Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Ja
210 (33%)
Nee
411 (66%)

Totaal aantal stemmen: 621


Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:45

Goh DP… ik volg je maar vind dat toch wel moeilijk…
Als mensen echt in nood zitten zou ik wel verder gaan dan wanneer er geen probleem is. Maar vind het wel zo fijn als dat vooraf afgesproken kan worden zodat ik ook mijn voorwaarden (stuk = repareren op eigen kosten en schone trailer terug) kan uitleggen zonder alle emoties.

Muze
Berichten: 5329
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:48

Ik snap helemaal wat DP zegt, maar wel pas nu ik zelf een trailer heb sinds 3 jaar..
Daarvoor was ik ook wat “ makkelijker “… had m toen nooit nodig, bos om de hoek en ging nergens heen want kreeg pony er toch niet goed op.
En idd als ik naar de kliniek moest vroeg ik iemand of huurde een trailer.. maar nu hebben we dus zelf een trailer staan en vind ik dat toch wel heel prettig

boemel

Berichten: 8505
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:49

Voor mij voelt het als een must.
Als er wat met mijn paard aan de hand is, wil ik bij spoed direct weg kunnen.

En bij geen spoed, vind ik het ook fijner.
Ik ken het onderhoud van mijn trailer, dus daar zet ik met een gerust hart een paard in.
Bovendien, ik vind lenen erg vervelend en huren is in de buurt ook lastig

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:52

Ik had zelf een trailer, maar ik ga ook (bijna) wekelijks op pad. Uitlenen doe ik heel soms aan mensen waarvan ik weet dat hun paard over het algemeen normaal doet en de kans klein is dat er iets stuk gaat.
Maar ik vind niet perse dat je een trailer moet hebben als paardeneigenaar, zolang je maar weet wie je moet en kan bereiken om met spoed vervoer te hebben. Ik snap heel goed dat je geen trailer gaat kopen als je verder nooit op pad gaat en dat ding dus naar staat weg te rotten totdat er misschien een keer een spoedritje mee word gemaakt
Ikzelf had nooit een trailer toen ik mijn vorige pony had, maar pension eigenaresse heeft een trailer die je altijd mag lenen/huren, ook in niet spoed situaties

DuoPenotti

Berichten: 30095
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:53

Poekkie, zoals ik eerder aangaf vooraf geregeld/ gevraagd is wat anders. Maar dat is vaak niet.
Mensen zetten je voor blok.
Weten vaak zelf niet eens of het paard braaf op de trailer is of een sloper. En spelen dan wel in op de emotie, want zeg maar eens nee.
En in dit topic leesje ook dat gemak...oh in nood kan dat vast wel....
Is toch raar dat zomaar aan te nemen over iemands andere dure spullen?

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:05

Ik heb al bijna 20 jaar paarden en nooit een eigen trailer/vrachtwagen gehad. Vroeger had mijn grootvader nog wel een oude degelijke trailer, maar ook die is zo'n 5 jaar geleden verkocht. Ik mis het niet, heb ook liever een vrachtwagen. Denk wel dat ik makkelijker eens ergens zou gaan rijden als ik wel een eigen vrachtwagen zou hebben.

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:18

Nee, in de 20 jaar dat ik eigen paarden heb heb ik geen eigen trailer gehad. Voor geplande ritjes huur ik altijd een trailer. En zelfs toen mijn Flynn met heel erg veel spoed op zondagmiddag naar Emmeloord moest was het geen probleem om een trailer te regelen (huren).

Nu sta ik op een stal waar veel mensen een trailer hebben staan, ik ken mensen met een eigen trailer en de verhuur zit vijf minuten verderop.

Voor mij is een trailer nu een te grote investering waar ik te weinig mee doe. Dat is dan letterlijk wegroestend kapitaal, dat vind ik zonde.

Mando

Berichten: 15729
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:24

DuoPenotti schreef:
Mando schreef:
Ik heb in 2012 een nieuwe trailer gekocht.
Ging vaak op wedstrijd, Veluwe, weekendjes weg, nu mijnheer ouder wordt merk ik dat dat allemaal minder word maar ik doe mijn trailer er niet voor weg.
Ieder jaar onderhoud en controle.

DP ik ben het 100% met je eens.

Ik had mijn oude trailer uitgeleend, ze hadden was issues (de trailer was heel toen ik hem uitleende) en ze hadden hem in de avond weg gezet.
Toen ik hem nodig had bleek dat de stront nog in de trailer lag en ik had problemen met de klep.
Dader lag op het kerkhof... zie het maar te bewijzen.

Ik heb een nieuwe trailer gekocht, uitgeleend om op wedstrijd te gaan terwijl mijn verstand zei... doe het nou niet.
Ik kreeg hem terug met de achterklem waar de stang in gaat krom... paard was met uitladen sneller dan dat de stang weg was.
Dader op het kerkhof want nee hoor dat was echt niet gebeurt.
Ik heb het zo gelaten omdat Mando op gaatje midden zit en hij krom op gaatje paard is dus ik heb er geen last van maar dan nog... hoedan.

Stalgenootje vroeg of ze de trailer mocht lenen om een bed te verhuizen, dan denk je.. ok geen paard wat kan er fout gaan.
Veilgheisklemmen die in de stang zitten zeg maar... foetsie
Dader op het kerhof want nee hoor die had ze erin terug gedaan.

Stalgenoot die me normaal met opgeheven hoofd voorbij liep kreeg ik een appje van.
Ik wil naar het bos mag ik je trailer lenen.
Uhhhhhhh wat denk je zelf. Nee....
O dat is ook banketstaaf zo vaak gebruik je hem toch niet.
Uhhhhh nee en..??????? Moet ik hem dan uitlenen. No way

Ik leen nooit meer mijn trailer uit, dan gebruik ik hem zelf maar minder maar ik ben er altijd heel zuinig op geweest, heb ook een super brave pony op de trailer en een ander denkt maar dat het 100 euro kost zo'n trailer en gaat er laks mee om.

Ik doe hem ook echt niet weg want ik vind het wel een must maar dat is meer omdat ik altijd heb geleerd "je moet altijd je eigen broek op kunnen houden en geen dank je wel hoeven te zeggen"
Dus ik zal nooit aan een stalgenoot de trailer vragen, dan huur ik hem wel bij de staleigenaar die er 1 heeft staan en anders bij een verhuurbedrijf.

precies, dat heb ik ook geleerd. jou hobby en dan ook helemaal. Dus zelf de broek ophouden.

Schandalig hoe er met dure spullen omgegaan word.
En ik moet ook zeggen dat terwijl ik dit topic doorlees ik eigenlijk steeds meer denk, nee leen hem in nood ook nooit meer uit.
Want zo gemakkelijk als er gedacht word....word daar echt wel wat boos om.
Want in geval van nood speel je wel in op de emotie van de trailer eigenaar. Die voor een buitenrit ook zou zeggen doe ik niet. Maar als er iemand huilend aan de telefoon hangt zeg dan maar, eigen schuld zelf je broek ophouden.
Maar wij moeten ook andere dingen laten om onze boel wel op orde te hebben. En andere zeggen simpel, in nood word ik wel geholpen....lekker makkelijk.

Duidelijk topic voor mij :j



Ook in nood leen ik hem niet meer uit.
Ik laat me niet meer voor het blok zetten.

Dan moeten ze de staleigenaar maar vragen of een paarden taxi bellen.

Klinkt misschien heel banketstaaf maar inderdaad ik laat er dingen voor, moet onderhoud betalen maar als er iets is dan zijn ze niet thuis en kost het je uiteindelijk toch zelf geld.

Dus ik zeg nee.. emoties of niet.

Ik lees net als jij dit ook in het topic het stukje gemakzucht, en dan denk ik, mijn trailer was toendertijd ruim 6000 euro, heb ik een hoop voor moeten laten, verzekering iedere maand en de rekening van het onderhoud wat minimaal rond de 200 ligt, vorig jaar 800 omdat ik banden moest hebben dan hoor je de mensen ook niet die hem willen lenen.

Moonlight17
Berichten: 2352
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:25

Ik zit ook echt op exact dezelfde lijn al DP hoor. Het gemak van de mensen die hier zeggen, oh maar dan leent iemand de boel wel uit, Ja wie en wat als die persoon om 2 uur snachts zijn telefoon niet op neemt of in bespreking zit op zijn werk. Hoe gaat hij dan van het slot? Welke auto ga je ervoor zetten. Wie ga je hem laten rijden? Een huur trailer of vrachtwagens moet je eerst nog halen. Dat kan al het verschil wezen tussen overlijden en overleven.

@poekkie ook als er vooraf iets wordt afgesproken, loopt het te vaak in de soep en mag je als trailer eigenaar als nog de rekening betalen. Nee dat heeft mijn paard niet gedaan, moet er echt al hebben gezeten. Of ze hebben hun zakken helemaal geleegd bij de dierenarts om hun paard te redden en zijn nu blut. Kun je ook mooi naar je centen fluiten om jou dure spullen weer in goede conditie te krijgen.

Echt geen uitlenen bij mij.

joyce83

Berichten: 5239
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:26

Ik snap DP helemaal hoor. Hier wordt er met een gewone aanhanger al zo eenvoudig gedaan van ach we kunnen toch wel even lenen? euhh nee? alleen mijn ouders in ruil voor de stalling en omdat het mijn ouders zijn (en misschien nog een enkele uitzondering). Niemand die mee betaald voor nieuwe banden of een bijdrage doet als het ding rot is en er een nieuwe moet komen. En dat terwijl de aanhanger toen meer gebruikt werd door anderen dan door mijzelf.

Ik wil wel als onze grote auto weg gaat een andere kopen wat een trailer mag trekken. Dan heb ik in elk geval een auto wat het zelf mag/kan. Ik ben erg blij dat een vriendin het aanbood om paardlief te verhuizen en met haar naar de kliniek te rijden. Ik ben erg bewust ervan dat het niet zomaar iets is. Ik zal ook altijd betalen voor benzine en gebruik. Ben er ook erg dankbaar voor. Mocht er iets aan de trailer qua schade zijn wil ik dat ook zeker vergoeden. Maar het is denk ik makkelijker gezegd dan gedaan om het dan van de andere kant betaald te krijgen. Daarbij voor de fun trailer lenen, nee danke. Als dan alleen voor kliniek. En als ik een eigen auto zou hebben wat kon trekken eerder eentje lenen van verhuurbedrijf.

Ik heb eerder een eigen trailer gehad, maar zo zonde om buiten te laten staan en rot te laten worden. Ik reed er hooguit 1 of 2x per jaar mee voor een ander. Dan liever ergens een huren.
Op dit moment twee paarden welke ik niet met spoed midden in de nacht naar kliniek wil brengen zoals het nu uit ziet. Als dat perse nodig is dan is er hoogstwaarschijnlijk iets aan de hand waarbij ik toch niet verder zou gaan met behandelen. (maar zeker weet ik dat ook niet natuurlijk).

denisesilver

Berichten: 2954
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:35

Per se het zelf hebben van niet, maar ten alle tijden de mogelijkheid met je paard weg te kunnen wel. Vooral omdat ikzelf heb gestaan met een paard dat met spoed naar de kliniek moest. Dan is het wel zo prettig direct aan te kunnen pikken en op weg te kunnen.

Popstra
Berichten: 13852
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:44

Ik snap DP ook heel goed.
Ga maar eens wat huren. Dan betaal je borg.

prompter

Berichten: 11279
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:52

Ik heb een paar jaar een trailer in bruikleen gehad. Uiteraard alle onderhoud er aan gepleegd, een lek dakraampje vervangen, het kost allemaal zat inderdaad. Maar gelukkig is niet iedereen nonchalant met andermans spullen.

Hier op de renbaan staan er zat die tegen betaling willen vervoeren, ik heb zelf dus geen vervoer meer nodig.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:15

Poekkie schreef:
Goh DP… ik volg je maar vind dat toch wel moeilijk…
Als mensen echt in nood zitten zou ik wel verder gaan dan wanneer er geen probleem is. Maar vind het wel zo fijn als dat vooraf afgesproken kan worden zodat ik ook mijn voorwaarden (stuk = repareren op eigen kosten en schone trailer terug) kan uitleggen zonder alle emoties.

Het zegt vooral iets over de mentaliteit van mensen.

Als ik nù bel, heb ik nù een trailer beschikbaar en dan hoef ik maximaal twee telefoontjes te plegen.
Ik weet dat stalgenoten zonder nadenken hun trailer zullen uitlenen. De andere kant is namelijk dat als zij een kik geven, ik ook in de houding spring en ze zal helpen. Dat is de mentaliteit bij ons op stal.

Het heeft een reden waarom het verloop bij ons op stal zo laag is......

mariettek

Berichten: 1703
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:26

Hier geen trailer en de paarden aan huis.

Met spoed komt de dierenarts hier. Zulke grote spoed om direct naar de kliniek te gaan schat ik vooral in bij een mogelijke koliekoperatie. Die laat ik sowieso niet doen.

Indien ik een trailer nodig heb huur ik er wel een. Begrijp het heel goed dat mensen die niet zomaar uitlenen, heb er al veel gezeur over gehoord als er wat kapot ging.

Silly1972

Berichten: 14786
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:46

ikke schreef:
Poekkie schreef:
Goh DP… ik volg je maar vind dat toch wel moeilijk…
Als mensen echt in nood zitten zou ik wel verder gaan dan wanneer er geen probleem is. Maar vind het wel zo fijn als dat vooraf afgesproken kan worden zodat ik ook mijn voorwaarden (stuk = repareren op eigen kosten en schone trailer terug) kan uitleggen zonder alle emoties.

Het zegt vooral iets over de mentaliteit van mensen.

Als ik nù bel, heb ik nù een trailer beschikbaar en dan hoef ik maximaal twee telefoontjes te plegen.
Ik weet dat stalgenoten zonder nadenken hun trailer zullen uitlenen. De andere kant is namelijk dat als zij een kik geven, ik ook in de houding spring en ze zal helpen. Dat is de mentaliteit bij ons op stal.

Het heeft een reden waarom het verloop bij ons op stal zo laag is......


Zo hoort het ook eigenlijk.
Maar ik vindt het heel raar dat mensen er gelijk maar vanuit gaan dat als je een trailer van iemand leent dat je er dan niet netjes voor betaald.
Schoonmaakt en dingen die kapot zijn gegaan vervangen.
Ja natuurlijk heb jij er kosten aan, is dan ook niet meer dan normaal dat er voor betaald wordt.
Vind ik tenminste.

Ik heb mijn trailer nooit uitgeleend, maar als er nu iemand belt, dat er met spoed naar de kliniek moet, dan sta ik gelijk klaar en dan hoef ik er niks voor te hebben.
Ik kan alleen niet zelf rijden omdat ik er geen auto meer voor heb.

DuoPenotti

Berichten: 30095
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:51

Tot en met deze week toe heb ik ook nog altijd klaar gestaan. Incl schade die niet is vergoed.

Maar de vanzelfsprekendheid. Ook zo de boventoon in dit topic zet mij toch enorm aan het denken...

Waarom moet ik kosten van aanschaf, in onderhoud of meer hebben voor de hobby van een ander?
Hoe vanzelfsprekend is dat bij de hobby van andere dingen?
Dat vraag ik mij dus steeds meer af.

Silly1972

Berichten: 14786
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:54

Wie zegt dat je verplicht bent om hem uit te lenen?

En dan nog kan je verschil maken in een ritje naar het bos of een noodgeval

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:00

DuoPenotti schreef:
Tot en met deze week toe heb ik ook nog altijd klaar gestaan. Incl schade die niet is vergoed.

Maar de vanzelfsprekendheid. Ook zo de boventoon in dit topic zet mij toch enorm aan het denken...

Waarom moet ik kosten van aanschaf, in onderhoud of meer hebben voor de hobby van een ander?
Hoe vanzelfsprekend is dat bij de hobby van andere dingen?
Dat vraag ik mij dus steeds meer af.

Nee, ik heb de spullen en ik kan je ermee helpen omdat je omhoog zit.

Zo had een vriendin van een stalgenoot een serieus probleem (iets met speciale rolstoelen en revalidatie). Stalgenoot heeft wel een trailer maar geen auto, dan wil ik best even die trailer aankoppelen en die vriendin aan d'r rolstoel in het revalidatiecentrum helpen.
Doe ik wat terug voor al die koffie en stroopwafels die we er steeds krijgen :D

Janneke2

Berichten: 22908
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:03

Ik heb een aantal keren een trailer gehuurd, onder andere ivm verhuizen.

Weer een auto kopen en een trailer en met grote regelmaat op pad - nee.

Er zijn grote problemen op de wereld en ik vind het zaak om mijn ecologische voetafdruk klein te houden.

DuoPenotti

Berichten: 30095
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:04

Silly
Dat heb ik eerder uitgelegd.
Op je emoties spelend naar kliniek vind ik moeilijk om nee te zeggen. Terwijl die ander te pinnig is zelf voor de spullen te sparen.

Ikke
Ja ik heb de spullen
En de ander gaat 3 keer per jaar op vakantie.
Of fokt 3 kinderen of...

Zo ken ik er ondertussen ook nog wel een paar.

plutolover

Berichten: 11707
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:07

ik heb zelf een trailer en echt heel blij mee dat ik er 1 hebt. Toch heb ik jaren lang geen trailer gehad. Zelf in wedstrijd tijd geen eigen trailer en gewoon gehuurd.

Wel vond ik prettig als de staleigenaar of stalgenoten hun trailer beschikbaar konden stellen in geval van nood. Gelukkig nooit nodig gehad in nood

ik leen mijn trailer niet uit. Maar in nood wel

Lys_PPA

Berichten: 1359
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:10

Ik heb 3,5 jaar geleden een trailer gekocht met het idee dat als ik m niet zou gebruiken ik m wel weer verkocht.. nou ik kan niet meer zonder. Heerlijk, de vrijheid die je hebt.

Mn huidige trailer zou ik niet uitlenen (is breder, langer en stuk duurder dan mn vorige). Als een goede vriendin hulp nodig heeft zou ik wel voor haar rijden. Uitlenen (van onze kiep aanhanger bv) zonder er zelf bij te zijn heb ik vaak genoeg gedaan en meerdere keren naar ontevredenheid, dat vind ik het niet waard. Veel mensen hebben toch niet door wat zoiets kost en zelf zijn we er super zuinig mee.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:14

DuoPenotti schreef:
Silly
Dat heb ik eerder uitgelegd.
Op je emoties spelend naar kliniek vind ik moeilijk om nee te zeggen. Terwijl die ander te pinnig is zelf voor de spullen te sparen.

Ikke
Ja ik heb de spullen
En de ander gaat 3 keer per jaar op vakantie.
Of fokt 3 kinderen of...

Zo ken ik er ondertussen ook nog wel een paar.

Je wekt de indruk dat jij die spullen hebt maar niet gebruikt voor jezelf en dus wel de kosten hebt maar de ander het gemak.

DuoPenotti

Berichten: 30095
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:27

We gebruiken het ook zelf. Maar ook voor het stukje veilig gevoel van als het moet aankoppelen en weg.
Maar andere hebben geen kosten en wel het gemak idd.

Zo afgelopen zaterdag ook onze aanhanger terug gevraagd. Was al 3 weken weg.
Wij zagen een mooie partij hout.
Maar moeten eerst zorgen dat onze aanhanger terug komt.
"ooh hij staat nog vol. Moet ik hem eerst leeg maken"
Dus pas om 3 uur konden wij het hout halen.

Ik denk dan. Je hebt dat ding al 3 weken. Leeg en terug had hij al 2 weken kunnen zijn.

Maar hey wij hebben een grote aanhanger. Da's toch sociaal die uit te lenen.. Elkaar helpen..