Wat doen als de eigenaar al jaren geen stalgeld meer betaald

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Wat doen als de eigenaar al jaren geen stalgeld meer betaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 17:21

Ik heb een zeer belangrijke vraag.

Een eigenaar van een pony heeft bij ons op stal al meer als twee jaar geen stallingskosten meer betaald. Tevens heeft de staleigenaar alle dierenarts en hoefsmidkosten op zich genomen.

De eigenaar van de pony kijkt al zeker 3 jaar niet naar de pony om en word door de staleigenaar in beweging gehouden.

Maar de staleigenaar wil wel eens van de pony af, die een plaats bezet houdt die niet wordt betaald.( er zijn mensen die de pony graag willen kopen)
De eigenaar van de pony reageert nergens op. niet op telefoontjes, doet de deur niet open als we langs gaan, en reageert niet op de brieven die zijn verzonden....

Hoe moeten we hier nu mee omgaan?
Is het niet zo dat na een aantal jaar de pony automatisch eigendom word van de staleigenaar?

PS De eigenaar van de pony kan alle kosten niet meer betalen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-06 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:23

Ik zal er een 3e persoon bijhalen die de zaak goed bekijkt. Dit kun je zo niet oplossen.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:31

Ik heb precies hetzelfde gehad met een toendertijd drie jarig paard. Deze mensen wilden ook niet betalen en kwamen ook nooit op stal , na een hele hoop geharrewar heb ik uiteindelijk gezegd laat dan het paard maar staan en breng de papieren dan is ze van mij en laten we het hier bij. Alleen duurde het niet een paar jaar maar drie maanden. Ze hebben de papieren gebracht en verder alles achter gelaten wat ze nog in hun kast hadden liggen. Nooit meer gezien! Khyrana wordt nu zadelmak gemaakt (is inmiddels 5 ) en is een schat van een paard. Rare mensen heb je toch!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:43

-> VMR RUI

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 17:48

Ben er vergeten bij te vertellen, dat de eigenaar in 2004 een afstandsverklaring heeft getekend maar onder voorwaarde dat de pony niet verkocht mag worden, maar als eerste aan haar wordt aangeboden.... maar zij reageert dus nergens op.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:54

Dan een aangetekende brief sturen. Nemen ze die niet aan of reageren ze daar niet op denk ik ( maar ik ben geen advokaat of rechter ) dat je het paard mag verkopen.Zeker als er al een stalhuur staat van een paar jaar!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:56

Sorrie verkeerd gelezen! Er staat dus geen stalhuur begrijp ik nu!

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 18:33

Ze is nog steeds stallingskosten verschuldigd... omdat de afstandsverklaring tegenstrijdig is...

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 00:43

wacht even, dat begrijp ik niet...
als de eigenaar een afstandsverklaring heeft getekend, is zij dus geen eigenaar meer, toch?

Dus ben jij formeel de eigenaar en hoeft de vorige eigenaar geen stalling te betalen vanaf het moment dat die overdracht geweest is. Helaas...

Blijkbaar zijn jullie overeengekomen dat bij evt. verkoop de pony het eerst aan haar aangeboden wordt. Nou, dat zou ik dan maar (per aangetekende brief) doen. Zet een ultimatum in de brief binnen welke ze moet reageren; 14 dagen is redelijk. Doet ze dat niet, of wil ze de pony niet hebben, dan ben je vrij om hem te verkopen. En persoonlijk zou ik dat dan ook zo gauw mogelijk doen!

Als ze hem wel terug wil hebben, moet je zo snel mogelijk de formele overdracht regelen, en vanaf dat moment moet ze weer stallingskosten betalen.
Als ze dat dan niet doet, kan je naar een gerechtsdeurwaarder stappen. Maar dan moet je wel bewijzen dat zij weer eigenaar is en dus stallingskosten moet betalen en je moet haar (aangetekend) aanmanen met alweer een ultimatum van minimaal 14 dagen. Met die bewijsstukken kan je de deurwaarder inschakelen en de kosten van de deurwaarder op haar verhalen (dit staat hopelijk in jullie leveringsvoorwaarden, anders moet je dat aankondigen in de aanmaning). Dat zal er mogelijk in uitmonden dat de deurwaarder beslag legt, bijvoorbeeld op de pony.
Maar zelf kan je geen beslag leggen op de pony!

Een ander verhaal is, dat je bij een wanbetalende stallingsklant (na aanmaning) het paard mag 'gijzelen' om te voorkomen dat de klant het paard snel weghaalt. Dan leg je gewoon een dikke ketting met hangslot op de stal. Maar dan is het nog niet je eigendom, je mag het niet verkopen. Alleen heeft deze maatregel bij deze klant duidelijk geen zin...

Succes, ben benieuwd hoe dit afloopt!

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 01:42

Ik snap wat je bedoeld.. is een beetje onduidelijk zo...

Ze heeft inderdaad al een afstandsverklaring getekend(handgeschreven kladje) maar daarin heeft ze ook neergezet dat de pony niet verkocht mag worden...

Volgens mij... als zij dus afstand doet van die pony, kan zij er toch niets meer aan doen als die pony toch verkocht wordt?

Aangetekende brief was al verstuurd maar ook daar word niet op gereageerd

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:39

Tja het is wel en moeilijk verhaal lijkt me.Ik heb hier ook heel veel paarden staan waar afstand van is gedaan onder contract. Heb zelf meerdere keren een paard "doorgeschoven "naar een ruiter van stal maar dan altijd gratis omdat ik er ook niet voor betaald had. En ook met medeweten van de vorige eigenaar. Ook dit ging dan weer onder een contract zodat het paard wel hier op stal bleef ,wat de bedoeling was van vorige eigenaar. Het paard waar ik het eerder over had heb ik eigenlijk gekocht omdat er nog stalhuur open stond en hier is verder geen contract bij. Als het adres bekent is dan zou iemand er persoonlijk langs kunnen gaan??? Neem dan wel een tweede persoon mee zodat er een getuige bij is. Ik blijf dit even volgen want ben wel heel benieuwd hoe dit afloopt!

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 14:41

Wij hebben vandaag een aangetekende brief de deur uitgedaan met het verzoek contact op te nemen wegens verkoop van de pony.
i.o.m rechtshulp hebben we verzocht binnen zeven dagen contact op te nemen. Hierin is ook vermeld dat als zij niet reageert de pony wordt verkocht.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:46

Sisco4life schreef:
Ik zal er een 3e persoon bijhalen die de zaak goed bekijkt. Dit kun je zo niet oplossen.


Lastig, ik denk dat dit ook het beste is.

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:53

Er heeft ooit een artikel in de BIT hierover gestaan en daar stond in, dat de staleigenaar nooit en te nimmer het dier in zijn/haar bezit kan nemen.
Wel kan de eigenaar de spullen die bij het dier horen in beslag nemen, en dit verkopen voor de eventuele opbrengst van de stalhuur.

Je bent als staleigenaar ook verplicht het dier te voorzien van een zijn natje en droogje.

Als er een contract is opgesteld, of mondelinge overeenkomst ( rechtsgeldig, maar moeilijk te bewijzen) kan de eigenaar een incasso-bureau inschakelen.
Houdt er wel rekening mee, dat de rechtbank, als het zover komt, de meeste schulden tot € 750, wordt kwijtgescholden, aangezien ze daar de proceskosten niet uit kunnen halen.

Maar als degene al jaren niet betaald, zal het wel al wat meer zijn.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 19:20

er is vier jaar geen stallingskosten betaald van 180 euro per maand.. dan word het zeker meer als 750 euro..

Volgens rechtshulp is de afstandsverklaring die de eigenaar van de pony heeft getekend rechtsgeldig is... als je afstand doet van je pony kan jij niet meer bepalen wat ermee gebeurd... zo vertelde hun mij dat..

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:25

tja, dan kan je de vorige eigenaar dus idd niet aanspreken op de stallingskosten. Het is immers jouw pony.

volgens mij mag je best in een afstandsverklaring zetten dat als de pony verkocht wordt, hij eerst aan de eerste eigenaar wordt aangeboden. maar als de eerste eigenaar hem niet terug wil, ben je toch vrij om jouw eigen pony te verkopen aan een andere liefhebber?

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 19:28

zo denk ik er dus ook over..... ze weet dat er liefhebbers zijn voor de pony... ze reageerd niet op telefoontjes en brieven... met daarin de mededeling dat de pony verkocht gaat worden, maar er word niet op gereageerd....

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:00

Escardo schreef:
zo denk ik er dus ook over..... ze weet dat er liefhebbers zijn voor de pony... ze reageerd niet op telefoontjes en brieven... met daarin de mededeling dat de pony verkocht gaat worden, maar er word niet op gereageerd....

Je moet niet denken, je moet zeker weten.
De wet is hier duidelijk in. Je hebt een zekere procedure te volgen. Deze procedure moet je nauwgezet volgen, anders krijg je alsnog gezeik. Indien de stalbaas een (bedrijfs)rechtbijstand heeft, doet ie er slim aan om hen te vragen welke stappen precies zijn voorgeschreven, alvorens hij naar eigen goeddunken mag handelen met deze pony.

Sunshine_

Berichten: 114
Geregistreerd: 01-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:55

Zoiets hadden wij op de manege ook. Eigenaar liet bijna een jaar niet van zich horen.
Tot de ouders van het meisje neens lieten weten dat ze paardlief niet meer moesten hebben.
Je moet weten dat , als de stalmaneger dat paard niet op wei gezet zou hebben, hij een jaar zijn stal niet uit zou zijn gekomen!
Nu heeft de eigenaar van de manege dat paardje gekocht, en geloof me , hij heeft het nu veel beter.

terug ontopic: Kan je de ouders ook niet contacteren ofzo ? Veel succes althans !

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Wat doen als de eigenaar al jaren geen stalgeld meer bet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:13

Als ze niet reageerd zal ze ook niet weten dat de pony verkocht is, laat staan dat zij zich er druk om zou maken.

Wij maken tegenwoordig gelijk korte metten met wanbetalers. We hebben 1x een paard 8 maand voor nop laten lopen en na heel veel verzoeken werd er dan eindelijk een jaar na dato betaald. Tegenwoordig gaat alles gelijk op rekening, niet betalen is 2x een herinnering en dan volgt er een incasso-procedure. Jammer maar helaas voor de nieuwe pensionklanten, maar door 1 voorval van iemand die zich nota benen nog "vriend" noemde zijn zij nu de dupe. Al moet ik zeggen dat er ook genoeg goede mensen bestaan, tot zover nog geen problemen.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 15:43

Ikke...

Rechtshulp is al ingeschakeld, we hebben opnieuw een aangetekende brief gestuurd, met daarin het verzoek om contact op te nemen..
Als zij niet binnen een bepaalde tijd reageert, word de pony verkocht..Dit omdat zij er dus zeker vanaf weet en als je dan niet reageert dan wil ze de pony niet meer....
Dit is wat de rechtshulp heeft verteld

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:59

dus hetzelfde als wat ik heb gezegd (ahum...)
maar goed, ik hoop voor je op een goede afloop.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 09:10

inderdaad... zoals als jij het vertelde...

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:16

als ze de pony terug wil, lijkt het me hoofdzaak dat zei het verschuldigde geld van de stalling, dierenarts, hoefsmid etc gaat betalen. Kan of wil de eigenaar dat niet, dan kan de staleigenaar de pony voor hem/haar verkopen, zodat ze met dat geld wat desbetreffende pony opleverd ,de staleigenaar de rekening betaald.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 14:28

En het is gelukt!!!

De eigenaar heeft een nieuwe afstandsverklaring getekend, waarin duidelijk staat dat ze geen recht meer heeft op de pony.

De pony wordt verkocht aan de mensen die hem zo graag wilde hebben.....
Eind goed al goed...