Gedoe met ex stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 11:00

Mer1980 schreef:
Jeetje wat worden jullie persoonlijk zeg, het is toch een mening van Hutcherson dat die het niet zoo betalen. Heel eerlijk, ik zou het er in DIT geval ook op aan laten komen. Ik heb ook personeel en heb meerdere malen ook gewoon salaris uitbetaald aan vreselijk personeel wie ik het niet gunde maar dat is een totaal andere situatie, juridisch ben ik dan de sjaak. Gelukkig heb ik verder meestal gewoon hartstikke leuk personeel, maar rotte appels heb je overal.

Ik zal even toelichten waarom het het niet zou doen. Het is hoe goed iedereen hier juridisch ook onderlegd toch een beetje van: Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Het bedrag is gewoonweg te laag om een juridische procedure te starten. Hij kan best gelijk hebben, maar je kan best samenspannen met stalgenoten en een dispuut op de factuur gooien. TS heeft de hele maand april betaald, een rechter zal in veel gevallen best eens mee kunnen gaan met TS en andere stalgenoten dat de situatie onhoudbaar zou kunnen zijn geweest. gerede twijfel. Een rechter zou echt kunnen zeggen (ik zeg niet dat dit zo is) dat TS de maand april moet betalen en de stalhouder daarmee slechts 'geringe schade heeft opgelopen omdat hij de box direct weer had 'kunnen' verhuren.

Nogmaals net als zoveel opmerkingen hier in het hele topic is het slechts hypothetisch. Ik heb jaren in deze wereld gewerkt als adviseur. De incasso organisaties waarbij ik heb gewerkt zullen in deze zaak niet adviseren juridisch te gaan, bijna alle zakelijke RB verzekeringen beginnen met een minimaal bedrag van €450,- excl. BTW (de onze iig). Dus dan zou hij het uit eigen zak moeten opstarten.

Ik zou het er dus ook op gokken. Nu lief zijn voor diegenen die een andere mening hebben. En niet zo persoonlijk worden. Dat is niet nodig.


Precies, de stalbaas staat in zijn recht. Maar of die zijn recht gaat halen is maar de vraag. Hangt er helemaal vanaf hoe de beste man zich verzekerd heeft. Maar het kan best dat hij zich bedrijfsmatig goed heeft verzekerd. Dat is weer heel wat anders dan een persoonlijke RB verzekering.
Dus andersom kun je ook stellen: Wil TS het risico nemen dat de stalbaas wel naar een advocaat stapt?
Ik begrijp dat er wel een contract is met een (kalender)maand opzegtermijn. En is dat er niet of heeft TS dat niet getekend zal een rechter handelen naar wat wettelijk is geregeld en naar wat gebruikelijk is. Een maand opzegtermijn is in de paardenwereld heel gebruikelijk. De huur van een stalling valt onder het huurrecht.

Bij een pensionstallingsovereenkomst voor onbepaalde tijd moet er volgens de wet als hoofdregel een opzegtermijn van ten minste één maand in acht te worden genomen. Zeker als je geen afspraken op papier hebt gemaakt, zit je juridisch vast aan deze minimale opzegtermijn. Tenzij je uiteraard in wederzijds goedvinden tot een andere oplossing (kortere opzegtermijn) komt.
Die minimale opzegtermijn van één maand geldt overigens voor beide partijen: zowel voor de pensionstal die een klant graag ziet vertrekken, maar dus ook voor de pensionklant die zélf wil vertrekken.

Mocht deze kwestie wel aan de (kanton)rechter worden voorgelegd is die er snel klaar mee.
Genoeg jurisprudentie hierover te vinden.
Voor degenen die stellen dat voer en strooisel dan maar van de prijs afgehaald moeten worden. Dat zou een geste zijn, maar is de stalbaas ook niet verplicht. Hij heeft immers vooraf ingekocht voor het paard dat hij in stalling heeft. En ook wettelijk gezien mag hij dat gewoon doorberekenen.
.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 11:08

Leen een poosje een ouwe bok en zet die in de stal...

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 11:59

Anne_GTI schreef:
Leen een poosje een ouwe bok en zet die in de stal...


En ook dat mag wettelijk gezien niet. ;) Je hebt je stal opgezegd en bent met je paard vertrokken.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:13

Dat vraag ik mij af. Je hebt opgezegd, maar wel betaald tot en met mei. Er ligt nergens vast welk paard de huurder van de stal erin zet.

Overigens vraag ik mij af hoe prettig het voor het betreffende hypothetische paard is en of je de situatie dan niet helemaal op de spits drijft.

Celebi
Berichten: 3793
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:24

Dat wisselt erg per stal. Zo had ik ook eens een contract die specifiek op mijn naam, maar ook die van mijn paard stond. Dan huur je dus een plek voor dat paard en niet zomaar voor een ander paard, of zelfs een ander beest of een fiets.

Zo'n opzegtermijn is voor beide partijen natuurlijk een stukje zekerheid. Jij bent in principe niet op stel en sprong je stal kwijt en een stalhouder niet opeens zijn inkomen.

Maar ik blijf er wel bij dat ik het netjes zou vinden als beide kanten hierin coulant kunnen zijn waar nodig. Mijn paard kwam bijvoorbeeld op 3 mei bij de nieuwe stal aan. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt om te vragen of ik 30 - 3 dagen mag betalen. Kom je aan het einde van de maand dan betaal je vaak wel maar een paar dagen van die maand. Maar goed bij overlijden of ander plotselinge onmacht is het ook weer fijn als daarin meegedacht wordt. Ik vind het daarom altijd heel fijn en netjes als er een kale stalhuur gerekend wordt voor de laatste periode dat je er al niet meer staat. Er is immers geen verbruik meer en soms de kans dat ze een stal wel weer vol kunnen zetten en dus dubbel verdienen, maar voor het geval dat dat niet lukt heb je met zo'n kale stalhuur geen direct verlies natuurlijk. Helaas nog nergens tegen gekomen bij mijn verhuizingen. :+

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:29

BrankaZ schreef:
Dat vraag ik mij af. Je hebt opgezegd, maar wel betaald tot en met mei. Er ligt nergens vast welk paard de huurder van de stal erin zet.

Overigens vraag ik mij af hoe prettig het voor het betreffende hypothetische paard is en of je de situatie dan niet helemaal op de spits drijft.


Ik las het even als zijnde een "bok" uit de gymzaal. Dat mag niet. Je huurt een paardenstal en die moet overeenkomstig gebruikt worden en dus niet als opslag.

Een ander paard erin zetten zou theoretisch kunnen maar het is in niemands voordeel om de verstandhouding nog slechter te laten worden dan deze al is. Bovendien, vind maar eens iemand die daar trek in heeft. Ik zou mijn paard er niet aan wagen.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:32

Veronica2 schreef:
Volgens mij is arbeidsrecht heel iets anders en die vergelijkingen gaan volledig mank.
Het gaat hier om een vergelijking om het idee te verduidelijken door het in een casus te zetten welke relateerbaar is voor de lezer, niet om precies dezelfde wetten. Dat werkt omdat sommige weten (deels) op vergelijkbare principes zijn geschreven. Opzegtermijn bestaat in beide gevallen vooral om te zorgen dat inkomsten dan wel mankracht niet onverwacht verdwijnen zonder dat er op ingespeeld kan worden (door bijv. nieuw inkomen/mankracht zoeken of dingen aan te passen zodat je met minder kan). Dat zegt niet dat je regels/afspraken omrent opzegtermijn vervallen als dit sneller lukt (en als dat wel gebeurd, is dat coulance en geen recht). Immers worden ze ook niet verlengt als het niet zo snel lukt (en zeker als het zoals in dit topic een beruchte stal is die bekend staat om problemen, zijn dat juist vaak het soort stal die niet altijd vol staan met wachtlijst).

Het genoemde vergelijking op de preciezen casus klopt. Door de verschillende wetten kan een net andere casus of net andere voorbeelden niet kloppen. Maar we zijn niet een net andere casus aan het bespreken, en het voorbeeld corrigeerde ik met een reden.

BrankaZ schreef:
Er ligt nergens vast welk paard de huurder van de stal erin zet.
En waarom zou dit niet in het contract staan? Ik zou dit er wel in zetten. Weet dat het niet in elk contract staat, maar ik zou die iig goed lezen voordat je zo iets doet. En persoonlijk zou ik sowieso geen paard halen puur om hem bij een hufter in de stal te zetten voor een maand, ongeacht of het een oude bok is of wat anders. Moet dat beest 2 keer verhuizen in korte tijd voor jouw wrok.

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:43

Celebi schreef:
Dat wisselt erg per stal. Zo had ik ook eens een contract die specifiek op mijn naam, maar ook die van mijn paard stond. Dan huur je dus een plek voor dat paard en niet zomaar voor een ander paard, of zelfs een ander beest of een fiets.

Zo'n opzegtermijn is voor beide partijen natuurlijk een stukje zekerheid. Jij bent in principe niet op stel en sprong je stal kwijt en een stalhouder niet opeens zijn inkomen.

Maar ik blijf er wel bij dat ik het netjes zou vinden als beide kanten hierin coulant kunnen zijn waar nodig. Mijn paard kwam bijvoorbeeld op 3 mei bij de nieuwe stal aan. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt om te vragen of ik 30 - 3 dagen mag betalen. Kom je aan het einde van de maand dan betaal je vaak wel maar een paar dagen van die maand. Maar goed bij overlijden of ander plotselinge onmacht is het ook weer fijn als daarin meegedacht wordt. Ik vind het daarom altijd heel fijn en netjes als er een kale stalhuur gerekend wordt voor de laatste periode dat je er al niet meer staat. Er is immers geen verbruik meer en soms de kans dat ze een stal wel weer vol kunnen zetten en dus dubbel verdienen, maar voor het geval dat dat niet lukt heb je met zo'n kale stalhuur geen direct verlies natuurlijk. Helaas nog nergens tegen gekomen bij mijn verhuizingen. :+


Ik heb eens de helft van de lopende maand teruggekregen. Ik ging halverwege de maand weg en er kon meteen een ander paard in.

Celebi
Berichten: 3793
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:48

Ja precies! Dat vind ik echt onwijs netjes. Hoeft niet, maar is wel heel fijn als er zo meegedacht kan worden. Ik heb net de volle mep afgetikt voor 3 dagen stal en het nieuwe paard komt er deze week geloof ik al in. :o

Maar goed, zelf besloten om (welliswaar gevoelsmatig met noodzaak) snel weg te gaan dus dat dubbele stalgeld was heftig, maar wel mijn eigen keuze. Dat ik net ook 6 dierenarts rekeningen achter de rug heb of nog krijg is mijn probleem en niet die van een ander (helaas haha).

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:55

AnnemiekvM schreef:
Dit topic begint ondertussen een heel eigen leven te leiden.


Het leest als een soap serie, en ik wist niet dat we zoveel juridisch geschoolde Bokkers hadden. Helaas zijn die het ook nog behoorlijk oneens met elkaar.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:09

Om terug te komen op de vraag. Blijft het antwoord gewoon ontzettend simpel. Daar hoef je niet eens juridisch voor onderlegd te zijn trouwens.

Ts heeft een contract. Daarin staat een kalender maand beschreven dus wettelijk moet ze die gewoon betalen punt!

Dan komen er wat maren, alsen. En mitsen.

Natuurlijk blijft de vraag of de stalhouder er echt werk van gaat maken, mijn persoonlijke idee hierbij is van niet (maaaar we kennen het verhaal niet goed misschien is stalhouder wel boos op ts is daar een gevoel van onrecht of zijn recht willen halen tegen welke kosten dan ook) dat weten we dus niet. Maar dan krijg je een soort proces voor een bedrag van nog geen 500 euro moet je jezelf ook te raden gaan of het je dat waard is. Is het het waard om omdat je iemand het niet gund zover te gaan?

Het is zoveel makkelijker en geeft zoveel meer rust om het gewoon te betalen. Dan ben je van het gezeik af. En heb je heb je het voor je eigen gevoel nog netjes afgesloten.

Laat je het er wel op afkomen en hij zet het niet door dan heb je een soort van geluk. Dan zal die nog wel dreigmails etc sturen.

Ik blijf erbij dat ik het gewoon zou betalen. Ik had het ook meteen betaald, er geen worden over vuil gemaakt en gedacht "die zien we nooit meer terug"

123_456
Berichten: 106
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:32

Dat je je altijd moet houden aan wat in een contract staat, is overigens niet waar. Soms worden er bepalingen opgenomen in contracten die wettelijk helemaal niet mogen.


Ts is overigens op 2 mei al afgehaakt. Ik denk niet dat er van haar kant nog reactie komt

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:38

123_456 schreef:
Dat je je altijd moet houden aan wat in een contract staat, is overigens niet waar. Soms worden er bepalingen opgenomen in contracten die wettelijk helemaal niet mogen.


Een kalendermaand is heel reëel dus daar zal wettelijks niks verkeerds aan zijn.

Dat er soms dingen in staan die niet mogen dat zal heus zo zijn, maar hier iig over dit punt niet aan de orde.

Net als dat de discussie ging over de stal als opslag of dat de staleigenaar de stal weer zou vullen. Dat weten we niet dus is die discussie onzinnig. Zelfs als hij het zou doen dan kan daar een clausule over in staan in het contract.


Het ging hier puur over dat ts het zuur vond om die maand extra te betalen en dat ze de staleigenaar dat niet gunt, ik vind dat heel begrijpelijk maar dat gaat over gevoel niet over de wet. Het is echter geen maand extra. Het is gewoon de kalendermaand zoals is omschreven in het contract. Zuur is dat ze begin van de maand heeft opgezegd. Maar de problemen waren al eerder. Dan had ze een paar dagen eerder op moeten zeggen om niet de maand mei nog te hoeven betalen.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:47

123_456 schreef:
Dat je je altijd moet houden aan wat in een contract staat, is overigens niet waar. Soms worden er bepalingen opgenomen in contracten die wettelijk helemaal niet mogen.


Ts is overigens op 2 mei al afgehaakt. Ik denk niet dat er van haar kant nog reactie komt

Bij mijn weten is een opzegtermijn een bepaling die in een contract opgenomen mag worden.
Als de ts vindt dat het in haar geval onterecht is dan moet ze daarvoor feiten aandragen. En voor zover ik weet is "oneerlijk want bij een ander is het niet gebeurd" geen feit waarom het onterecht is en bij juridische stappen zal dat ook geen factor zijn.

Verder wordt terecht opgemerkt dat niet is vast te stellen of de andere stalgenoten geen opzegtermijn in acht hoefden te nemen. Mogelijk hebben die begin mei ook een dergelijke mail ontvangen.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:59

De anderen hadden in april al opgezegd. Dus logisch dat die niet de maand mei hoeven te betalen. Daar is niks onterechts aan.

noukie12
Berichten: 356
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:47

mavantos schreef:
Escada schreef:
Gaat mij er meer om dat ik het oneerlijk vind dat het bij andere niet wordt gevraagd en aan mij wel om te betalen :+
Dan moet je gewoon 1 rechte lijn trekken vind ik -O-


Ik zou vragen of het mogelijk is kale boxhuur te betalen, omdat je paard ook niets meer verbruikt. Dat scheelt je in ieder geval iets.

Mocht hij echt eisen dat je de volle maand betaald zou ik aangeven dat je dan het (ruw)voer en de bodembedekking komt ophalen die je paard anders zou verbruiken en daar een afspraak voor wilt maken.

Helemaal niet betalen is geen optie als je een contract hebt ondertekend.


Dit.
Het gaat wel om redelijkheid.

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:04

Het komt inderdaad voor dat er dingen in contracten worden opgenomen die niet wettelijk zijn, maar een opzegtermijn is wel gewoon toegelaten en wettelijk in orde…
om heel eerlijk te zijn begrijp ik niet goed waarom er toch altijd mensen zijn die iets tekenen en daar dan achteraf ineens onderuit willen komen. Tuurlijk kan je ergens een slecht gevoel bij hebben, maar bij een geschil is het logisch om terug te gaan kijken naar wat er in het contract staat en adhv het contract tot een oplossing te komen. En ja soms is dat erg zuur. Heb dat ook al meegemaakt met een pensionstalovereenkomst, maar je bent er initieel wel mee akkoord gegaan. Als je in een geval als dat van TS geen dubbele huur wil betalen (m.a.w. 2 stallen op hetzelfde moment), dan blijf je staan tot het einde van de opzeg.
Ik wilde mijn pony op de vorige plek ook zo snel mogelijk weg (andere redenen dan TS aanhaalt), en verhuis was ook dringend want mijn pony ondervond veel last van slechte verzorging, maar aangezien er niet direct ergens anders plaats was en ik niet het geld had om dubbele stalhuur te betalen is hij toch nog een maand, tot einde van de opzeg blijven staan.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:46

BeFunny schreef:
De anderen hadden in april al opgezegd. Dus logisch dat die niet de maand mei hoeven te betalen. Daar is niks onterechts aan.

Ts heeft in april opgezegd, dat is nou juist het probleem. Als ze 31 maart had opgezegd, had ze mei niet meer hoeven te betalen.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:13

BrankaZ schreef:
Dat vraag ik mij af. Je hebt opgezegd, maar wel betaald tot en met mei. Er ligt nergens vast welk paard de huurder van de stal erin zet.

Bij mij staat wel degelijk in het contract voor welk paard ik de stal huur. Ook wel logisch anders zou ik weer kunnen onderverhuren en een beetje professionele stal zal daar niet in mee gaan tenzij ze bv10 boxen aan een trainer verhuren die zijn bedrijf op die stal gevestigd heeft.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:26

Er zijn ook stallen met een opzegtermijn van een jaar. Zijn ook genoeg voorbeelden van te vinden op bokt waarbij er gezocht wordt naar redenen om daar onderuit te komen maar kan me niet herinneren gelezen te hebben dat dat gelukt is. En hoe zuur ook, je tekent zo’n contract met je volle verstand en ik zou, hoe geweldig een locatie ook lijkt, hoe dan ook afhaken bij een opzegtermijn van een jaar. Teken je wel, tja dan neem je bewust het risico lange termijn te betalen zonder dat je gebruik maakt van zo’n stal. Kan me voorstellen dat een jaar nog aanvechtbaar is maar een kalendermaand is een heel standaard en geaccepteerde termijn. TS had zich gewoon een paar dagen eerder moeten bedenken dat ze het er niet prettig vond. That’s it.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:03

oji schreef:
Er zijn ook stallen met een opzegtermijn van een jaar. Zijn ook genoeg voorbeelden van te vinden op bokt waarbij er gezocht wordt naar redenen om daar onderuit te komen maar kan me niet herinneren gelezen te hebben dat dat gelukt is. En hoe zuur ook, je tekent zo’n contract met je volle verstand en ik zou, hoe geweldig een locatie ook lijkt, hoe dan ook afhaken bij een opzegtermijn van een jaar. Teken je wel, tja dan neem je bewust het risico lange termijn te betalen zonder dat je gebruik maakt van zo’n stal. Kan me voorstellen dat een jaar nog aanvechtbaar is maar een kalendermaand is een heel standaard en geaccepteerde termijn. TS had zich gewoon een paar dagen eerder moeten bedenken dat ze het er niet prettig vond. That’s it.

Ja ik haak al af met een opzegtermijn van 3 maanden, laat staan een jaar :')

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:07

En ondertussen ben ik benieuwd wat ts nu doet....

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:21

Ben ook benieuwd.
Tuurlijk is t zuur en rot ( en duur), maar voor m'n eigen rust en om er geen energie aan te verspillen of af te zitten wachten op een rekening of gedoe ...zou ik betalen.

123_456
Berichten: 106
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:07

Ik schreef alleen maar dat een contract niet altijd een contract is.
Over het algemeen wordt er heel makkelijk gezegd: ts heeft een contract, ze heeft het getekend met haar volle verstand en daarom moet ze zich eraan houden. Ik wilde dat nuanceren. Ze moet zich eraan houden omdat wat ze getekend heeft, wettelijk is toegestaan of niet onredelijk is.

Als voorbeeld:
Stel dat er in de wijde omgeving geen stal te krijgen is en jouw stal is door brand verwoeste. Je kunt bij een andere stal terecht, maar alleen als je voor een jaar tekent. Je tekent want je kunt geen kant op.
Na een maand gaat je paard dood. Ik ben heel benieuwd of je dan nog 11 maanden zou moeten betalen van een rechter. Je hebt getekend met je volle verstand en daarom moet je je eraan houden?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:13

123_456 schreef:
Ik schreef alleen maar dat een contract niet altijd een contract is.
Over het algemeen wordt er heel makkelijk gezegd: ts heeft een contract, ze heeft het getekend met haar volle verstand en daarom moet ze zich eraan houden. Ik wilde dat nuanceren. Ze moet zich eraan houden omdat wat ze getekend heeft, wettelijk is toegestaan of niet onredelijk is.

Als voorbeeld:
Stel dat er in de wijde omgeving geen stal te krijgen is en jouw stal is door brand verwoeste. Je kunt bij een andere stal terecht, maar alleen als je voor een jaar tekent. Je tekent want je kunt geen kant op.
Na een maand gaat je paard dood. Ik ben heel benieuwd of je dan nog 11 maanden zou moeten betalen van een rechter. Je hebt getekend met je volle verstand en daarom moet je je eraan houden?


Alleen heeft de TS geen opzegtermijn van een jaar maar van een maand en dat zal geen enkele rechter als onredelijk bezwarend zien. Het heeft niet zoveel zin om allerlei wat als situaties te gaan bedenken waarin TS onder een contract uit kan. Er is een redelijk duidelijk verhaal van TS en op basis van dat verhaal mag je concluderen dat ze wettelijk gezien aan die opzegtermijn vast zit, dat ze het risico kan lopen om het te negeren met de kans op veel hogere kosten. En dat ze beter met stroop dan met azijn kan proberen te kijken of er een deel van de kosten vanaf kan.