Wanneer jaarling verhuizen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Wanneer jaarling verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 22:06

Mijn veulen staat nu nog bij de fokker (waar ik help met het verzorgen van de paarden), maar volgend jaar wil ik haar verhuizen naar een pensionstal dichterbij huis. Echter twijfel ik wat het juiste moment is om haar te verhuizen, en vroeg ik me af wat jullie het beste lijkt.

Ze gaat naar een soort paddock paradise stal, waar ze in een groep met voornamelijk volwassen merries komt te staan (dat staat ze nu ook, samen met een ander veulen en een jaarling). Ze wordt daar natuurlijk niet ineens in los gelaten; ze krijgt eerst tijdelijk een eigen paddock, en daarna gaan we kijken in welke groep ze het beste past. In april is ze een jaar oud en ik wil haar na deze tijd verhuizen. Nu vind ik haar daar nog te klein voor. Opfok kennen ze hier trouwens niet, en dit is de enige stal in mijn regio waar paarden in een groep staan + weidegang krijgen.

In april is ze dus jarig, en dan staat er ook een wedstrijd op de planning. Hier hebben we speciale onderdelen voor jonge paarden om ze te laten wennen aan dit soort dingen. In principe kan ik haar na deze wedstrijd verhuizen, maar ik ga van begin mei tot midden juni naar Nederland. Ik wil haar niet voor zo'n lange tijd achterlaten bij mensen die ik nog niet goed ken.

Eventueel kan ik haar dan rond midden juni verhuizen, als ik weer terug ben ik de VS. Echter hebben we eind juli onze jaarlijkse lokale Appaloosa wedstrijd. Dit is een meerdaags evenement waar de paarden een nacht gestald worden, dus stressvol voor een jong paard. Ik denk dat een verhuizing + een overnachting op vreemd terrein in zo'n korte tijd te veel van het goede is. Mijn voorkeur is om haar begin augustus te verhuizen, zodra de wedstrijden en mijn reis achter de rug zijn. Maar ik hiermee de juiste keuze, of overdenk ik de situatie?

Amado
Berichten: 1343
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Wanneer jaarling verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 22:16

Het laatste maak je denk ik de juiste keuze mee! Scheelt wat stress voor je jonkie en dan heb je de tijd voor m

Caily

Berichten: 12524
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wanneer jaarling verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 22:23

Lijkt me belangrijk om te weten hoe ze er nu bij staat en wat voor veranderingen er op die plek gaan komen?

Zinzi_jewel

Berichten: 8851
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wanneer jaarling verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 22:29

Als t beestje gesetteld is in de kudde zal ze jouw niet echt missen.
Ik zou opteren zo vroeg mogelijk verhuizen en lekker veel buiten lopen

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 22:37

Caily schreef:
Lijkt me belangrijk om te weten hoe ze er nu bij staat en wat voor veranderingen er op die plek gaan komen?


In de zomer staan ze 24/7 op de wei, en in de winter 's nachts op stal en overdag (als het weer het toelaat) op de wei (geen gras meer). Op de nieuwe plek 24/7 buiten met grote schuilstal, en in de zomer overdag op de wei. Qua omstandigheden zijn beide situties vrij gelijk (in de zomer dan), dus dat is imo het probleem niet. Het grote verschil gaan de nieuwe paarden zijn. Ik wil er in het begin wel bij kunnen zijn (of in ieder geval in de auto kunnen springen) mocht er een keer iets aan de hand zijn.

Zinzi_jewel schreef:
Als t beestje gesetteld is in de kudde zal ze jouw niet echt missen.
Ik zou opteren zo vroeg mogelijk verhuizen en lekker veel buiten lopen


Het gaat me er niet om dat ze mij eventueel mist, maar dat ik de nieuwe eigenaren nog niet goed ken. Ondanks dat ik ze al een ruime tijd volg op FB en ze uiteraard ontmoet heb, heb ik nog geen persoonlijke ervaring met hun manier van zorgen.

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 22:40

Dat laatste lijkt mij ook de beste keuze, ook om te voorkomen dat ze ziektes oppikt van de vreemde paarden op het terrein door de appaloosa wedstrijd.
Maar zeker ook omdat je er dan zelf bij bent en blijft. Loopt ze nu nog bij de merrie dan of..

Zo’n wedstrijd voor jonge paarden, is dat zoiets als een keuring hier in NL? Moet je er veel voor trainen?

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Wanneer jaarling verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 23:52

Nee, ze is al een tijd afgespeend en heeft een eigen stal. Ze staat wel met oa de moeder op de wei, maar ze trekken niet met elkaar op.

Western wedstrijden hebben meerdere onderdelen op een dag, soms wel meer dan 30. Wij doen in april met het onderdeel 'halter' mee. Hierin begin je bij een pion in de A-K hoek, en stap je in een rechte lijn ongeveer 10 meter naar de jury toe. Die lopen dan een rondje om het paard heen of vragen of je de tanden wil laten zien. Vervolgens draaf je 10 meter vooruit en draai dan af naar links, zodat ze de gang goed zien. Zodra je de middenlijn gepaseerd bent stap je en ga je in de line up met de andere paarden staan (dus zegmaar van K, naar E, X, B, F). Als iedereen geweest is loopt de jury nog een rondje om alle paarden, en dan ben je klaar. Dit stelt niet zo veel voor, ze moet aan de hand kunnen stappen, draven, en even stil kunnen blijven staan.