de kopende partij om de aankoop ongedaan te maken, niet kunnen laden heeft immers niet met de gezondheid van een paard te maken en is ook geen verborgen gebrek, want laden is aan te leren. Dus mijn inziens hoef jij je geen enkele zorgen te maken en bovendien ligt de bewijslast bij de aankopende partij en die zal echt geen zin hebben in een rechtzaak die ze al bij voorbaat zullen verliezen.

Anoniem

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:04

Ik zou die kopers laten staan, mijn paard alvast wat handmak maken, eventueel al beetje aan een trailer laten wennen, desnoods smalle doorgangen laten lopen als je geen trailer hebt, wellicht eentje lenen/huren. Iig zou ik die mensen mijn paard niet meegeven, kennelijk moet alles snel en als het niet lukt, dan hoeft het niet meer. Wat als hij daar staat en inrijden als ruin die misschien nog wat hengstenhormonen bevat niet makkelijk gaat?? De extra harde aanpak omdat elke dag extra geld kost??

Wat betreft de koop ongedaan maken, lijkt mij niet wettelijk, maar als hij niet mee wil??

leliadeidre
Berichten: 119
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Bemmel

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:19

De koop kan volgens mij niet zomaar ongedaan worden gemaakt, naar mijn weten kunnen die mensen niet zomaar zeggen dat ze het paard niet willen en het geld terug willen.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:20

russel schreef:
Ik zou die kopers laten staan, mijn paard alvast wat handmak maken, eventueel al beetje aan een trailer laten wennen, desnoods smalle doorgangen laten lopen als je geen trailer hebt, wellicht eentje lenen/huren. Iig zou ik die mensen mijn paard niet meegeven, kennelijk moet alles snel en als het niet lukt, dan hoeft het niet meer. Wat als hij daar staat en inrijden als ruin die misschien nog wat hengstenhormonen bevat niet makkelijk gaat?? De extra harde aanpak omdat elke dag extra geld kost??

Wat betreft de koop ongedaan maken, lijkt mij niet wettelijk, maar als hij niet mee wil??


Waarom zou je zelf al die moeite doen en al dat risico nemen terwijl je er toch vanaf wilt? Een beetje trainer van jonge paarden ( zoals ze zichzelf noemen) kijkt hier toch gewoon doorheen? Geen een jong paard uit de wei loopt de trailer zomaar op!
De koop kunnen ze niet ongedaan maken volgens mij om deze stomme reden.

Anoniem

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:36

Nee, maar verkopen wordt dat wel makkelijker, hij zal toch van het erf af moeten en als steeds vreemde mensen met hem 1 dagje gaan zeulen om hem op de trailer te krijgen en het lukt niet. Het is je paard en je wilt graag dat hij een prettig adres krijgt, lijkt mij, ook als hij voor de handel gaat. Dat is dan iig al gedaan, beestje moet toch wat vertrouwen krijgen?

Maar goed ieder zijn eigen mening, mij zou het nl wel interesseren, jouw duidelijk niet.

haantje7
Berichten: 218
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: purmerend

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:33

toen ik mijn paard kocht was hij net 2 jaar.
Ik kwam met hem thuis en hij wilde de trailer niet uit dat kan namelijk ook.
Maar dat gaat nu prima ook dat moeten ze leren .

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:07

russel schreef:
Nee, maar verkopen wordt dat wel makkelijker, hij zal toch van het erf af moeten en als steeds vreemde mensen met hem 1 dagje gaan zeulen om hem op de trailer te krijgen en het lukt niet. Het is je paard en je wilt graag dat hij een prettig adres krijgt, lijkt mij, ook als hij voor de handel gaat. Dat is dan iig al gedaan, beestje moet toch wat vertrouwen krijgen?

Maar goed ieder zijn eigen mening, mij zou het nl wel interesseren, jouw duidelijk niet.


Enerzijds heb je wel gelijk, maar anderzijds is het paardje al verkocht en elke dag dat hij langer bij jou staat kost hij ook meer geld. Als je dan je prijs aan moet passen, krijg je hem straks niet meer verkocht, hoe braaf hij ook wordt.
Bovendien heeft TS ook al aangegeven geen gelegenheid te hebben het paard verder wat te beleren.


Ik vind het Koe van de kopers, zo professioneel zullen ze toch blijkbaar niet zijn dan. Logisch toch dat een jong paard recht uit de opfok nog niks kan? Je mag dan al blij zijn als ze aan een halstertje mee willen stappen...

Jeezes
Berichten: 248
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:09

Ik zit met hetzelfde probleem alleen hebben de kopers nog niet betaald.
Ook fiks gezakt in vraagprijs maar goed, was ervan overtuigd dat mijn pony een goed tehuis kreeg.
Kopers hadden hem gekocht zonder hem gezien te hebben of zonder foto.
Wel had ik duidelijk zijn huidige conditie vermeld zodat dit ook niet als verborgen gebrek kon gebruikt worden.
Ze kwamen hem een paar dagen later normaal ophalen totdat ik een bericht kreeg dat ze problemen hadden met hun trailer.
Het kon wel even duren en vroegen ondertussen een foto.
Toen ik een foto stuurde, wilden ze hem niet meer kopen of ik moest nog zakken in prijs.
Hierbij neem ik aan dat ze dus geen problemen hadden met de trailer.
Wettelijk gezien is de koop dus gesloten voor de prijs die we overeengekomen zijn.
Als ze hem niet komen halen, ga ik eens praten met mijn advocaat.
Want zelfs een mondelinge overeenkomst is bindend, alleen moeilijk te bewijzen.
Alles is bij mij via mail gegaan dus makkelijk te bewijzen.

Bij jou is de koop ook bindend, je hebt het voordeel dat het paard betaald is.
Vanaf de prijs is overeengekomen is het paard van de koper.
De koper moet de prijs betalen, de verkoper, het goed in dit geval het paard leveren.
Zelfs mocht het paard ondertussen sterven of gestolen worden, moet de koper nog altijd betalen.
In ieder geval als het paard niet geladen wil worden, is niet jou probleem want het is jou paard niet meer.
Alles valt nu onder de verantwoordelijkheid van de nieuwe eigenaar.
Ik denk zelfs dat wanneer je rechtsbijstand krijgt, je ook een vergoeding kan krijgen voor elke dag dat het paard nog bij jou staat.
Laatst bijgewerkt door Jeezes op 12-07-06 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Solitair
Berichten: 1885
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Paard terug vanwege niet willen laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:40

officieel mag je een paard/pony voor 3 maanden terug brengen naar de eigenaar als er gebreken zijn die niet bij de verkoop zijn vermeld. in deze situatie is dat niet zo. dus de koop blijft geldig.