Gedoe met ex stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasja0705
Berichten: 2057
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 16:38

Vera96 schreef:
sasja0705 schreef:
Misschien ben ik nu ook een simple ziel... maar ts is weg van stal, heeft een maand betaald, stalhouder wil er nog een.
Zo ver zo goed.
Ik beem aan dat alle spullen al weg zijn...
Dus de simple ziel in mij zou zeggen " toedeldoe", want stalhouder kan dat wel dreigen om het uit handen te geven... maar alvorens is die zelf erst verplicht om de wettelijke weg te gaan , en dat is : eerst een herinnering betref openstaande bedrag met datum en dan pas officiele aanmaning .
En hiernaar kan die pas naar een incasso.

Natuurlijk zijn er legio's unserieuze incassobureaus , die het kunnen proberen- maar als die al een incasso aan nemen voordat hij de officiële weg bewandeld heeft , gaan ze onderuit.

Dus als IK in de schoenen van TS
zou staan, zou ik gewoon rustig afwachten OF en als überhaupt WAT komt


Maar voordat iedereen over mij heen valt:
ik zou het wel afhankelijk maken of IK de situatie vooraf echt al rechtvaardiging zou kunnen zien of gewoon de eer aan mij zelf houden, betalen en denken " stik erin"

Wat jij zegt is pertinent onjuist. Een ''officiële aanmaning'' (veertiendagen-/wikbrief) is niet vereist om een gerechtelijke procedure te starten. Daarbij heeft de stalhouder al gewaarschuwd voor verdere stappen, dus van rauwelijks dagvaarden (wat overigens niet verboden is) is geen sprake.

Er worden in dit topic veel onwaarheden verspreid, wat echt jammer is. Als je ergens geen verstand van hebt, dan kan je beter je advies niet formuleren alsof het een feit is. Een vordering als kan binnen mum van tijd verdubbeld worden, en het zou jammer zijn als dat gebeurt omdat TS van onjuiste adviezen uitgaat.


Dan zal de kvk het ook wel fout hebben ?
https://ondernemersplein.kvk.nl/stappen ... dvocaat-in

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 16:53

Dit topic begint ondertussen een heel eigen leven te leiden.

Alja

Berichten: 25648
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 17:20

Het is toch altijd hetzelfde met dit soort topics…

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:41

Vera96 schreef:
Wat jij zegt is pertinent onjuist. Een ''officiële aanmaning'' (veertiendagen-/wikbrief) is niet vereist om een gerechtelijke procedure te starten. Daarbij heeft de stalhouder al gewaarschuwd voor verdere stappen, dus van rauwelijks dagvaarden (wat overigens niet verboden is) is geen sprake.

Er worden in dit topic veel onwaarheden verspreid, wat echt jammer is. Als je ergens geen verstand van hebt, dan kan je beter je advies niet formuleren alsof het een feit is. Een vordering als kan binnen mum van tijd verdubbeld worden, en het zou jammer zijn als dat gebeurt omdat TS van onjuiste adviezen uitgaat.

Nou, je haalt de verschillende dingen wel ontzettend door elkaar. Een veertiendagenbrief is namelijk wel nodig om vervolgens kosten te kunnen rekenen voor incasso en het zijn meestal die kosten die voor een 'verdubbeling van de vordering' zorgen. Rauwelijks dagvaarden is niet heel netjes en niet doeltreffend. De maand mei is trouwens nog lang niet om, je wordt bijna nieuwsgierig welke betalingstermijn door deze staleigenaar wordt gehanteerd (en of die wel correct is).

Celebi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:02

Wanneer je opzegt is de volgende maand je laatste maand. Voor 1 mei opzeggen betekend alleen mei dus nog betalen. Na 1 mei opzeggen betekend dat juni de laatste maand is en je mei en juni dus nog zult betalen. Zuur, maar wel logisch.

Vera96

Berichten: 2168
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:49

Veronica2 schreef:
Vera96 schreef:
Wat jij zegt is pertinent onjuist. Een ''officiële aanmaning'' (veertiendagen-/wikbrief) is niet vereist om een gerechtelijke procedure te starten. Daarbij heeft de stalhouder al gewaarschuwd voor verdere stappen, dus van rauwelijks dagvaarden (wat overigens niet verboden is) is geen sprake.

Er worden in dit topic veel onwaarheden verspreid, wat echt jammer is. Als je ergens geen verstand van hebt, dan kan je beter je advies niet formuleren alsof het een feit is. Een vordering als kan binnen mum van tijd verdubbeld worden, en het zou jammer zijn als dat gebeurt omdat TS van onjuiste adviezen uitgaat.

Nou, je haalt de verschillende dingen wel ontzettend door elkaar. Een veertiendagenbrief is namelijk wel nodig om vervolgens kosten te kunnen rekenen voor incasso en het zijn meestal die kosten die voor een 'verdubbeling van de vordering' zorgen. Rauwelijks dagvaarden is niet heel netjes en niet doeltreffend. De maand mei is trouwens nog lang niet om, je wordt bijna nieuwsgierig welke betalingstermijn door deze staleigenaar wordt gehanteerd (en of die wel correct is).

Ik haal niks door elkaar hoor. Dit is mijn werk :+ Die brief is inderdaad nodig voor de incassokosten maar de incassokosten zijn een percentage. Het zijn de gerechtelijke kosten (griffierecht, uitbrengen dgv etc) die de vordering kunnen verdubbelen.

@sasja0705, wat staat daar fout/anders dan?

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:24

Ik verbaas me over dit topic en wat er allemaak bijgehaald wordt.
TS geeft alleen aan in de OP dat ze het niet eerlijk vindt dat zijn 2x een maand moet betalen en andere klanten die weggegaan zijn niet.
TS geeft ook zelf aan dat ze gewoon moet betalen omdat ze niet voor de 1e heeft opgezegd....
Eigenlijk is het dus klaar dan toch?
TS moet in principe gewoon betalen
En wanneer ze dat niet doet is het afwachten of er gezeur van komt, verder kan ze niet zoveel lijkt me...

Uiteraard heeft TS gelijk heeft dat ze eerder vertrekt wanneer de situatie op stal niet fijn meer is.
ik zou dan ook vertrekken en gewoon betalen.
En wie zegt dat de andere stagenootjes wel een eerlijk verhaal naar TS roepen? Wellicht hebben ze gewoon óók betaald en zeggen ze van niet....

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:27

ElCamino schreef:
Ik verbaas me over dit topic en wat er allemaak bijgehaald wordt.
TS geeft alleen aan in de OP dat ze het niet eerlijk vindt dat zijn 2x een maand moet betalen en andere klanten die weggegaan zijn niet.
TS geeft ook zelf aan dat ze gewoon moet betalen omdat ze niet voor de 1e heeft opgezegd....
Eigenlijk is het dus klaar dan toch?
TS moet in principe gewoon betalen
En wanneer ze dat niet doet is het afwachten of er gezeur van komt, verder kan ze niet zoveel lijkt me...

Uiteraard heeft TS gelijk heeft dat ze eerder vertrekt wanneer de situatie op stal niet fijn meer is.
ik zou dan ook vertrekken en gewoon betalen.
En wie zegt dat de andere stagenootjes wel een eerlijk verhaal naar TS roepen? Wellicht hebben ze gewoon óók betaald en zeggen ze van niet....

Eens...er worden zoveel aannames bijgehaald die totaal niets met deze case te maken hebben.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:45

het eenvoudigste antwoord is: je moet 'gewoon' betalen, want dat staat in het contract. Je argumenten om niet te hoeven betalen zijn 1) anderen hoefden dat ook niet en 2) ik gun het hem niet.
1) De stalhouder is geen overheidsinstelling en hoewel hij nog altijd niet mag discrimineren of iets dergelijks, staat het hem vrij om tegen de ene klant te zeggen 'joh, laat dit extra maand maar zitten, er staat toch alweer en ander paard in die box' en tegen jou te zeggen 'ik hou je aan het contract'. Niet sympathiek, maar juridisch maakt dat geen verschil.
2) Dat je het hem niet gunt, begrijp ik, maar ook dat is juridisch van geen enkele relevantie.

Wat je het beste kan doen, is niet je gram halen op een forum, maar met deze meneer in gesprek, en afspraken maken over welk stuk van die laatste maand je wel of niet moet betalen. Als hij een andere klant voor het paard heeft, heeft hij er ook belang bij die box vrij te hebben, want als jij betaalt, 'huur' jij onder andere die ruimte nog. Dat is misschien een lastige discussie omdat de paarden inmiddels 24/7 buiten staan (zo begrijp ik je bericht), maar als je erin gaat met niet alleen 'het is onredelijk/je bent een klootzak', maar ook met 'goh, de stallingsprijs omvat ook voer/bodembedekking/gebruik van de faciliteiten, kunnen we niet een oplossing vinden' kom je vaak veel verder.

Dit kan anders zijn als de omstandigheden zo zijn dat deze vergen dat je de overeenkomst met onmiddellijke ingang opzegt. De drempel daarvoor ligt vrij hoog, en dan kom je meestal niet weg met 'mijn paard had veel stress van de situatie en je deed niet wat je beloofde', want voor die situaties is de reguliere opzegging bedoeld.
Het kan ook zo zijn dat je door zijn toedoen schade hebt (maar daar lees ik niks van), en dan kun je ook zien wat daarvan een juridische basis heeft en in welke mate je die posten tegen elkaar kan 'wegstrepen', maar dan blijft je betalingsverplichting staan.

Als de stalhouder nog spullen van je heeft en die pas teruggeeft als je hebt betaald, kan dat heel naar voelen, maar onder bepaalde omstandigheden kan hij (maar dat moet hij dan ook wel doen) dan een beroep op zijn retentierecht doen. Als aan de wettelijke voorwaarden daarvoor wordt voldaan, mag hij die spullen onder zich houden. Hij mag zich deze spullen niet 'toe-eigenen' (dus hij mag niet zeggen: ik krijg nog 200 euro van je, ah, die waterdichte winterdeken dekt die kosten wel', maar wel 'ik krijg nog 200 euro van je, ik hou die waterdichte winterdeken bij me tot je betaald hebt').
Als hij je zou bedreigen, moet je naar de politie stappen, maar dan moet je nog altijd betalen.

Ik heb verder niet het hele topic doorgekomen, maar ik lees dat het inmiddels gaat over welk incassotraject 'rechtmatig' is.
In beginsel mag je een overeenkomst alleen stappen zetten (incasso, ontbinding etcetera) als je de andere partij in gebreke hebt gesteld (dus hebt laten weten 'dit deugt niet, los het binnen zo en zoveel tijd op'). Er zijn ook omstandigheden waarbij je mag ontbinden zónder ingebrekestelling deze stappen mag zetten. Op grond van de wet (6:83 BW) mag dat in beginsel als de termijn voor nakoming is afgesproken en die wordt niet gehaald. In dit geval ligt de termijn voor de nakoming (betaling van de stalprijs) vast in het contract (voor de eerste van de maand/uiterlijk op die en die dag) en als je dan niet hebt betaald, verkeer je direct al in verzuim. De stalhouder mag dan - als hij dat wil - een incassobureau inschakelen, of een deurwaarder, hij mag zelf lelijk gaan doen, hij mag naar de rechter, maar hij mag geen rechtsmaatregelen treffen, zoals beslag leggen of iets dergelijks. De meeste schuldeisers sturen eerst zo'n nette 14-dagen-brief, omdat die je vordering met een bepaald percentage verhogen en je dus meer geld kan incasseren. Maar dat móet niet. Je kan ook zo naar de rechter stappen. Als de stalhouder dat doet en jij betaalt vervolgens, maar de stalhouder trekt de procedure niet in (bijvoorbeeld in verband met de incassokosten), krijgt hij vermoedelijk wel het deksel op de neus, omdat hij het niet eerst gewoon gevraagd heeft en dus zelf voor het (kostbare) traject heeft gekozen. Maar hij mag die keuze maken.

In jouw geval, ts, zou ik heel dat traject niet afwachten, maar gewoon op een rustige en fatsoenlijke manier bekijken of er een oplossing te vinden is. Zelfs als je gronden hebt om het onredelijk te vinden, moet je je realiseren dat je het recht niet direct aan je kant hebt, en dat je meer vliegen vangt met honing dan met azijn.

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:59

Rizette schreef:
Je moet je net als ieder ander aan de wet houden. Doe je dat ook niet bij jouw eigen zaak? Ook eigen regels maken?



Oei, ik zou oppassen met dergelijke aannames.

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:35

ElCamino schreef:
Ik verbaas me over dit topic en wat er allemaal bijgehaald wordt.
TS geeft alleen aan in de OP dat ze het niet eerlijk vindt dat zijn 2x een maand moet betalen en andere klanten die weggegaan zijn niet.
TS geeft ook zelf aan dat ze gewoon moet betalen omdat ze niet voor de 1e heeft opgezegd....
Eigenlijk is het dus klaar dan toch?
TS moet in principe gewoon betalen
En wanneer ze dat niet doet is het afwachten of er gezeur van komt, verder kan ze niet zoveel lijkt me...

Uiteraard heeft TS gelijk heeft dat ze eerder vertrekt wanneer de situatie op stal niet fijn meer is.
ik zou dan ook vertrekken en gewoon betalen.
En wie zegt dat de andere stagenootjes wel een eerlijk verhaal naar TS roepen? Wellicht hebben ze gewoon óók betaald en zeggen ze van niet....


Dus feitelijk is dit topic overbodig.


Hutcherson schreef:
Rizette schreef:
Je moet je net als ieder ander aan de wet houden. Doe je dat ook niet bij jouw eigen zaak? Ook eigen regels maken?

Oei, ik zou oppassen met dergelijke aannames.

Verbaasd mij niets.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:42

Hutcherson schreef:
Rizette schreef:
Je moet je net als ieder ander aan de wet houden. Doe je dat ook niet bij jouw eigen zaak? Ook eigen regels maken?



Oei, ik zou oppassen met dergelijke aannames.

ER staan vraagtekens achter, het zijn dus vragen die beantwoord kunnen worden.

Floortje, bedankt!

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:29

Hutcherson schreef:
Rizette schreef:
Je moet je net als ieder ander aan de wet houden. Doe je dat ook niet bij jouw eigen zaak? Ook eigen regels maken?



Oei, ik zou oppassen met dergelijke aannames.

Het is een vraag. Geen aanname.

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:35

En none of your business.

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:49

Heb bij een stal wel eens het idee gehad dat dit een soort verdienmodel was. Beetje lelijk doen tegen wat klanten, verzorging was minder en hop je krijgt de opzegtermijn kado.
Laatst bijgewerkt door imaudy op 06-05-24 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:54

Wie wordt daar beter van? Je hebt dan helemaal niet de zekerheid dat je stallen erna weer gevuld staan met nieuwe klanten. Ik denk dat iedere stalhouder het liefst fijne klanten heeft die jaren blijven staan.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:06

Eerst en vooral - jammer dat je je paard "moest" verhuizen, of dat je toch op zijn minst het gevoel had dat dit nodig was.

Ik heb vol interesse de uiteenlopende meningen gelezen. Ik denk dat het woord mening hierbij belangrijk is. Wat Jantje of Pietje vind kan interessant zijn om te lezen - maar daarom hoeft het niet wettelijk te zijn. Ik lees in jouw OP ook meningen: opmerkingen die niet door de beugel kunnen - staleigenaar die tekeer gaat - jij vind het niet eerlijk dat de ene wel een maand extra moet betalen en de ander niet - je gunt hem het geld van die 2de maand niet - hij jaagt zijn klanten weg.

Kijk, wij waren er niet bij. Wij kunnen dus niet oordelen of je bijvoorbeeld overgevoelig reageert. Ik zeg niet dat dat zo is! Ik zeg wel: het kan. Wat jij niet door de beugel vind kunnen, kan voor een ander prima zijn. Jij kunt zeggen "hij gaat tekeer" - voor hem is dit misschien "gewoon" de norm en in zijn beleving gaat hij helemaal niet tekeer. Ik zeg maar wat! Ik bedoel maar: dit zijn meningen. Ik zeg niet dat ik je niet geloof, ik geloof je heus wel - maar het is volgens mij niet heel relevant.
Het verandert niets aan de door jullie gemaakte afspraken, aan het contract dat jullie met wederzijdse instemming zijn aangegaan.
Het maakt hem een hufter, dat wel - maar het is hier al eerder gezegd: dat is geen overtreding op een wet. Dat mag dus. Klantvriendelijk is het niet, en als hij dit vaker doet zal dit bekend worden en zal het zijn zaak schaden, maar hij mag dus gewoon een hork van een vent zijn. Helaas.
En ik geef je gelijk hoor: het zou niet eerlijk zijn als de ene die extra maand wel moet betalen, en een ander niet. Maar: hoe hij met anderen omgaat, verandert wederom niets aan het contract dat jij met hem bent aangegaan.
Als hij inderdaad zo'n hork is, snap ik ook dat je het hem niet gunt. Maar: de wereld is niet eerlijk. Het gaat niet om gunnen. Het gaat om gemaakte afspraken nakomen. Ook al vind jij (en Jantje en Pietje) dat hij die extra inkomsten niet verdient: dat doet er dus niet toe, wat jullie vinden. Wat er toe doet, is het contract.
En jij mag vinden dat hij jou (en Jantje en Pietje) heeft weg gejaagd - maar dat is dus opnieuw een gevoel/mening.

Ik snap dat je asap wilt vertrekken als je een bepaald gevoel hebt. Ik snap dat je onder bepaalde omstandigheden je paard niet aan iemands zorgen durft toevertrouwen. Ik snap het, echt.
Maar: jij kiest om te vertrekken. Jij kiest om je opzeg op de 6de te doen ipv van voor de 1ste van de maand april. Dit (= die extra maand betalen) is daar helaas gewoon het gevolg van. Tuurlijk is dat zuur. Sowieso, ook als het geen hufter zou zijn. Maar: jij bent hier destijds mee akkoord gegaan. Je zal dus door die zure appel moeten bijten.


Of niet. Je kan ook denken "hij bluft". Dan kan!
Maar of je dat risico wilt nemen, is aan jou.
Een mes snijdt aan 2 kanten. Jij en Jantje en Pietje/zijn gedrag naar klanten toe kunnen zijn zaak schaden - maar jij kan hier ook uitkomen als wanbetaler. En dan schaadt het jou misschien wel.

Wat ik me afvraag: als jij voor de maand mei moet betalen, omdat je de opzeg "te laat" hebt gedaan, mag hij dan diezelfde stal in die maand nog aan iemand anders verhuren? En daar maw dubbele huur voor opstrijken?
Weet iemand dat hier? En dan bedoel ik echt wéten, niet wat we gevoelsmatig vìnden.

CharleyT
Berichten: 4009
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:37

imaudy schreef:
Heb bij een stal wel eens het idee gehad dat dit een soort verdienmodel was. Beetje lelijk doen tegen wat klanten, verzorging was minder en hop je krijgt de opzegtermijn kado.


Geweldig, de meest komische reactie van dit topic. Verdienmodel??? Op die manier geld verdienen is vrij snel afgelopen denk ik. Voor dat je het weet is bekend dat je klanten weg 'pest' om een maand stalling te innen. En dan heb je opeens helemaal geen klanten meer. :D

Cambionn

Berichten: 849
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:47

LWDaisy schreef:
Wat ik me afvraag: als jij voor de maand mei moet betalen, omdat je de opzeg "te laat" hebt gedaan, mag hij dan diezelfde stal in die maand nog aan iemand anders verhuren? En daar maw dubbele huur voor opstrijken?
Weet iemand dat hier? En dan bedoel ik echt wéten, niet wat we gevoelsmatig vìnden.
Deze weet ik niet zeker, dus ik zou hem na moeten zoeken. Voor context/achtergrond: voor mijn werk heb ik ervaring met het lezen en begrijpen van bepaalde wetten, policies, contracten en juridische teksten en zijn er bepaalde wetten die ik moet kennen. Maar ik vrees dat deze vraag buiten mijn kennisgebied valt. Floortje kan hier beter antwoord op geven.

In de hoop dat je dit niet te onwetend vind. Hoe ik hem juridisch vermoed (en dit zal echt ff nagekeken moeten worden, pin me er dus niet op vast):

Mijn eerste ingeving zou zijn dat ik deze case contractueel zou vastleggen (wat mag staleigenaar wanneer de stal tijdelijk niet gebruikt wordt of vroegtijdig leeg komt). Scheelt een hoop gedoe.

Maar mocht dit niet beschreven zijn, dan vraag ik me af: heeft TS expliciet stal X gehuurd, of gewoon stalling voor haar paard met bepaalde voorwaarden/kenmerken (en kan ze theoretisch dus ook een stal opzij geschoven worden als dat zo uitkomt). In dat eerste geval vermoed ik namelijk dat de stal leeg dient te blijven, maar in dat tweede dat de stal gevult mag worden mits er direct weer een stal weer vrij gemaakt wordt in het hypothetische geval dat TS over een week besluit terug te komen tot het opzeg termijn er op zit.

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 19:07

CharleyT schreef:
imaudy schreef:
Heb bij een stal wel eens het idee gehad dat dit een soort verdienmodel was. Beetje lelijk doen tegen wat klanten, verzorging was minder en hop je krijgt de opzegtermijn kado.


Geweldig, de meest komische reactie van dit topic. Verdienmodel??? Op die manier geld verdienen is vrij snel afgelopen denk ik. Voor dat je het weet is bekend dat je klanten weg 'pest' om een maand stalling te innen. En dan heb je opeens helemaal geen klanten meer. :D


Zo heel zwart/wit is het nou ook weer niet, maar in bepaalde regio's klanten zat hoor.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:15

996981 schreef:
Hutcherson schreef:
Ik ben echt een simpele ziel denk ik. Ik zou dit niet betalen.

Jouw werkgever hoeft je salaris laatste maand ook niet te Betalen als je besluit nieuw werk te zoeken ivm de manier van communiceren?

Maar toch niet nog een maand waarin ze er helemaal niet meer komt? Of denk ik nu ook te simpel? Ik ben enkele malen van stal veranderd maar heb nooit nog een extra maand hoeven betalen waarin ik er niet meer stond. Ook nooit lang vantevoren opgezegd omdat het geen geplande omstandigheden waren.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:41

CharleyT schreef:
imaudy schreef:
Heb bij een stal wel eens het idee gehad dat dit een soort verdienmodel was. Beetje lelijk doen tegen wat klanten, verzorging was minder en hop je krijgt de opzegtermijn kado.


Geweldig, de meest komische reactie van dit topic. Verdienmodel??? Op die manier geld verdienen is vrij snel afgelopen denk ik. Voor dat je het weet is bekend dat je klanten weg 'pest' om een maand stalling te innen. En dan heb je opeens helemaal geen klanten meer. :D


Ik denk dat ik zonder moeite een naam op deze stal kan plakken. Ook op bokt berucht.
En toch vindt-ie iedere keer weer mensen die de gok durven nemen en denken dat het wel losloopt...

Cambionn

Berichten: 849
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:14

anjali schreef:
996981 schreef:
Jouw werkgever hoeft je salaris laatste maand ook niet te Betalen als je besluit nieuw werk te zoeken ivm de manier van communiceren?
Maar toch niet nog een maand waarin ze er helemaal niet meer komt? Of denk ik nu ook te simpel? Ik ben enkele malen van stal veranderd maar heb nooit nog een extra maand hoeven betalen waarin ik er niet meer stond. Ook nooit lang vantevoren opgezegd omdat het geen geplande omstandigheden waren.
Als je hem zo wil vergelijken, moet je hem bedenken alsof jij je baan opzegt en netjes vanaf het aflopen (dus na het opzegtermijn) een nieuwe baan hebt, en je baas opeens zegt dat je meteen maar thuis moet zitten en die laatste maand niet betaald krijgt want je werkt niet (en je dus een maand inkomen mist).

Want TS mag gewoon tot het einde van haar opzegtermijn op de stal staan. Ze besluit zelf eenzijdig eerder weg te gaan. Wat heel begrijpbaar is, maar je kan niet zeggen "ik besluit er niet te staan, dus betaal ik niet ondanks dat ik getekend heb dat wel te doen". Net zoals de werkgever prima mag zeggen "je hoeft niet te werken" maar de tijd van het opzegtermijn wel gewoon door moet betalen. Het hele idee van een opzegtermijn is dat er ruimte is om vervanging te zoeken zodat er geen gat in werkzaamheden of inkomens vallen. En dat zorgt niet dat die termijnen niet gelden als er vervanging is. Het is indekken voor maar geen wettelijk gelinkt iets. Daarbij kan het ook dat het langer duurt om vervanging te krijgen en dan betaal je ook niet langer door.

En ja, als je een opzegtermijn afspreekt van 1 maand na de eerste (aka 1 kalendermand) en je zegt de 6e op en vertrekt dan meteen, betaal je 2 maand door. Mag je er ook die 2 maand blijven staan. Maar dat weet je als het goed is, want ik mag hopen dat je contracten leest voor je ze tekent. En anders is dat een dure levensles dat wel te doen.

En ja, als je met dezelfde regel de 6e je baan opzegt, moet je ook nog 2 maanden blijven werken. De werkgever kan je eerder laten gaan, maar moet dan doorbetalen of nieuwe afspraken met jou maken (waar jij dus mee instemt). Het enige verschil is dat je in de casus van TS de optie hebt om geen gebruik te maken van de dienst die je afneemt omdat er geen plicht is om gebruik te maken van de dienst. Maar je neemt de dienst nog steeds af. En zolang je die afneemt, moet je betalen. In dat opzicht is het vergelijkbaar met als je een Netflix abbo hebt maar nooit kijkt. Je moet alsnog betalen.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:53

Volgens mij is arbeidsrecht heel iets anders en die vergelijkingen gaan volledig mank.

imaudy schreef:
Heb bij een stal wel eens het idee gehad dat dit een soort verdienmodel was. Beetje lelijk doen tegen wat klanten, verzorging was minder en hop je krijgt de opzegtermijn kado.
Ze zijn er zeer zeker.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:55

Dat het recht onder een ander wetboek valt betekent niet ineens dat je er niet aan hoeft te houden.