Contact tijdens zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenaLaars
Berichten: 1369
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 19:36

Ik heb zojuist haar deken, hoofdstel en paspoort opgehaald. Die had hij vast voor haar stal geparkeerd, maar vond ik niet fijn aangezien ik haar morgen pas ophaal. Ze zal inderdaad moeten bijkomen. Dikke laag aangekoekt zweet op haar rug (duidelijk nooit gepoetst) en toch wel flink vermagerd.

Heeft direct doorpakken door een ander nu voordeel tenopzichte van een maandje rust geven?

Saaams

Berichten: 13286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:42

Wat lastig. Maar wat fijn dat je haar weer kan ophalen.

Ik ken niet iemand zo snel die ze beroepsmatig aan huis zadelmak maakt.
Maar ik weet wel hele fijne verhalen van (oud) stalgenogen over Ricky Hilhorst en het zadelmak maken op zijn locatie.
Je krijgt ze dan echt top braaf terug en hij rijdt echt vriendelijk maar consequent.

https://www.rhequestrianservices.nl/zadelmak-maken

0000
Berichten: 5486
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:51

BenaLaars schreef:
Ik heb zojuist haar deken, hoofdstel en paspoort opgehaald. Die had hij vast voor haar stal geparkeerd, maar vond ik niet fijn aangezien ik haar morgen pas ophaal. Ze zal inderdaad moeten bijkomen. Dikke laag aangekoekt zweet op haar rug (duidelijk nooit gepoetst) en toch wel flink vermagerd.

Heeft direct doorpakken door een ander nu voordeel tenopzichte van een maandje rust geven?



Ach wat sneu...echt schandalig dat er nog altijd (meer dan je lief is) stallen zijn die zo werken.

Het voordeel is een keer minder verhuizen, maar als ik hoor hoe ze eraan toe is zou ik echt kiezen voor eerst bij laten komen. Dan kan ze weer fit en gezond en met rust in het koppie en lijf straks verder. Ik werk persoonlijk niet graag met paarden die echt al mager zijn, ik ben dan vaak toch erg voorzichtig omdat ik ook echt wil dat ze bijkomen en vind dat ze het werk aan moeten kunnen. Maar wil de eigenaar ook niet laten betalen alleen om 'm te voeren, dus liever mooi op gewicht brengen dan kunnen we ook gewoon lekker aan de slag.

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 20:12

Ik zou haar inderdaad ook eerst even bij laten komen. Heel sneu hoe ze dan met je paard om gegaan zijn.. Je doet er goed aan om haar daar weer weg te halen! Rare actie ook om haar paspoort al zo voor de stal te leggen..

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 20:17

Joh denk dat jouw paard gewoon een maatje te groot was voor ze. Als dressuur paard terwijl hij coole Western paarden is gewend.

Ik ken iemand in jouw omgeving die aan huis komt zadelmak maken. Pb maar als je interesse hebt.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 20:19

Dit doet me denken aan een verhaal van iemand die een paard in training had gezet bij een trainingsstal.
Elke keer als die persoon (onaangekondigd) ging kijken was de trainer er niet. Dit gebeurde echt vaak.
Tot de eigenaar dacht: ik haal het paard weg, want dit schiet allemaal niet op. Dus hij nam het paard mee naar huis.
Na een paar weken ging hij nog eens langs om verhaal te halen, en voila daar kwam hij de trainer tegen.
Die zei: jeetje, wat jammer... je bent net te laat want ik heb je paard nét gereden.
:D

BenaLaars
Berichten: 1369
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 20:36

Ja, daar lijkt dit wel wat op. Toen ik hem vertelde dat dit totaal niet was waar ik op gehoopt had, en ik behoorlijk teleurgesteld ben in het gebrek aan communicatie reageerde hij ook met ;ja dat snap ik; jeetje was jammer zeg.. Bijna alsof hij als buitenstaander met mee mee wou praten.

Mijn merrie is niet uit de opfok geplukt en naar hem gebracht; ze is al maanden thuis aan het werk aan de lange lijnen, dubbele longe en dressuur aan de hand, inclusief zijgangen en fijne aanleuning. Allemaal op kaptoom zonder bit overigens. Ook had ik er al meermaals mijn been overheen geslingerd vanaf het opstapblok en geregeld gehangen terwijl ze los stond naast het opstapelen. Dit ging heel speels en zonder dat ze een kik gaf (en ze is echt wel een merrie met eergevoel, dus geen sullig dier)

Enkel het echte lopen onder het zadel en sturen op bit wou ik direct goed aangeleerd krijgen. Ze was dus al goed op conditie, kende alle stemcommando's en kon met een vingertop zijwaarts verplaatst worden. Daarom verwachtte ik meer na een maand.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:08

BenaLaars schreef:
Ja, daar lijkt dit wel wat op. Toen ik hem vertelde dat dit totaal niet was waar ik op gehoopt had, en ik behoorlijk teleurgesteld ben in het gebrek aan communicatie reageerde hij ook met ;ja dat snap ik; jeetje was jammer zeg.. Bijna alsof hij als buitenstaander met mee mee wou praten.

Mijn merrie is niet uit de opfok geplukt en naar hem gebracht; ze is al maanden thuis aan het werk aan de lange lijnen, dubbele longe en dressuur aan de hand, inclusief zijgangen en fijne aanleuning. Allemaal op kaptoom zonder bit overigens. Ook had ik er al meermaals mijn been overheen geslingerd vanaf het opstapblok en geregeld gehangen terwijl ze los stond naast het opstapelen. Dit ging heel speels en zonder dat ze een kik gaf (en ze is echt wel een merrie met eergevoel, dus geen sullig dier)

Enkel het echte lopen onder het zadel en sturen op bit wou ik direct goed aangeleerd krijgen. Ze was dus al goed op conditie, kende alle stemcommando's en kon met een vingertop zijwaarts verplaatst worden. Daarom verwachtte ik meer na een maand.


Echt balen en zonde van de tijd en het geld... hopelijk vind je gauw een goed adres die het wel serieus oppakt. Er zit zoveel slechte kaf tussen het koren... helaas.

Amado
Berichten: 1340
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 22:08

BenaLaars schreef:
Schop dit weer even omhoog.

Ik was optimistisch in mijn vorige post maar helaas veranderde er helemaal niets. Hij bleef me negeren, ik kreeg nooit de beloofde updates en nu blijkt hij haar in de afgelopen maand enkel een paar keer op t harde tussen 2 gebouwen in heen en weet gestapt/gedraaft te hebben. Ik heb hier 1 filmpje van gezien en ben erg teleurgesteld.

Ik heb inderdaad onvoldoende voorwerk gedaan om mijzelf te verzekeren van de juiste match. Ik ben achteraf bekeken overstag gegaan door een paar goede online reviews, een nette website en een goede prijs (niet als in goedkoop; want dan wordt ik achterdochtig, maar juist geheel marktconform) maar het was van begin tot eind red flags. Ik had eerder moeten ingrijpen maar dat is weer gebrek aan ervaring geweest; ervaring die ik nu weer rijker ben.
Ik haal haar morgen naar huis (nu te heet en vanavond storm) en dan gaat het weideseizoen al snel van start hoop ik. Idealiter vind ik iemand die bij ons op stal kan komen inrijden/doorrijden. Ik wil haar verzorging liever niet meer uitbesteden.

Weten jullie iemand omgeving Leusden/Woudenberg die op locatie komt en in de ochtenduren of avonduren beschikbaar is?


Ik kom op locatie en kom aardig in die richting, je mag me evt een pb’tje sturen :)

paars

Berichten: 5605
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:32

BenaLaars schreef:
Ze zal inderdaad moeten bijkomen. Dikke laag aangekoekt zweet op haar rug (duidelijk nooit gepoetst) en toch wel flink vermagerd.

Heeft direct doorpakken door een ander nu voordeel tenopzichte van een maandje rust geven?

Je hebt haar zelf heel zorgvuldig opgeleid tot bijna zelfs erop zitten.
Als ze thuis is gewoon eerst even aankijken hoe het met haar gaat en hoe ze reageert. Je hebt geen idee wat er met haar precies is gedaan. Ze kan je dat ook niet vertellen maar ze zal het je laten zien in haar gedrag.
Succes vandaag.

Popstra
Berichten: 13826
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:04

Wat betreft geen updates over trainings paarden geven is vrij normaal hoor. Ik heb al 12 jaar paarden in training bij verschillende trainers in binnen en buitenland en krijg ook niet wekelijks info.
Die mensen hebben het ook best wel druk. Zitten van smorgens 8 tot savonds 8 op de paarden.
Ik kan wel altijd langs komen als ik dat wil. Ook dat gebeurd niet vaak aangezien ze niet naast de deur staan.

Slechte verzorging vind ik niet netjes maar ook dat is voor hun best een ding want assistenten/grooms liggen tegenwoordig ook niet meer voor het oprapen.
Veel zitten om personeel verlegen. Ja ook die goed betalen.

4 weken vind ik overigens wel erg kort om een paard grondwerk, zadel en ruitermak te laten worden.

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:09

Neejoh, wij deden dat vroeger met groene paarden in 2 weken. Deze kent al van alles, lange lijnen, longe, zadel, heeft al iemand opgehangen etc.

Daar hadden ze met dag 3 al op kunnen zitten, dag 4 rijden. Het is gewoon niet gedaan en paard is ook slecht verzorgd. Waardeloos.

Sherivey
Berichten: 8737
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:21

Ik vind 2 weken echt enorm kort, zeker als het paard ook nog in vreemde omgeving terecht komt.

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:24

Is het ook, en het had ook niet mijn voorkeur maar was werk op een stal. En met een geolied team hoeft het dus geen rocket science te zijn. Zo moeilijk is zadelmak maken nu ook weer niet als je weet wat je doet.

har166

Berichten: 2043
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:29

Mijn vorige pony kende alles behalve erop zitten, net zoals die van ts. Die kwam na 3 weken weer thuis en ik kon sturen, gasgeven en remmen. Meer hoefde van mij ook niet. Ik heb 2 keer een foto en een filmpje gehad en ik ben 2 keer langsgeweest, waarvan 1 keer om te kijken en 1 keer om zelf te rijden. Kostte me toentertijd 600 euro.

Sky_As

Berichten: 4774
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:53

Popstra schreef:
Wat betreft geen updates over trainings paarden geven is vrij normaal hoor. Ik heb al 12 jaar paarden in training bij verschillende trainers in binnen en buitenland en krijg ook niet wekelijks info.
Die mensen hebben het ook best wel druk. Zitten van smorgens 8 tot savonds 8 op de paarden.
Ik kan wel altijd langs komen als ik dat wil. Ook dat gebeurd niet vaak aangezien ze niet naast de deur staan.

Slechte verzorging vind ik niet netjes maar ook dat is voor hun best een ding want assistenten/grooms liggen tegenwoordig ook niet meer voor het oprapen.
Veel zitten om personeel verlegen. Ja ook die goed betalen.

4 weken vind ik overigens wel erg kort om een paard grondwerk, zadel en ruitermak te laten worden.


Nou, wij hebben ook paarden bij ruiters staan, maar die sturen echt wel af en toe (uit zichzelf! ) een update en een filmpje. Als je 800 tot 1000 euro per maand betaalt om je paard te laten trainen, hoort het er ook bij om met de eigenaar de voortgang te bespreken. (want als eigenaar, betaal je dat geld, maar verwacht je er dus ook iets voor terug). En nee, dat hoeft echt niet dagelijks, maar 1 keer per week een appje (dat kost nog geen minuut. En de meeste hebben echt niet meer dan 10 -15 paarden op stal staan, dus dat is een kwartier per week en zijn alle eigenaren wee rop de hoogte! En ja, in mijn ogen hoort dat gewoon bij de 800 euro die je per maand betaalt.

Kijk maar zelf naar het voorbeeld hierboven, paard was al 4 weken weg en toen zei de trainer dat het paard net gelopen had....sorry hoor, maar hoe genaaid wil je je voelen.

Sky_As

Berichten: 4774
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:59

har166 schreef:
Mijn vorige pony kende alles behalve erop zitten, net zoals die van ts. Die kwam na 3 weken weer thuis en ik kon sturen, gasgeven en remmen. Meer hoefde van mij ook niet. Ik heb 2 keer een foto en een filmpje gehad en ik ben 2 keer langsgeweest, waarvan 1 keer om te kijken en 1 keer om zelf te rijden. Kostte me toentertijd 600 euro.


Ieder paard is anders, we hebben paarden gehad die binnen een week goed zadelmak waren (over het algemeen waren die wat koeler in het hoofd), maar we hebben ook heethoofden gehad die gewoon 4 maanden nodig hadden om vertrouwd genoeg te raken om veilig op te gaan zitten. (in het verleden maakte we altijd zelf zadelmak. Maar wegens eigen bedrijf is dat tegenwoordig gewoon te veel risico dus besteden we het uit).

Dus ook daar kan een trainer tegenaan lopen. Maar wees daar als trainer eerlijk in, en communiceer daar over.
Van joh: meestal duurt het 1 a 2 maanden, maar ik denk dat de jouwe iets langer nodig gaat hebben......

BigOne
Berichten: 38400
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:04

Slechte zaak, wanneer je paard al zover in de opleiding is dan is iemand een aantal keren thuis die gaat rijden en jou begeleid de eerste keer erop vaak voldoende.
Hoop maar dat ze geen flinke terugval heeft van haar verblijf daar. En plaats een review !!

Popstra
Berichten: 13826
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:01

het is nogal een verschil he of je maar 10 tot 15 paarden op stal hebt staan of 40
je kunt overigens ook zeikerds vann klanten treffen die een trainer claimen. die als belangrijkste klant behandeld willen worden. die elke scheet gefilmd willen en dagelijks aan de telefoon hangen ja

Sky_As

Berichten: 4774
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:07

Nou sorry, misschien zit jij in een andere tak van de sport. Maar 1 ruiter kan NOOIT 40 paarden trainen.
10-15 is echt de max (en dat is echt al te veel als je het GOED wilt doen).....
Mocht dit wel het geval zijn, dan zou ik daar mijn paard sowieso nooit neerzetten.


Natuurlijk kun je zeikerds treffen, maar ook dan behoor je of fatsoenlijk te communiceren, of ervoor te zorgen dat het paard de eigenaar weer op komt halen en een ander zoekt. (als ze zo voor je in de rij staan, kun je namelijk ook aan je klanten best wat eisen stellen).

Maar gelukkig treffen wij dan iedere keer ruiters die wel weten wat communiceren is.

Lieser
Berichten: 1544
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:09

Popstra schreef:
Slechte verzorging vind ik niet netjes maar ook dat is voor hun best een ding want assistenten/grooms liggen tegenwoordig ook niet meer voor het oprapen.
Veel zitten om personeel verlegen. Ja ook die goed betalen.

4 weken vind ik overigens wel erg kort om een paard grondwerk, zadel en ruitermak te laten worden.

Dan moeten ze geen nieuwe paarden/klanten aannemen. Je spreekt met de klant een dienst en een prijs af. Als je niet kunt leveren, moet je die klant gewoon niet aannemen. Zou wat moois zijn, als de paarden moeten lijden onder trainers die hun zaakjes niet op orde hebben.

Enzo_Ollie

Berichten: 808
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:10

En dan moeten ze ook niet beloven dat ze communiceren maar gewoon duidelijk zijn dat ze geen tijd hebben daarvoor...

@ts hopelijk voelt ze zich thuis weer snel goed!

DuoPenotti

Berichten: 29929
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:34

Als je er 40 hebt staan dan heb je ook ruiters.
En wellicht ook stagiaires. Ook die kunnen de communicatie overnemen.
Als jij als ruiter gaat rijden vraag even iemand om een stukje te filmen en door te sturen met een korte update.

ja 40 jaar gelden werd dat niet gedaan, de wereld veranderd, nu hoort dat erbij.

Sherivey
Berichten: 8737
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:36

DuoPenotti schreef:
Als je er 40 hebt staan dan heb je ook ruiters.
En wellicht ook stagiaires. Ook die kunnen de communicatie overnemen.
Als jij als ruiter gaat rijden vraag even iemand om een stukje te filmen en door te sturen met een korte update.

ja 40 jaar gelden werd dat niet gedaan, de wereld veranderd, nu hoort dat erbij.

Nou dat.

En ja, 40 jaar geleden ging er idd wel meer anders in de (paarden)wereld :o

BenaLaars
Berichten: 1369
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 11:51

Duidelijk dat er verschillende werkwijze zijn. Ik heb de verkeerde gekozen; of iemand die nu gewoon te druk was met persoonlijke zaken. Inderdaad bijna 1000euro weggegooid, maar wat doe je eraan. Ze staat weer thuis haar buikje vol te eten met haar maatje en lijkt daar weer happy mee te zijn. Ik ga weer verder met mijn voorbereidingen en zoek rustig de juiste match om mij thuis verder te helpen met haar.