Trailer, hoefijzers, stro?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 10:30

Hooi,

Ik heb voor mijn trekpaard merrie een afspraak moeten maken bij Dierenkliniek Emmeloord om haar daar in de hoefstal te laten bekappen en beslaan.

Dat betekend dat ze 1uur op de trailer moet staan.

Voorheen heeft ze wel op de trailer gestaan, maar zonder hoefijzers. Hierin stond ze stabiel op de rubber gegoten mat zonder zaagsel of stro.
Momenteel zijn haar hoefijzers spekglad (vandaar onderandere ook de afspraak voor nieuwe) maar waar doe ik goed aan? Ze plast op de trailer èn zweet zich als een otter, dus vocht al om.

Op de trailer mét rubber gegoten vloer, mét gladde ijzers.
Moet ik er stro in doen? Of zaagsel of niets? Ik ben bang dat ze uitglijd en valt. Ik ben juist bang met zaagsel of stro dat het glad wordt in combinatie met al dat vocht en der gladde ijzers...

Het is een 1,5 paard trailer die ik huur. Het is een Belgisch trekpaard, 21 jaar oud en niet de soepelste meer. Dus uitglijden is alles wat ik niet wil...

Iemand enige tips?

LoveBodin

Berichten: 4357
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:37

Ik weet de reden niet waarom beslaan in de hoefstel moet, maar is het mogelijk om de ijzers er van te voren al onderuit te halen? En dan blootsvoets in de trailer te zetten en daar te bekappen/beslaan?

LaDonna75

Berichten: 2148
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:37

Ik heb ook een gietvloer in mijn trailer en mijn pony’s staat met ijzers juist stevig, het glijdt totaal niet. Ook niet als het nat is.

Kirrietje
Berichten: 493
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:40

Ik zou alleen een laagje zaagsel achter neerleggen voor het opvangen van de urine. Verder juist niks. Voor sowieso niks neerleggen. Uit mijn ervaring met mijn kramperige merrie is teveel zaagsel de boosdoener, toen uitgegleden, zij heeft bter grip op het rubber.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:40

Ik denk dat alles wat je er in legt, juist een glad laagje gaat geven. Rubber is juist een uitstekende anti slip laag. Mocht het rubber door slijtage toch glad zijn geworden, zou ik eerder overwegen on extra rubberen nat er in te leggen die minder glad is.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:44

Strooisel maakt het juist glad, ik zou niks doen en anders is je vloer niet oke.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:03

Misschien voor de hand liggend hoor maar waarom naar een kliniek om te laten bekappen in de hoefstal?
Er zijn ook hoefsmeden die bekappen in een hoefstal bij je op stal.

Mocht je toch op de trailer moeten zou ik er juist niks in leggen zolang er nog voldoende grip op de bodem is.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 11:17

Jokonootje schreef:
Misschien voor de hand liggend hoor maar waarom naar een kliniek om te laten bekappen in de hoefstal?
Er zijn ook hoefsmeden die bekappen in een hoefstal bij je op stal.

Mocht je toch op de trailer moeten zou ik er juist niks in leggen zolang er nog voldoende grip op de bodem is.



Ik heb er normaal eentje die altijd komt met hoefstal, maar ivm moeilijk kunnen plannen en lange tijd geen zekerheid heb ik er voor gekozen nu eenmalig naar de kliniek te gaan. Want die willen en kunnen haar wel beslaan in een hoefstal. Ook omdat ze nu echt gedaan moet worden en nog langer wachten eigenlijk geen optie meer is.

En er zijn verder geen hoefsmeden met hoefstallen die haar kunnen maar vooral willen bekappen. Heb er al zo veel in de omgeving gebeld, maar niemand wilt.

Uit de hand is echt geen doen, dat heeft ze nooit geleerd. (Dit is niet geheel onbekend bij trekpaarden, oude generatie kent haast niet anders). Voor hoeven zou nog kunnen uit de hand, met der achterbenen beland je geheid in het ziekenhuis. Uitkrabben lukte al amper, nu beter, na 2 jaar vaak oefenen. Ik heb der nu 2 jaar, maar wat er voorgaande 18 jaar gebeurd is heb ik geen aandeel aan. Ik weet alleen dat het echt een hele erge strijd is die gevaarlijk word. En in de hoefstal staat ze rustig en laat ze het toe en staat ze gemoedelijk.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 11:19

LoveBodin schreef:
Ik weet de reden niet waarom beslaan in de hoefstel moet, maar is het mogelijk om de ijzers er van te voren al onderuit te halen? En dan blootsvoets in de trailer te zetten en daar te bekappen/beslaan?


Ik zie dat niet echt als een optie. Nou ja voorhoeven zou misschien nog lukken, maar achter absoluut niet, vandaar ook de hoefstal ;)

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 11:19

Dus eigenlijk gewoon een dun laagje zaagsel en verder gewoon zo kaal mogelijk de trailer op. Bedankt voor jullie tips en inzichten.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:15

Rubber gietvloer is meestal niet glad, ook niet met ijzers.

Ik heb een ruin en leg altijd een beetje zaagsel in het midden tussen zijn voor- en achterbenen voor als hij moet plassen, bij een merrie zou je dat er achterin, min of meer onder de achterstang in kunnen leggen.

Verder niet teveel poespas en vooral rustig rijden door de bochten.

Ik zou zeker geen stro doen, dat kan echt enorm glad worden en juist voor uitglijden zorgen.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:21

Ik zou er niks inleggen bij een rubberen vloer. Zou wel kijken naar raampjes open e.d om goed te blijven ventileren en op de kliniek de trailer schoon scheppen en luchten voor de terugreis.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:26

Ik zou eerst maar eens kijken hoeveel die 1,5 paards trailer mag laden. Bij veel is dat toch niet meer dan een 700 kilo. Dat gaat je met een trekplaard niet lukken...

Verder kan rubber als ze er een bende van maken met plas en mest uiteindelijk wel glad worden. Ik leg er altijd henepbed of houtvezel in. Dan is het hier nooit glad.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:28

Montgri schreef:
Dus eigenlijk gewoon een dun laagje zaagsel en verder gewoon zo kaal mogelijk de trailer op. Bedankt voor jullie tips en inzichten.


De meeste zeggen juist geen bodembedekking erin. Dat wordt juist glad en als je er al wat in wilt doen dan alleen echt aan de achterkant, dus zo dat ze er niet op staat met voeten, maar plas en mest wel opvangt. Zoals iemand al noemt eigenlijk onder de achterstang.

Sky_As

Berichten: 4726
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:48

Ik zou idd geen bodembedekking er in doen. Een goede vloer wordt met plas niet glad. En mest zou ik gewoon eruit scheppen voor je weer de terugweg doet.

het enige wat ik wel bijzonder vindt, is dat dit niet te leren is (ook op oudere leeftijd)
in Dierentuinen leren ze olifanten en neushoorns voetjes geven, dan moet het een paard toch ook gewoon te leren zijn?
Dan wordt alles namelijk wel echt een stuk makkelijker.......

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:11

Er zijn ook smeden die met de hoefstal aan huis komen.

Daarnaast is het al gezegd, een 1.5 paards met een trekpaard? Hoveel mag de trailer laden.

Bij lange reizen leg ik zaagsel in de auto, anders plassen sommige niet.
Kan hij daar even op stal, zou ik zeggen leg er niks in, rubber icm ijzers moet niet glad zijn.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:28

Gewoon een kale vloer. Rubber is juist antislip. Als je er een laag op legt heb je juist kans dat die laag gaat schuiven.

Mijn shet staat met voorijzers heel stabiel op de mat. Op de kliniek kan hij in de wachtstal staan en dan halen we de mest uit de trailer

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:10

Montgri schreef:
Jokonootje schreef:
Misschien voor de hand liggend hoor maar waarom naar een kliniek om te laten bekappen in de hoefstal?
Er zijn ook hoefsmeden die bekappen in een hoefstal bij je op stal.

Mocht je toch op de trailer moeten zou ik er juist niks in leggen zolang er nog voldoende grip op de bodem is.



Ik heb er normaal eentje die altijd komt met hoefstal, maar ivm moeilijk kunnen plannen en lange tijd geen zekerheid heb ik er voor gekozen nu eenmalig naar de kliniek te gaan. Want die willen en kunnen haar wel beslaan in een hoefstal. Ook omdat ze nu echt gedaan moet worden en nog langer wachten eigenlijk geen optie meer is.

En er zijn verder geen hoefsmeden met hoefstallen die haar kunnen maar vooral willen bekappen. Heb er al zo veel in de omgeving gebeld, maar niemand wilt.

Uit de hand is echt geen doen, dat heeft ze nooit geleerd. (Dit is niet geheel onbekend bij trekpaarden, oude generatie kent haast niet anders). Voor hoeven zou nog kunnen uit de hand, met der achterbenen beland je geheid in het ziekenhuis. Uitkrabben lukte al amper, nu beter, na 2 jaar vaak oefenen. Ik heb der nu 2 jaar, maar wat er voorgaande 18 jaar gebeurd is heb ik geen aandeel aan. Ik weet alleen dat het echt een hele erge strijd is die gevaarlijk word. En in de hoefstal staat ze rustig en laat ze het toe en staat ze gemoedelijk.


Ik ken het hoor. De belgen bij ons op stal worden ook middels een hoefstal bekapt. Er zijn sowieso maar weinig hoefsmeden die een belg uit de hand willen bekappen, zeker voor behoud van lijf en leden. Het is gewoon echt veel zwaarder.
Ik stuur je even een pb.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 14:55

Ik vraag advies voor het een, niet het commentaar op het ander.

Kom maar graag met tips hoe jij het die olifant en neushoorn hebt geleerd.

Het is niet alsof ik er naar kijk en het accepteer. Al ruim twee jaar probeer ik elke keer weer een manier te vinden, in oplossingen te denken, oefenen oefenen oefenen, belonen, trainen etc. Door een opmerking zoals dit voelt het alsof je ervanuit gaat dat ik er geen zak mee doe. Het liefste zie ik ook anders (en goedkoper!?!).

Sky_As schreef:
het enige wat ik wel bijzonder vindt, is dat dit niet te leren is (ook op oudere leeftijd)
in Dierentuinen leren ze olifanten en neushoorns voetjes geven, dan moet het een paard toch ook gewoon te leren zijn?
Dan wordt alles namelijk wel echt een stuk makkelijker.......

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 14:58

Ja de combinatie van mijn auto, paard van 800kilo en trailer mag en kan gewoon getrokken worden op een veilig en verantwoorde manier.

Dit was inderdaad wel een uitzoek werkje, maar geluk bestaat gelukkig ook nog ;)

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:12

Ik zou zeker niks op de vloer leggen, dat gaat juist glijden.

Rubberen vloer en ijzers gaat goed samen, zo vervoer ik de mijne ook.

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:30

Over de ijzers icm rubber zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Als daar heel veel vocht bij komt kijken wordt het wel wat onhandiger. Ik heb nu ook een paard wat heel makkelijk heel dunne mest krijgt van een trailer rit en daarmee de bodem achterin heel nat maakt. Sinds een tijdje schep ik een klein beetje vlas achterin de trailer. Geen dikke laag, iets waar je zo 'doorheen trapt' maar net genoeg om het overtollige vocht op te vangen. Ik denk dat het om 3 volle voerscheppen gaat. En dat werkt prima. Niet glad, wel vocht absorberend.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Trailer, hoefijzers, stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:50

Het liefst de bodem van de trailer zo schoonmogelijk. Dus even de bezem van te voren er doorheen halen en ook geen zand.