Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Ibbel schreef:Ja, als het gaat om die 3,5 ton. Níet als het gaat om hoeveel de auto mag trekken.
Onali schreef:ivy_power89 schreef:Voer die discussie dan maar met de politie als je van de weg gehaald wordt. Heb je geen BE rijbewijs, dan wordt er gekeken wat de combinatie op papier weegt ,niet naar werkelijke gewicht.
En dit is precies 1 van de redenen om gewoon te investeren in een E rijbewijs.
Vaak weten wij het beter dan de politie omdat wij, als paardenmeisjes, vaker met zo'n combi rijden dan de politie die je er op controleert.
ivy_power89 schreef:Ik zeg niet dat een auto het niet mag trekken, ik zeg dat je rijbewijs niet volstaat als je alleen een B rijbewijs hebt. Ze kijken niet naar het werkelijke gewicht, ze kijken naar het theoretisch gewicht (op papier)
En zeg niet dat ik het ermee eens ben, vind het krom, met papier mag het wel, zonder niet.
LoveBodin schreef:anoukwendy schreef:Waarom laat je het totaalgewicht van de trailer niet terug keuren? Of kan dat niet in nederland? Hier heb je zulke trailers die jij zegt met een totaalgewicht van 1400kg, nee je hebt er geen reet aan omdat ze 940kg leeg wegen maar word zat gedaan, maar dat betekend dus dat je niet meer dan 460kg kan laden.
Maar aangezien jij een best grote auto hebt, gok ik dat je zonder BE rijbewijs geen trailer mag trekken? Zelf het rijbewijs halen is toch wel het makkelijkst denk ik
Kan, maar zoals eerder gezegd is leeggewicht van zo'n 850jg best pittig met een voorlader. Je moet natuurlijk niet continue overbeladen rondrijden .
Ik zou net deze eisen, zeker omdat je liefst een tweepaards wil, eerst ook E rijbewijs halen. Met een beetje handigheid is dat goed te doen! Met een anderhalfpaards trailer kom je vaak (afhankelijk van de auto!) Nog wel weg met b rijbewijs.
kattyvds schreef:Oké, amai, een serieuze discussie hier…
Gesteld dat ik een BE haal, in afwachting geen probleem mijn partner heeft een BE, is een HB511 geen probleem omdat mijn Forester 2013 2000 kg gekeurd is en mag trekken, en zolang ik enkel mijn eigen paard laad, en dus geen 2de paard. Klopt?
anoukwendy schreef:kattyvds schreef:Oké, amai, een serieuze discussie hier…
Gesteld dat ik een BE haal, in afwachting geen probleem mijn partner heeft een BE, is een HB511 geen probleem omdat mijn Forester 2013 2000 kg gekeurd is en mag trekken, en zolang ik enkel mijn eigen paard laad, en dus geen 2de paard. Klopt?
als jij je BE haalt mag je 1060 laden, dus als jij geen mega paard hebt mag dat idd, of twee kleinere paarden
Sizzle schreef:De HB511 weegt leeg meer dan 1000 kilo, 1050 is die van mij bij import gewogen geloof ik.
Door de voorlader is de druk op de trekhaak ook al snel hoog en leeg zelfs hoger dan wanneer er een paard in staat. Mijn auto mag 1800 trekken en ik ga mijn ifor echt niet weg doen, vind hem ontzettend fijn maar het is wel gevoelsmatig krap aan ookal heb ik slechts een grote e-pony.
In jouw zou ik gewoon een E halen, dan ben je van al dat gedoe af.
Santos_05 schreef:1,5 paards zijn er best mogelijkheden, maar 2 paard wordt het erg lastig. Trailers hebben minimaal 2000kg TMM, dus dan een auto van max 1500. Ik weet niet of je die voor een 2 paards trailer wilt zetten (met 2 paarden).
Ik zou voor een 1,5 paards gaan als je bijna altijd alleen op pad gaat.
kattyvds schreef:LaDonna75 schreef:Wij hebben een Humbaur met vooruitloop. Deze trailer is gebaseerd op de IforWilliams maar makkelijker verkrijgbaar en minder duur. We hebben de Humbaur Notos Alu. Erg fijn!
Even opgezocht, maar lijkt me zonder vooruitloop?
kattyvds schreef:anoukwendy schreef:
als jij je BE haalt mag je 1060 laden, dus als jij geen mega paard hebt mag dat idd, of twee kleinere paarden
Haha een BWP van 1m65; pakweg 650 kg
kattyvds schreef:Sizzle schreef:De HB511 weegt leeg meer dan 1000 kilo, 1050 is die van mij bij import gewogen geloof ik.
Door de voorlader is de druk op de trekhaak ook al snel hoog en leeg zelfs hoger dan wanneer er een paard in staat. Mijn auto mag 1800 trekken en ik ga mijn ifor echt niet weg doen, vind hem ontzettend fijn maar het is wel gevoelsmatig krap aan ookal heb ik slechts een grote e-pony.
In jouw zou ik gewoon een E halen, dan ben je van al dat gedoe af.
Bedankt voor je feedback.
Met “gevoelsmatig krap” bedoel je dat je auto iets te licht is?
XladyX schreef:Ik heb de hb511, en mijn eigen trekkende auto mag 1800 kg trekken. Leeggewicht trailer circa 1050 kg gewogen. Ik zou in geval van nood dus mijn paard (gewogen op 680) ermee kunnen vervoeren. Maar eerlijk gezegd rijd het niet heel fijn. Ik gebruik altijd een busje van familie. Meer kracht, veiliger en kan dan altijd een 2e paard mee. In jouw geval zou ik aanraden voor een lichtere trailer te gaan (en je E te halen, zo gepiept en geeft veel vrijheid)
kattyvds schreef:XladyX schreef:Ik heb de hb511, en mijn eigen trekkende auto mag 1800 kg trekken. Leeggewicht trailer circa 1050 kg gewogen. Ik zou in geval van nood dus mijn paard (gewogen op 680) ermee kunnen vervoeren. Maar eerlijk gezegd rijd het niet heel fijn. Ik gebruik altijd een busje van familie. Meer kracht, veiliger en kan dan altijd een 2e paard mee. In jouw geval zou ik aanraden voor een lichtere trailer te gaan (en je E te halen, zo gepiept en geeft veel vrijheid)
Goh ik vind dit zo moeilijk, geen ervaring helaas.
IforWilliams blijkt de top te zijn, en ook de vooruitloop is een absolute meerwaarde.. maar weegt inderdaad zwaar genoeg voor mijn wagen. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag naar een alternatief mét vooruitloop. Maar in okkazie vind ik alleen eens een IforWilliams en geen ander merk (dus met vooruitloop).
maralyn schreef:Bonilla
Redelijk nieuw, dus tweedehands niet te krijgen.
650 kilo voor twee paards trailer. op de weegbrug...
De één paards 580 (zo uit mijn hoofd)
Ooit wil ik er één.
Maar ik ga geen 12000 euro betalen voor een trailer, nieuw of niet nieuw.
Plonspony schreef:Ik ben sinds afgelopen woensdag de gelukkige eigenaresse van een Bonilla B4. Ik heb een Cheval liberte (met voorlader) ingeruild.
En wat een wereld van verschil is deze trailer tov de Cheval! Lichter, voelt duidelijk het verschil achter de auto (ook al hebben we er een Mazda CX5 voor staan toch trekt ie makkelijker), ligt stabieler.
Ik heb vroeger als eerste trailer ook nog een ouder model IforWilliams gehad, ook fijne trailers (fijner dan de Cheval en ik denk qua comfort nu vergelijkbaar met de Bonilla), maar gewoon te zwaar voor veel “normale” auto’s om te mogen trekken met 2 paarden.