Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Ja
210 (33%)
Nee
411 (66%)

Totaal aantal stemmen: 621


Marije_jiplover

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:32

Maar daar ben je toch ook zelf bij?
Je maakt toch afspraken als je iets uitleent?

Ik leen mijn trailer niet uit.
Wil in bepaalde gevallen (bv nood, maar heb ook als vriendendienst een paard verhuisd voor iemand) wel als taxi fungeren.
Dan heb ik het rijden en weer terug hebben direct zelf in de hand, de kans op schade door het paard van een ander blijft uiteraard.
Dat risico probeer ik in te schatten, een bewezen trailer sloper zal ik niet gaan aanbieden te vervoeren in mijn trailer.

Maar als ik wel eens iets uitleen, maak ik afspraken over wanneer iets gehaald en weer terug gebracht zal worden.
En dan gebeurt het me dus niet, dat ik na 3 weken nog eens een keer zelf erachteraan moet...

Dat ligt dus deels aan de laksheid van mensen, als je er weer achteraan moet, maar ook deels aan je afspraken vooraf.

palousa_boy

Berichten: 10428
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:39

De laatste keer dat er hier paarden op de trailer hebben gestaan is bijna 4 jaar geleden met verhuizen, denk dat ze raar staan te kijken als ik met dat ding aan kom zetten :+
Hij staat er idd voor als we wat met de dieren moeten doen of om spullen droog te verplaatsen.
Maar de paarden naar een andere weide brengen gaat bijvoorbeeld prima aan de hand, ook als dat 3km verderop is.

Ik wil hem best uitlenen, net als de rest van mn spul maar als je schade maakt mag je gewoon betalen.

DuoPenotti

Berichten: 30080
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:45

De afspraak was ook week later terug...
Maar zo met dat gemak gaat dat dus.

Paard naar klikiek. Oh help wij hebben niks..
Die van jou staat daar toch.

De gemakzucht.
De vanzelfsprekendheid.

En dat laat het topic hier dus ook duidelijk zien.
In nood kan ik er vast 1 lenen.
Ja idd. Van iemand die er wel voor gespaard heeft...

Ja. Dit topic heeft na de beide druppels deze week de ogen geopend.

Bedankt bokkers :j

Hier laat ik het verder bij.

Anoniem

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:07

Wie zegt dat iemand ondertussen niet keihard zelf voor die trailer spaart? Ik spaar er hard voor. Maar in deze dure tijd staat sparen helaas even op een laag pitje. En dan heb ik nog eens het geluk dat paard iets groter is geworden dan verwacht en dat ik dus een extra grote trailer moet hebben. Een binnenhoogte van 2,20 of 2,30 is niet genoeg. 2,35 gaat net maar beter zou 2,40/2,45 zijn. Dan kom je al bij hele specifieke trailers uit die 2e hands bijna niet te krijgen zijn. Het geld voor een nieuwe heb ik niet. Normaal huur ik er altijd eentje bij een trailerverhuurbedrijf als ik op wedstrijd ga of een gepland kliniek bezoek heb, omdat ik inderdaad niet zomaar van iedereen zijn spullen gebruik wil maken. Maar wanneer echt een keer nood aan de man is zou het wel fijn zijn als iemand de trailer (tegen betaling) wil uitlenen in plaats van een paard aan zijn lot over te laten. Je kan niet zomaar bij iedereen in de portemonnee kijken. Wellicht is die persoon er zelf al heel hard voor aan het sparen.

Silly1972

Berichten: 14786
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:48

DuoPenotti schreef:
Silly
Dat heb ik eerder uitgelegd.
Op je emoties spelend naar kliniek vind ik moeilijk om nee te zeggen. Terwijl die ander te pinnig is zelf voor de te sparen


Ik vind het niet op emoties spelend, ik vind dat zelfs heel naar en egoïstisch verwoord.
Ik vind het gewoon een kwestie van elkaar helpen.
Nou laten we het er op houden dat jij en ik blijkbaar anders in elkaar zitten.

DuoPenotti

Berichten: 30080
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:21

Als helpen vanzelfsprekend word gezien en als eenrichtingsverkeer ga je er vanzelf anders instaan.
Ach na 27 jaar inclusief schade, nog nooit enkele vergoeding gekregen in welke vorm dan ook... Dan vind ik dat ik lang genoeg klaar heb gestaan.
Dus ja sinds gisteren staan we voortaan anders in.

Nogmaals dit topic laat perfect zien wat ik al een hele poos voelde.

Taxi/ verhuur bedrijven zijn er ook.
Mooie oplossing.
Zeker niet gratis met borg. Zoals het hoort.
Dus in spoed zit niemand vast.
Dus dat zeker wel op emotie spelen is hier dus voorbij.

Onali

Berichten: 18507
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:29

Dan worden jullie echt as loopmat gebruikt.


Ik heb trailers geleend en gehuurd en alles komt weer netjes terug bij de eigenaar zoals overeengekomen.

Heb de voorkeur voor de duurdere huurtrailers omdat ik weet dat die veilig zijn. Niet iedereen onderhoudt zijn trailer.
Zijn 3 trailers op stal die ik echt niet (meer) achter mijn auto wil hebben ivm mankementen.

En inderdaad de standaardafspraak, wordt er wat gesloopt dan wordt dat vergoed.

Tancreda4

Berichten: 24108
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:07

Ik leen 'm aan een paar mensen uit, maar eigenlijk rij ik dan 't liefst ook zelf of mee. Als er dan wat gebeurt ben je er bij.

In ernstige nood is het ook wel een ding. Ene kant met liefde. Andere kant, een kolieker die enorme pijn heeft kan wel je hele trailer vernaggelen... En als je dan de dagprijs bv krijgt, daar koop je niet een nieuwe trailer van. Ooit eens iemand die ik ken was de trailrr met uitlenen dus danig beschadigd dat ie mogelijk totall los was. Ze wilde dat wel betalen wat ie waard was. Maar voor dat geld heb je niet een nieuwe trailer staan, terwijl deze nog prima jaren had meegegaan ondanks z'n leeftijd.

Dus nee, ik ben er best huiverig in. Maar ben de mensen waar ik altijd de trailer van heb mogen lenen Uber dankbaar dat zij wel 't vertrouwen in mij hebben gehad. Ooit wel schade gemaakt en dat direct gerepareerd. Maar daar voelde ik me wel echt super slecht over en eigenlijk ook de reden geweest dst ik er zelf een ben gaan kopen. Je eigen spullen stuk maken is toch minder erg.

Als ik nu zou lenen zou dst eerder bij een verhuur bedrijf zijn dan van vrienden of stal genoten. Die eerste zijn er voor verzekerd.

Knikmops57
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:21

Onze stalhouder heeft twee trailers die in geval van nood of buitenrit te huur zijn voor een schapppelijk bedrag.

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:35

Silly1972 schreef:
DuoPenotti schreef:
Silly
Dat heb ik eerder uitgelegd.
Op je emoties spelend naar kliniek vind ik moeilijk om nee te zeggen. Terwijl die ander te pinnig is zelf voor de te sparen


Ik vind het niet op emoties spelend, ik vind dat zelfs heel naar en egoïstisch verwoord.
Ik vind het gewoon een kwestie van elkaar helpen.
Nou laten we het er op houden dat jij en ik blijkbaar anders in elkaar zitten.


Als emotie geen rol speelt, zit er geen verschil tussen uitlenen voor een wedstrijd/buitenritje of spoedrit naar de kliniek…
Dat is niet naar en egoïstisch verwoord maar realistisch: als paardenliefhebber weiger je voor een spoedrit niet gauw.

Natuurlijk ga je in eerste instantie uit van het beste in de mens. Niemand gaat vooraf zeggen dat ie gemaakte schade niet vergoed, maar als puntje bij paaltje komt en ze haken af, dan wordt je vertrouwen wel beschadigd. Als je dat een paar keer overkomt, zoals bv bij Mando, dan houdt het uitlenen wel op.

Ik ben erg kieskeurig in het uitlenen. Er zijn maar een paar mensen die hem mee mogen nemen.
Maar de paardenmensen daarvan hebben zelf een trailer.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:18

Als je een trailer hebt die al sinds 2020 geen paard meer gezien heeft, dan durf ik wel stellen dat in dat geval de trailer geen must is.
Nu, op zich is het puur eigenaar zijn van een trailer niet de grootste kost. Mijn afweging zou dus vooral de auto zijn. Als je voor eigen gebruik eigenlijk perfect zou kunnen doen met een kleinere of zuinigere auto en je de trekauto alleen hebt omwille van een trailer die je amper tot nooit gebruikt, dan zou dat eerder mijn argument zijn om niet te kiezen voor een trailer.

Het is erg situatieafhankelijk. Ik heb wel op 'nee' gestemd, omdat ik ondertussen al 14 jaar doe met paard en zonder trailer. Een trailer is dus niet per definitie een must die vasthangt aan het hebben van een paard.

Ellen_ov

Berichten: 1328
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:51

Eigenlijk vind ik een ‘ja’. Wel heulll erg gemakkelijk dat mensen hier denken dat ze er zo een mee kunnen krijgen. Nood of niet… wil je er geen kopen; zie dan maar dat je op een stal staat waarvan de pension houder hem dan uit huurt/leent.

Ik heb zo mijn trailer ook eens uitgeleend aan iemand, waarvan ik serieus het idee had, die gaat netjes met spul om.
Vervolgens blijkt haar merrie super onrustig op de trailer te staan en ik vervolgens over de gehele bodem hoefijzer afdrukken heb, en ze ook tegen de achterklep heeft staan meppen. Ik kwam hier later pas achter, bij eigen gebruik. Ik was woest… zo ook nog eens wegzetten. Ze had zelf zogenaamd geen idee. Hoor ik later van de pensionhouder: beest liep al te meppen voor ze het terrein afreden… hij was al verbaasd dat ik de trailer had uitgeleend.

Doodzonde, trailer was super netjes en mijn vorige en huidige paard staan er mooi rustig op.

Elisa2

Berichten: 37640
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:56

Ik vind het hebben van een trailer geen must, mits je wel makkelijk over een trailer of vervoer kan beschikken in het geval van nood.

Ibbel

Berichten: 49239
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:57

Er is één ding nog niet genoemd, en dat is verzekering... De meeste verzekeringen schorten de dekking op bij uitlenen.
Is je trailer níet verzekerd, dan draai je sowieso zelf voor evt kosten op.

Ik leen dus ook niet uit, en de laatste keer dat ik aangeboden heb om een paard voor iemand op te halen konden we 'm binnen 1 kilometer door het voordeurtje naar buiten trekken.
Dus zelf rijden met een paard van een ander doe ik ook niet meer. Ook niet bij spoedritjes naar een kliniek, want de kans dat een braaf paard van pijn onderweg de trailer verbouwt is imo ook nog eens groter dan onder normale omstandigheden.
Je mag een trailer huren en dan wil ik best rijden in geval van nood, en verder zijn er meer dan genoeg paardentaxi's - ook die je voor spoed midden in de nacht kunt bellen.

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:30

Precies dat.
Ik leen dus niet uit.
Wil eventueel in geval van nood wel rijden, maar ik snap op zich de bedenkingen dan DP wel.
Het gaat er niet om dat je niet iets voor een ander over hebt, maar over het gemak waarop anderen denken te kunnen beschikken over jou spullen. Het is dát wat stoort.

Niet dat je niet wil helpen
Maar dat er te makkelijk gedacht wordt over het gebruik van andermans spullen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58028
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:08

Ibbel schreef:
Een trailer die jaren ongebruikt buiten staat zou ik persoonlijk niet meer vertrouwen om er met een ziek paard mee naar een kliniek te sjezen.
Dus tenzij je 'm binnen kunt zetten, halfjaarlijks even controleert (of laat controleren), en er alsnog af en toe mee weggaat (rust roest ook bij trailers) zou ik, als je een trailer verder echt niet gebruikt, eerder kijken of ik een lijstje van spoeddienst paardentaxi's kan aanleggen.

Moeten die dingen bij jullie niet gekeurd worden dan?

Ik vind een trailer een must als je een paard hebt. :) Ik vind het vrij laks en gemakkelijk gevallen om er maar op te rekenen dat iemand anders zijn of haar vervoer wel zal uitlenen. Zeker met de hedendaagse mentaliteit dat iedereen die vijf minuten met andermans paard in contact komt 50 euro moet betalen "omdat paarden houden duur is". (betalende bijrijders). Maar een trailer zou je gratis moeten kunnen lenen van iedereen?

Dan lees ik iemand die zegt "wie zegt dat ik niet aan het sparen ben". Da's mooi, maar de mensen die die trailer hebben, hebben 'm ook niet gratis gekregen, het onderhoud is ook niet gratis. :) Fijn dat jij aan het sparen bent maar dit soort dingen hoort IMO bij de basis van een paard houden. Wij hebben nu een vrachtwagen die wordt maar aan een paar mensen uitgeleend al rijden wij dan wel zelf. Deze mensen hebben zelf trailers maar indien deze op onderhoud zijn of om eender welke reden een vrachtwagentje praktischer is willen we voor hen wel rijden. Andersom zij ook voor ons. :) Maar we hebben dus wel allemaal ons eigen vervoer.

Vrachtwagen heeft hier ook een tijd enkel af en toe staan draaien voor de batterij en naar de keuring geweest omdat ik nergens heen ging. Ze zijn niet gratis als je ze niet gebruikt, trailers ook niet. Dus nee, "je gebruikt hem toch niet dus het kan wel zo" gaat hier niet op. Want ik betaal er wel onderhoud voor.

Laatst iemand die zélf een trailer heeft maar te lui is om naar de keuring te gaan en de verzekering/verkeersbelasting niet wil betalen "voor die paar keer dat ie hem nodig heeft" die ons stuurde om een pony op te halen aan de andere kant van het land. Uhm, wat dacht je van nee?

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:40

Nee Ayasha, bizar hè. Ik laat hem wel ieder jaar checken, maar het hoeft niet.

In principe zou zo’n constructie als Kuggur verteld ook top zijn, maar ik vrees dat het in NL niet gaat werken.

DuoPenotti

Berichten: 30080
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:41

Ayasha, nee dat hoeft niet. Is hier eigen verantwoording.

Verder kan ik het compleet eens zijn met je stuk.

Bij een professionele pensionstal zou het een mooie constructie zijn als elke klant die ooit, ook al is het maar 1 keer in de 10 jaar. elke maand X bedrag betaald. En de pensionhouder je in nood dan kan brengen.
Betaal je niet, omdat je eigen vervoer hebt, taxi huurt of denkt een ander wel lastig te kunnen vallen uit vanzelfsprekendheid. Kun je ook geen aanspraak maken op dat vervoer.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-04-23 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:46

Ik moet terugplooien op anderen voor het noodvervoer van mijn paard, maar de gedachte dat dat zo maar even gratis moet kunnen heb ik nou nog nooit gehad.
Dat spreek je toch ook op voorhand af? Net zoals wat te doen bij eventuele schade aan de trailer?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:53

kamsel schreef:
In principe zou zo’n constructie als Kuggur verteld ook top zijn, maar ik vrees dat het in NL niet gaat werken.

Het werkt hier prima, niet in het minst omdat het een hele kleine vereniging is. Het is in feite collectief bezit.
Valt en staat met het verantwoordelijksgsvoel van de gebruikers. (Iedereen in de vereniging slaakte een zucht van verlichting toen één individu verhuiste die de trailer veel gebruikte en ermee reed als een idioot...).

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:24

Al bijna 25 jaar paarden maar binnenkort gaat pas mijn eerste trailer komen. Eerder kwam niet uit, ze zijn niet goedkoop natuurlijk. Er kwamen altijd wel andere dingen voor die prioriteit had. Als ik ergens heen moest voor een wedstrijd of een kliniek dan huurde ik een trailer.

GMekkes
Berichten: 767
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:05

Voor iedereen waarschijnlijk verschillend. Wij zien het als een must. Voor het geval we met spoed naar de kliniek moeten. Verhuur is buiten de openingstijden waarschijnlijk niet te bereiken en lenen van iemand lijkt me nogal stressvol. Iemand uit bed bellen, trailer ophalen, hopen dat de verlichting ed werkt. Onze trailer lenen we aan niemand uit, mensen mogen van mij wel meerijden met hun paard. Dan betalen ze de helft van de brandstof. Schade door het paard heb ik nog nooit meegemaakt, dan moet het wel raar gaan. Een kolieker vervoeren voor iemand anders zou ik zelf niet direct doen. Mijn vriend heeft dat laatst wel gedaan, scheelde dat het een pony’tje was. Groot paard had ik niet durven wagen maar ik weet ook niet of ik op zo’n moment in staat ben om nee te zeggen als paardenliefhebber.

Hutcherson

Berichten: 7436
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:09

Ik vind het hebben van een trailer trekauto en rijbewijs een essentieel onderdeel van mijn gemoedsrust.
Overal waar we op stal hebben gestaan waren trailers, maar voelde me bezwaard om deze te lenen van een ander. Had ook geen rijbewijs of trekauto dus je blijft gewoon op stal (want geen bos in de buurt).
Er sprak altijd een stemmetje: wat als er eens paniek is en je naar de kliniek moet? Wss kan je dan iemand vragen maar ik hou niet van die afhankelijkheid. Uiteindelijk eigen weide huren dus geen stalgenoten meer. Maar betekend wel ook geen trailers lenen in geval van nood. Eenmaal eigen trailer, auto en rijbewijs ben ik er echt geruster op.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:25

Ik vind het heerlijk dat ik een pony-trailer heb. Daar hebben de meeste mensen niets aan, dus hoef hem dan ook niet uit te lenen.
Maar doe het ook niet.
Rijden voor andere doe ik normaal gesproken ook niet.

Ben wel een paar keer met andere samen op wedstrijd geweest met mijn trailer, maar dat waren pony's die bewezen makkelijk op de trailer zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58028
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:10

DuoPenotti schreef:
Ayasha, nee dat hoeft niet. Is hier eigen verantwoording.

Verder kan ik het compleet eens zijn met je stuk.

Bij een professionele pensionstal zou het een mooie constructie zijn als elke klant die ooit, ook al is het maar 1 keer in de 10 jaar. elke maand X bedrag betaald. En de pensionhouder je in nood dan kan brengen.
Betaal je niet, omdat je eigen vervoer hebt, taxi huurt of denkt een ander wel lastig te kunnen vallen uit vanzelfsprekendheid. Kun je ook geen aanspraak maken op dat vervoer.

Raar, hier moeten ze gewoon elk jaar gekeurd wat dus ook geld kost natuurlijk. Maar als het vrije keuze is kan je dat nog steeds doen als dat je er van weerhoudt om eentje in eigendom te hebben lijkt me. :+

Gewoon elk jaar laten keuren en je weet wanneer ie niet meer betrouwbaar is.


Gini schreef:
Ik moet terugplooien op anderen voor het noodvervoer van mijn paard, maar de gedachte dat dat zo maar even gratis moet kunnen heb ik nou nog nooit gehad.
Dat spreek je toch ook op voorhand af? Net zoals wat te doen bij eventuele schade aan de trailer?

In nood wordt er veelal niet veel gepraat en zelfs als zelfs als er afspraken zijn, als het zover is kan je er naar fluiten. Dan moet je voor elk vervoer foto’s van elk hoekje en kantje maken en een overeenkomst laten tekenen dat die foto’s idd dateren van voor het vervoer van het paard in kwestie en dan heb je misschien een kans om je gelijk re halen als je het voor trekt wanneer de ander zegt ‘was al zo.’