langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marikootje

Berichten: 154
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:13

Ik heb geen eens ruiterbewijs en ik maak heel wat buitenritten met de stalgenoten die allemaal ook geen ruiterbewijs hebben.

Anoniem

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:26

Als je met een paard gaat lopen word je een bestuurder genoemd van een lastdier.
Als bestuurder van een lastdier heb je geen ruiterbewijs nodig, dit is alleen het geval wanneer je er op zit en dus tot de groep ruiters behoord.
Een ruiterbewijs is alleen verplicht in bepaalde gebieden.
Dit kunnen landgoeden zijn van particulieren of beschermde natuurgebieden.

Let er wel op dat wanneer je met een paard gaat lopen op de openbare weg je gebruik maakt van de rijbaan (of berm) dus niet van het voetpad of fietspad doe je dit wel dan kun je negatieve reacties ontvangen zeker wanneer je paard een boodschap achter laat waar niet alle andere mede weg gebruikers van gediend zijn.
Een boete zal je niet snel krijgen van de politie hoogstens een waarschuwing.

THHIRZA

Berichten: 1505
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Nieuw-beijerland

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:11

een ruiterbewijs is ook niet verplicht Knipoog

Anoniem

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:19

Een ruiterbewijs is idd niet verplicht in Nederland maar wel in bepaalde gebieden.
En als je in die gebieden wilt rijden moet je dus wel een ruiterbewijs tonen!

Friesjee
Berichten: 46
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Zwaagdijk

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 11:04

ik ga altijd met mijn verzorgfjord langs de weg, in het bos, op het strand. zonder ruiterbewijs..iedereen zegt dat het moet die ik ken, maar ik vraag ht aan mijn vader en ik vraag of ik het mag halen zegt ie: in geen geval, geldaftroggelaars, dat ding hoef je niet te hebben Vork nou nu weet ik het dus ook niet meer

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:49

Je vader heeft helemaal gelijk.
Alleen op sommige terreinen kan het nog verplicht zijn, maar voor alle gebieden van bijv. Natuurmonumenten is het juist afgeschaft.

Wat niet wegneemt dat het best leuk en leerzaam is om het te doen. Maar dat moet je helemaal zelf weten.

Jonne
Berichten: 283
Geregistreerd: 27-09-05

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:09

Alleen op sommig eplekken is het verplicht maar de meeste nog niet. Ik geloof vanaf 2007 is het verplicht óveral..

daandriaan

Berichten: 3218
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Oudesluis

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:25

Ruiterbijzen zijn nog niet verplicht. Ik rij er ook nog zonder ik wil hem wel halen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:28

Ilegra schreef:
Let er wel op dat wanneer je met een paard gaat lopen op de openbare weg je gebruik maakt van de rijbaan (of berm) dus niet van het voetpad of fietspad doe je dit wel dan kun je negatieve reacties ontvangen zeker wanneer je paard een boodschap achter laat waar niet alle andere mede weg gebruikers van gediend zijn.
Een boete zal je niet snel krijgen van de politie hoogstens een waarschuwing.


leuk dillemma; ik weet dat je officieel niet op het fietspad mag. N.B. afhankelijk van de APV mag je meestal ook niet in de berm!
Maar ik zou echt niet op de rijbaan gaan lopen met mijn paard aan de hand...
Volgens mij wordt het fietspad gedoogd, ook voor ruiters.
Voorbeeld: in Groningen is een stal van de bereden politie. Als de politie het centrum in wil, moet ze een drukke weg met verkeerslichten oversteken.
Ze hebben nu van die drukknoppen op ruiterhoogte gemaakt speciaal voor de ruiters...OP HET FIETSPAD!
Als ze nu nog ruiters op het fietspad bekeuren willen... Doei!

germie

Berichten: 26072
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:43

Wettelijk gezien ben je een bestuurder. Het maakt voor de wet niet uit of je op je paard zit, ernaast loopt, met een lammetje over straat loopt, je bent bestuurder en je moet eigenlijk op de rijbaan. (geleiders van rij-en trekdieren en of vee). Meestal wordt het fietspad gedoogd.
Op straat is een ruiterbewijs niet verplicht. Wel in bepaalde afgesloten gebieden/terreinen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:31

Ben ik het niet mee eens.
Je hebt gelijk dat je wettelijk iemand die een rij- of trekdier geleidt, een bestuurder noemt.

Alleen zeg je dat in bepaalde afgesloten gebieden/terreinen een ruiterbewijs verplicht is. Dat bestrijd ik. Volgens mij geldt dat alleen voor ruiters.
Een koetsier hoeft in dat geval alleen maar een koetsiersbewijs te hebben. Als het zo is dat iedereen die een paard meeneemt, een ruiterbewijs moet hebben, dan zou een koetsier een koetsiersbewijs en een ruiterbewijs moeten hebben.