Pony gekocht en problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:02

ruitje schreef:
Ik sta er anders in dan de rest van Bokt denk ik...

Als ik een kinderpony(!) Koop en de verkoper weet dat ik over de weg naar de bak toe moet... Dan verwacht ik toch potver niet dat hij hele rare capriolen uithaalt.

Dat je dan lekker slaapt als verkoper snap ik niet. Die had ik teruggenomen als ik ervan overtuigd was dat hij braaf was, of nooit verkocht als ik daar aan getwijfeld had. Wel rot van de blessure want dat maakt dat een stuk lastiger. Had hij dit gedrag al voor de blessure?

Spanning, wennen, het mag allemaal. Wel met 4 benen op de grond, anders is het gewoon geen pony voor een kind wat ermee de weg over moet. Ervanuitgaande dat pony gewoon netjes de tijd heeft gekregen en normaal gehouden word( wat ik allemaal lijk te lezen) , dan verwacht TS toch ook weer niet de hele wereld vind ik. Hij kan niet eens een paar meter het erf af...

Maar misschien verwacht ik teveel van mijn paarden, dat kan ook :o .


Ik sta er precies hetzelfde in als jij hoor, en verbaas me over sommige reacties in dit topic. Je hoeft een goed opgevoed paard echt geen weken "undemanding time" geven om er iets mee te kunnen, zo bijzonder is het voor een bereden paard allemaal ook weer niet.

Tuurlijk, als je een projectje of een groen jonkie zo uit de wei koopt moet je er rekening mee houden dat die alle gekkigheid van de wereled kan uithalen, maar een kinderpony of recreatiepaard (of willekeurig paard dat geadverteerd wordt als langere tijd zadelmak en verder braaf) moet ook in stresssituaties gewoon betrouwbaar blijven :o Even sprongetje opzij of ergens raar van opkijken kan en mag, maar steigeren... nee een betrouwbaar paard gaat gewoon niet steigeren aan de hand, ook niet als die stress heeft. Mijn ervaring leert dat als het paard na een week zo loopt te stuiteren, dat die na paar maanden wennen nog steeds niet braaf gaat zijn... tenzij er nu iets in het management flink misgaat uiteraard.

Als ik kijk naar paarden die ik zelf heb gehad, van de 5 waren er 4 meteen redelijk braaf op hun nieuwe plek, geen gekke capriolen, ik kon altijd veilig opstappen, ook direct na de verhuizing, en die bleven over het algemeen altijd betrouwbaar. Niet ideaal qua gedrag, dat niet, maar veilig voor mij en hunzelf. Die ene die vanaf dag 1 niet braaf was en lelijk boven mijn hoofd kon steigeren is ook nooit braaf geworden, want dat zat er gewoon niet in :+[/quote]

Maar er werd gezegd wat /enige ervaring nodig en afwachtend met buitenrijden. Dat is wat anders imo als een kinderpony :+ en zelfs de braafste van mij bleef niet braaf bij veel druk. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, maar mensen die ze deden in mijn vakanties wel. Dan waren ze ineens niet zo braaf als een vreemde ze met druk iets wilde laten doen. Ik ben ook streng en consequent, maar blijkbaar beter in niet over de grens gaan. Dus degene die bij mij een mak lammetje waten bij aanschaf of verhuizing konden bij iemand anders wel vreselijk zijn geweest.

Oh en ik doe niet aan weken niks doen hoor. Ik ga gewoon rijden enzovoorts, maar wel aangepast aan het paard en hoe die reageert. Bij sommige was dat dus niet overdag uit de kudde halen de 1e weken, omdat dat stress gaf. De ander gaf daar niks om dus daar deden we het wel bij, maar duurde buitenrit langer.[/quote]

———————————————————————
Ik heb het wellicht verkeerd verwoord.
Bij proefrijden zeiden ze dat hij buiten braaf was, kon wel eens met een boog om een bankje of stilstaand object gaan. Tijdens proefrijden stond hij ineens stil want achter de bosjes draafde een hond. Maar de verkoper verzekerde ons dat hij niks geks gaat doen. Deze reactie van de pony is ook niet dramatisch, dat mag er mag heus wat inzitten.
Maar het steiger en exploderen ook aan de hand Daar zit mijn punt.
Als hij het deed met haar op de rug dan had je mij nog niet snel gehoord want dan nemen wij hem gewoon net zolang mee aan de hand als hij nodig heeft.

( heb weer eens ruzie met quote lol)

Achteraf toen ik met dit verhaal kwam gaf ze aan ja hij kan wel afwachtend zijn maar als je het rondje herhaalt wordt het beter.
Laatst bijgewerkt door Marus op 30-11-22 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:07

Ik ben er eerlijk gezegd wel een voorstander van om een paard dat normaal bereden wordt, na een verhuizing gewoon meteen mee aan de slag te gaan. Er verandert al zo veel, andere huisvesting, andere maatjes en ander baasje. Hou dan de dagelijkse routine van het werk/beweging en voeding waar mogelijk zoveel mogelijk hetzelfde en pas dat geleidelijk aan naar je eigen ritme en voedingswensen. Voller maken hoeft niet vanaf de eerste week te starten. Sowieso ben ik met voer een zeikerd, ik hou niet van rigoureuze voerwijzigingen. Ik begin altijd met voer van oude stal na verhuizing en dan ga ik beetje bij beetje voer aanpassen richting hoe ik het nodig acht.

Door de blessure is het werk ritme erin houden helaas nu niet meer mogelijk, maar ineens terug in beweging in combinatie met extra voer in de periode dat het ook nog eens kouder wordt, is wel een soort van garantie voor explosiviteit. Als het dier je dan ook (nog) niet als leider ziet dan is dat gewoon vragen om problemen. Dat de blessure rust krijgt is nu gewoon wel het allerbelangrijkst, zeker als het straks inderdaad een peesblessure blijkt te zijn. Ik zou dus zeker terug gaan in voer. Verder zou ik bij de dierenarts vragen om tranquigel en dat een half uurtje voor het stappen geven, zodat voor hem de scherpe randjes ervan af zijn, jij je stapronde kan doen en als dat goed gaat de tranquigel weer afbouwen. Niet ideaal om te verdoven, maar in dit geval zou ik het zien als het nood breekt wet. Je moet wat want anders heb je straks een pony die überhaupt niet meer als rijpony kan omdat de pees te stuk is.

Verder is het gewoon een super vervelende situatie. Je denkt een leuke pony voor je dochter te kopen en uiteindelijk levert het tot nu toe weinig plezier en een hoop kopzorgen. Sterkte daarmee TS! Met veel geduld, TLC en begeleiding komt het vast goed en kunnen jullie over een tijdje wel genieten met jullie nieuwe aanwinst.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:13

oji schreef:
Ik ben er eerlijk gezegd wel een voorstander van om een paard dat normaal bereden wordt, na een verhuizing gewoon meteen mee aan de slag te gaan. Er verandert al zo veel, andere huisvesting, andere maatjes en ander baasje. Hou dan de dagelijkse routine van het werk/beweging en voeding waar mogelijk zoveel mogelijk hetzelfde en pas dat geleidelijk aan naar je eigen ritme en voedingswensen. Voller maken hoeft niet vanaf de eerste week te starten. Sowieso ben ik met voer een zeikerd, ik hou niet van rigoureuze voerwijzigingen. Ik begin altijd met voer van oude stal na verhuizing en dan ga ik beetje bij beetje voer aanpassen richting hoe ik het nodig acht.

Door de blessure is het werk ritme erin houden helaas nu niet meer mogelijk, maar ineens terug in beweging in combinatie met extra voer in de periode dat het ook nog eens kouder wordt, is wel een soort van garantie voor explosiviteit. Als het dier je dan ook (nog) niet als leider ziet dan is dat gewoon vragen om problemen. Dat de blessure rust krijgt is nu gewoon wel het allerbelangrijkst, zeker als het straks inderdaad een peesblessure blijkt te zijn. Ik zou dus zeker terug gaan in voer. Verder zou ik bij de dierenarts vragen om tranquigel en dat een half uurtje voor het stappen geven, zodat voor hem de scherpe randjes ervan af zijn, jij je stapronde kan doen en als dat goed gaat de tranquigel weer afbouwen. Niet ideaal om te verdoven, maar in dit geval zou ik het zien als het nood breekt wet. Je moet wat want anders heb je straks een pony die überhaupt niet meer als rijpony kan omdat de pees te stuk is.

Verder is het gewoon een super vervelende situatie. Je denkt een leuke pony voor je dochter te kopen en uiteindelijk levert het tot nu toe weinig plezier en een hoop kopzorgen. Sterkte daarmee TS! Met veel geduld, TLC en begeleiding komt het vast goed en kunnen jullie over een tijdje wel genieten met jullie nieuwe aanwinst.



Dank je wel!
Het ritme aanhouden ben ik ook wel voor.
Nadeel is dat ik hier aan huis nog geen rijbak heb. Anders waren wij gewoon de eerste tijd op eigen erf gebleven.

Maar voor nu valt er niks te trainen.. Alleen maar rust.
Goede tip om hem te ondersteunen zodat hij rustig kan stappen. Ik neem dat even mee.
Wat is TLC?

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:16

Tender Loving Care :D

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:21

Marus schreef:
Avalanche schreef:
Daar wel mee eens, Fly high.
Die van mij zal nooit braaf worden :+ en die kan heus goed steigeren :j
Maar inmiddels wel super lief in de dagelijkse omgang.

Dat gezegd hebbende, ieder paard heeft gewoon stress na een verhuizing, of ze het nu uiten of niet, en hebben ook gewoon tijd nodig om te wennen.


En verhuisstress mag er ook zijn he.
Dat is absoluut niet wat ik verwacht dat het er niet is.
De reacties dmv steigeren en als een idioot weg spurten. Soort capriool achtig dan is wat mij stoort.

Ja, maar heel hard: dat had je ook gewoon kunnen voorkomen natuurlijk, door hem in de eerste plaats nog niet naar buiten mee te nemen als hij zich op het erf nog niet comfortabel voelt. Dat was gewoon niet handig. Ik ken echt doodbrave paarden, die je na een maand heel comfortabel mee naar buiten kon nemen, en dat ook echt leuk vonden, die in deze situatie ook heel heftig hadden gereageerd.

En eerder gaf je aan dat het niet alleen het steigeren was, maar ook de spanning en wegspringen, en dat vind ik normaal gedrag.
Het steigeren was een reactie op het achteruit zetten, zoals ik het begrijp. Maar achteruit zetten is een hele heftige correctie voor ze, en dat hij dat niet accepteert van iemand waar hij zich nog niet veilig bij voelt en de onderlinge verhoudingen nog niet duidelijk zijn, is niet vreemd.


Marus schreef:
Ik sta er precies hetzelfde in als jij hoor, en verbaas me over sommige reacties in dit topic. Je hoeft een goed opgevoed paard echt geen weken "undemanding time" geven om er iets mee te kunnen, zo bijzonder is het voor een bereden paard allemaal ook weer niet.

Zo bijzonder is het dus wel voor ze. Verhuizen is voor paarden echt een hele heftige ervaring, en is het met dezelfde eigenaar, is het anders wat. Maar dat ze het accepteren, wil nogmaals niet zeggen dat het paardvriendelijk is, en ook niet dat ze het fijn vinden. Paarden houden niet van verhuizen, en ook een braaf paard ervaart daarbij gewoon stress.

Nogmaals, ik snap je issue met steigeren, en de interpretatie van braaf is voor veel mensen verschillend. Ik vind die van mij nu best braaf, maar de rest van Bokt vindt dat niet :+

En ik heb weleens een paard verkocht wat een superfijn recreatiepaard was, die vond buitenrijden heerlijk en werk in de baan niet leuk, kon je heerlijk mee gaan wandelen, want die muts vond zelfs vrachtwagens en bussen doodnormaal, ook als ze heel krap langs kwamen. Maar zelfs daarbij heb ik gezegd dat ze niet voor beginners was, en dat je echt wel handig moest zijn, want merrie was ook zo sensibel als iets, en een pittig karakter.
Die heb ik verkocht aan een meisje van 16 die heel leuk kon rijden, en die deed er roze strikjes in en uitgebreid vlechten en zo :+

MyWishMax

Berichten: 25429
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:23

Maar jouw dochter gaf al aan voordat jullie naar buiten gingen dat zij dacht dat hij te gespannen was. Jij wilde toch gaan en dochter kreeg toch gelijk. Dat hij dan aan de hand doordraait betekent niet dat hij dat ook zeker weten had gedaan als jullie niet eerst geluisterd hadden. En dat klinkt veel harder zo getypt dan wat ik bedoel, echt waar. Het is zo lastig om iets over te brengen via internet. :+ Ik ben echt te slecht in het verwoorden, ik snap je echt wel, maar wil je ook de andere kant laten inzien. Maar elk paard heeft een punt waar het echt te veel wordt en je doetdieandersnooit situaties krijgt. En dat ligt nooit alleen aan het paard.

Ik snap zeker dat het tegenvalt, maar kijk ook eerlijk naar jullie aandeel hierin. Je zegt spanning en stress niet erg te vinden, maar vervolgens 'moet' hij wel gewoon mee. Op dat moment had je beter naar dochter kunnen luisteren die hem toch wel heel goed aanvoelde. Dat bedoel ik telkens met emmer overlopen kan zorgen voor een extreme reactie die anders nooit voor zou komen. En dan kan het best dat dat bij vorige eigenaren nooit gebeurd is he? Dus dat zij volledig eerlijk zijn, omdat zij nooit in die situatie zijn gekomen waarbij de emmer al zo vol was en ze toch door wilden gaan. Ik zeg ook niet dat jij bewust te veel hebt gedaan, maar het was wel teveel voor deze pony op dat moment. Reuze knap van dochter dat zij het wel herkende en aanvoelde. Dat is echt heel goed van haar en ze moet ook zeker haar gevoel blijven volgen. En voor jou ook een opsteker dat dochter toch al zo'n goed ontwikkeld gevoel heeft.

Die blessure nu maakt het vervelender. Ineens boxrust en toch nog nieuw voer wat enorm veel verschil kan maken. Niet elk paard reageert goed op hetzelfde, ik kan bepaalde balancers echt niet geven zonder een debiel paard te krijgen. Het is gewoon enorm lastig, maar hij heeft al wel aangeven dat het erg spannend was voordat het escaleerde. En het naar buiten is nu extra spannend geworden. Neem even een stapje terug in wat hij moet straks.

Zonder blessure zou ik er nog wel anders instaan qua terug doen. Niet omdat de pony zo slecht is, maar omdat jullie misschien niet bij elkaar passen. Met de blessure snap ik volledig dat ze hem niet terug willen nemen. Maar ik vind het absoluut niet alleen aan de pony liggen. Dat probeer ik over te brengen, dat jullie wat dingen genegeerd hebben en onbedoeld meer druk op hem gelegd hebben als wat hij aan kon en dat een extreme reactie nog steeds een uitzondering geweest kan zijn door alles bij elkaar.

Ik ben trouwens de dochter geweest die door wilde zetten terwijl mijn moeder wilde kappen :') we hebben doorgezet, ook wel door blessure, en het was de beste beslissing :+

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:26

Fly_high schreef:
ruitje schreef:
Ik sta er anders in dan de rest van Bokt denk ik...

Als ik een kinderpony(!) Koop en de verkoper weet dat ik over de weg naar de bak toe moet... Dan verwacht ik toch potver niet dat hij hele rare capriolen uithaalt.

Dat je dan lekker slaapt als verkoper snap ik niet. Die had ik teruggenomen als ik ervan overtuigd was dat hij braaf was, of nooit verkocht als ik daar aan getwijfeld had. Wel rot van de blessure want dat maakt dat een stuk lastiger. Had hij dit gedrag al voor de blessure?

Spanning, wennen, het mag allemaal. Wel met 4 benen op de grond, anders is het gewoon geen pony voor een kind wat ermee de weg over moet. Ervanuitgaande dat pony gewoon netjes de tijd heeft gekregen en normaal gehouden word( wat ik allemaal lijk te lezen) , dan verwacht TS toch ook weer niet de hele wereld vind ik. Hij kan niet eens een paar meter het erf af...

Maar misschien verwacht ik teveel van mijn paarden, dat kan ook :o .


Ik sta er precies hetzelfde in als jij hoor, en verbaas me over sommige reacties in dit topic. Je hoeft een goed opgevoed paard echt geen weken "undemanding time" geven om er iets mee te kunnen, zo bijzonder is het voor een bereden paard allemaal ook weer niet.

Tuurlijk, als je een projectje of een groen jonkie zo uit de wei koopt moet je er rekening mee houden dat die alle gekkigheid van de wereled kan uithalen, maar een kinderpony of recreatiepaard (of willekeurig paard dat geadverteerd wordt als langere tijd zadelmak en verder braaf) moet ook in stresssituaties gewoon betrouwbaar blijven :o Even sprongetje opzij of ergens raar van opkijken kan en mag, maar steigeren... nee een betrouwbaar paard gaat gewoon niet steigeren aan de hand, ook niet als die stress heeft. Mijn ervaring leert dat als het paard na een week zo loopt te stuiteren, dat die na paar maanden wennen nog steeds niet braaf gaat zijn... tenzij er nu iets in het management flink misgaat uiteraard.

Als ik kijk naar paarden die ik zelf heb gehad, van de 5 waren er 4 meteen redelijk braaf op hun nieuwe plek, geen gekke capriolen, ik kon altijd veilig opstappen, ook direct na de verhuizing, en die bleven over het algemeen altijd betrouwbaar. Niet ideaal qua gedrag, dat niet, maar veilig voor mij en hunzelf. Die ene die vanaf dag 1 niet braaf was en lelijk boven mijn hoofd kon steigeren is ook nooit braaf geworden, want dat zat er gewoon niet in :+


Mensen het zijn geen robotten. Dat is in de huidige tijd precies echt wel een probleem. Alles moet maar instant gaan en kunnen en social media helpt daar dus niet bij mee(mensen die vaak al succesvol op wedstrijd heel kort na aankoop of die enkel de leuke kant laten zien of idd dat het vaak dus ook wel vlekkeloos gaat of toch wat er getoond wordt :Y) )

Als je de tijdlijn van ts er even bijneemt. Momenteel is de pony bijna een maand bij hen (aankoop begin november) dus nog geen 4weken! Dan het trainen gaat enkel op verplaatsing en verder staat hij dus veel stil (stal of klein paddockje ivm natte grond etc)
Dan gingen ze de eerste keer trainen (hoelang was dat na verhuis, en hoeveel beweging had de pony al gehad of was die gewoon). Wat we kunnen afleiden was dat de pony dus fris stond (niet geheel abnormaal want sinds een 3- tal weken ook heel ander weer door eerste koude en regen en merk ik zelf bij mijn paarden ook wel) en dan is het verkeerd gegaan in elkaar begrijpen.
Een frisse pony, allicht ook dochter nog niet helemaal zeker (logisch, hey nieuwe 'frisse' pony, eerste keer erop en onmiddellijk op de baan) dan TS erbij (uiteraard ook met een moederhart, ook nieuwe pony, allicht ook bewust van gevaren die zich kunnen voordoen en mss ook te fel gereageerd wat nu dus averechts gewerkt heeft) en ja dan heb je dus een mooi scenario dat gedoemd is om te mislukken. En moraal, niemand treft daar eigenlijk schuld, maar als laatste de pony wel.
Dan twee weken later, nu dus een goede anderhalve week, is de pony ook nog geblesseerd geraakt.
Dus het issue van de pony weg te brengen als zijnde dat dit een gebrek zou zijn, vind ik echt helemaal fout. Wel ff k*t, maar dat komt wel in orde.

Nu heb je daar dus een probleem in verstandhouding. Zeker die kinderpony's en echte leermeesters, zijn vaak juist een beetje gewild domininant. Ik zeg dit zo omdat het vaak dus dieren zijn die zorg dragen voor hun ruiter (typisch voorbeeld is vaak dat die pony's prima te handelen zijn door kinderen, maar bvb wel anders zijn naar volwassenen die dan dominanter zijn). Maar als je dat verstoord, dan geraken ze ook zelf helemaal in de war. Uiteraard is het gedrag dat nu vertoond wordt niet wenselijk, maar geheel abnormaal is het eigenlijk niet (toch niet vanuit de pony zijn beleving)

Wat ik in het verhaal mis. Hoe werd de pony vroeger gehouden bvb huisvesting(stal, weide, stapmolen etc), voeder, training, niveau van training, etc Hoelang heeft de pony 'stilgestaan' voor het eerste ritje bij TS? Normaal, no offence, ga je toch eerst thuis wat wennen (ook al is de paddock klein), dat kan door grondwerk, aan de longe, of erop. Al was het maar om even alles terug te checken (rem, gas, reacties etc) Zelf, maar dat is persoonlijk, zou ik nooit de eerste rit sinds verhuis direct op verplaatsing houden, laat staan met mijn eigen kind erop. In dit geval had ik wss toch eerst ff aan de longe gezet(aan huis in de paddock). Was hij braaf, dan was dat ff een bevestiging en anders had de frisheid er toch al wat af geweest en had de inschatting gemaakt kunnen worden dat op dat ogenblik over de baan gaan mss niet het beste moment was/of juist wel.

Dat is allemaal niet gebeurd en nu heb je dus onbegrip, "angst" en onzekerheden bij de partijen en dat is idd nooit een goede mix en dat is niet zo simpel te doorbreken.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:27

oji schreef:
Tender Loving Care :D


Ik moest denken aan wietdruppen :') :D

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:27

Eens met MWM.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:31

Avalanche schreef:
Daar wel mee eens, Fly high.
Die van mij zal nooit braaf worden :+ en die kan heus goed steigeren :j
Maar inmiddels wel super lief in de dagelijkse omgang.

Dat gezegd hebbende, ieder paard heeft gewoon stress na een verhuizing, of ze het nu uiten of niet, en hebben ook gewoon tijd nodig om te wennen.


En verhuisstress mag er ook zijn he.
Dat is absoluut niet wat ik verwacht dat het er niet is.
De reacties dmv steigeren en als een idioot weg spurten. Soort capriool achtig dan is wat mij stoort.[/quote]
Ja, maar heel hard: dat had je ook gewoon kunnen voorkomen natuurlijk, door hem in de eerste plaats nog niet naar buiten mee te nemen als hij zich op het erf nog niet comfortabel voelt. Dat was gewoon niet handig. Ik ken echt doodbrave paarden, die je na een maand heel comfortabel mee naar buiten kon nemen, en dat ook echt leuk vonden, die in deze situatie ook heel heftig hadden gereageerd.

En eerder gaf je aan dat het niet alleen het steigeren was, maar ook de spanning en wegspringen, en dat vind ik normaal gedrag.
Het steigeren was een reactie op het achteruit zetten, zoals ik het begrijp. Maar achteruit zetten is een hele heftige correctie voor ze, en dat hij dat niet accepteert van iemand waar hij zich nog niet veilig bij voelt en de onderlinge verhoudingen nog niet duidelijk zijn, is niet vreemd.


Marus schreef:
Ik sta er precies hetzelfde in als jij hoor, en verbaas me over sommige reacties in dit topic. Je hoeft een goed opgevoed paard echt geen weken "undemanding time" geven om er iets mee te kunnen, zo bijzonder is het voor een bereden paard allemaal ook weer niet.

Zo bijzonder is het dus wel voor ze. Verhuizen is voor paarden echt een hele heftige ervaring, en is het met dezelfde eigenaar, is het anders wat. Maar dat ze het accepteren, wil nogmaals niet zeggen dat het paardvriendelijk is, en ook niet dat ze het fijn vinden. Paarden houden niet van verhuizen, en ook een braaf paard ervaart daarbij gewoon stress.

Nogmaals, ik snap je issue met steigeren, en de interpretatie van braaf is voor veel mensen verschillend. Ik vind die van mij nu best braaf, maar de rest van Bokt vindt dat niet :+

En ik heb weleens een paard verkocht wat een superfijn recreatiepaard was, die vond buitenrijden heerlijk en werk in de baan niet leuk, kon je heerlijk mee gaan wandelen, want die muts vond zelfs vrachtwagens en bussen doodnormaal, ook als ze heel krap langs kwamen. Maar zelfs daarbij heb ik gezegd dat ze niet voor beginners was, en dat je echt wel handig moest zijn, want merrie was ook zo sensibel als iets, en een pittig karakter.
Die heb ik verkocht aan een meisje van 16 die heel leuk kon rijden, en die deed er roze strikjes in en uitgebreid vlechten en zo :+[/quote]

***************************************

Ergens gaat de communicatie nu niet goed :')
Of ik verwoord het niet duidelijk of er wordt niet goed gelezen.

Nee het corrigeren kwam later pas na deze reactie van hem die maar door bleef gaan. Dan moet je handelen op dat moment.
Spanning en eens opzij springen zoals hij ook wel doet is voor mij geen issue. Zoals ik al veel vaker heb aangegeven in dit topic hij mag het spannend vinden. Hij hoeft niet doodbraaf te zijn…..
Dat quote stukje staat mijn naam maar is niet mijn tekst. Ik heb soms ruzie met het quoten :+

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:35

@mywishmax
Haha die laatste zin! Net als mijn dochter.

Ik snap wel wat je probeert duidelijk te maken.
Is ook goed hoor om eerlijk te zijn

MyWishMax

Berichten: 25429
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:37

Ja, ik snap jouw dochter precies dus :') Maar jou ook, want ondertussen ben ik al een tijd volwassen en hebben we het er vaak over gehad, haha. En ben ik ook voorzichtiger geworden waardoor haar bedenkingen veel logischer klonken. Maar als ik alles opnieuw mocht doen had ik nog steeds doorgezet. := Want het werd wel het dier dat we gekocht hadden en mijn gevoel van proefrijden kwam terug en hij paste nog beter als gedacht. Maar dan ben ik dus ook wel bevooroordeeld als ik lees dat dochter wel door wil gaan, dat geef ik ook toe.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-11-22 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:38

maar dat maakt voor mijn punt helemaal niets uit.
Je hebt dit in eerste instantie toch zelf veroorzaakt door hem zelf mee naar buiten te nemen in de eerste plaats, toen hij én gespannen was én je dochter aangeeft dat het geen goed idee was?
De exacte volgorde interesseert me niet, punt is dat dit niet was gebeurd als je hem niet meegenomen had in de eerste plaats.

Zoals gezegd, ik heb doodbrave paarden gekend die gekke dingen deden als ze op een plek waren die ze niet kenden, met een persoon die ze niet vertrouwden, omdat het enige wat dan in hun hoofd speelt veiligheid is.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:40

@Bulck: ik Zou het op prijs stellen als je goed leest alvorens je reageert of speculeert.
Voordat we hem oppakten stond hij vrij in het weiland! En niet alleen maar in een kleine paddock of box. Alleen snachts in de box.
Nu MET blessure staat hij in de box

Verder reageer ik later even moet nu eerst aan het werk.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:41

Ik reageer straks na werk weer even verder!

Wil wel iedereen bedanken die de tijd neemt om te lezen, reageren en meedenken.
Top!

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:42

Misschien zelf dan even goed lezen, want bulck zegt dat hij nu in een kleine paddock of box staat.

anjali
Berichten: 15171
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:47

Jouw dochter wil de pony wel houden.En hij staat nu kreupel dus terugbrengen kan nu toch niet. M.a.w. denk ik dat je maar de problemen moet gaan aanpakken, allereerst het gezondheidsprobleem.Heel erg vervelend zo'n deceptie na aankoop. Dat overkomt vrijwel elke paardenliefhebber vroeg of laat wel eens helaas.

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:54

Elisa2 schreef:
Dat kan juist wel, tegenwoordig heb je ook goede hulpmiddelen om ze rustig te houden met stappen aan de hand zoals de Concord leader. En ga gewoon eens gehoorzaamheidsoefeningen doen. Iedere keer als hij iets harder gaat laat je hem halthouden en zorg jij ervoor dat hij het tempo niet overneemt. Gewoon hoofdstel in zodat je wat meer te zeggen hebt, zweepje er bij en je hebt de perfecte omstandigheden om grondwerk en leiderschap te oefenen.


Ja hoofdstel erin hangen, zweep erbij.
Maar in godsnaam niet gewoon lekker postief gaan werken.

Doet hij iets goed of ontspannen *click *snoepje erin.
Leert een paard veel sneller van dan met dwangmiddelen en vreemd genoeg staan ze daarna bijna te springen om met je aan de slag te gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29897
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:57

Ik lees dit topic al een poosje mee.
En ik heb het idee dat er nogal wat misscommunicatie is geweest tussen verkoper en ts.

Deze pony is geen kinderpony en zo heel braaf was hij ook bij de verkoper al niet.
Er werd al verteld dat hij in een boogje om iets heen kon gaan en met proefrijden stond hij ook al stil voor een hond achter de struiken.
Dat is dus al in de vertrouwde omgeving met de vertrouwde eigenaren er bij.
Dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het op een vreemde plek met vreemde mensen uit vergroot gaat worden.

Het is dus geen pony die wel even overal een braafje is en hoogstens een kijkt want hij deed bij de verkoper al meer dan dat.
Ik meen dat het ruitje was die zei ik sta daar anders in een pony die als braaf verkocht word moet dat ook zijn.
En met die stelling ben ik het eens. Maar ik krijg steeds meer het idee dat de pony helemaal niet zo verkocht is.
Maar ts wel dacht, ooh dat kunnen wij wel aan.
En ja als de pony zijn emmer dan overloopt maar hij moet dan ook nog over de weg, nog meer prikkels, iemand die hem streng vasthoud, dan is er ook maar 1 weg, omhoog.

Ik denk dat de pony bij verkoper ook echt niet meer gedaan heeft dan kijken.
Maar op een nieuwe plek met een ruiter die wellicht minder doortastend rijd dan vooraf gedacht.
Dan is dit al snel het resultaat.

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:00

Het lijkt mij, na alles gelezen te hebben, dat je vooral je eigen verwachtingen en normen over normaal gedrag een beetje bij moet stellen... Dit dier is een uniek individu met volstrekt eigen gedrag, interessant om je in zijn taal te gaan verdiepen! Hopelijk haalt die invalshoek bij jou wat stress weg! succes.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:13

Toen ik nog de paarden voor iemand anders reed ging ik er altijd gewoon meteen de dag na de verhuizing op. Dat was vaak jong spul dat net een maand of enkele maanden onder het zadel waren. Uiteraard geen moelijke dingen vragen, maar wel gewoon de volgende dag meteen in het ritme meepakken en niet eerst een paar weken stil zetten. Als ze nog in de fase waren van eerst even longeren voor het rijden, deed ik dat ook, als ze in de fase waren dat er bij de vorige eigenaar meteen opgestapt werd, deed ik dat ook. Als ze gewend waren 20-half uurtje onder het zadel, deed ik dat ook. Zoveel mogelijk het standaard werk/ritme dat het dier gewend was, maar dus wel vanaf dag 1 op de nieuwe locatie (niet de dag van transport). Ik was geen eigenaar en had ook nooit proef gereden op de oude locatie, dus het was voor beide gewoon kijken.
De locatie waar diegene zijn paarden had staan lag aan het bos, dus ik nam de dieren ook meteen vanaf de eerste week (ook als ze dat niet gewend waren) mee om uit te stappen in het bos. Juist om ze nog voordat ze gehecht waren aan de locatie, te wennen dat van het erf afstappen de normaalste zaak van de wereld is. En eigenlijk heeft dat nooit tot problemen geleid.

Met mijn eigen merrie heb ik het ook zo gedaan, die kwam van de fokker, naar trainingsstal. Daar zadelmak gemaakt en toen ik haar ophaalde de volgende dag meteen door in hetzelfde ritme als dat ze op de trainingstal gewend was.

Ondanks dat ik in al die gevallen voor die dieren een "vreemde" ruiter was, had ik altijd het idee dat juist dat behoud van ritme en training die dieren stabiliteit gaf in de totaal veranderde omstandigheden.
Ook toen ik mijn merrie een keer verhuisde naar een stal waar zij totaal niet kon aarden, was het rijden en het behoud van ritme haar houvast. (en ik ben binnen een maand wel terug verhuisd want had al snel door dat dit buiten het rijden om nooit goed zou gaan komen). Op deze ene verhuizing na, heb ik eigenlijk nooit gehad dat paarden enorm invallen of enorm gestresst raken door de verhuizing. Wel belangrijk dat jij als ruiter/begeleider in staat bent het dier zekerheid te bieden. "We gaan dit gewoon doen, het is niet eng, vertrouw maar op mij" En nee, dit waren geen sissy's van paarden maar jonge sportpaarden soms met een hele flinke dosis eigen mening.

Dus ook met mijn jonkie die nu nog in de opfok staat, ga ik dat gewoon weer hetzelfde aanpakken. Hij gaat volgend jaar eerst naar een traingsstal voor zadelmak maken. Als hij daar klaar is haal ik hem op maar ga dan meteen in hetzelfde ritme door juist om hem die stabiliteit in ritme in ieder geval te bieden. In mijn ervaring pakt dat toch altijd heel fijn uit. Een paard hecht veel minder aan locatie of personen als dat het hecht aan een vast dagritme van voeding en beweging. Dat verstoren (en helaas kan het soms niet anders zoals nu bij TS door blessures) is in mijn ogen de allergrootste stressfactor.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:14

Onali schreef:
Elisa2 schreef:
Dat kan juist wel, tegenwoordig heb je ook goede hulpmiddelen om ze rustig te houden met stappen aan de hand zoals de Concord leader. En ga gewoon eens gehoorzaamheidsoefeningen doen. Iedere keer als hij iets harder gaat laat je hem halthouden en zorg jij ervoor dat hij het tempo niet overneemt. Gewoon hoofdstel in zodat je wat meer te zeggen hebt, zweepje er bij en je hebt de perfecte omstandigheden om grondwerk en leiderschap te oefenen.


Ja hoofdstel erin hangen, zweep erbij.
Maar in godsnaam niet gewoon lekker postief gaan werken.

Doet hij iets goed of ontspannen *click *snoepje erin.
Leert een paard veel sneller van dan met dwangmiddelen en vreemd genoeg staan ze daarna bijna te springen om met je aan de slag te gaan.


Of geen zweep en geen snoep gebruiken. Maar gewoon werken met druk erop, druk eraf. Zo ingewikkeld is dat allemaal niet.

En weet je, je kunt een pony wel verkopen als brave kinderpony, maar dat weet die pony zelf niet he. :P

DuoPenotti

Berichten: 29897
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:18

oji schreef:
Toen ik nog de paarden voor iemand anders reed ging ik er altijd gewoon meteen de dag na de verhuizing op. Dat was vaak jong spul dat net een maand of enkele maanden onder het zadel waren. Uiteraard geen moelijke dingen vragen, maar wel gewoon de volgende dag meteen in het ritme meepakken en niet eerst een paar weken stil zetten. Als ze nog in de fase waren van eerst even longeren voor het rijden, deed ik dat ook, als ze in de fase waren dat er bij de vorige eigenaar meteen opgestapt werd, deed ik dat ook. Als ze gewend waren 20-half uurtje onder het zadel, deed ik dat ook. Zoveel mogelijk het standaard werk/ritme dat het dier gewend was, maar dus wel vanaf dag 1 op de nieuwe locatie (niet de dag van transport). Ik was geen eigenaar en had ook nooit proef gereden op de oude locatie, dus het was voor beide gewoon kijken.
De locatie waar diegene zijn paarden had staan lag aan het bos, dus ik nam de dieren ook meteen vanaf de eerste week (ook als ze dat niet gewend waren) mee om uit te stappen in het bos. Juist om ze nog voordat ze gehecht waren aan de locatie, te wennen dat van het erf afstappen de normaalste zaak van de wereld is. En eigenlijk heeft dat nooit tot problemen geleid.

Met mijn eigen merrie heb ik het ook zo gedaan, die kwam van de fokker, naar trainingsstal. Daar zadelmak gemaakt en toen ik haar ophaalde de volgende dag meteen door in hetzelfde ritme als dat ze op de trainingstal gewend was.

Ondanks dat ik in al die gevallen voor die dieren een "vreemde" ruiter was, had ik altijd het idee dat juist dat behoud van ritme en training die dieren stabiliteit gaf in de totaal veranderde omstandigheden.
Ook toen ik mijn merrie een keer verhuisde naar een stal waar zij totaal niet kon aarden, was het rijden en het behoud van ritme haar houvast. (en ik ben binnen een maand wel terug verhuisd want had al snel door dat dit buiten het rijden om nooit goed zou gaan komen). Op deze ene verhuizing na, heb ik eigenlijk nooit gehad dat paarden enorm invallen of enorm gestresst raken door de verhuizing. Wel belangrijk dat jij als ruiter/begeleider in staat bent het dier zekerheid te bieden. "We gaan dit gewoon doen, het is niet eng, vertrouw maar op mij" En nee, dit waren geen sissy's van paarden maar jonge sportpaarden soms met een hele flinke dosis eigen mening.

Dus ook met mijn jonkie die nu nog in de opfok staat, ga ik dat gewoon weer hetzelfde aanpakken. Hij gaat volgend jaar eerst naar een traingsstal voor zadelmak maken. Als hij daar klaar is haal ik hem op maar ga dan meteen in hetzelfde ritme door juist om hem die stabiliteit in ritme in ieder geval te bieden. In mijn ervaring pakt dat toch altijd heel fijn uit. Een paard hecht veel minder aan locatie of personen als dat het hecht aan een vast dagritme van voeding en beweging. Dat verstoren (en helaas kan het soms niet anders zoals nu bij TS door blessures) is in mijn ogen de allergrootste stressfactor.

Maar jij bent een zekere ruiter. Dat geef je door aan je paard.

Ik heb ook wel eens paarden in training gehad dat ik dacht, wat is het probleem?
Maar je stapt op van zo ik ga nu rijden, doe je eens wat, ja we zien wel. 99 van de honderd keer denkt een paard dan oke...zoveel leiderschap, het is oke.

Ondertussen ben ik veel onzekerder geworden, en ik weet zeker dat ik bovenstaande ook niet meer zou kunnen en de paarden daardoor zeker zullen reageren op mij

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:18

Dat ben ik met je eens, oji, en daarin ben ik wel echt van gedacht veranderd. Ik denk idd dat je gelijk hebt, dat in hetzelfde ritme doorgaan het meest stabiel en rustgevend voor ze is.

Earth schreef:
Of geen zweep en geen snoep gebruiken. Maar gewoon werken met druk erop, druk eraf. Zo ingewikkeld is dat allemaal niet.

En weet je, je kunt een pony wel verkopen als brave kinderpony, maar dat weet die pony zelf niet he.

Druk erop is niet een heel goed idee als de pony al zo strak gespannen is. Dan riskeer je een explosie, en dat is ook exact wat hier is gebeurd.

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:22

Jeetje TS, wat een verdrietige situatie voor jou en vooral ook voor je dochter. Dit is precies het scenario wat je niet wilt als je voor je dochter een pony gaat kopen.

In die zin vind ik dit topic voor mijzelf ook best confronterend. Wij hopen voor onze jongste dochter van nu 13 ergens volgend jaar een paard te gaan kopen. En ja, ook ik denk dan laten we verstandig zijn. Niet te jong dier zoeken, met ervaring, redelijk relaxed etc. Overigens bij de aankopen van mijn eigen paard ook ervaren dat, ook al kun je het wensenlijstje met proefrijden en keuren keurig afvinken (rationeel), dat nog niet zegt dat het goed komt. Je schrijft ook ergens iets van niet/onvoldoende naar m'n gevoel geluisterd. Dat heb ik bij de aankoop van m'n paard ook niet gedaan. En dat was precies wat ik achteraf wel had moeten doen. Mijn paard en ik passen niet bij elkaar en dat heb ik ergens ver weg wel aangevoeld ten tijde van de aankoop. Gelukkig is ze wel een hele goede match met onze oudste dochter, dus ze is nog steeds bij ons. Overigens heeft onze oudste dochter me er echt van moeten overtuigen dat ze wèl op mijn paard kon rijden (die op dat moment al een paar jaar grasmaaier was want ik wilde niet dat ze verkeerd terecht kwam). Ze wist dat het niet makkelijk zou zijn, maar ze was er ook zeker van dat het goed zou komen.

Maar nu terug naar jullie. Ik ben wel benieuwd hoe je dochters gevoel was bij het gaan kijken en proefrijden bij deze pony. Je geeft sowieso aan dat ze de pony graag wil houden. Heeft ze er zelf vertrouwen in dat het goed komt?

Misschien is het een idee om er een goede gedragstrainer bij te halen? Niet omdat je zelf de kennis en ervaring niet hebt. Maar om iemand met een frisse blik mee te laten kijken naar waar jullie nu staan en hoe je in de situatie waarin jullie nu zitten, een pony met een blessure en met een vrij hoog stressniveau, het beste met hem aan de slag kunt in het opbouwen van een vertrouwensrelatie en het stapwerk wat je om te beginnen straks met hem moet gaan doen.
Er zijn verder al best veel goede tips gegeven vind ik, dus die ga ik niet opnieuw noemen. Wel wil ook ik je een complimentje geven hoe netjes je steeds weer reageert, petje af.

Tot slot, die van mij ging niet stijgeren maar is de eerste maanden dat ze bij ons was een paar keer door haar benen gezakt van de stress. Ze werd echt twee keer zo klein en stortte nog net niet ter aarde. Dit gebeurde zowel bij het ernaast lopen als bij het erop rijden. Na die eerste maanden nooit meer voor gekomen in de bijna 10 jaar dat ik haar heb. Ik schrok me helemaal wezeloos als het gebeurde, want het kwam voor mij uit het niets. Achteraf gezien was inderdaad haar stresslevel al veel te hoog vlak voordat het gebeurde, maar pikten wij de signalen niet voldoende op die ze afgaf. Inmiddels weten we dat ze heel gevoelig is voor sommige dingen en zich (in eerste instantie) heel subtiel uit. Er zijn dingen waarvan mijn dochter zegt dat ga ik niet van haar vragen (want geeft te veel stress), maar ondertussen kunnen ze wel samen naar buiten, gaan ze af en toe naar crosstraining en zijn ze samen op ponykamp geweest. Bij dat laatste hebben ze alles mee gedaan, behalve de buitenrit met de hele groep (dat was too much, dat voelde mijn dochter en is daarom na een paar honderd meter teruggereden naar stal).
Wat ik wil zeggen, je dochter heeft het al een keer goed aangevoeld, dat gaat haar misschien ook juist helpen om samen met deze pony een fijne combinatie te worden....