Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Ja
210 (33%)
Nee
411 (66%)

Totaal aantal stemmen: 621


ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:25

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:
Ayasha, nee dat hoeft niet. Is hier eigen verantwoording.

Verder kan ik het compleet eens zijn met je stuk.

Bij een professionele pensionstal zou het een mooie constructie zijn als elke klant die ooit, ook al is het maar 1 keer in de 10 jaar. elke maand X bedrag betaald. En de pensionhouder je in nood dan kan brengen.
Betaal je niet, omdat je eigen vervoer hebt, taxi huurt of denkt een ander wel lastig te kunnen vallen uit vanzelfsprekendheid. Kun je ook geen aanspraak maken op dat vervoer.

Raar, hier moeten ze gewoon elk jaar gekeurd wat dus ook geld kost natuurlijk. Maar als het vrije keuze is kan je dat nog steeds doen als dat je er van weerhoudt om eentje in eigendom te hebben lijkt me. :+

Gewoon elk jaar laten keuren en je weet wanneer ie niet meer betrouwbaar is.

Hier twintig jaar geleden een twintig jaar oude trailer opnieuw gebouwd. Daar kun je nog steeds veilig je paard in vervoeren. Enige tijd terug verkocht en dat ding liep op z'n 10 jaar oude banden nog vrolijk dwars door NL naar z'n nieuwe eigenaar.
Als ie er nieuwe banden onder legt en de remmen even na laat stellen, is die weer prima te gebruiken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:44

Ik begrijp niet goed hoe dat relevant is tot mijn bericht?
Ik geef gewoon aan dat als je angst is dat het ding na bv vijf jaar niet gebruiken niet meer veilig is dat je hem ook jaarlijks kan laten nakijken/keuren. Als dat is wat je tegen houdt om zelf voorzienend te zijn. Dan is er echt een hele simpele oplossing. :+

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 22:00

Ik heb ook de vraag weleens gehad en nee gezegd bij de meeste. 2 van de 4 directe stalgenootjes zou ik pony's inladen en gaan rijden, waar dan ook heen. Doen we nu al eens. Die bij die in de trailer en die bij die. Maar dat zijn bewezen brave shetten.

Groter dan een cpony laad ik niet, ook niet in geval van nood. Tuurlijk kan een a of b pony meppen maar die meppen minder snel wat kapot. Heb wel eens een spoed rit kliniek gedaan, en nee dat was geen koliek maar een grote vieze wond, die wil ik rijden maar wel met een gehuurde trailer ivm verzekering.

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 22:09

Ik heb sinds een klein jaar een trailer, samen met mijn vriend en mijn broer. We ´delen´ hem. Ik gebruik hem voor het vervoer van mijn pony's, bijrijdpaardje en het halen van hooi. Mijn vriend en broer gebruiken hem voor het vervoer van kleine tuinmachines, naar de stort, bouwmaterialen halen, etc. Het is op één hand te tellen hoe vaak ik hem daadwerkelijk paard gerelateerd heb gebruikt het afgelopen jaar, terwijl mijn vriend hem vrij regelmatig meeneemt.

Ik vind het zeker geen must, in geval van nood ben ik overtuigd dat ik in mijn kennissen/vriendenkring een trailer kan lenen. Ondanks dat, vind ik het ideaal om hem te hebben staan.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:28

Ayasha schreef:
Gini schreef:
Ik moet terugplooien op anderen voor het noodvervoer van mijn paard, maar de gedachte dat dat zo maar even gratis moet kunnen heb ik nou nog nooit gehad.
Dat spreek je toch ook op voorhand af? Net zoals wat te doen bij eventuele schade aan de trailer?

In nood wordt er veelal niet veel gepraat en zelfs als zelfs als er afspraken zijn, als het zover is kan je er naar fluiten. Dan moet je voor elk vervoer foto’s van elk hoekje en kantje maken en een overeenkomst laten tekenen dat die foto’s idd dateren van voor het vervoer van het paard in kwestie en dan heb je misschien een kans om je gelijk re halen als je het voor trekt wanneer de ander zegt ‘was al zo.’


In mijn geval kan ik stellen dat dat gelukkig niet zo is. Afspraken tussen twee partijen met gezond verstand en vertrouwen. Iemand die foto's gaat trekken van ieder hoekje en kantje vertrouwt de ander niet, die kan dan beter de trailer inderdaad voor zichzelf houden, want daar is het gewoon wachten op het eerste conflict. Het is geen must je trailer uit te lenen. :)

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:34

Ja, maar die van mij kwam na uitlenen semi-nood met schade terug (paard werd naar slager gebracht maar onze combi kon met B gereden worden dus de hele combi uitgeleend)
Bijna nieuwe trailer toen.
En ik attendeerde op die schade maar kreeg net zo hard te horen dat was al.
nee dat was niet, gebruikte zelf toen de trailer 1 a 2 keer in de week en deed hem elke keer uit. Dus wist heel goed wat de staat was. En de staat was als nieuw, geen mini beschadiging.

Vooraf ook afgesproken bij schade betalen we...niet dus

Foto's was toen zo makkelijk niet.
Maar die mede pensionklant leek altijd zo netjes, dus dan in goed vertrouwen ook mee geven.
Zij was zo in verdriet.

Dat is het hem nu net. Lees het topic eens door hoeveel er schade hebben gehad en daarna toch niets vergoed kregen?

Dus vooraf gemaakte afspraken, gezond verstand en vertouwen verdwijnen blijkbaar als de knip getrokken moet worden

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:42

Ja, dat is oliebol. Je zal je trailer dus niet meer uitlenen. Dat is geen must.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:49

Nee, het is geen must. Ik heb nu 18 jaar eigen paarden en nooit een trailer gehad.
Mijn oudste paard kun je sowieso niet laden (de laatste die dat probeerde heeft er een gebroken hand aan over gehouden en daarna heb ik met mezelf afgesproken dat we dat gewoon niet meer doen), de jongste wel dus misschien komt daar ooit nog een trailer voor om eens op een andere plek een ritje te maken, of mee te doen met een evenement ofzo.
Maar voor noodgevallen? Koliekoperaties begin ik niet aan en verder kan de dierenarts echt heel veel op eigen erf. Dus ik zou niet weten waarom ik een trailer nodig zou hebben daarvoor.

En stel dat... gelukkig heb ik wel mensen om me heen waarvan ik een trailer kan lenen, of een buurman die met zijn vrachtwagen wil rijden. En uiteraard krijgen ze daar gewoon een vergoeding voor.

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:52

Ik lees best vaak dat de dierenarts best veel op locatie kan.. maar vinden jullie dat dan ook bij bijvoorbeeld Röntgen of een goed kreupelheidsonderzoek?
Ik vind dat dus niet.. zou daarvoor altijd naar de kliniek gaan.. of zijn dat dan dus de uitzonderingen om een trailer te huren?

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:54

Muze schreef:
Ik lees best vaak dat de dierenarts best veel op locatie kan.. maar vinden jullie dat dan ook bij bijvoorbeeld Röntgen of een goed kreupelheidsonderzoek?
Ik vind dat dus niet.. zou daarvoor altijd naar de kliniek gaan.. of zijn dat dan dus de uitzonderingen om een trailer te huren?

Daar moet je een afspraak voor maken dus is een trailer huren gemakkelijk te doen. :j

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:55

Daar heb je gelijk in.

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 11:25

Röntgenfotos en kreupelheid onderzoek kunnen ook gewoon op stal. En bij mij kun je een trailer/wagen huren bij de kliniek , ze komen je halen en eventueel weer terugbrengen voor een niet al te achterlijk bedrag. Verder wil ik toch al nooit reizen met paard, dus nee hier staat geen trailer :)

Marije_jiplover

Berichten: 25362
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 11:45

Ik heb voor een geplande afspraak in de kliniek een heel lieve vriendin gehad die aanbood om ons erheen te brengen.
En toen die 10 dagen later weer naar huis mocht heeft ze hem voor me opgehaald.
Als dat niet gekund had, dan had ik inderdaad een trailer gehuurd.

Ik zie het gebruik maken van een vriendendienst niet als een recht.
Nooit gezien ook.

Net zoals ik zo ook bepaalde mensen heb, voor wie ik bereid ben tot een vriendendienst en voor anderen niet (die reken ik dan ook niet tot mijn vrienden).

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 11:54

Sintara schreef:
Röntgenfotos en kreupelheid onderzoek kunnen ook gewoon op stal. En bij mij kun je een trailer/wagen huren bij de kliniek , ze komen je halen en eventueel weer terugbrengen voor een niet al te achterlijk bedrag. Verder wil ik toch al nooit reizen met paard, dus nee hier staat geen trailer :)


Het kan. Maar klinieken zelf geven wel aan dat de Röntgen op locatie ( kliniek) beter is dan op stal..

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 11:59

Ik heb geen trailer en zal deze ook niet aanschaffen. Mijn paard heeft de laatste 8 jaar het terrein nooit verlaten en daarvoor enkel voor geplande kliniek afspraken. Bij spoed spreek ik mijn netwerk aan.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:31

10 tot 20 jaar gelden zou ik met ja geantwoord hebben. Zat toen volop in de wedstrijdsport, trainen op andere lokaties. Vakanties met de paarden, dan kun je echt niet zonder eigen trailer.
Nu al een aantal jaren trailerloos omdat ik met mijn paard nergens meer naar toe ga gezien zijn leeftijd. Vanuit de stal kunnen we alles doen wat we nu nog graag willen doen. Mocht er een noodsituatie zijn en ik een trailer en trekauto nodig zou hebben dan regel ik dit met kennissen/vrienden of ik huur vervoer.

paars

Berichten: 5606
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:37

upendo schreef:
Ik vind het een ontzorgende gedachte om hem te hebben staan. Mocht mijn paard inderdaad ineens naar de kliniek moeten dan kan ik meteen gaan. :) Scheelt mij een hoop stress.

Dit.
Heb mijn nieuw gekochte trailer na ong 5 jaar verkocht en …2 ? x gebruikt. Dure vorm van stressbeheersing geweest maar geen spijt van :D .

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 09:27

Muze schreef:
Sintara schreef:
Röntgenfotos en kreupelheid onderzoek kunnen ook gewoon op stal. En bij mij kun je een trailer/wagen huren bij de kliniek , ze komen je halen en eventueel weer terugbrengen voor een niet al te achterlijk bedrag. Verder wil ik toch al nooit reizen met paard, dus nee hier staat geen trailer :)


Het kan. Maar klinieken zelf geven wel aan dat de Röntgen op locatie ( kliniek) beter is dan op stal..

Onzin.
Ze geven dat vooral aan omdat dat voor henzelf makkelijker is, in gecontroleerde omstandigheden en altijd hulp in de buurt.
Afgelopen week nog gedaan, gewoon hier thuis. Ik heb een goede bak en voldoende ruimte op de verharding om mijn paard te longeren op de volte. En hij is superbraaf met het maken van foto's. Dat laatste is vaak het probleem, veel paarden zijn nogal slecht opgevoed en dan is het inderdaad handig om op de kliniek alles bij de hand te hebben. Maar heb je je paard gewoon goed opgevoed, dan is het thuis geen enkel probleem.

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 09:43

Voor mij wel. Ik ga veel op pad. Huren is dan niet meer fijn.

Waar ik sta heeft de eigenaresse geen trailer. Gezien het bedrag wat ik betaal niet super hoog is. Mag zij mijn trailer altijd gebruiken.

Marije_jiplover

Berichten: 25362
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 09:50

Dat is niet helemaal waar, @Achterom: veiligheid m.b.t. röntgenstraling is een onderschat iets bij foto's maken op locatie.

Als je een röntgenkamer wil aanleggen op je praktijk/kliniek moet je aan de wereld aan regels voldoen, dit i.v.m. de strooistraling.
Wanneer je bij iemand op locatie röntgenfoto's gaat maken, kun je simpelweg niet aan alle veiligheidseisen voldoen.

Daarnaast is een röntgenapparaat een duur apparaat, wat niet iedereen zo maar even in een bus wil laden en mee rond wil sjouwen.

Dus i.v.m. de veiligheid ligt niet alleen maar aan een wel of niet opgevoed paard, maar aan veel meer dan dat.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 10:16

Marije_jiplover schreef:
Dat is niet helemaal waar, @Achterom: veiligheid m.b.t. röntgenstraling is een onderschat iets bij foto's maken op locatie.

Als je een röntgenkamer wil aanleggen op je praktijk/kliniek moet je aan de wereld aan regels voldoen, dit i.v.m. de strooistraling.
Wanneer je bij iemand op locatie röntgenfoto's gaat maken, kun je simpelweg niet aan alle veiligheidseisen voldoen.

Daarnaast is een röntgenapparaat een duur apparaat, wat niet iedereen zo maar even in een bus wil laden en mee rond wil sjouwen.

Dus i.v.m. de veiligheid ligt niet alleen maar aan een wel of niet opgevoed paard, maar aan veel meer dan dat.

:D En hoe gevaarlijk is die strooistraling, zeker als je een paar foto's maakt en verder niet?
De rest is willen.... gelukkig heb ik een dierenarts die in het belang van het dier denkt.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 10:19

Niet voor de klant, wel voor de DA die wel even iets meer dan die paar foto's aan straling krijgt. Op klinieken mag jij als klant in een loden schort bij je paard staan, het personeel staat allemaal achter loden deuren. Dagelijks tientallen foto's telt wel degelijk op.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 10:35

Ik heb al sinds 2004 een eigen trailer, toen ik net mijn rijbewijs had heb ik veel voor anderen gereden. Te vaak de deksel op mijn neus gehad. Maar ook een goede deal met mijn instructie zij gebruikte de trailer, ik gratis les *\o/* . Daarna een grotere trailer ivm mennen en die wil toch niemand lenen O:) nu al 11 jaar de paardjes aan huis.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:17

Ik knijp m al als mijn trailer voor onderhoud een dagje weg is dus ik stem Ja!

Naast niet afhankelijk zijn voor een spoedbezoek aan de kliniek is het ook gewoon heel fijn om te kunnen gaan en staan waar je wil.

Op de vorige stal was de bak in de winter een ramp en veel stalgenoten reden dus maar niet in de winter. Ik vond dat geen optie en heb een trailer & rijbewijs gehaald zodat ik naar de rijvereniging kon om daar te rijden. Idem met les, op de huidige stal is geen instructie welkom, alleen de eigenaresse mag je bij lessen. Wil ik niet dus ik ga lekker ergens anders lessen :-)

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:50

Een trailer hebben is gewoon super handig, vroeger heb ik echt heel veel gebruik gemaakt van mijn trailer, naar bos/strand/ wedstrijden/les noem maar op, de trailer stond bij mijn pensionstalling gestald, en toen de verlichting het niet meer deed, kwam ik erachter dat andere stalgenoten met wel 3 man tegelijk op mijn spatborden gingen zitten , waardoor het ijzer geen connectie meer maakte voor de verlichting, zo aso.... Later verhuist naar een andere stal, waar , toen ik mijn trailer een keer nodig had, bleek dat deze (ongevraagd) als opslagplaats gebruikt werd, er hadden meerdere mensen gewoon hun spullen ingezet, onder het mom van "jij gebruikt je trailer toch amper"... Tja even vragen of dat oke is, is dan blijkbaar onnodig.

Ik heb ook meerdere keren mijn trailer uitgeleend en dus ook kapot terug gekregen, en dat is echt ellendig als dat gebeurd, buiten dat je dan dus zelf voor de kosten voor reparatie gezet wordt, zat ik 2x met een trailer die niet meer te gebruiken was , voordat deze gerepareerd was...

Goed, nu hebben we een trailer gekregen van een vriendin, een 2 paards, super mooie trailer, en deze wordt niet meer uitgeleend, en die houden we gewoon voor onszelf, voor als we zelf weg moeten met de paarden, of we een hoop zooi naar de stort moeten brengen, of voor hooi halen, allemaal prima, maar ik wil gewoon niet meer een kapotte trailer terug krijgen...