Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
LoveBodin schreef:Ik denk niet dat ik m snap... En ik heb in een ram mn E rijbewijs gehaald. Dat mag namelijk gewoon. En dit was vorig jaar ofzo.
Je mag alleen geen aanhanger hebben die zwaarder is dan 3500kg. Maar dat mag een ram ook niet trekken.
Dat staat trouwens ook op de website van de overheid: Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
Dus je mag met BE een ram volladen en een trailer erachter hangen van 3000kg.
Cowgirl schreef:Ik heb op het oog een Peugot 2008 ,1.6, 120pk en weegt 1055 kg. Hij mag 1270 trekken.
Nu heb ik een fjord en eventueel een 1,5 paard trailer te leen of uiteindelijk een eigen trailer.
Een grove schatting is 500 kg voor het paard en 600 voor de trailer. Ik vind dat net op het randje of zie ik dat verkeerd?
De dealer van deze auto heeft ook nog een Ford C-Max staan, die mag 1500 trekken. 150pk
Wel weer iets duurder in wegenbelasting.
Ik heb E rijbewijs.
Vanwege mijn rug zoek ik in eerste instantie een auto met een wat hogere/ruimere instap.
Sure_lee schreef:Als iemand het be rijbewijs voor 19 januari 2013 heeft gehaald mag het en anders niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
_Noah schreef:Nou dankzij jullie tips en de link van @Ikke ben ik vandaag tegen een pareltje van een Cx5 gelopen!!
Ten eerste fijne zaak, goede service, eerlijke verkoper. Daarnaast zag de auto er als nieuw uit en reed heel fijn, ik kon geen mankementen ontdekken met alle opties die mogelijk zijn.
Garantie erbij en nette inruilprijs, ik heb hem gekocht!
Dees schreef:En wederom een blije CX-5 koper
Ik heb de mijne nu 2 jaar, ben er nog altijd zeer tevreden over!
Over een jaartje of wat willen we met 2 paarden de weg op, dus moet er een 2-paards achter. Ik weet niet of ik mijn Mazda dan kan aanhouden, want ding mag 1.800 kg trekken. En 2 koudbloedjes in een trailer weegt samen toch al gauw 2.000 kg. Zal niet zo heel vaak voorkomen, maar heb ook geen zin in gedoe. Toch balen.
pillow schreef:Een diesel is in aanschaf vele malen goedkoper dan een benzine auto. Ze zijn vaak veel zuiniger met brandstof wat dan ruimschoots opweegt tegen de hogere wegenbelasting. Ze mogen vaak ook meer trekken als een gelijkwaardige benzine uitvoering.
s1993 schreef:pillow schreef:Een diesel is in aanschaf vele malen goedkoper dan een benzine auto. Ze zijn vaak veel zuiniger met brandstof wat dan ruimschoots opweegt tegen de hogere wegenbelasting. Ze mogen vaak ook meer trekken als een gelijkwaardige benzine uitvoering.
Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van het aantal km dat je ermee maakt. Bij veel kilometers is een diesel voordeliger, bij weinig kilometers toch vaak een benzine.
De CX-5 is inderdaad een fijne auto!
pillow schreef:s1993 schreef:
Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van het aantal km dat je ermee maakt. Bij veel kilometers is een diesel voordeliger, bij weinig kilometers toch vaak een benzine.
De CX-5 is inderdaad een fijne auto!
Ik denk dat jij jou redeneert vanuit de tijd dat diesel veel goedkoper was dan benzine, maar dat is niet meer zo. Maar dan nog maakt het veelvuldig of hij 1 op 25 rijd of 1 op 15.
Ik heb ook een Mazda CX5 fijne auto, maar ik denk dat TS die niet gaat vinden voor de prijs die ze wil geven.
ikke schreef:pillow schreef:
Dat goedkoop Dieselen valt wel tegen. Als de auto wat ouder is, krijg je toeslagen en ja een Diesel is zuiniger maar het prijsverschil intussen zo klein dat je alsnog veel km moet maken, meer nog dan vroeger.
Ik heb er een aantal keer aan gerekend maar met de 20k die ik per jaar maak, kan het eigenlijk nooit uit.
Tenzij je doorstapt naar 40+ jaar want dan liggen de kaarten totaal anders.....
pillow schreef:ikke schreef:
Dat goedkoop Dieselen valt wel tegen. Als de auto wat ouder is, krijg je toeslagen en ja een Diesel is zuiniger maar het prijsverschil intussen zo klein dat je alsnog veel km moet maken, meer nog dan vroeger.
Ik heb er een aantal keer aan gerekend maar met de 20k die ik per jaar maak, kan het eigenlijk nooit uit.
Tenzij je doorstapt naar 40+ jaar want dan liggen de kaarten totaal anders.....
Je moet veel lagere aanschafprijs ook meerekenen hé. Voor 5000 euro bv kun je heel wat wegenbelasting betalen.