Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:23

Dat zei de stal, daarom staat kapot tussen aanhalingstekens. :+

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:26

Nee niet kapot want de psyche van het paard is nog volledig intact :roll:

Maar voor degenen die het topic niet snappen: TS had in goed vertrouwen haar paard ergens te koop gezet, kreeg toen een alarmerend bericht, het was onduidelijk in wat voor staat het paard was en TS is ook maar een mens wat zich dan een rotje schrikt en even haar hart wil luchten bij andere paardenmensen.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:33

Eens met mijn voorgangers.

Zo denk ik er dus ook over...!!

Als je het topic nergens op vindt slaan, zou je ook nog de keuze kunnen maken door niet te reageren.
Want heel heel bijdrage heeft het eigenlijk niet.
Je drukt namelijk overal een zure stempel op. Wat zeker niet nodig is.

Ts heeft veel bruikbare tips gekregen. En gaat er wat mee doen.

En op welke manier, is aan ieder zijn eigen.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:53

Maar TS is ook wel heel kort door de bocht met hij doet nu weer normaal dus is er niks aan de hand.

Dat is natuurlijk ook niet waar. Ken ook een geval met een scheur in de schoft die inderdaad het ene moment als een debiel ontplofte en het andere moment normaal deed. Was maar net hoe het voelde.

Ik snap ook dat je niet onnodig kosten wilt maken. Maar kopers willen toch meestal al foto's van de bovenlijn. Dus ik zou alsnog de hele bovenlijn en dan ook die schoft op de foto zetten. Zeker na dit verhaal het is niet zo moeilijk tegenwoordig om de geschiedenis van een paard te vinden dus er is altijd een kans dat een potentiele koper ook bij dit topic uitkomt.

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:12

Volgens mij gaf TS aan dat haar paard bij haar blijft, ‘even’ foto’s van de hele bovenlijn maken zou mij ook een te kostbaar grapje zijn als ik niks aan mijn paard merk en potentiële kopers zijn altijd vrij om een dier zelf te laten keuren toch?

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 18:33

Oké jongens ( meiden ) mijn bokt deed raar al de hele dag , ik kwam niet verder als geef akkoord op de cookies.

Ik vind het echt fijn dat iedereen meedenkt ! Meen ik , ik wilde m’n hart luchten toen ik haar net zo ophaalde en deze info mee kreeg van de handels stal .

Zij gaven aan dat ze kapot was en gevaarlijk . Niet ik .

Wel bij het thuis er weer op willlen was ze ook helemaal in paniek dat klopt , en dacht ik gelijk Ohjee “ ze hebben gelijk misschien is er wat kapot “

Ik heb hier nooit namen genoemd of iets , ik wilde alleen even m’n hart luchten en wellicht ervaringen delen .

Mijn paard is sensibel , en nee niet zozeer met haar rug ( ja als er iets niet goed is geeft ze dat aan ) maar meer af en toe in de omgang .

Ik heb nu het gevoel dat ik me helemaal en mijn paard moet verdedigen, het is echt in grote lijnen gewoon een braaf paard ! Zeker als je er op zit .

Ik kan het misschien op papier ( tekst ) niet uit leggen . Maar het is echt geen vervelend paard , ik heb juist m’n best gedaan om daar uit te leggen dat je indd even met beleid moet aansingelen , dat ze er niet van houdt “opgesloten te worden ( denk aan strak in de bijzet met longeren ) en dat ze als je te druk bent voor haar neus ze wel kan schrikken ( denk aan ineens arm zwaaien ofzo )

Ik laat dit topic verder met rust nu .

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:38

Nee hoor je hebt het prima uitgelegd.

Daarnaast mogen paarden ook gewoon hun gebruiksaanwijzing hebben. Het zijn geen auto,s natuurlijk. Je kent je eigen paard het beste denk ik.

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 18:38

Koper schreef:
Nee niet kapot want de psyche van het paard is nog volledig intact :roll:

Maar voor degenen die het topic niet snappen: TS had in goed vertrouwen haar paard ergens te koop gezet, kreeg toen een alarmerend bericht, het was onduidelijk in wat voor staat het paard was en TS is ook maar een mens wat zich dan een rotje schrikt en even haar hart wil luchten bij andere paardenmensen.


Precies dankjewel

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:59

Joh mijn eerste pony die echt een goudeerlijk karakter had, wel een deugniet met humor en een spring in ‘t veld. Heeft op mijn eerste stal een staljongen getrapt.

Is het opeens een rot pony, onbetrouwbaar?
Volgens de staljongen wel, maar hij had de pech dat ik precies had gezien wat er gebeurt is. De staljongen vond dat mijn pony niet snel genoeg opzij ging met uitmesten / opstrooien en prikte mijn pony met de riek. Mijn pony haalde daarop uit, want hij stond een beetje te dutten en werd opeens geprikt. Wat zou jij doen he?!

Ik ben woest geworden en het is dat ik werd tegen gehouden, want ik had de staljongen zelf te lijf gegaan, mafkees!
De volgende dag stonden we op andere stal.

Mijn punt is: Als ik het niet gezien had, zou mijn pony onterecht als onbetrouwbaar gezien zijn, terwijl hij een goede reden heeft gehad om uit te halen ( overigens was het niet raak ).

De handelsstal heeft niet verteld wat er nou precies gebeurd is, dus de verzinsels die hier opgeschreven worden zijn echt verbazingwekkende conclusies zeg, hoe bedoel je speculeren / roddelen.

Anoniem

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:10

Dat is dus juist wat er gebeurd als je geen antwoorden krijgt.

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:25

Onze eerste pony, een heel braaf dier maar hij is als de dood voor spuitbussen en wassen vond hij spannend hebben we verkocht met uitgebreid verhaal hoe de pony was.

Pony kon weer als leerpony fungeren en een ander kind blij maken (zusje en ik waren fanatieker gaan rijden en hadden beide nog een pony) in het begin contact gehouden en daar op stal wezen kijken.

Na een aantal maanden had ik s nachts gedroomd over deze pony en hebben we een mailtje gestuurd om te informeren hoe alles ging.

Nou niet zo best, hoop verwijten en hij was helemaal niet de brave pony die wij zeiden en hij was verkocht aan een handelaar.

Onbegrijpelijk als ze hadden gebeld waren we hem zo op gaan halen.

Uiteindelijk na een enorme zoektocht hem terug gevonden hij was uiteindelijk verkocht aan een manege en daar aan een klant. Super leuke mensen en we zijn daar ook op bezoek geweest.

Pony werd ouder en zijn ruitertje fanatieker. Wij hebben de pony terug gekregen van ze, zielsgelukkig natuurlijk en mijn kinderen hebben ook nog op hem gereden.

Ook wij hebben geen idee wat daar mis is gegaan

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:40

Elisa2 schreef:
Nee hoor je hebt het prima uitgelegd.

Daarnaast mogen paarden ook gewoon hun gebruiksaanwijzing hebben. Het zijn geen auto,s natuurlijk. Je kent je eigen paard het beste denk ik.


Precies, en zo lang je die gebruiksaanwijzing erbij krijgt is het voor een nieuwe eigenaar ook helemaal prima.

(Soms zijn ze in het chinees en duurt het wat langer voor je het helemaal gelezen hebt... :P )

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:12

Als mensen eens luisteren en echt kijken naar een paard , dan zijn er nog weinig problemen met paarden ! De meeste zijn gewoon echt braaf genoeg .

En dan ook nog wat ik braaf vindt , vindt een ander een eng paard !

Van professionals had je in elk geval een duidelijker uitleg mogen krijgen . Het is niet erg als je fouten maakt maar ben er gewoon open en eerlijk over , voor alle partijen een leerproces .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:21

Zinzi_jewel schreef:
Als mensen eens luisteren en echt kijken naar een paard , dan zijn er nog weinig problemen met paarden ! De meeste zijn gewoon echt braaf genoeg .

En dan ook nog wat ik braaf vindt , vindt een ander een eng paard !

Van professionals had je in elk geval een duidelijker uitleg mogen krijgen . Het is niet erg als je fouten maakt maar ben er gewoon open en eerlijk over , voor alle partijen een leerproces .


Eens!

LWDaisy

Berichten: 4787
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 06:57

Babootje schreef:
LWDaisy schreef:
Ik verbaas me over wat sommigen van jullie als gevaarlijk of uitgebreide handleiding bestempelen..

In meerdere stukjes aansingelen doe ik standaard bij elk paard. Dat vind ik echt niet onder uitgebreide handleiding vallen.
En een paard dat 2 stapjes zet tijdens het opstappen - we zien het niet graag, maar als dat alles is, vind ik dat nou ook niet onder gevaarlijk of extreem sensibel vallen.


Dermate ontploffen als het zadel wordt opgelegd, dat de handelsstal zich er niet aan waagt op te stappen.
En de TS is er natuurlijk ook zelf afgevallen en heeft haar enkel gebroken omdat het zadel niet goed lag.
Dat is nogal een gebruiksaanwijzing die een nieuwe eigenaar wel moet weten. Ook al is ermee om te gaan.


Maar dat is niet hoe TS haar paard omschrijft, en ik ga er van uit dat zij haar paard toch echt het beste kent. Ik zie in de OP staan
- dat het paard braaf onder zadel is
- pittig (maar niks gek) in de omgang kan zijn
- bij het minder-passende zadel deed het paard bij het opstappen een paar stapjes achteruit maar meer ook niet én dat zadel is weer in orde gemaakt voor het paard naar de handelsstal ging en paard was ook weer prima te berijden daarna.

De handelsstal komt met een vaag verhaal over "na het opzadelen ontplofte ze".
Als dat de enige uitleg is die is gegeven, vind ik dat vaag. Wat is er dan gebeurd? Ze was zo te lezen al helemaal opgezadeld, even los van het veel te krappe hoofdstel waar ze geen verklaring voor geven, het ging pas bij het opstappen mis.
Oké, maar wat is er juist gebeurd? "Vooruit - achteruit" is toch geen ontploffen? Het is niet wenselijk, maar ontploffen? Ze zijn betaald door TS, ze moeten zich verder niet meer met het paard bezig houden want TS heeft haar weer opgehaald; ze mogen heus wel een beetje meer moeite steken in uitleggen wat er gebeurd is.

Want het volgende wat TS te horen krijgt, is de suggestie om de schoft te laten nakijken, omdat ze vermoeden dat daar een breuk zit.
Hoe vermoedt je zoiets? Hoe kom je er op om uitgerekend dàt te zeggen? "Een breuk"?
Ik zou het nog snappen als ze zouden zeggen: we merkten gevoeligheid bij op tijdens het opzadelen, en ze reageerde heel heftig op aanraking daar.
Maar echt specifiek een breuk suggereren?



En ivm TS die ooit eens van haar paard gevallen is - kom op, wie niet? :')
Vallen is niet per definitie "de schuld van het paard", het is niet perse een "strafpunt voor het paard". Vaak is het een combinatie van verkeerde reflexen, skills, geluk.
Misschien had TS de verkeerde reflex en viel ze daardoor, als ze een andere reflex had gehad was ze misschien niet gevallen.
Evengoed was het een rotbok en was die gewoon niet uit te zitten hoor - ik bedoel maar, ik weet niet of je dit mag laten meetellen in het verhaal. Verder lees ik alleen "braaf onder het zadel", dus als we TS gewoon geloven denk ik dat we hier kunnen uitgaan van een pechgeval, zoals we dat allemaal wel eens hebben meegemaakt. Ik weet niet of je dat hier als "een punt" kunt doen meetellen, een eenmalige val waarbij TS de pech had iets te breken hoeft niet aan het paard te hebben gelegen (ik bedoel het niet rot, TS!).

Er zullen vast 2 kanten aan het verhaal zijn. Maar als de andere partij hun verhaal niet wilt doen naar TS toe, dan snap ik dat ze zich nu zorgen maakt over wat er juist gebeurd is daar met haar paard, en dat ze niet bepaald in een positieve richting kan denken.


Ik zou dezelfde "handleiding" over mijn paard hebben kunnen geven, en zij was echt een schat van een paard. Singelnijd, dat wel! Maar 100% betrouwbaar, bomproof, goudeerlijk.
Ik vind dit niet eens een handleiding - is het niet normaal om rustig aan te singelen en niet als een wervelwind rondom je paard te zijn?

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 07:46

Als je de mijne haastig klaar zet, en de singel nog even flink aan snorkt net voordat je opstapt gaat hij ook af denk ik. Nou ja, weet ik eigenlijk wel zeker :+
Leg je alles rustig op en singel je hem gaatje voor gaatje aan, kan je er prima op en merk je niet eens dat hij er gevoelig op is.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 09:45

Nu doen jullie net of het normaal is een paard verzet vertoond tijdens aan singelen. Dat is niet normaal natuurlijk! Oren plat al niet.
9 vd 10 keer hebben ze dan echt ergens ongemak. Vaak in de maag.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 09:47

Mensen zeggen dat het normaal is dat je paard reageert als je als een hork aansingelt.

Ik vind het echt erg dat paarden altijd maar overal de schuld van krijgen. Je krijgt een vaag verhaal van een vage handelsstal die blijkbaar zelf naar klanten moet zoeken en toch 'zal het paard vast wel stout zijn'. Zo jammer.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 10:01

mijn (toen nog niet mijn) sjimpie vroeger deed met zadelen niet de oren in de nek oid, maar deed je te snel dan wel.
Maar op concours waar hij wat spanning had moest je het echt heeeel rustig doen, meer nog dan anders.

Die concours dag ik zat op een ander paard en kon niet zelf zadelen. Eigenaar ging wel zadelen met zijn broer.
Kreeg ik daarna te horen dat hij bij het zadelen was gaan liggen!!!!!
Mijn eerste reactie was dan heb je die singel zeker in 1 keer naar boven geramd.
Gelukkig waren ze zo eerlijk om dat ook toe te geven.

Deze man wist dit zelfs, ja oke niet dat hij erbij ging liggen, maar dat je rustig aan moest singelen. Hij was er namelijk altijd bij.

Stel ik had hem ooit verkocht, en hij kwam zo op een stal met wat lompe mensen. Was hij dan het onhandelbare paard met het gebruiksaanwijzing?
Of waren het gewoon lompe kerels zonder enig gevoel voor een dier?

je kon hem op een vreemde plek ook niet vastzetten, dan ging hij hangen.
En vreemde plek bleef het een maand of 3 :P
Daarna geen probleem.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:51

Als je bij mijn merrie te snel singelt heb je een beet in je arm. Ja, dat vind ik normaal ja.

Als je gewoon rustig gaatje voor gaatje doet. Houdt ze de oren mooi naar voren.

En die van ts waarschijnlijk net zo.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:53

aansingelen: de gesp heeft een rolletje, dat wil zeggen dat je de singel "aan kunt rollen" niet met rukken aantrekken, aanrollen is voor - de meeste parden - geen probleem, zeker als de singel voor de eerste keer vast gaat

aansingelen gaat ook makkelijker als je het in twee of drie keer doet, spanning op de buik - vaak door het opploffen van het zadel - kan op die manier afvloeien en geeft geen stress, is mijn ervaring,

Ayasha
Blogger

Berichten: 57968
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:08

maralyn schreef:
Popstra schreef:
Wees maar blij dit op de handelstal zo gelopen is en niet bij nieuwe eigenaren. Dan had je pas gezeik gehad!


Wauw. Lekker doemdenken. Daar wordt het allemaal beter van. :')

Ik ben het niet snel eens met popstra maar na het door lezen van het topic ben ik het hier wel mee eens eerlijk gezegd. :o :o Die dure foto's maak je om zeker te zijn dat het dier in orde is. Zeker als je een dier verkoopt. Als je hem zelf houdt kan je nog handelen als het probleem zich stelt maar als je verkoopt is het uit je handen en dan moet je maar hopen dat de nieuwe eigenaar doet wat jij te duur vond.

Wb het aansingelen; als ik kijk hoe sommige mensen sjorren aan de singel snap ik best dat een paard verzet vertoont. := Je kan er ook even bij stilstaan waar je mee bezig bent en gewoon rustig een gaatje strakker trekken. Verlies je echt geen tijd door en is aangenamer voor alle partijen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:28

Aangezien veel mensen de foto‘s van de verkoper toch niet vertrouwen en ze vervolgens zelf overdoen, zou ik ook niet snel de hele bovenlijn doen als het paard inmiddels gewoon weer zijn eigen vertrouwde zelf is.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:46

Ayasha schreef:
maralyn schreef:


Wauw. Lekker doemdenken. Daar wordt het allemaal beter van. :')

Ik ben het niet snel eens met popstra maar na het door lezen van het topic ben ik het hier wel mee eens eerlijk gezegd. :o :o Die dure foto's maak je om zeker te zijn dat het dier in orde is. Zeker als je een dier verkoopt. Als je hem zelf houdt kan je nog handelen als het probleem zich stelt maar als je verkoopt is het uit je handen en dan moet je maar hopen dat de nieuwe eigenaar doet wat jij te duur vond.

Wb het aansingelen; als ik kijk hoe sommige mensen sjorren aan de singel snap ik best dat een paard verzet vertoont. := Je kan er ook even bij stilstaan waar je mee bezig bent en gewoon rustig een gaatje strakker trekken. Verlies je echt geen tijd door en is aangenamer voor alle partijen.


Als ik mijn paard verkoop dan zijn fotos voor kosten koper.
Ik ga daar niet zelf mee lopen knoeien... Want de meesten willen hun eigen dierenarts.

Toen der tijd ook met koop van mijn paard, ook keuringen kosten koper.
Dus ook zelf de rommel geregeld.

Ik blijf het doemdenken vinden omtrent eigenlijk alles wat diegene schrijft. Er is niks positiefs. Houd daar gewoon niet van.

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:51

maralyn schreef:
Als je bij mijn merrie te snel singelt heb je een beet in je arm. Ja, dat vind ik normaal ja.

Als je gewoon rustig gaatje voor gaatje doet. Houdt ze de oren mooi naar voren.

En die van ts waarschijnlijk net zo.


Mee eens