langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 21:42

heey allemaal

zoals het onderwerp al zegt kun je langs de weg lopen met je pony (ernaarst niet erop) zonder dat je een ruiterbewijs hebt???
ik wil namelijk mijn pony verkeersmak maken maar ik begin eerst met langs de weg lopen zonder dat ik erop ga enzo maar ik heb nog geen ruiterbewijs (ga ik nog wel halen) maar mag dat wel want je mag niet zonder ruiterbewijs erop maar mag je wel ernaast

groetjes een meisje dat niet weet wat ze moet doen

p.s. alleen antwoorden als je er zeker van bent anders heb ik er niet zoveel aan want als je zegt dat het wel mag en dan doe ik het en ik heb wel een bekeuring dan ben ik echt teleurgesteld want dan kan ik hier dus geen vragen meer stellen zonder dat ik een goed antwoord krijg.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:44

mag je niet zonder ruiterbewijs de weg op?Wist niet dat dit al verplicht was zeg!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:45

Ruiterbewijs is nog niet verplicht (slechts in enkele bossen in ned maar ik neem aan dat dat alleen verplicht is als je erop zit) gewoon lekker verkeersmak aan de hand maken dus Knipoog

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:45

Wat krijgen we nou? Een ruiterbewijs is echt niet verplicht hoor!
Niet geloven, die onzin.

Miss_m

Berichten: 1837
Geregistreerd: 24-06-06

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:46

Ik rij al jaren en langs de weg en loop er ook al jaren kom kei vaak de boswachter en politie tegen en hun zegge alt hoi en hebbe er nog nooit om gevraagt dus..

Britt

Berichten: 18901
Geregistreerd: 18-04-04

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:47

Niet verplicht maar wel handig om te hebben als er iets gebeurt natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:48

Ernaast lopen kan rustig, kom zo vaak mensen tegen die er wat van zouden mogen zeggen en die zeggen nooit wat. Langs de weg ook nog nooit een probleem gehad dus.(Ik zit er namelijk altijd op).

Gr Jeroen

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:48

hier in belgie gaan ze het verplichten vanaf september dacht ik.
In Nederland weet ik niet. Maar er naast lopen heeft denk ik geen bewijsje nodig

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:48

ik dacht al,dat kan ik niet gemist hebben.lekker wandelen dus.....volgens mij vragen ze er toch bijna niet om.
In belgie verplichten?Waar heb je dat vandaan?

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:42

Kan me nog herrineren, uit m'n pony tijd, dat is meer als 20 jaar geleden, dat ze het ruiterbewijs wilden verplichten, we zijn nu dus meer als 20 jaar verder en wat is er gebeurd.......niets.
Het is niet verplicht, i.d.d behalve op bepaalde (prive) tereinen, bv bij Arnhem, maar verder mag je overal rijden.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:59

Vroeger mocht je ook niet zonder op bepaalde gebieden van natuurmonumenten. SRR en Natuurmonumenten hadden een convenant; van het lidmaatschapsgeld betaalde SRR aan Natuurmonumenten voor het onderhoud aan ruiterpaden.
Dat onderhoud gebeurde niet en dus is het convenant opgezegd. natuurmonumenten heeft op de betreffende terreinen (o.a. veluwe) een systeem met dagkaarten ingesteld; je moet ordinair een kaartje kopen...
Nu probeert SRR vriendjes te worden met CBR maar dat heeft gelukkig nog niks opgeleverd.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:08

Nashke schreef:
hier in belgie gaan ze het verplichten vanaf september dacht ik.


Van welke organisatie heb je DAT? Dat heb ik echt nog van niemand gehoord dus dat kan toch niet zo ineens?
Tof, ze hebben bij ons net geinvesteerd in een uitstappad om het domein...

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 01:09

als dat verplicht word Nagelbijten / Gniffelen
wat een onzin zeg!

Unonya
Berichten: 73
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Haarlem

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:12

Ze zijn er in Nederland toch ook mee bezig om het ruiterbewijs te verplichten. Wanneer weet ik niet precies maar dat is dit jaar al meerdere keren in het nieuws geweest hoor....

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:13

Unonya schreef:
Ze zijn er in Nederland toch ook mee bezig om het ruiterbewijs te verplichten. Wanneer weet ik niet precies maar dat is dit jaar al meerdere keren in het nieuws geweest hoor....

En dat verhaal gaat al meer als 20 jaar, zou het nu dan echt...............
Geloof er niets van en als het wel zo zou zijn, moet dat dan een garantie zijn dat iemand kan rijden, want wat ik vaak zie rijden, mag echt die naam niet hebben...

Britt

Berichten: 18901
Geregistreerd: 18-04-04

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:51

Mij werd verteld dat het al verplicht was.. Nouja, het is wel fijn om verzekerd te zijn toch?

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:53

ja maar als het goed is heb je al een WA-verzekering..... Lachen

Fionaaa
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-07-06

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:56

Ik rijd altijd langs de weg zonder ruiterbewijs.. Tong uitsteken

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:19

Het ruiterbewijs heeft geen enkele legitieme status. Het is een aan oplichterij grenzende verkooptruc om je een verzekering mee aan te smeren die niets meer dekt dan wat een goede WA-Particulier ook doet. Kan die kartelclub van Neelie Smit-Kroes hier niet eens wat aan doen ofzo?

Als SRR serieus genomen wil worden, moeten ze beginnen met een einde maken aan de "koppelverkoop" van het ruiterbewijs en de (nogmaals: in de meeste gevallen overbodige) verzekering.

Verder heeft SRR aan het opzeggen van de convenant met Natuurmonumenten in hun eigen publicaties vast wel een mooie draai gegeven. Maar voor zover mij bekend is, is het Natuurmonumenten geweest die met de SRR/ruiterbewijs gestopt is; en wel omdat hen gebleken is dat het hebben van een ruiterbewijs geen enkele garantie bood dat de bezitters daarvan ook daadwerkelijk kunnen paardrijden.

Samengevat: je mag dus gewoon zonder ruiterbewijs met je paard langs de weg, of je er nou op zit of naast loopt maakt niet uit. Maar laat voor de zekerheid sowieso even uitzoeken of jouw WA (of die van je ouders, als je minderjarig bent) de schade van een onverhoopt "incidentje" dekt. Als dat idd. het geval is (en die kans is groot) kun je prima met je paard uit de voeten zonder dat vodje.

Britt

Berichten: 18901
Geregistreerd: 18-04-04

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:34

Als je je ruiterbewijs hebt wil het idd ook zeker niet zeggen dat je kan paardrijden, iedereen die een paar lessen gehad heeft kan zijn ruiterbewijs bijna halen Nagelbijten / Gniffelen

PeterLover
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-07-06

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:35

Ach joh daar moet je niet naar luister Knipoog
Ik loop al een half jaar met een hengst over straat en als k de politie tegen komt zegt die hoi en rijd die verder vroeger reed ik altijd zonder cap,zadel en hoofdstel over de weg en ze zeiden niks Tong uitsteken Haha! Knipoog

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:45

Doe maar gewone letters, anders word ik doof...

PeterLover
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-07-06

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:46

sorry kw is nie wat ik had gedaan

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:48

EricPrast schreef:
Het ruiterbewijs heeft geen enkele legitieme status. Het is een aan oplichterij grenzende verkooptruc om je een verzekering mee aan te smeren die niets meer dekt dan wat een goede WA-Particulier ook doet. Kan die kartelclub van Neelie Smit-Kroes hier niet eens wat aan doen ofzo?

Als SRR serieus genomen wil worden, moeten ze beginnen met een einde maken aan de "koppelverkoop" van het ruiterbewijs en de (nogmaals: in de meeste gevallen overbodige) verzekering.

Verder heeft SRR aan het opzeggen van de convenant met Natuurmonumenten in hun eigen publicaties vast wel een mooie draai gegeven. Maar voor zover mij bekend is, is het Natuurmonumenten geweest die met de SRR/ruiterbewijs gestopt is; en wel omdat hen gebleken is dat het hebben van een ruiterbewijs geen enkele garantie bood dat de bezitters daarvan ook daadwerkelijk kunnen paardrijden.

Samengevat: je mag dus gewoon zonder ruiterbewijs met je paard langs de weg, of je er nou op zit of naast loopt maakt niet uit. Maar laat voor de zekerheid sowieso even uitzoeken of jouw WA (of die van je ouders, als je minderjarig bent) de schade van een onverhoopt "incidentje" dekt. Als dat idd. het geval is (en die kans is groot) kun je prima met je paard uit de voeten zonder dat vodje.


precies! ik vond het wel leuk om hem destijds te halen maar de verzekering is al jaaaaren verlopen. Mijn standaard WA dekt natuurlijk ook schade die door mijn dieren veroorzaakt wordt.

SRR papt aan met CBR en suggereeert daarmee dat het ruiterbewijs wel een soort rijbewijs-status krijgt. Nou, dat zal nog wel even duren! Slapen

_Nicky

Berichten: 5135
Geregistreerd: 21-02-06

Re: langs de weg lopen zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:54

Het ruiterbewijs is niet verplicht als je op de weg rijdt/loopt met je pony/paard. In sommige natuurgebieden wel, maar gewoon langs de weg niet hoor!