Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:39

Brainless schreef:
Iris82 schreef:
Zodra je dingen gaat verwachten van je pensionklant...

Op tijd betalen is wel iets wat je mag verwachten, maar zelfs dat is soms al te moeilijk.

Dit dus, kende iemand die vroeger bij de buurman op het weiland stond voor 25 euro in de maand, en zelfs dat was al teveel gevraagd om te betalen.
Voor ons een van de redenen om er nooit aan te beginnen, hoe vaak men ook aan de deur stond om te vragen :')

Dorine92
Berichten: 5341
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:47

pmarena schreef:
Maarja hoe filter je die goeie er met zekerheid uit....

Onmogelijk. Mensen trouwen ook aan de lopende band met de verkeerde :+
Het blijft een gevalletje vertrouwen op je intuïtie en jezelf goed indekken voor het geval je intuïtie fout zat

Liannetje86
Berichten: 787
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:55

Andersom precies hetzelfde ;) Wat je wel niet allemaal te horen krijgt als je ergens komt kijken....

Persoonlijk vond ik het nooit relax om mensen achter het huis te hebben toen ik nog paarden aan huis had. Iets te vaak mijn pony van de oprit kunnen vissen omdat ze weer eens vergeten waren de stroom erop te zetten etc. Dus ik zou er nooit aan beginnen.

Lys_PPA

Berichten: 1350
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:11

Ik sta ook bij iemand aan huis gestald, heeeel erg blij mee dat zij mij die mogelijkheid geboden heeft! Dus goed dat je dit overweegt, maar ik snap ook je struggles..

Wij zijn voordat ik verhuisde regelmatig samen op buitenrit gegaan, naar mijn idee omdat ze graag een buitenrij maatje had, maar wist niet dat ze ondertussen aan het overwegen was of wij zouden matchen. Vervolgens belde ze op een dag dat ze wellicht goed nieuws had voor mij, als haar (inmiddels overleden) 27 jarige welsh bij mijn shetten kon staan, dan mocht mijn rijpaard bij hun aan huis (ivm stal). Wel onder de voorwaarde dat ik 2x per week de stallen zou mesten. Dat gaat inmiddels alweer dik 2 jaar goed. Ja, ik zou sommige dingen zelf anders doen, maar ik accepteer zoals zij het doen en ben tot op de dag van vandaag blij (oke als het regent mis ik de binnenbak :+ ), dat mijn paard lekker veel buiten komt en ervoor gezorgd wordt alsof het hun eigen paard is. Maar het is echt wel een kwestie van vertrouwen en mentaliteit. Ik heb haar toentertijd wel 10x gevraagd, vindt je het niet erg dat er dagelijks iemand op jou prive terrein komt, maar dat vind ze juist fijn. Fijn dat ik mijn eigen verantwoordelijkheid neem voor mijn paard. Ik ben zelf ook wel een secuur persoon, dat zich goed aan weet te passen aan anderen. Ik denk dat ze in die zin geen hinder ondervindt aan mij. En als ze een weekend weg wil heeft ze er zelfs profijt van, dan neem ik alle zorg op me. Moet er wel bij zeggen dat ze zo'n 200 meter verderop woont, dus dat maakt het wel makkelijk.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:31

pmarena schreef:
Ja dat hou je toch, dat ze niet de hele drol weghalen maar er nog stukjes blijven liggen of dat ze goed hooi weggooien of dat soort dingen. Maar ik zit gewoon niet te wachten op mensen die zeggen dat ze hun steentje bij gaan dragen maar puntje bij paaltje mij letterlijk met de shït laten zitten. Ook al hebben ze daar hele begrijpelijke redenen voor.

Je wilt dan gewoon iemand die zegt van Joh ik vind het ontzettend rot dat ik de komende tijd weinig kan doen.... en die mededeling opvolgt met een goede oplossing die ze daarvoor al bedacht hebben :) Waarmee ze tonen dat ze van goede wil zijn en jou niet met de ellende willen laten zitten omdat ze zelf ook wel beseffen dat dat geen nette oplossing is.

Maarja hoe filter je die goeie er met zekerheid uit....


Maar met 'dingen doen' bedoel je dan dat de klant instaat voor de verzorging van het eigen paard (stal mesten, hooi en voer klaarzetten,...), dat de klant op bepaalde dagen ook jouw paarden moet voeren en hooi geven of moet de klant echt meedraaien in een schema en op bepaalde dagen alle stallen mesten, alle paarden binnen en buiten zetten, zorgen dat alles gevoerd wordt, stalgang opvegen, ... omdat jij op die dagen even volledig niets met de paarden wil doen.

Ik denk dat je om de juiste mensen aan te trekken je daar op het begin al heel duidelijk in moet zijn. Heel concreet bepalen wat er van de klant verwacht wordt.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:43

In mijn ervaring en dat van de kleinere stallen en priveplekjes om mij heen:

- halfpension is in 90% van de gevallen miserie. Zowel ikzelf, als mijn vorige stal, als nog een andere zijn zo begonnen en hebben dat moeten omdraaien naar volpension. Mensen die niet kwamen, mensen die 1x om de 10 dagen kwamen hun stal doen, mensen die heel de stal leegschepten met prima vlas de mesthoop op, … achter iedereen aanzitten was zoveel gedoe dat je het beter zelf doet.

- verwachtingen zonder concrete afspraken: niets van verwachten.

- pensioenpaarden of paarden waar amper op gereden wordt: niet aan beginnen met een vreemde. Het percentage wanbetalers is hoog en er is moeilijk van af te geraken want ze komen toch niet, hebben geen of amper spullen liggen en paard is niets waard. Contracten zijn leuk maar sta je dan als ze gewoon hun telefoon niet meer opnemen of lezen en de deur niet open doen. Geeft ook veel stress.

- enige opties die ik zie waar het kans heeft om redelijk te draaien zijn volpension en rijpaarden, jonge paarden of iemand die recreatief veel bezig is en dichtbij woont. Al de rest wordt hier nooit meer aangenomen. En dan hou je nog altijd wel gezaag hier en daar maar valt het nog wel mee.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 10:57

Nouja dat dus inderdaad. Pensioenpaarden zijn om die redenen wel het laatste dat ik zou willen, daar is de kans gewoon het grootste dat ze lekker makkelijk gedumpt worden onder het motto van "zoek het maar uit maar de hele zooi". Ik wil absoluut geen volpension aanbieden. Als ik graag door wilde gaan / uitbreiden met sloven rond die paarden zou ik er zelf wel wat bij kopen :=

Anders was het natuurlijk allemaal een stuk makkelijker geweest en was de vraag van dit topic niet echt relevant geweest :)


Ik denk dat dan inderdaad over blijft waar ik al mee begon bij het openen van het topic: niet meer aan beginnen.

Tenzij wellicht een echt goede bekende en een hele duidelijke strenge waslijst aan verwachtingen laten ondertekenen, zeg maar de stalregels die veel mensen af zullen schrikken maar voor de juiste mensen niet meer dan vanzelfsprekend zijn.

En dan duidelijk afspreken van als het je niet meer lukt om hieraan te voldoen dan moet je het zelf oplossen en niet verwachten dat ik het wel opknap. Dan regel je iemand die de verzorging van je overneemt of je verhuist naar een echte pensionstal waar ze volpension stalling aanbieden. Soort van 3 strikes and you are out beleid afspreken.

Dan kan je altijd nog coulant zijn en wat dingetjes doen voor iemand maar gaan ze er hopelijk niet zo snel vanuit dat dat allemaal maar vanzelfsprekend is ondanks mondeling afspreken dat het echt zelfverzorging is.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:17

Allergrootste probleem hierin zie ik echt het gebrek aan juridische mogelijkheden iemands paard weer met goed fatsoen van je erf af te krijgen als je een wanbetaler/iemand die niet naar zijn paard omkijkt treft.

Wij hebben het zelfs al gehad dat we een stalling prive bij iemand huurden, 2 boxen, we verzorgden zelf, 2x daags voeren, uitmesten, alles in eigen beheer.
Dan kwam er een 3e pensionklant bij met een paard, die woonde aan de overkant van de weg bij de stalling.
Nou, toen begon de ellende, geld voor voer had ze niet, paard verzorgen kwam ze niet.
Voer, hooi en stro van ons stelen...en omdat er maar een opslag was mochten we er van de eigenaar van de stalling ook geen eigen slot ophangen.

Sec gezien niet ons probleem dat ze geen geld had om een paard te onderhouden, we zijn bij die jongedame zelf nog aan de deur gegaan en medegedeeld dat dit zo niet langer kon, nadat we zelf een tijd (uit medelijden) het dier op eigen kosten maar meegevoerd hadden. Vanalles beloven en niet doen natuurlijk :n
Uiteindelijk hebben we zelf maar een andere plek gezocht voor onze paarden, zo erg zat waren we het.
Verhuurder deed er niks aan, zolang ze tenminste haar stalling betaalde had jij er immers geen last van.

O ja, om te rijden kwam ze wel, in de middag als wij werken waren.

Maar stel je voor dit IS je eigen stekje?
Dan zit je er gewoon maar mooi mee :(

Uitzonderingen daargelaten, maar hoe weet je dat van te voren? Niet dus...

pol013

Berichten: 9011
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:30

Geen ervaring met pensionklanten maar wel met bijrijders.

Hoe duidelijker ik aan de voorkant was van wat ik wil en wat niet, hoe makkelijker het daarna lijkt te gaan.
Dus als ik me aan de voorkant opstel als een doorbitch met een sollicitatie procedure kunnen we daarna moeiteloos met elkaar omgaan.
Dus die strenge lijst die jij ook al noemt. En een klik natuurlijk. Maar eerste die lijst, dan de klik, dan pas verder kijken.

Alles wat ik vooraf vergeet aan te kaarten is dan lastiger halverwege nog weer bij te sturen merk ik. En dan loop je net wat meer risico op 'dingetje'.

Jokonootje

Berichten: 4859
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:47

Ik sta ook met mijn paard bij iemand aan huis.
Voordat ik mijn merrie kocht was ik al een jaar bij haar om haar paarden bij te rijden.
We hebben een contract opgesteld en we helpen elkaar waar we kunnen. Ik ben mega blij met mijn plek en zij is blij met de hulp die ze krijgt.
Ik mest de stallen eens uit als ik er toch ben. Help haar met de veulens en rij nog steeds een van de paarden bij.
Natuurlijk heeft het wel eens gebotst maar na een flinke ruzie was de lucht ook weer geklaard en zijn we duidelijker geworden in de communicatie naar elkaar.
Ik ben echt mega blij met mijn plekje en zou voor geen goud wat anders willen. en zij vind de gezelligheid op het erg ook gewoon fijn.

Ik denk dat dit wel een prima combinatie was. Maar probeer dat maar eens te vinden eerst langere tijd meerdere dagen per week kennis maken en zien hoe er met de paarden omgegaan wordt alvorens er tot een zakelijke overeenkomst wordt gegaan.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:48

geen ervaring met een eigen pensionstal, maar ik ben wel al jaren pensionklant en heb al veel meegemaakt. ik denk dat het 't beste is om mensen op je erf toe te laten die bij jouzelf passen en dezelfde denkwijze / prioriteiten / visie hebben wat betreft paarden. je zult altijd ergens in verschillen, maar er zijn echt wel mensen die dezelfde visie hebben op paardenhouden en dat gaat dan vaak veel beter dan iemand die er een heel ander idee over heeft.
maar hoe vind je diegene? ik denk streng zijn aan de voorkant en de juiste vragen stellen, misschien plus een beetje research. andersom is het ook zo. kan je er altijd maar vanuit gaan dat de pensioneigenaar jouw paard behandeld zoals je dat zelf wilt? nee, daarom moet je daar ook selectief mee omgaan en iemand zoeken die bij jou en je paard past. mensen verander je niet zomaar

ik wil ooit wel mijn eigen stal maar ik zou er wel heel voorzichtig mee zijn met welke mensen ik wel en niet toelaat op mijn erf.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:05

‘T probleem is dat de juiste vragen stellen heel moeilijk is.
Zowel mijn eigen wanbetaler als die bij een vriendin kwam over als heel vriendelijke en gepassioneerde vrouwen. ‘Alles over voor het paard’… en een aannemelijk verhaal. Bij de mijne dat ze een hele tijd op een wei in eigen beheer stond maar de andere huurder ging verhuizen en haar pony niet alleen kon blijven staan. Bij de andere iets van meer buiten en stalgeldverhogingen op de vorige stal. Beiden poeslief, direct reageren op berichten, goed contact.

Maar dat ze na een dag al niet meer zouden opdagen en niet meer zouden antwoorden kan je niet ruiken natuurlijk…

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:08

oh wauw :=

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:12

Iris82 schreef:
Zodra je dingen gaat verwachten van je pensionklant dan kan het zijn dat het allemaal net wat anders verloopt dan dat jij voorzien hebt en dat je je daar aan gaat ergeren. Als je alles zelf doet, dan zijn het hooguit de kleinere dingen die tot ergernissen kunnen leiden.

Was dat maar zo. Vol pension, dus eigenaar hoefde bij wijze van spreken enkel maar te komen rijden....


Ik heb geen paarden van een ander meer...door meerdere grote ergernissen.
Echt wat mensen al niet verzinnen, ze zijn creatief kan ik je zeggen... tot het willen dat je het dak vernieuwd aan toe....

Dus...sorry geen tips TS, maar lees wel mee.
Want ja ik heb ook ervaren dat het heel fijn kan zijn :j

Miran

Berichten: 4463
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:14

Ik heb een klein plekje met een paar paarden van anderen erbij, en ook al een paar keer een misinschatting gemaakt. Wat ik wel geleerd heb:
Wees duidelijk bij kennismaking wat er past qua mens en paard en wat er verwacht wordt en vraag ook goed na wat wat de ander verwacht
Volg je gevoel, zowel bij kennismaking als later, als er iets niet lijkt te kloppen dan klopt het ook niet.
Als het toch niet loopt, laat het niet te lang sudderen. Als iets na een goed gesprek niet verandert dan komt dat ook niet meer. Niet steeds voordeel van de twijfel geven.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:25

Ik heb de pensionklanten van het begin af aan heel duidelijk gemaakt wat ik van hen verwacht en zij van mij mogen verwachten. Daarmee heb je grotendeels de selectie al gemaakt.

Ik voer, zet buiten/binnen, geef medicatie, doe dekens op af, mest de stallen, geef hooi.
Geen stapels mensen tergelijktijd. Als het paard naar binnen moet gaat het in overleg omdat ikzelf met hengsten zit en dat snel gedoe kan geven.
Zij kunnen rijden,trainen, troetelen, poetsen, tutten en frutten. Ruimen hun zooi op en blijven van het mijne af.
Kunnen komen tussen 09.00 en 22.00 uur. Ziekten, wedstrijden, en uitzonderingen daargelaten. En vooral van mijn paarden afblijven.

Werkt uitstekend, altijd leuke pensionklanten.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:18

Pareltjes schreef:
Ik heb de pensionklanten van het begin af aan heel duidelijk gemaakt wat ik van hen verwacht en zij van mij mogen verwachten. Daarmee heb je grotendeels de selectie al gemaakt.

Ik voer, zet buiten/binnen, geef medicatie, doe dekens op af, mest de stallen, geef hooi.
Geen stapels mensen tergelijktijd. Als het paard naar binnen moet gaat het in overleg omdat ikzelf met hengsten zit en dat snel gedoe kan geven.
Zij kunnen rijden,trainen, troetelen, poetsen, tutten en frutten. Ruimen hun zooi op en blijven van het mijne af.
Kunnen komen tussen 09.00 en 22.00 uur. Ziekten, wedstrijden, en uitzonderingen daargelaten. En vooral van mijn paarden afblijven.

Werkt uitstekend, altijd leuke pensionklanten.

Dit lijkt me heel goed, maar vind maar eens mensen die zich daar aan houden! En dan ook nog het probleem van de wanbetalers. Als ik zelf grond en stallen zou hebben dan zou ik nooit pensionklanten nemen als het niet financieel strikt noodzakelijk voor me zou zijn om rond te komen.

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:44

Ik heb ze zo ook alles duidelijk gemaakt zoals pareltjes omschrijft
Maar als ze dat een poos doen en daarna niet meer...
Heel simpel gezegd en voor 9 van de 10 mensen is het ook zo, tot je die ene treft....
En dat vergalt het voor allemaal.

Ik heb er 2 van gehad, 1 heb ik al binnen 3 weken de deur gewezen, mooie praatjes, maar wooooh zo naar heb ik nog niemand zien paardrijden.... Ik kon dat echt niet aanzien, dat wil ik niet op mijn erf.
Later hoorde ik dat dat idd een stalhopper is. En zag toevallig pas dat ze pas op een stal tond en weer een stal zocht.
Dus jaren later nog steeds aan de gang.

Maar een ander heeft mij echt in mijn ziel geraakt, erg diep. Die kwam hier al lange tijd...
Of het aan haar nieuwe vriend lag, geen idee. Maar zij heeft heel veel mensen toen diep gekwetst.
En dan kun je heel makkelijk zeggen maak afspraken, als ze naar gaan doen heb je daar niets meer aan.
Ja zeggen dat ze kunnen vertrekken en gelukkig deed ze dat dezelfde dag, uiteraard helemaal boos dat ze moest gaan.

Nielojram

Berichten: 7833
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:21

Gewoon niet te close worden met je klant.
Als je dat niet kan, niet aan beginnen.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:04

Waarom niet?

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 10:11

Het maakt ook weinig uit want of je close bent of niet, daarmee krijg je ze niet zonder potentiële problemen van je erf af als ze weigeren te vertrekken.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:16

pmarena schreef:
Het maakt ook weinig uit want of je close bent of niet, daarmee krijg je ze niet zonder potentiële problemen van je erf af als ze weigeren te vertrekken.

Dit is ook het grootste probleem.
Verzorging e.d. kun je afspraken over maken, maar als ze zich daar opeens niet (meer) aan houden, of gewoon niet betalen of komen opdagen, dan heb je wettelijk gezien haast niks in de hand waarmee je dat paard weer van je erf krijgt, dan sta je ongepland voor een hoop kosten en ellende.

Dan kun je bij wijze van spreken alleen nog maar dat paard bij iemand aan de tuinpoort knopen.
Vooropgesteld dat diegene niet in een flat woont dan :+

lletam

Berichten: 590
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:56

Is het dan niet zo dat wanneer je een meer vriendschappelijke relatie met de staleig hebt, er meer 'kan' terwijl als het zakelijk blijft, omdat je verder geen klik hebt, je soms aan het kortste eind trekt?

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:45

lletam schreef:
Is het dan niet zo dat wanneer je een meer vriendschappelijke relatie met de staleig hebt, er meer 'kan' terwijl als het zakelijk blijft, omdat je verder geen klik hebt, je soms aan het kortste eind trekt?


Half en half… voor het meisje op stal hier die regelmatig komt helpen en waar ik ook tijdens vakanties op kan rekenen (ik betaal ze wel, geen uitbuiting) ‘kan’ er idd heel wat meer dan voor de pensionklanten waar ik nooit iets aan heb. Daarmee bedoel ik dat ik die extra scheppen krachtvoer boven budget door de vingers zie, mijn trailer kan gebruikt worden, etc.
Maar iedere stalklant heeft wel steeds gewoon recht op de verzorging en faciliteiten die afgesproken zijn. Dus of dat onder ‘aan het kortste eind trekken’ valt?

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 20:43

Ik ben het daar wel mee eens. Als je merkt dat iemand zijn best doet om zijn steentje bij te dragen en je wat werk en zorgen uit handen neemt, dan krijg je daar energie van en kan je die weer besteden aan diegene. Dan is het leuk om elkaar een plezier te doen en krijg je een fijne wederkerige relatie, dat moet je hebben +:)+

Dan maakt het inderdaad niet uit om iets extra's te geven of te doen, of wat door de vingers te zien want dan wordt het gecompenseerd zeg maar :)

Maar als iemand de kantjes er vanaf loopt, het vanzelfsprekend vindt dat je dingen doet die eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn, niet ziet en waardeert wat je doet, weinig respect heeft voor jouw beleving en privacy en vooral veel neemt en weinig geeft..... dan heb je er na een tijdje bij die persoon echt geen zin in om wat extra's te doen.