Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:18

Jeetje wat een lastig verhaal zeg…
Je had niet de afspraak met de verkoper dat zij zouden betalen bij afkeuren?
Ik neem aan dat het paard met terugwerkende kracht hierop afgekeurd is nadat dit geconstateerd is?

Je hebt tijdens de keuring de keurend arts gewezen op wat je extra onderzocht wilde hebben en die heeft dat niet gedaan op dat moment maar jij bent wel akkoord gegaan met het goed keuren begrijp ik uit je verhaal.
Misschien had je op dat moment nog duidelijker moeten zijn in wat je extra onderzocht had willen hebben.
Ik heb een soortgelijk iets gehad maar bij mij wilden verkopers geen verder onderzoek op dat moment dus paard is toen terug gegaan.
Een paar weken later gaven ze aan alsnog verder onderzoek te willen doen en paard is toen alsnog goed gekeurd en hebben wij alsnog gekocht toen.

Maar goed, jij zit nu met een ander probleem.
Ik zou toch nog even in overleg gaan met de keurend kliniek over wat jij gevraagd hebt tijdens de keuring en wat niet is gebeurd en waarop het paard later toch is afgekeurd.
Misschien kan er vermindering van kosten zijn of tegemoetkoming in je daarna gemaakte kosten?
Wel fijn dat het paard nog terug kon.
Veel succes en sterkte ermee, hopelijk komen jullie eruit en vind je nog een ander leuk paardje…

Nienke1979
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:30

Alja schreef:
Nou dat dus!
Bij juiste diagnose had ik het paard niet gekocht, geen stalling hoeven te betalen, geen tandarts laten komen, geen mestonderzoek en ook geen transportkosten voor haar terug te laten brengen had ik ook met alle liefde de keuring betaald…
Want dan waren mij veel dingen ( financieel alleen al) bespaard gebleven

En dat zou ik dus aankaarten bij het overleg.

Bijzondere aan dit topic vind ik overigens dat ook een dierenarts een arts is. Moet een mensenarts een foute diagnose stellen….dan staat heel bokt op zijn kop, nu wordt er vind ik vrij laconiek over gedaan

Lieser
Berichten: 1544
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:32

Nienke1979 schreef:
Bijzondere aan dit topic vind ik overigens dat ook een dierenarts een arts is. Moet een mensenarts een foute diagnose stellen….dan staat heel bokt op zijn kop, nu wordt er vind ik vrij laconiek over gedaan

Als een arts een verkeerde diagnose stelt, moet ik nog steeds het consult betalen.

Popstra
Berichten: 13826
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:32

Is wat er met het gebit was een risico bij Ijslanders en had je dit aan de keurend arts vermeld?

Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt een keurend arts een klem in een paard zn mond doet en het hele gebit gaat na lopen namelijk.
Enkel de voorkant er van en of de leeftijd kan kloppen.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:37

Popstra schreef:
Is wat er met het gebit was een risico bij Ijslanders en had je dit aan de keurend arts vermeld?

Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt een keurend arts een klem in een paard zn mond doet en het hele gebit gaat na lopen namelijk.
Enkel de voorkant er van en of de leeftijd kan kloppen.


Een stadgenootje van mij had bij de keuring dat de keurend arts zelf aangaf twijfels te hebben over de tanden en foto’s heeft gemaakt.

Babootje

Berichten: 26413
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:47

Alja schreef:
juval schreef:
wellicht is de dierenarts wel verzekerd voor fouten (bedrijfsaansprakelijkheid). Als hij zijn werk goed had gedaan dan had je het paardje niet gekocht. Dus ik vind wel dat je hem daarop kan aanspreken. Wellicht kun je uit coulance wel de voorrijdkosten betalen, maar dat is aan de dierenarts om voor te stellen. Is het je eigen vaste dierenarts of een willekeurig gekozen in de buurt van de verkoper?

lastig en vervelend verhaal zeg. Sterkte.



Willekeurig gekozen uit de buurt.


Ik ga er even vanuit door jou gekozen maar wel uit de buurt van de verkoper?
Als dat zo is, is dat natuurlijk altijd een risico dat veearts en verkoper elkaar kennen.
Regel 1 is keuren bij je eigen veearts of in ieder geval uit de buurt van de verkoper.
Als een dierenarts zo gemakkelijk over een dergelijk gebrek heen kijkt die jouw tandarts in 1 oogopslag ziet, kun je er ook best aan twijfelen of de rest van de keuring wel goed uitgevoerd is.
Tenzij er foto's gemaakt zijn (die zou ik wel betalen), zou ik een de DA schriftelijk in gebreke stellen en laten weten dat je door zijn misser flinke gevolgschade hebt gehad. Ik zou dat ook eventjes specificeren. Factuur niet betalen.

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 18:50

Popstra schreef:
Is wat er met het gebit was een risico bij Ijslanders en had je dit aan de keurend arts vermeld?

Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt een keurend arts een klem in een paard zn mond doet en het hele gebit gaat na lopen namelijk.
Enkel de voorkant er van en of de leeftijd kan kloppen.

Hij hoeft niet eens met een klem te kijken
Als hij goed naar de voortanden / tandvlees had gekeken was het wel al duidelijk geweest

isamelle
Berichten: 42
Geregistreerd: 04-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:52

vervelend verhaal zeg.. Ik hoop dat het goed komt.
als je een keuring doet dan moet je daar wel voor betalen maar je kan zeker een dikke klacht in dienen over die DA toch?
misschien krijg je wel een soort vergoeding voor de fout die er is gemaakt. ???

Babootje

Berichten: 26413
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:54

isamelle schreef:
vervelend verhaal zeg.. Ik hoop dat het goed komt.
als je een keuring doet dan moet je daar wel voor betalen maar je kan zeker een dikke klacht in dienen over die DA toch?
misschien krijg je wel een soort vergoeding voor de fout die er is gemaakt. ???


De enige klacht die je kunt indienen is bij de veearts zelf :D
Voor zoiets ga je niet naar het tuchtcollege en de rechter.
Ik vind het volkomen logisch bezwaar aan te tekenen tegen de factuur. Het is niet je eigen veearts. Grote kans dat je er niet meer van hoort.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:58

Ik heb van dichtbij bij 3 paarden EOTRH meegemaakt en bij oppervlakkig onderzoek van het tandvlees is het bij alle drie gesignaleerd. Daarna natuurlijk op de foto.

Als het echt flink verkeerd zit, zie je dat zonder rontgenfoto al. In ieder geval moet je als DA toch wel een flink vermoeden krijgen.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe goed het al te zien was. Maar gezien het verhaal van TS vermoed ik dat het duidelijk waarneembaar was.

Slmt9

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:59

Heb je betreffende DA er zelf al over gesproken?
Wellicht hebben de assistentes gewoon een factuur gemaakt op basis van wat is uitgevoerd en meer niet.
Wellicht is het niet ingewikkelder dan contact met de DA op te nemen, de situatie voor te leggen en vragen hoe hij dit ziet en kom je er dan prima uit.

Wel een pijnlijke les voor de volgende keer om zelf dus ook scherp te zijn op veelvoorkomende mankementen.

prugelpiet

Berichten: 12588
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:00

Alja schreef:
Popstra schreef:
Is wat er met het gebit was een risico bij Ijslanders en had je dit aan de keurend arts vermeld?

Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt een keurend arts een klem in een paard zn mond doet en het hele gebit gaat na lopen namelijk.
Enkel de voorkant er van en of de leeftijd kan kloppen.

Hij hoeft niet eens met een klem te kijken
Als hij goed naar de voortanden / tandvlees had gekeken was het wel al duidelijk geweest


Eerlijk, dat had je zelf ook kunnen doen := altijd er bij zijn als je toekomstige paard gekeurd word en meekijken.

En daarbij is EOTRH en de mate daarvan pas echt vast te stellen na röntgenfoto’s. Dan had de dierenarts moeten zeggen, ik vermoed dit en dit advies is foto’s maken. Je kan ook niet met diagnoses strooien als je geen zekerheid hebt.

isamelle
Berichten: 42
Geregistreerd: 04-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:06

.
Laatst bijgewerkt door isamelle op 06-04-24 19:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26413
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:09

Alja schreef:
Popstra schreef:
Is wat er met het gebit was een risico bij Ijslanders en had je dit aan de keurend arts vermeld?

Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt een keurend arts een klem in een paard zn mond doet en het hele gebit gaat na lopen namelijk.
Enkel de voorkant er van en of de leeftijd kan kloppen.

Hij hoeft niet eens met een klem te kijken
Als hij goed naar de voortanden / tandvlees had gekeken was het wel al duidelijk geweest


prugelpiet schreef:
Eerlijk, dat had je zelf ook kunnen doen := altijd er bij zijn als je toekomstige paard gekeurd word en meekijken.

En daarbij is EOTRH en de mate daarvan pas echt vast te stellen na röntgenfoto’s. Dan had de dierenarts moeten zeggen, ik vermoed dit en dit advies is foto’s maken. Je kan ook niet met diagnoses strooien als je geen zekerheid hebt.


Ja waarom zou je naar een dierenarts gaan voor een keuring?

Spenk
Berichten: 21821
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:15

Je hebt ook nog een eigen onderzoeksplicht. Dan doe je met kijken die mond zelf toch even open?

prugelpiet

Berichten: 12588
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:43

Babootje schreef:
prugelpiet schreef:
Eerlijk, dat had je zelf ook kunnen doen := altijd er bij zijn als je toekomstige paard gekeurd word en meekijken.

En daarbij is EOTRH en de mate daarvan pas echt vast te stellen na röntgenfoto’s. Dan had de dierenarts moeten zeggen, ik vermoed dit en dit advies is foto’s maken. Je kan ook niet met diagnoses strooien als je geen zekerheid hebt.


Ja waarom zou je naar een dierenarts gaan voor een keuring?


Om te kijken hoe die loopt en of er geen andere grote opvallende dingen te zien of horen zijn. Niet om EOTRH vast te stellen. Als dit zo makkelijk te zien was, had TS dit zelf ook even kunnen bekijken toch? En dan aangeven, ik vertrouw het niet, ik wil een rontgenfoto. Al helemaal omdat ze aangeeft te weten dat dit vaker voorkomt bij IJslanders.

Nu vrij duidelijk is dat het over EOTRH gaat, en je bent er voor aankoop al bang voor, snap ik niet zo goed waarom er niet sowieso foto's gemaakt zijn. Als je iets weet over EOTRH, weet je ook dat er foto's gemaakt moeten worden wil je er wat zinnigs over kunnen zeggen.

Daarmee wil ik haar niet alle schuld in de schoenen schuiven, maar ik vind dit ook niet compleet de fout van de dierenarts. Klinische keuring is een klinische keuring, geen complete check van het gebit.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:54

Alja schreef:
Popstra schreef:
Is wat er met het gebit was een risico bij Ijslanders en had je dit aan de keurend arts vermeld?

Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt een keurend arts een klem in een paard zn mond doet en het hele gebit gaat na lopen namelijk.
Enkel de voorkant er van en of de leeftijd kan kloppen.

Hij hoeft niet eens met een klem te kijken
Als hij goed naar de voortanden / tandvlees had gekeken was het wel al duidelijk geweest


En je hebt het zelf niet gezien?

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 19:55

Babootje schreef:
prugelpiet schreef:
Eerlijk, dat had je zelf ook kunnen doen := altijd er bij zijn als je toekomstige paard gekeurd word en meekijken.

En daarbij is EOTRH en de mate daarvan pas echt vast te stellen na röntgenfoto’s. Dan had de dierenarts moeten zeggen, ik vermoed dit en dit advies is foto’s maken. Je kan ook niet met diagnoses strooien als je geen zekerheid hebt.


Ja waarom zou je naar een dierenarts gaan voor een keuring?



Denk dat ik dat ook niet meer doe :)
Hoor er zelf net zoveel van af te weten :)

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 19:56

Spenk schreef:
Je hebt ook nog een eigen onderzoeksplicht. Dan doe je met kijken die mond zelf toch even open?

Volgens mij heb ik die prima uitgevoerd door een aankoop keuring te laten verrichten :)

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:07

Ik lees veel dat mensen zeggen: de keuring is geweest ongeacht uitkomst en dus moet deze betaald worden want het werk is wel gedaan.
Er zit echter een verschil tussen een correcte keuring afnemen ongeacht uitkomst en dus een correcte dienst leveren (die uitgevoerd op aanvraag van de klant dus gekocht)

Of een dienst leveren die niet correct is uitgevoerd. Waarvan ook door de da is bevestigd dat dit niet correct is uitgevoerd.

Het lastige is enkel dat je waarschijnlijk die bevestiging alleen mondeling hebt gekregen en daarmee word je gelijk halen op het stukje "niet correct" een stuk lastiger.

Daarbij kan je ook nog eens twijfels stellen bij de aanvraag. TS zegt te hebben gevraagd of de DA bekend was met de hogere risico's op bepaalde aandoeningen van het ras. De dierenarts bevestigd dit maar heeft ie bevestigd wat hij dacht wat die aandachtsgebieden waren en daarop bevestigd. Of heeft TS specifiek gevraagd naar elke aandoening voor zekerheid?

Wat de 1 een aandachtsgebied vind komt niet altijd overeen met de ander en verschil bijvoorbeeld tussen wat medische wetenschap ziet of een stamboek. In hoeverre is de dierenarts aansprakelijk voor het missen van een aandoening die niet in de "normale" inhoud van een aan houd keuring zit en waarvan hij evt niet wist dat die onder de aandoeningen valt die TS bedoeld.

Het is niet zo zwart wit als sommigen het doen voorkomen.


Ik zou vooral contact opnemen met de administratie van de praktijk en vragen om een gesprek met de betreffende dierenarts over deze rekening voor je deze gaat betalen. Dan is de administratie er van op de hoogte en kun je eerst een gesprek aan gaan om.te kijken of je er samen uit kunt komen betreffende deze factuur maar ook eventueel ivm de verdere kosten die je hebt gehad Zo niet sta je natuurlijk in je recht om het juridisch op te pakken. Maar elkaar de kans geven in een gesprek lost vaak meer op

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 20:13

VillaNeusjes schreef:
Ik lees veel dat mensen zeggen: de keuring is geweest ongeacht uitkomst en dus moet deze betaald worden want het werk is wel gedaan.
Er zit echter een verschil tussen een correcte keuring afnemen ongeacht uitkomst en dus een correcte dienst leveren (die uitgevoerd op aanvraag van de klant dus gekocht)

Of een dienst leveren die niet correct is uitgevoerd. Waarvan ook door de da is bevestigd dat dit niet correct is uitgevoerd.

Het lastige is enkel dat je waarschijnlijk die bevestiging alleen mondeling hebt gekregen en daarmee word je gelijk halen op het stukje "niet correct" een stuk lastiger.

Daarbij kan je ook nog eens twijfels stellen bij de aanvraag. TS zegt te hebben gevraagd of de DA bekend was met de hogere risico's op bepaalde aandoeningen van het ras. De dierenarts bevestigd dit maar heeft ie bevestigd wat hij dacht wat die aandachtsgebieden waren en daarop bevestigd. Of heeft TS specifiek gevraagd naar elke aandoening voor zekerheid?

Wat de 1 een aandachtsgebied vind komt niet altijd overeen met de ander en verschil bijvoorbeeld tussen wat medische wetenschap ziet of een stamboek. In hoeverre is de dierenarts aansprakelijk voor het missen van een aandoening die niet in de "normale" inhoud van een aan houd keuring zit en waarvan hij evt niet wist dat die onder de aandoeningen valt die TS bedoeld.

Het is niet zo zwart wit als sommigen het doen voorkomen.


Ik zou vooral contact opnemen met de administratie van de praktijk en vragen om een gesprek met de betreffende dierenarts over deze rekening voor je deze gaat betalen. Dan is de administratie er van op de hoogte en kun je eerst een gesprek aan gaan om.te kijken of je er samen uit kunt komen betreffende deze factuur maar ook eventueel ivm de verdere kosten die je hebt gehad Zo niet sta je natuurlijk in je recht om het juridisch op te pakken. Maar elkaar de kans geven in een gesprek lost vaak meer op

Wij hebben ( de betreffende veearts/ praktijkmanager en ik) hebben deze week heel veel contact gehad en er zijn dingen afgesproken waarbij ik hun veel wind uit de zeilen heb genomen wat ik verder niet ga toelichten op een openbaar forum maar daarom stond ik gewoon versteld van de rekening.

Ik wil best in pb toelichten hoe en wat maar verder niet openbaar :)

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:16

Alja schreef:
Spenk schreef:
Je hebt ook nog een eigen onderzoeksplicht. Dan doe je met kijken die mond zelf toch even open?

Volgens mij heb ik die prima uitgevoerd door een aankoop keuring te laten verrichten :)


Precies!!!
Vooral als je de dierenarts er specifiek naar gevraagd hebt.

Hoe vaak wordt op bokt gezegd dat het een harde les is en dat de koper maar had moeten keuren bij aankoop.
Hebben we eindelijk een koper die braaf een keuring doet, vind de boktpolitie het nog niet goed.

Sorry hoor. Maar volgens mij kunnen we het nooit goed doen.

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 20:23

Anomien schreef:
Alja schreef:

Volgens mij heb ik die prima uitgevoerd door een aankoop keuring te laten verrichten :)


Precies!!!
Vooral als je de dierenarts er specifiek naar gevraagd hebt.

Paar jaar geleden heb ik mijn paard verkocht en die zou klinisch en röntgenfoto gekeurd worden.
Op de foto 100% goed maar klinisch afgekeurd want hij liet geen draf zien en daarom kon er geen positief aankoopadvies worden gegeven.
De betreffende dierenarts wou alleen een positief advies geven als ik ( toen was er nog geen wet van 6 mnd “ garantie”) uit mezelf 3 mnd garantie wou geven dat dat paard in draf goed zou zijn.

Omdat geneuzel voor te zijn heb ik idd op de kliniek ( totaal andere kliniek ook) aangegeven bij de afspraak maken dat het om een Ijslander ging en als ze bekend waren met de tolt maar ook de risico’s die bij dat ras kunnen liggen.

Net zoals tinker en wellicht een qaurter die ook meer kans hebben op sommige aandoeningen dan een ander paard.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:30

cissy schreef:
Je hebt de opdracht gegeven dus dien je ook te betalen. Als paardje gelijk was afgekeurd had je die rekening ook moeten betalen.
Dus dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan doet daar niks aan af. Het voelt misschien niet lekker maar hij heeft wel de keuring uitgevoerd tenslotte.


Dit indd. Je betaald voor de dienst, niet voor de uitkomst.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:34

Je betaalt wel voor een enigzins betrouwbare uitkomst. TS heeft niet gevraagd om goed te keuren of af te keuren, wel om degelijk te keuren.

Ik zou hier toch ook wel enige tegemoetkoming verwachten.