Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:07

Ts heeft nooit gezegd dat ze niet op een ander terrein wil laten keuren, alleen dat ze 130 km erg ver vind, zeker in het achterhoofd houdende dat bij afkeur zij vervoer terug moet regelen.

Tegenwoordig is apparatuur op locatie net zo goed als op de kliniek dus dat is geen reden om per se naar een kliniek te rijden.

Ik heb overigens een paar keer meegemaakt dat de verkoper alle keuringen prima vond, maar wel op eigen terrein. Die paarden waren ook niet goedkoop overigens.persoonlijk zoek ik dan een erkend paardenkeuringsarts en dat is tot nu toe altijd prima bevallen.

Flubberboot

Berichten: 2940
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:08

Balko schreef:
Flubberboot schreef:
Gelukkig zijn er echt wel meerdere goede klinieken. Je kunt ook foto's laten maken en je eigen dierenarts vragen om daar ook even naar te laten kijken. Hebben wij ook gedaan. Nu was het paard niet te ver weg maar de eigenaresse had 3 maanden terug al foto's laten maken. Foto's kan je makkelijker 130km verplaatsen dan een paard.

Ja ik vind het ook niet nodig om 130 km verderop te keuren. Maar TS wil niet dat het paard op ander terrein ansich gekeurd word. En dat lijkt me een lastige eis voor dit geld. Ik snap wel dat je dan op zijn minst naar een kliniek naar keuze in de buurt zou willen.

Waar lees je dat TS niet op locatie wilt keuren? Ik begreep dat de kopers een dierenarts in de buurt konden kiezen die geen banden had met TS. Ze heeft nergens gezegd dat ze niet op locatie wilt keuren toch? Alleen niet de locatie 130km verderop

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:45

BugsFunny schreef:
Ik heb voorgesteld:
Paard op locatie te laten keuren door een door hun gekozen da en op locatie te laten tot akkoord eigen da.
Eigen da te laten komen.
Paard op kosten kopers naar da te transporteren en retour bij afkeuring.

1e afgewezen, 2e niet mogelijk, 3e alle transport kosten voor mij.


Dit waren de 3 opties.
Kosten keuren voor koper is 1 ding, maar de transport naar de kliniek vind ik verantwoordelijk voor de verkoper.
Ik snap dat de koper hier niet voor wenst op te draaien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41818
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:47

Balko schreef:
BugsFunny schreef:
Ik heb voorgesteld:
Paard op locatie te laten keuren door een door hun gekozen da en op locatie te laten tot akkoord eigen da.
Eigen da te laten komen.
Paard op kosten kopers naar da te transporteren en retour bij afkeuring.

1e afgewezen, 2e niet mogelijk, 3e alle transport kosten voor mij.


Dit waren de 3 opties.
Kosten keuren voor koper is 1 ding, maar de transport naar de kliniek vind ik verantwoordelijk voor de verkoper.
Ik snap dat de koper hier niet voor wenst op te draaien.

Ik ook, half om half zou ik dan eerlijk vinden. Maar dat betekent niet dat het paard niet op een andere locatie gekeurd mag worden, natuurlijk.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:12

Als er andere opties dichterbij zijn maar de kopers willen het absoluut 130 kilometer verderop, vind ik dat ze dat zelf mogen regelen en bekostigen.
Zolang het paard niet gekocht is, is het aan ts om te bepalen wat ze al dan niet zit zitten. Dat de kopers het daar niet mee eens zijn, is dan jammer voor hen. Ze zijn niet verplicht te kopen, noch is TS verplicht het paard 130km (deels) op eigen kost te vervoeren.

Ik zou de keuze geven om te keuren bij een kliniek in de buurt en vervoer dan 50/50 te doen. En anders op zoek naar andere kopers.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:30

Balko schreef:
BugsFunny schreef:
Ik heb voorgesteld:
Paard op locatie te laten keuren door een door hun gekozen da en op locatie te laten tot akkoord eigen da.
Eigen da te laten komen.
Paard op kosten kopers naar da te transporteren en retour bij afkeuring.

1e afgewezen, 2e niet mogelijk, 3e alle transport kosten voor mij.


Dit waren de 3 opties.
Kosten keuren voor koper is 1 ding, maar de transport naar de kliniek vind ik verantwoordelijk voor de verkoper.
Ik snap dat de koper hier niet voor wenst op te draaien.

Hoezo? Dus als een koper dan wil dat ie in Spanje gekeurd wordt moet de verkoper een vliegtuigreis betalen? :?

Nee sorry, transport naar de keuring is imo gewoon kosten gezien dat bij de keuring hoort. Zonder knol bij de keuring geen keuring nl dus transport zit gewoon bij in die kosten.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:01

Balko schreef:
BugsFunny schreef:
Ik heb voorgesteld:
Paard op locatie te laten keuren door een door hun gekozen da en op locatie te laten tot akkoord eigen da.
Eigen da te laten komen.
Paard op kosten kopers naar da te transporteren en retour bij afkeuring.

1e afgewezen, 2e niet mogelijk, 3e alle transport kosten voor mij.


Dit waren de 3 opties.
Kosten keuren voor koper is 1 ding, maar de transport naar de kliniek vind ik verantwoordelijk voor de verkoper.
Ik snap dat de koper hier niet voor wenst op te draaien.



Niet als je perse 130 km verderop wil keuren. TS staat open voor keuren op kliniek, maar met zo'n afstand in combinatie met geen eigen vervoer zou ik ook zeggen; prima, maar vervoerskosten zijn voor jou.
Gedurende die 130 km worden er tig klinieken voorbij gereden die ook geen banden met ts hebben, maar het moet perse bij hun eigen da.

dealtjes met je da sluiten kan ook andersom he; een koper die met z'n da afspreekt dat belachelijk streng gekeurd wordt ( waarvan iemand hier al een voorbeeld gaf in het topic), zodat er nog wat van de prijs afkan. Want tja; het dier is nu toch al hier en 130 km terug rijden kost ook het nodige ( zeker gezien ze weten dat ts zelf geen vervoer heeft), maar als er nog even 1500 afkan dan kan die blijven.

Zonnetje81
Berichten: 18704
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 12:50

Ik lees vooral een hoop achterdocht, dan moet TS het paard lekker zelf houden en een andere koper vinden die wel om de hoek woont.

StalNollie

Berichten: 9189
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:01

Transport naar kliniek ligt er maar net aan wat je hij koop afsluit.

Als we met de prijs bezig zijn vraag ik altijd eerst wat de verwachtingen en wensen zijn. Want veel afbieden en dan ook nog eisen stellen. Nee daar pas ik voor.

Daarnaast zijn er prima klinieken dichter in de buurt 130 km ( hemelsbreed!) kan 1.5 uur zijn maar ook zo maar 2.5 uur dat zou ook veel uitmaken.

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:49

Ik ben misschien een zacht ei maar ik vind het nogal stressvol voor een paard om even 130 km te moeten reizen en eventueel weer terug. Als meerdere kopers dat gaan doen dan is het allemaal niet inhet belang van het paard.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:56

Ik mag hopen dat TS inmiddels een beslissing heeft genomen en hoop wel dat ze de uitkomst nog even plaatst. Veel mensen hebben serieus geantwoord op de vraag van TS.

Melzazu
Berichten: 1820
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:07

chevax schreef:
Ik mag hopen dat TS inmiddels een beslissing heeft genomen en hoop wel dat ze de uitkomst nog even plaatst. Veel mensen hebben serieus geantwoord op de vraag van TS.


Ja ik hoop ook nog op een update. Vond het toch wel een interessant onderwerp.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:10

Update, verkoop gaat inderdaad niet door.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:16

Sorry dat het wat langer duurde, instructrice zou paard gaan vervoeren, we zouden het in 2 delen doen. Dag van te voren ophalen en nacht overnachten op haar oude stal en dan dag erna naar locatie rijden (70km).

Koper kwam echter met een volstrekt onacceptabel koopcontract, garantie geven op doel: dressuur paard met hogere sport doeleinde.
En daarbij 6 maanden garantie: als er binnen 6 maanden een gebrek zou optreden ik zou moeten bewijzen dat ze het nog niet had of daar had opgelopen.
Tevens dat ik akkoord zou moeten gaan met een gang naar de rechtbank als later zou blijken dat er geschillen zouden ontstaan gerelateerd aan de overeenkomst.

Pff ik verkoop een lief dressuur paard, geen Totilas..

Padoertje
Berichten: 1572
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:24

BugsFunny schreef:
Sorry dat het wat langer duurde, instructrice zou paard gaan vervoeren, we zouden het in 2 delen doen. Dag van te voren ophalen en nacht overnachten op haar oude stal en dan dag erna naar locatie rijden (70km).

Koper kwam echter met een volstrekt onacceptabel koopcontract, garantie geven op doel: dressuur paard met hogere sport doeleinde.
En daarbij 6 maanden garantie: als er binnen 6 maanden een gebrek zou optreden ik zou moeten bewijzen dat ze het nog niet had of daar had opgelopen.
Tevens dat ik akkoord zou moeten gaan met een gang naar de rechtbank als later zou blijken dat er geschillen zouden ontstaan gerelateerd aan de overeenkomst.

Pff ik verkoop een lief dressuur paard, geen Totilas..



Nou ja zeg, wat een eisen. Zegt genoeg over deze mensen, dus wees blij dat je je paard daar niet aan verkoopt. Zulke lui doen alles voor de sport, ten koste van je dier. Jammer van je tijd, energie en frustratie, maar de juiste koper komt echt wel voorbij.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:33

Padoertje schreef:
BugsFunny schreef:
Sorry dat het wat langer duurde, instructrice zou paard gaan vervoeren, we zouden het in 2 delen doen. Dag van te voren ophalen en nacht overnachten op haar oude stal en dan dag erna naar locatie rijden (70km).

Koper kwam echter met een volstrekt onacceptabel koopcontract, garantie geven op doel: dressuur paard met hogere sport doeleinde.
En daarbij 6 maanden garantie: als er binnen 6 maanden een gebrek zou optreden ik zou moeten bewijzen dat ze het nog niet had of daar had opgelopen.
Tevens dat ik akkoord zou moeten gaan met een gang naar de rechtbank als later zou blijken dat er geschillen zouden ontstaan gerelateerd aan de overeenkomst.

Pff ik verkoop een lief dressuur paard, geen Totilas..



Nou ja zeg, wat een eisen. Zegt genoeg over deze mensen, dus wees blij dat je je paard daar niet aan verkoopt. Zulke lui doen alles voor de sport, ten koste van je dier. Jammer van je tijd, energie en frustratie, maar de juiste koper komt echt wel voorbij.


Zeker, spijtig maar mijn paard verdient beter dan dit.

senna21

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:04

In zekere zin moet je maar blij zijn dat ze nu al met hun eisen kwamen. Wanneer je het paard verkocht had, zou je waarschijnlijk veel meer ellende krijgen.
Ik ben benieuwd of zulke kopers wel aan een paard komen.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 00:08

senna21 schreef:
In zekere zin moet je maar blij zijn dat ze nu al met hun eisen kwamen. Wanneer je het paard verkocht had, zou je waarschijnlijk veel meer ellende krijgen.
Ik ben benieuwd of zulke kopers wel aan een paard komen.


Ja het is ze blijkbaar eerder gelukt..
Na 3 maanden retour omdat het paard een "moeilijke blessure" kreeg..
Ja dat hoorde ik pas achteraf..

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:17

Wat een gekkigheid. Goed dat je dit niet doet.

Zonnetje81
Berichten: 18704
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:24

Inderdaad dikke doei.

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:12

Daar word je inderdaad niet wijzer van ….
Klaar en volgende

MyWishMax

Berichten: 25474
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:26

Die 6 maanden is een heel normaal termijn hoor. Bij een professional is dat gewoon zo, ookndat zij moeten aantonen dat blessure er nog niet zat bij aankoop. Bij een particulier moet je het als koper aan kunnen tonen dat het er al zat. Zo bizar is dat dus niet en reden waarom een recente keuring (dus geen jaar oud) ook gewoon erg slim is voor een verkoper. In een koopcontract zet je ook altijd neer wat het doel met het paard is, juist zodat wanneer er iets is je aan kan tonen dat paard niet geschikt is voor het doel waarvoor het aangekocht is.
Ik snap niet helemaal waarom dit zo bizar genoemd wordt, terwijl het hele normale dingen zijn die zelfs gewoon vanuit de wet komen, het termijn, en die juist verstandig zijn om op te nemen in een contract.
Dat je akkoord moet gaan met gang naar de rechtbank, ja dat kan je erin zetten maar ook zonder die clausule kan je dat bij elke koper gebeuren als er dus een geschil over het paard komt. Daarom is een koopcontract juist handig, ook als verkoper.

Het is dus niet eerlijk om ze weg te zetten zoals nu gebeurt, terwijl het een gedeelte gewoon de wet is en gedeelte gewoon juist slim voor beide partijen om op te nemen waarvoor een paard gekocht wordt.
Ook dat je nog even benoemd dat ze al een paard terug hebben gedaan na 3 maanden. Als deze een blessure had die er al zat bij aankoop waardoor het paard niet geschikt voor waarvoor deze aangekocht is is dat juist waarvoor de wet er is. Het is niet dat mensen dat voor hun lol doen hé?

Het waren dus niet de kopers voor jouw paard, maar nergens voor nodig om ze af te schilderen als slechte mensen of kopers. Beide partijen hebben dus dingen die niet bij elkaar pasten, niet 1 partij die fout is en 1 goed.

fransje23

Berichten: 15437
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:33

Maar als je meer garantie wil moet je bij voorbaat toch al niet kopen bij een particulier? Het eisenpakket voor een particuliere verkoop is vrij fors.

Hopelijk vind je snel een geschikte koper, ts!

Melzazu
Berichten: 1820
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:45

Ik denk dat je al langer het gevoel had dat dit niet de kopers waren waar je mee verder wilde. Los van het koopcontract en of dat wel of niet een “normaal” contract is. Jij wil er niet in meegaan en er geen handtekening onder zetten en dus vind er geen verkoop plaats. Lijkt me helder.

Voor wat betreft het eigenlijke onderwerp van het topic. Het vervoer. Hoe je dat nu had willen regelen klonk erg goed bedacht.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 08:58

MyWishMax schreef:
Die 6 maanden is een heel normaal termijn hoor. Bij een professional is dat gewoon zo, ookndat zij moeten aantonen dat blessure er nog niet zat bij aankoop. Bij een particulier moet je het als koper aan kunnen tonen dat het er al zat. Zo bizar is dat dus niet en reden waarom een recente keuring (dus geen jaar oud) ook gewoon erg slim is voor een verkoper. In een koopcontract zet je ook altijd neer wat het doel met het paard is, juist zodat wanneer er iets is je aan kan tonen dat paard niet geschikt is voor het doel waarvoor het aangekocht is.
Ik snap niet helemaal waarom dit zo bizar genoemd wordt, terwijl het hele normale dingen zijn die zelfs gewoon vanuit de wet komen, het termijn, en die juist verstandig zijn om op te nemen in een contract.
Dat je akkoord moet gaan met gang naar de rechtbank, ja dat kan je erin zetten maar ook zonder die clausule kan je dat bij elke koper gebeuren als er dus een geschil over het paard komt. Daarom is een koopcontract juist handig, ook als verkoper.

Het is dus niet eerlijk om ze weg te zetten zoals nu gebeurt, terwijl het een gedeelte gewoon de wet is en gedeelte gewoon juist slim voor beide partijen om op te nemen waarvoor een paard gekocht wordt.
Ook dat je nog even benoemd dat ze al een paard terug hebben gedaan na 3 maanden. Als deze een blessure had die er al zat bij aankoop waardoor het paard niet geschikt voor waarvoor deze aangekocht is is dat juist waarvoor de wet er is. Het is niet dat mensen dat voor hun lol doen hé?

Het waren dus niet de kopers voor jouw paard, maar nergens voor nodig om ze af te schilderen als slechte mensen of kopers. Beide partijen hebben dus dingen die niet bij elkaar pasten, niet 1 partij die fout is en 1 goed.


Contract is door diverse mensen bekeken en het was een onrealistisch contract.
6 mnd is NIET voor particulieren verkoop, dat is voor consumenten koop.
Bewijs plicht ligt tevens dan bij koper en niet bij verkoper wat koper in contract wilde.