Alternatief IforWilliams?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:27

Je hoeft oom agent maar 1 ding te vragen: wat is de wet/het wetsartikel waar dit in staat?
En dan gaat-ie geen antwoord hebben.

ivy_power89

Berichten: 5858
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:28

Ibbel schreef:
Ja, als het gaat om die 3,5 ton. Níet als het gaat om hoeveel de auto mag trekken.


Ik zeg niet dat een auto het niet mag trekken, ik zeg dat je rijbewijs niet volstaat als je alleen een B rijbewijs hebt. Ze kijken niet naar het werkelijke gewicht, ze kijken naar het theoretisch gewicht (op papier)

En zeg niet dat ik het ermee eens ben, vind het krom, met papier mag het wel, zonder niet.

ivy_power89

Berichten: 5858
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:29

Onali schreef:
ivy_power89 schreef:
Voer die discussie dan maar met de politie als je van de weg gehaald wordt. Heb je geen BE rijbewijs, dan wordt er gekeken wat de combinatie op papier weegt ,niet naar werkelijke gewicht.

En dit is precies 1 van de redenen om gewoon te investeren in een E rijbewijs.


Vaak weten wij het beter dan de politie omdat wij, als paardenmeisjes, vaker met zo'n combi rijden dan de politie die je er op controleert.


Vind je het erg dat ik daar niet achter sta. Er worden hier vaak adviezen gegeven waarbij ik wel eens afvraag, heb je wel door dat je levende haven op een trekhaak hebt?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:30

ivy_power89 schreef:
Ik zeg niet dat een auto het niet mag trekken, ik zeg dat je rijbewijs niet volstaat als je alleen een B rijbewijs hebt. Ze kijken niet naar het werkelijke gewicht, ze kijken naar het theoretisch gewicht (op papier)

En zeg niet dat ik het ermee eens ben, vind het krom, met papier mag het wel, zonder niet.


Tenzij ik je verkeerd begrijp, beweer jij dat als je met B rijdt, je auto de TMM van de trailer moet kunnen trekken. Dat is pertinent onwaar.

LaDonna75

Berichten: 2163
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:30

Wij hebben een Humbaur met vooruitloop. Deze trailer is gebaseerd op de IforWilliams maar makkelijker verkrijgbaar en minder duur. We hebben de Humbaur Notos Alu. Erg fijn!

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:38

Informeer eens bij Berend Brouwer bij Steenwijk, Hij heeft werkelijk allerlei soorten paardentrailers en overal een oplossing voor.

anoukwendy

Berichten: 4504
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:53

LoveBodin schreef:
anoukwendy schreef:
Waarom laat je het totaalgewicht van de trailer niet terug keuren? Of kan dat niet in nederland? Hier heb je zulke trailers die jij zegt met een totaalgewicht van 1400kg, nee je hebt er geen reet aan omdat ze 940kg leeg wegen maar word zat gedaan, maar dat betekend dus dat je niet meer dan 460kg kan laden.

Maar aangezien jij een best grote auto hebt, gok ik dat je zonder BE rijbewijs geen trailer mag trekken? Zelf het rijbewijs halen is toch wel het makkelijkst denk ik


Kan, maar zoals eerder gezegd is leeggewicht van zo'n 850jg best pittig met een voorlader. Je moet natuurlijk niet continue overbeladen rondrijden ;).
Ik zou net deze eisen, zeker omdat je liefst een tweepaards wil, eerst ook E rijbewijs halen. Met een beetje handigheid is dat goed te doen! Met een anderhalfpaards trailer kom je vaak (afhankelijk van de auto!) Nog wel weg met b rijbewijs.

Nee daarom schreef ik idd dat ie 940kg weegt, ik heb er zelf ook een dus snap heel goed dat ts zo eentje wil := maargoed ik heb mn BE gewoon omdat ik dus geen zin had in gedoe

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 21:31

LaDonna75 schreef:
Wij hebben een Humbaur met vooruitloop. Deze trailer is gebaseerd op de IforWilliams maar makkelijker verkrijgbaar en minder duur. We hebben de Humbaur Notos Alu. Erg fijn!


Even opgezocht, maar lijkt me zonder vooruitloop?

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 21:36

Oké, amai, een serieuze discussie hier…

Gesteld dat ik een BE haal, in afwachting geen probleem mijn partner heeft een BE, is een HB511 geen probleem omdat mijn Forester 2013 2000 kg gekeurd is en mag trekken, en zolang ik enkel mijn eigen paard laad, en dus geen 2de paard. Klopt?

anoukwendy

Berichten: 4504
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:39

kattyvds schreef:
Oké, amai, een serieuze discussie hier…

Gesteld dat ik een BE haal, in afwachting geen probleem mijn partner heeft een BE, is een HB511 geen probleem omdat mijn Forester 2013 2000 kg gekeurd is en mag trekken, en zolang ik enkel mijn eigen paard laad, en dus geen 2de paard. Klopt?


als jij je BE haalt mag je 1060 laden, dus als jij geen mega paard hebt mag dat idd, of twee kleinere paarden

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:45

De HB511 weegt leeg meer dan 1000 kilo, 1050 is die van mij bij import gewogen geloof ik.
Door de voorlader is de druk op de trekhaak ook al snel hoog en leeg zelfs hoger dan wanneer er een paard in staat. Mijn auto mag 1800 trekken en ik ga mijn ifor echt niet weg doen, vind hem ontzettend fijn maar het is wel gevoelsmatig krap aan ookal heb ik slechts een grote e-pony.

In jouw zou ik gewoon een E halen, dan ben je van al dat gedoe af.

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:12

1,5 paards zijn er best mogelijkheden, maar 2 paard wordt het erg lastig. Trailers hebben minimaal 2000kg TMM, dus dan een auto van max 1500. Ik weet niet of je die voor een 2 paards trailer wilt zetten (met 2 paarden).

Ik zou voor een 1,5 paards gaan als je bijna altijd alleen op pad gaat.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 22:13

anoukwendy schreef:
kattyvds schreef:
Oké, amai, een serieuze discussie hier…

Gesteld dat ik een BE haal, in afwachting geen probleem mijn partner heeft een BE, is een HB511 geen probleem omdat mijn Forester 2013 2000 kg gekeurd is en mag trekken, en zolang ik enkel mijn eigen paard laad, en dus geen 2de paard. Klopt?


als jij je BE haalt mag je 1060 laden, dus als jij geen mega paard hebt mag dat idd, of twee kleinere paarden


Haha :) een BWP van 1m65; pakweg 650 kg

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 22:17

Sizzle schreef:
De HB511 weegt leeg meer dan 1000 kilo, 1050 is die van mij bij import gewogen geloof ik.
Door de voorlader is de druk op de trekhaak ook al snel hoog en leeg zelfs hoger dan wanneer er een paard in staat. Mijn auto mag 1800 trekken en ik ga mijn ifor echt niet weg doen, vind hem ontzettend fijn maar het is wel gevoelsmatig krap aan ookal heb ik slechts een grote e-pony.

In jouw zou ik gewoon een E halen, dan ben je van al dat gedoe af.


Bedankt voor je feedback.
Met “gevoelsmatig krap” bedoel je dat je auto iets te licht is?

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 22:22

Santos_05 schreef:
1,5 paards zijn er best mogelijkheden, maar 2 paard wordt het erg lastig. Trailers hebben minimaal 2000kg TMM, dus dan een auto van max 1500. Ik weet niet of je die voor een 2 paards trailer wilt zetten (met 2 paarden).

Ik zou voor een 1,5 paards gaan als je bijna altijd alleen op pad gaat.


Een aantal mensen adviseerden me nooit een 1,5 te kopen… Gemakkelijker te laden, ruimer, betere wegligging, en niet onbelangrijk, beter verkoopbaar..

Nee, niet de bedoeling om er 2 paarden in te zetten, en anders moet de eigenaar van het andere paard maar voor een sterkere wagen zorgen :D

LaDonna75

Berichten: 2163
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:23

kattyvds schreef:
LaDonna75 schreef:
Wij hebben een Humbaur met vooruitloop. Deze trailer is gebaseerd op de IforWilliams maar makkelijker verkrijgbaar en minder duur. We hebben de Humbaur Notos Alu. Erg fijn!


Even opgezocht, maar lijkt me zonder vooruitloop?

Nee hoor, hij is echt met vooruitloop. Althans de onze; misschien was het een optie (dat weet ik niet, we hebben hem zo nieuw op voorraad gekocht) maar hij kan echt met vooruitloop.

XladyX

Berichten: 1339
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:45

Ik heb de hb511, en mijn eigen trekkende auto mag 1800 kg trekken. Leeggewicht trailer circa 1050 kg gewogen. Ik zou in geval van nood dus mijn paard (gewogen op 680) ermee kunnen vervoeren. Maar eerlijk gezegd rijd het niet heel fijn. Ik gebruik altijd een busje van familie. Meer kracht, veiliger en kan dan altijd een 2e paard mee. In jouw geval zou ik aanraden voor een lichtere trailer te gaan (en je E te halen, zo gepiept en geeft veel vrijheid)

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:01

kattyvds schreef:
anoukwendy schreef:


als jij je BE haalt mag je 1060 laden, dus als jij geen mega paard hebt mag dat idd, of twee kleinere paarden


Haha :) een BWP van 1m65; pakweg 650 kg


Denk niet dat hij de 650 gaat halen.
Hier twee geldersen van 1.70 op de weegbrug gehad, 675 en 650 kg.
Mijn brede ierse sportpaard kwam toen ze nog moddervet was op 535 kilo met 1.55m

Voordeel.
Meer over... :j

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:06

kattyvds schreef:
Sizzle schreef:
De HB511 weegt leeg meer dan 1000 kilo, 1050 is die van mij bij import gewogen geloof ik.
Door de voorlader is de druk op de trekhaak ook al snel hoog en leeg zelfs hoger dan wanneer er een paard in staat. Mijn auto mag 1800 trekken en ik ga mijn ifor echt niet weg doen, vind hem ontzettend fijn maar het is wel gevoelsmatig krap aan ookal heb ik slechts een grote e-pony.

In jouw zou ik gewoon een E halen, dan ben je van al dat gedoe af.


Bedankt voor je feedback.
Met “gevoelsmatig krap” bedoel je dat je auto iets te licht is?


Gewoon net te weinig „extra“ vermogen als je in een lastige situatie zit. Dat voelt voor mij onprettig. Voorheen had ik een zwaardere auto en die trok ook 2 paarden wel snel eenvoudig weg uit een rare zijwind of bij een sterke stijging. Ik vermeid daarom nu ook vaak langere afstanden en tunnels totdat ik weer een sterkere auto heb. Het liefst toch wel minimaal 2300-2500 toegestaan trekgewicht en awd.
Maar dat zal ook persoonlijk zijn hoor want eigenlijk trekt hij het verder prima op doorgaande wegen en snelwegen.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 23:08

XladyX schreef:
Ik heb de hb511, en mijn eigen trekkende auto mag 1800 kg trekken. Leeggewicht trailer circa 1050 kg gewogen. Ik zou in geval van nood dus mijn paard (gewogen op 680) ermee kunnen vervoeren. Maar eerlijk gezegd rijd het niet heel fijn. Ik gebruik altijd een busje van familie. Meer kracht, veiliger en kan dan altijd een 2e paard mee. In jouw geval zou ik aanraden voor een lichtere trailer te gaan (en je E te halen, zo gepiept en geeft veel vrijheid)


Goh ik vind dit zo moeilijk, geen ervaring helaas.

IforWilliams blijkt de top te zijn, en ook de vooruitloop is een absolute meerwaarde.. maar weegt inderdaad zwaar genoeg voor mijn wagen. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag naar een alternatief mét vooruitloop. Maar in okkazie vind ik alleen eens een IforWilliams en geen ander merk (dus met vooruitloop).

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:11

Heel eerlijk vind ik de vooruitloop behoorlijk overrated.
Leuk bij het aanleren bij jonge paarden maar ik gebruik het daarna nooit. Op vreemd terrein kan je het zelden gebruiken omdat je dan te dicht naast elkaar staat.
Het luik boven de voorklep daarentegen vind ik fantastisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 06:01

kattyvds schreef:
XladyX schreef:
Ik heb de hb511, en mijn eigen trekkende auto mag 1800 kg trekken. Leeggewicht trailer circa 1050 kg gewogen. Ik zou in geval van nood dus mijn paard (gewogen op 680) ermee kunnen vervoeren. Maar eerlijk gezegd rijd het niet heel fijn. Ik gebruik altijd een busje van familie. Meer kracht, veiliger en kan dan altijd een 2e paard mee. In jouw geval zou ik aanraden voor een lichtere trailer te gaan (en je E te halen, zo gepiept en geeft veel vrijheid)


Goh ik vind dit zo moeilijk, geen ervaring helaas.

IforWilliams blijkt de top te zijn, en ook de vooruitloop is een absolute meerwaarde.. maar weegt inderdaad zwaar genoeg voor mijn wagen. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag naar een alternatief mét vooruitloop. Maar in okkazie vind ik alleen eens een IforWilliams en geen ander merk (dus met vooruitloop).


Cheval liberte heeft ook trailer met een vooruitloop maar die zijn kwalitatief lang niet zo goed als de Ifor. Ik snap je voorkeur voor een vooruitloop, ik gebruik niet anders. Ideaal! Ik ben nog nooit op een locatie geweest waar ik de vooruitloop niet kon gebruiken.

Ik heb nu de kleinere tweepaards (hb506) en hiervoor de hb403 gehad. Persoonlijk vind ik de 2p veel fijner en stabieler achter de auto liggen dan de 1,5p.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 06:38

maralyn schreef:
Bonilla

Redelijk nieuw, dus tweedehands niet te krijgen.

650 kilo voor twee paards trailer. op de weegbrug...
De één paards 580 (zo uit mijn hoofd)

Ooit wil ik er één.
Maar ik ga geen 12000 euro betalen voor een trailer, nieuw of niet nieuw.


Deze staat ook op mijn verlanglijstje. Maar wat een geld hè.. ik vind ze echt prachtig.

Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Re: Alternatief IforWilliams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 08:46

Ik ben sinds afgelopen woensdag de gelukkige eigenaresse van een Bonilla B4. Ik heb een Cheval liberte (met voorlader) ingeruild.
En wat een wereld van verschil is deze trailer tov de Cheval! Lichter, voelt duidelijk het verschil achter de auto (ook al hebben we er een Mazda CX5 voor staan toch trekt ie makkelijker), ligt stabieler.
Ik heb vroeger als eerste trailer ook nog een ouder model IforWilliams gehad, ook fijne trailers (fijner dan de Cheval en ik denk qua comfort nu vergelijkbaar met de Bonilla), maar gewoon te zwaar voor veel “normale” auto’s om te mogen trekken met 2 paarden.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 08:55

Plonspony schreef:
Ik ben sinds afgelopen woensdag de gelukkige eigenaresse van een Bonilla B4. Ik heb een Cheval liberte (met voorlader) ingeruild.
En wat een wereld van verschil is deze trailer tov de Cheval! Lichter, voelt duidelijk het verschil achter de auto (ook al hebben we er een Mazda CX5 voor staan toch trekt ie makkelijker), ligt stabieler.
Ik heb vroeger als eerste trailer ook nog een ouder model IforWilliams gehad, ook fijne trailers (fijner dan de Cheval en ik denk qua comfort nu vergelijkbaar met de Bonilla), maar gewoon te zwaar voor veel “normale” auto’s om te mogen trekken met 2 paarden.


Hoe is deze om de paarden te laden qua op-/afstap?