Verschil in evenwicht in 2-paardstrailer, links of rechts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5866
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Verschil in evenwicht in 2-paardstrailer, links of rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 14:00

Het gaat om het volgende, mijn fjord staat in onze eigen trailer eigenlijk altijd links in de trailer. En heeft ook eigenlijk bij ons nooit aan de rechterkant gestaan. Aangezien hij met andere ponies op de trailer gaat of alleen. Nu ben ik 3 x naar het duin geweest de afgelopen 1,5 maand met een fries paard ernaast. Die is een stuk groter, dus Pablo moest uitwijken naar de rechterplek. Terwijl we voor de eerste keer op weg waren, hoorden we een hoop gestommel achterin. Mijn directe conclusie was dat t de fries was aangezien ik pablo nagenoeg nooit hoor achterin. Echter de keer erna weer een hoop herrie met Pablo rechts en in het stro op de bodem ook duidelijk te zien dat de fries geen pas verzet had, terwijl bij die van mij het stro aan de kant lag. Op de terugweg hebben we ze omgedraaid (dus Pablo op zijn eigen plek links) en geen geluid, geen stapje niets. En wederom gister hetzelfde verhaal. Hebben meer paarden dit? Ik snap er eigenlijk niets van! Hij staat in een 1,5 paards trailer nl ook gewoon doodstil (en op zijn gemak uiteraard).

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:42

Mijn pony kan heel moeilijk in een trailer staan en moet links staan.
Als hij rechts staat kun je geen bocht door komen, optrekken of afremmen zonder dat hij raar begint te doen. Hij raakt dan lichtelijk in paniek.

Als hij links staat moet je heel langzaam de bocht door en dan is er niks aan de hand. Hij heeft het niet zo op trailers en hij wordt nu al een aantal jaar vervoerd in een vrachtwagen.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:07

Zeno staat altijd rechts, ook als hij alleen staat, omdat hij de snelweg vreselijk vind. Rechts staat hij verder van de auto's af, en issie dus rustiger. Met rijden maakt het voor mijn gevoel niks uit of hij nu links of rechst staat.

hengelohorse
Berichten: 95
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:12

als je alleen een pony (of paard) in de trailer heb staan, zet hem dan links!!
mocht je om een of andere rede in de berm terecht komen is dat (normaal gesproken) aan de rechterkant, staat daar een pony (en dus geen aan de linkerkant) dan heb je kans dat de trailer omvalt, het geberut niet 123 maar je weet maar nooit,
het was goed om de fries (die groter en zwaarder is) links te zetten, maar als jou pony daardoor de boel afbreekt.. als er 2 in staan is het gewocht verdeeld, maar zet hem als hij alleen is altijd links!!

dit is een advies, hoef je niet perse op te volgen, maar het is maar een tip he!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:30

VSW --> RUI.

Solitair
Berichten: 1885
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:34

mijne staat ook altijd rechts. links vind ze verschrikkelijk, en hoor je ook allemaal gerommel in de trailer. op rechts is ze muisstil.

halleluyah
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:20

hengelohorse schreef:
als je alleen een pony (of paard) in de trailer heb staan, zet hem dan links!!
mocht je om een of andere rede in de berm terecht komen is dat (normaal gesproken) aan de rechterkant, staat daar een pony (en dus geen aan de linkerkant) dan heb je kans dat de trailer omvalt, het geberut niet 123 maar je weet maar nooit,
het was goed om de fries (die groter en zwaarder is) links te zetten, maar als jou pony daardoor de boel afbreekt.. als er 2 in staan is het gewocht verdeeld, maar zet hem als hij alleen is altijd links!!

dit is een advies, hoef je niet perse op te volgen, maar het is maar een tip he!


Zo heb ik dat inderdaad ook aangeleerd toen ik mijn E-rijbewijs haalde

hengelohorse
Berichten: 95
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:24

halleluyah schreef:
hengelohorse schreef:
als je alleen een pony (of paard) in de trailer heb staan, zet hem dan links!!
mocht je om een of andere rede in de berm terecht komen is dat (normaal gesproken) aan de rechterkant, staat daar een pony (en dus geen aan de linkerkant) dan heb je kans dat de trailer omvalt, het geberut niet 123 maar je weet maar nooit,
het was goed om de fries (die groter en zwaarder is) links te zetten, maar als jou pony daardoor de boel afbreekt.. als er 2 in staan is het gewocht verdeeld, maar zet hem als hij alleen is altijd links!!

dit is een advies, hoef je niet perse op te volgen, maar het is maar een tip he!


Zo heb ik dat inderdaad ook aangeleerd toen ik mijn E-rijbewijs haalde



en ik heb niet eens mijn rijbewijs, maar veel als groom gewerkt
maar bedankt voor de bevestiging!

Ipsilonka

Berichten: 5866
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 17:39

En inderdaad om die reden staat Pablo ook altijd links, maar daar ging het niet om. Ik vroeg me gewoon af hoe het kan dat het zo is.

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:30

Daarom wisselen wij het altijd af, omdat ik dat probleem ook had bij mijn vorige verzorghaflinger..