Ook ik heb trailer-probleem..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plaisir

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: beemster

Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:32

Hoihoi (sorry als het verkeerd staat)

Vandaag ging ik met Plaisir naar het Twiske. Maar ze wou de trailer niet in. Ze bleef heel rustig op de klep staan met der voorbenen op de klep en achterbenen nog gewoon op de grond. Verder kregen we haar ook niet want ze ging dan pijlsnel achteruit. Maar dit alles deed ze zonder angst. Ze was niet bang ofzo, eigenlijk was ze gewoon heeeel relaxed. Na ongeveer een uurtje ging ze erin met behulp van longeerlijn. Nou we gingen er dus heen maarja na je rondje gereden te hebben ga je weer naar huis. Ook toen hebben we een uur gestaan. En stond ze de hele tijd heel rustig. Uiteindelijk kwam een man en die hielp ons. Hij had het over dat je het paard een beetje uit zn evenwicht moest doen. Hij duwde van links naar rechts en weer terug en toen ze op de klep stond een longeerlijk achter haar. Dus eindelijk konden we naar huis.

Eerst liep ze er zonder problemen in, ze doet dit ineens. Ze heeft ook geen nare dingen meegemaakt op de trailer en als ze er eenmaal instaat staat ze alsnog heel rustig.
Ik heb op internet gezocht en kreeg allemaal oplossingen voor paarden die bang zijn voor de trailer. Maar dat is Plaisir dus niet.
Nou hoopte ik dus, dat iemand hier oplossingen voor me had (misschien dingen om te oefenen?) want om nou telkens een gevecht aan te moeten gaan werkt ook niet.

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:43

klinkt als een dominantie/respect kwestie, dit is redelijk makkelijk op te lossen (als je weet wat je moet doen..... Lachen )
Waar woon je precies? misschien dat ik je kan helpen. Ik heb al diverse bokkers met hun trailerlaad probleem geholpen.

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:40

Net wat cissy zeg dit is een paardje wat geen respect voor jou heeft

ga is oefeningen doen dat ze je gaat respecteren en jou gaat zien als leider

zo als

je maak een smal gangetje van hindernise en loopt er door heen
gaat dat goed hang je over die hinderenissen een dekken


zulke dingen moet je in mijn ogen gaan oefen
dan gaat het paard je zien als zijn leider

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:43

Misschien is trailercursus een goeie? Heeft mij erg veel geholpen.
Kijk is op www.2moons.nl

Saar_

Berichten: 598
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:44

mijn paard heeft het zelfde! ook relaxed maar ze gaat er gewoon niet in. Ze heeft wel degelijk respect, ze ziet mij als leider. Als ik stop stopt zij. als ik loop loopt zij mee. Spelletjes; geen probleem ze vertrouwt me. Maar zodra ze de trailer ziet is al het respect verdwenen. Wij doen een longeerlijn achter de kont en lijn aan het halster, 1 iemand trekt (rustig) aan het halstertouw loopt ze niet rukje aan de longeerlijn, ze kan dus niet meer achteruit dus MOET ze wel voorwaarts, ze staat er nu met 3 min in!

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:56

Ik ben zelf geen voor stander van lange lijnen achter de kont .
Stel hij slaat een keer naar achtern komt in de knup met die lijnen dan ben je veel ver van huis dan dat je nu bent

En als je dan respect van je paardje hebt en dan de trailer ziet en weg is het
ga dan is bij je zelf afvraagen hoe kan dat.
Wordt de trailer alleen gebruikt voor wedstrijden voor lange riten
meschien denk je paardje wel moet ik weer dat ding in dan meot ik zometeen werken

Voer je paardje is in de trailer rij een stukje dan en zet hem weer lekker in de wei

Saar_

Berichten: 598
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:59

we doen vanalles.. Wedstrijden, op vakantie, cursus, en gewoon een dagje ergens anders rijden. Tja en hoe het kan Verward haha als ik dat wist had ik er allang wat aan gedaan! En het gaat steeds wat beter, maar ben dus echt niet van plan om honderden euro's uittegeven aan iemand die precies het zelfde doet..

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:04

ik heb ook niet gezegt dat je honderden euro,s uit moet geven

ik heb alleen gezegt dat ik noot met een lijn achter een kont van een paard of pony zou doen

mynique
Berichten: 2388
Geregistreerd: 06-02-06
Woonplaats: Velserbroek

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:07

cissy schreef:
klinkt als een dominantie/respect kwestie, dit is redelijk makkelijk op te lossen (als je weet wat je moet doen..... Lachen )
Waar woon je precies? misschien dat ik je kan helpen. Ik heb al diverse bokkers met hun trailerlaad probleem geholpen.

Mij ook! Echt een aanrader!!!!

Saar_

Berichten: 598
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:08

miriamrocky schreef:
ik heb ook niet gezegt dat je honderden euro,s uit moet geven

ik heb alleen gezegt dat ik noot met een lijn achter een kont van een paard of pony zou doen



Nee, dat bedoel ik niet. Honderden euro's aan iemand uitgeven (trailercursus) die eigenlijk het ook zo doet/kan doen. En wat die lijn betreft..Ik heb geen beter idee, en het werkt erg goed. (trouwens een tip van iemand die er dagelijks mee omgaat) En dat met die spelletjes dat doe ik ook, onder vliegengordijn door/ wipwap / zeil. Ze is gewoon echt een zeikerd Clown

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:30

Citaat:
mijn paard heeft het zelfde! ook relaxed maar ze gaat er gewoon niet in. Ze heeft wel degelijk respect, ze ziet mij als leider.

duidelijk niet dus, anders had ze er wel ingegaan....
Jij vind misschien dat je de leider bent maar je paard is degene die bepaald of jij dat ook werkelijk bent. Helaas voor jou maar dat is nou eenmaal zo, dat is een overlevingsinstinct van je paard. Ben jij niet leiderwaardig in zijn ogen dan neemt ie het leiderschap van je over uit zelfbehoud.

Als je paard werkelijk respect voor je heeft dan hoef je geen lijnen (meer) te gebruiken en loopt ie zo langs je heen de trailer op.

Plaisir

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: beemster

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:31

Bedankt voor alle reacties. Ik ga vanavond kijken of ze door die hindernissen wilt lopen. Lachen

cissy schreef:
klinkt als een dominantie/respect kwestie, dit is redelijk makkelijk op te lossen (als je weet wat je moet doen..... Lachen )
Waar woon je precies? misschien dat ik je kan helpen. Ik heb al diverse bokkers met hun trailerlaad probleem geholpen.


Ik woon in de Zuid oost beemster, vlakbij Purmerend.(noord-holland)

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:38

ik PM je wel even

Plaisir

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: beemster

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 16:42

Zijn er nog meer dingen ''om het respect te krijgen''?

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:24

zat, er zijn genoeg NH boeken te vinden en ook het grondwerk boek van Inge Teblick is een aanrader.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:52

Gebruik even de hulpfunctie hier op bokt. Er worden al veel tips gegeven...

lindavd
Berichten: 529
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: schaijk

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:10

miriamrocky schreef:
Ik ben zelf geen voor stander van lange lijnen achter de kont .
Stel hij slaat een keer naar achtern komt in de knup met die lijnen dan ben je veel ver van huis dan dat je nu bent


ik ben hier eerder fan van als dat ze met een zweep te werk gaan.

ik hoop dat je eruit komt. helaas kan ik je geen tips meegeven omdat die van mij gelukkig zo de trailer oplopen maar ik kan me heel goed voor stellen dat het niet prettig is.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:57

Oefen niet alleen de vooruit bij de hindernissen, maar zeker ook de achteruit. Vergeet daarbij dat het om meters gaat, het gaat juist om de beheersing in kleine stapjes (stapjes vooruit en stoppen, stapje achteruit en stoppen), totdat je paard zo nageeflijk is dat je het exact kan plaatsen. Op mijn website heb ik ook artikelen staan over trailerladen bij nieuws, kijk daar maar even of er nog wat in staat wat je zou kunnen helpen!

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:02

doe er nooit nooit weer een longeerlijn achter!! als ze dan wel een keer de lucht in vliegt (Steigert) gaat ze tegen de kracht achter haar hangen grote kans dat ze achterover klapt. En die van mij heeft dat trouwens ook gedaan zo stom doen bij de trailer ook zonder angst ik heb hem toen een paar meppen met mn halstertouw gegeven en nu hoefje alleen je handen maar omhoog te doen en hij schiet de trailer al op

Plaisir

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: beemster

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 18:08

ik heb met hindernissen geoefend maar ze deed alles wat ik wou of vroeg. Maar ik ga het wel vaker proberen Lachen

Net hebben we weer geoefend met laden, het ging wel. Schot stond opzij en het was etenstijd geworden en dus toen ze eenmaal erin stond kreeg ze eten in de trailer. Zometeen ga ik rijden en daarna weer oefenen.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:55

Maak de hindernissen steeds smaller! En voer straks het trailerladen precies uit zoals je op de hindernissen geoefend hebt.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:22

Cynthiaaapje schreef:
doe er nooit nooit weer een longeerlijn achter!! als ze dan wel een keer de lucht in vliegt (Steigert) gaat ze tegen de kracht achter haar hangen grote kans dat ze achterover klapt. En die van mij heeft dat trouwens ook gedaan zo stom doen bij de trailer ook zonder angst ik heb hem toen een paar meppen met mn halstertouw gegeven en nu hoefje alleen je handen maar omhoog te doen en hij schiet de trailer al op


Ja bang om weer een paar klappen te krijgen.
Zie daar echt het nut niet van. Om een paard een paar meppen te verkopen.

Ik zou gewoon heel veel oefenen zonder gweld.

AnjaL
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:50

Ik heb gelukkig geen laad-problemen maar ben wel een voorstander van een lijntje achterlangs. Die van mij loopt er zo in. Ik kan alleen laden en lossen.
Alleen zoals ik het lees gebruiken jullie deze op een dwingende manier. Dat doe ik dus niet.
Ik sluit alleen op achterlangs. Op het moment dat het paard een stukje op de klep staat dan zorg ik dat er een lichte druk op de achterhand komt te staan. Maar gaat het paard in verzet dan vier ik gewoon een beetje mee. Probeer zoveel mogelijk te laden langs een muur zodat je maar aam een kant een open zijde hebt. Ga zelf altijd aan de muurkant staan en zet de lijn aan de open zijde vast. Het paard zal namelijk altijd naar die kant proberen uit te wijken. Deze kant kan je nooit afsluiten als je er zelf staat. Tuusen jouw en de trailer door kan ie namelijk altijd "ontsnappen".

Bij steigerende paarden leg ik het lijntje er alleen tegen aan. Met dwang bereik je niks. Met vertrouwen des te meer.

Als een paard moet leren laden ben ik voor geduld en een emmer met voer. En het liefst elke dag oefenen. Eerst alleen laden, later ook een stukje rijden.

Als het paard een spelletje speeld pak ik het lijntje. Zonder dwang dus. Alleen opsluiten en geduld hebben. Niks trekken aan de voorkant. Alleen zorgen dat ie zijn hoofd niet te ver kan weg-draaien. Liefst met een boogje in het lijntje. En vooral niet kwaad worden, schreeuwen enzo. Als het paard eenmaal op de trailer staat - uitvoerig belonen met iets lekkers.
Lukt het echt niet? Heb je de mogelijkheid? Hang dan een voerbak voorin de trailer en wen je paard eraan dat daar altijd wat te eten in ligt bij het laden.

Het is en blijft altijd vervelend maar laat niet merken aan je paard dat jij het vervelend vind. Neem de tijd en vooral niet kwaad worden.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:41

Ik denk dat je paard het nu gewoon eens gewonnen heeft, en het graag gewonnen blijft houden.
Gewoon 3 man erbij hebben, 1 die het paard begeleid, 2 die een longeerlijn vasthouden! Mijn jonge hengst was ook zo relaxed, en wou er ook niet op (OOk onwennig) maar hij had de kans ervoor om gewoon op de klep te blijven staan. Toen zijn we erg rustig met 2 longeerlijnen aan de slag gegaan, en hij stond er zo in, zonder maar 1 sprankje angst.
Als je gewoon dit doet, kan je over een paar keer weer proberen zonder longeerlijn, als ie het weer doet, weer met longeerlijn..

cissy

Berichten: 19856
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ook ik heb trailer-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:20

ben je er nou al uit met je moeder of je trailer training mag doen?

Die longeerlijnen tips ben ik niet zo kapot van persoonlijk, dan moet je dus altijd hulpjes bij je hebben met laden.