Minderjarige je paard binnen laten halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:40

Maar de ene 13 jarige is de andere niet. Ik reed met 14 al Z bij de paarden en was dus met 13 jaar al best serieus bezig. Je kon mij alleen naar stal sturen en paarden laten trainen en verzorgen.
Ze zijn niet allemaal naïeve penny’s. Ik zou het laten afhangen van de persoon zelf. Weten ze van wanten of zijn het giebelgeitjes?

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:47

Suzanne F. schreef:
Maar de ene 13 jarige is de andere niet. Ik reed met 14 al Z bij de paarden en was dus met 13 jaar al best serieus bezig. Je kon mij alleen naar stal sturen en paarden laten trainen en verzorgen.
Ze zijn niet allemaal naïeve penny’s. Ik zou het laten afhangen van de persoon zelf. Weten ze van wanten of zijn het giebelgeitjes?

Precies.
Wat voor kinderen zijn het.
Met mijn 13 heb ik ook paarden van verschillende vakantie houders verzorgt. In de ochtend buiten. Stallen doen. In de avond binnen. Eten geven. Enz.
En het waren per adres tussen 4 en 10 paarden. Van 3 jarige tot oudere.

Mooi vakantie werk :D

En dat is prima gegaan.
Maar wel andere tijden toen. Toen er nog niet over aansprakelijkheid gesproken werd.

Dus misschien niet te vergelijken.

Emj_23
Berichten: 1195
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:02

Ik denk dat het echt ligt aan de ervaring. Op mijn 12e zette ik de ponies buiten. Ik reed toen zelf op een vd IJslanders. Gelukkig was de weg naar de wei over een lege dijk en wisten ze de weg.. want ik had bar weinig te zeggen. Waar ik een pony nog zonder halstertouw uit de box kon halen, stond ik met de grote KWPN’er vreemd te kijken toen ik dat probeerde en hij zijn hoofd omhoog deed. Nu was dat een lieve sul, maar krijg hem maar weer te pakken. Ik was gewend bij de “lieve” ponies gewoon wat te rommelen. Toen ik de 4 jarige EV moest buiten zetten was het toch een ander verhaal. Dus of dat kan ligt aan die meiden, maar ook aan wat je op stal hebt staan….

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:04

Veulen84 schreef:
Andere klussen doen we ook met elkaar. Die klussen kennen ze, maar pakken ze tot nu toe niet op. (Mestkruien, vegen).

Ze zijn erg onbewust onbekwaam kwa paarden. Precies eigenlijk wat ik er dus minder en minder prettig aan vind. Van het weekend waren er vriendinnetjes en toen was er ook geen oog voor de omgeving.


Icm het hek laten openstaan zijn dit wel echt rode vlaggen vrees ik.

Fijn dat de stalhouder open staat voor jullie suggesties. Ik zou absoluut veto geven op paarden van een ander hanteren zonder extra toezicht. Met eventueel een optie voor herevaluatie over een half jaar. Wellicht leren ze bij. En om de rest van de mensen niet onevenredig te belasten zou ik dat extra werk bij de ouders neerleggen, er vanuit gaand dat dat paardenmensen zijn. Het is niet fair dat de rest meer moet doen omdat deze kinderen bij jullie op stal zijn komen te staan.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:51

Is wat een heleboel hier als 13 of 14 jarig meisje hebben gedaan de graadmeter? Of is dat ook goed gegaan als gevolg van de juiste omstandigheden, minder informatie en een dosis geluk?

Ik heb als 15 jarige op vijf kindjes gepast, in de leeftijd van 0 tot 10.
Is goed gegaan. Was het verstandig? :n

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:54

Waarom zou als 15 jarige op kinderen passen niet verstandig zijn?

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:00

:roll: mijn paarden worden bijna elke dag door een 9 jarige binnen gezet... soms ook door haar broertjes van 4 en 7... kinderen van de pensionhouder.

Doen ze prima maar de stal is er ook op ingericht. Kwestie van brokken in de bakken gooien, paar hekken dicht of juist open doen en dan komen ze als olifanten achter elkaar de schuur in wandelen en lopen ze naar hun eigen box. De kinderen hoeven alleen de boxen maar af te sluiten.

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:40

Bloemetje75 schreef:
TS zegt dat deze meisjes al vaak “vergeten het hek dicht te doen”. Dat zou voor mij een reden zijn om er niet akkoord mee te zijn dat ze het zonder toezicht doen.

Als een hek sluiten al “niet lukt”, dan zijn ze nog niet verantwoordelijk genoeg.


Hier ben ik het ook mee eens. Alle andere klusjes gaan al niet, hekken sluiten doen ze ook niet. Dit lijkt me gewoon vragen om problemen. Als de kleine dingetjes al fout gaan of niet gedaan worden kan je niet verwachten dat ze de verantwoordelijkheid kunnen hebben over alle paarden.

13 jaar hoeft opzich niet het probleem te zijn. Ik heb als 13 jarige ook vaak zat paarden en pony's van de wei gehaald, maar bij ons was alles agesloten met hekken en er was altijd een volwassene aanwezig. Als ik hulp nodig had kon ik dus altijd iemand vragen. Zoals ik dit lees is dat bij jullie niet het geval? Of is er wel iemand die ze kunnen bellen ofzo die er snel kan zijn? Dat zou het voor mij al wel anders maken.

Al met al snap ik je gevoel hierin en lijkt het mij ook handig om dit met de stalhouder te overleggen.

tengeltje11
Berichten: 7151
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 23:06

Hey hangt niet alleen van de meisjes af, maar ook van de paarden.

Sommige paarden kunnen buitengezet worden door een kleuter en andere zijn een gevaar voor je leven….

Zebrastreep

Berichten: 9797
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 23:53

Sting schreef:
Ik zou dan in ieder geval als voorwaarde stellen dat ze: het hek dicht doen, ouders meegaan en in het begin een stalgenoot om het ze te leren/te checken of ze het wel kunnen, laten weten of het gelukt is via de app bijvoorbeeld.
Iets andere situatie; ik werk op een dagbesteding, kinderboerderij. Momenteel weinig personeel waardoor ik op sommige dagen de zorg aan een deelnemer overlaat. Hij laat weten via de app als hij geweest is, of er bijzonderheden zijn en ik app hem altijd de dag ervoor ter herinnering. Ik heb die dag, op dit moment, nog geen rust. Hij vergeet te appen, ziet dingen over het hoofd (ik zorg altijd dat de dag ervoor en de dag erna een prof aanwezig is om evt vergeten dingen over te nemen). Ik weet niet hoe ik het anders aan moet pakken, ik zou dan zelf moeten gaan en dat wil/kan ik ook niet...

Hoe groot is de stal/om hoeveel paarden gaat het? En, hoe rustig zijn die normaliter? Op mijn vorige stal was het met storm soms echt wel spannend op de paarden te verplaatsen, dat zou ik niet aan zulke jonge dames overlaten.


Oef dit vindt ik buiten het topic om hele slechte manier van dagbesteding. Heel maar dan ook heel groot risico zit eraan. Misschien ook niet verstandig om te delen , wie weet wie het oppakt en meeleest. Als de inspectie komt is er een heel groot probleem.

--

Ik zou er met mijn oude pony geen moeite mee hebben dat is een echte kinderpony die geen vlieg kwaad doet. Mijn jonge pony daarin tegen zou ik niet fijn vinden.

Ik vindt het een groot risico van de stalhouder ik vraag mij af of ze bewust zijn van de risico's.

Zou je als er meer stadgenoten zijn die dezelfde mening hebben niet gezamenlijk naar de stalhouder kunnen stappen? Gewoon je zorgen delen kan geen kwaad.


Of in ieder geval zorgen dat als er binnengezet moeten worden er een volwassene bij is zodat ze het gezamenlijk onder toezicht kunnen doen en dan later uitbouwen naar alleen.

De bijrijder van mijn oudje is nu 12 en die red zich met mijn pony prima alleen. Ze mag mijn jonge pony wel eens vasthouden maar dan ben ik er altijd bij.

KSHancox
Berichten: 1260
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 23:57

Maite2005 schreef:
Bloemetje75 schreef:
TS zegt dat deze meisjes al vaak “vergeten het hek dicht te doen”. Dat zou voor mij een reden zijn om er niet akkoord mee te zijn dat ze het zonder toezicht doen.

Als een hek sluiten al “niet lukt”, dan zijn ze nog niet verantwoordelijk genoeg.


Hier ben ik het ook mee eens. Alle andere klusjes gaan al niet, hekken sluiten doen ze ook niet. Dit lijkt me gewoon vragen om problemen. Als de kleine dingetjes al fout gaan of niet gedaan worden kan je niet verwachten dat ze de verantwoordelijkheid kunnen hebben over alle paarden.


Hier sluit ik me bij aan. De ene 13-jarige is de andere niet, maar deze zijn er duidelijk nog niet aan toe.

Artimes

Berichten: 496
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:16

Hoe is het verzekering technisch geregeld door de stalhouder?
Ik denk dat de discussie of het verantwoord is of niet, niet heel interessant is, bij ons op stal zijn alleen de stal eigenaren en personeel verzekerd als er iets mis gaat met pension paarden aan de hand maar misschien dat het bij een ander stal systeem anders geregeld is qua verzekering.

Persoonlijk zou ik er niet blij mee zijn als minderjarige alleen mijn paarden binnen zetten.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:26

Ik was al niet blij met (jonge) kinderen als stalgenoot zonder begeleiding op stal, later gelukkig altijd op stallen gestaan waar onder de 16 jaar je alleen welkom was als klant als er altijd begeleiding bij was.
Ik heb hele serieuze en verantwoordelijke 14 jarige gezien, maar ook - ik schat - een 10-11 jarige die dan 3 vriendinnetjes mee nam en die met z'n alle in de rijbaan gingen wandelen met de pony terwijl er ook nog 2 andere mensen aan het rijden waren. Pony liep ook regelmatig los over het terrein. Vond het als stalgenootje als niet gevaarlijk, laat staan dat ze ook nog met andermans paarden rond gaan lopen, hekken moeten sluiten etc.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 12:10

Artimes schreef:
Hoe is het verzekering technisch geregeld door de stalhouder?
Ik denk dat de discussie of het verantwoord is of niet, niet heel interessant is, bij ons op stal zijn alleen de stal eigenaren en personeel verzekerd als er iets mis gaat met pension paarden aan de hand maar misschien dat het bij een ander stal systeem anders geregeld is qua verzekering.

Persoonlijk zou ik er niet blij mee zijn als minderjarige alleen mijn paarden binnen zetten.


Ik heb eigenlijk geen idee hoe zijn verzekering is. Waarschijnlijk alleen schade.


Stalgenoot heeft ze gisteren uit de wei gevist toen ze daar met zakken koekjes liepen te voeren. Ik ben er echt minder en minder blij mee. Zelfs al komen de mijne er niet voor, toch is dat natuurlijk wel wachten op ongelukken. Van de week ga ik stalhouder even aantikken, dat het wat mij betreft niet kan zo.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:14

Nee terecht, dat is gewoon echt niet oké.

mystery1980
Berichten: 4241
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:31

situatie lijkt mij bepalend. Maar lees hier al hek sluiten en andere klussen gaan ook niet, dat zou voor mij duidelijk signaal zijn om de rest ook niet toe te vertrouwen.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:49

Wat een nare situatie, ik zou echt pissed zijn als zij iets met mijn paard moeten doen

SjonnieZ

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:24

Volgens mij TS heeft jouw probleem niks met leeftijd te maken maar alles met mentaliteit en opvoeding..
een deur die je dicht en hek sluit je af.. dat idee

Dan is het niet verstandig om deze jonge dames met jouw paard te laten lopen. Maar dat is het dan over 10 jaar waarschijnlijk nog steeds niet.

dioni

Berichten: 831
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:49

De stalhouder heeft een overeenkomst met de ouders van de meisjes, niet met de meisjes zelf. Wat de ouders met hun eigen pony doen moeten ze zelf weten. Maar als ze binnen/buiten moeten zetten, of voeren, horen de ouders erbij te zijn. Dat zou de stalhouder met ze moeten bespreken.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70651
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:00

In overleg met de topicstarter dit topic naar Transport, afspraken en overige verplaatst.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 16:20

TS, ik las mee en vroeg me af of je de stalhouder al had gesproken?

Het is echt een lastig probleem. Jonge meiden willen heel graag, dus dan zal het op stallen vaak een makkelijke, snelle en goedkope oplossing zijn.

Natuurlijk zijn er meiden die jong wel de verantwoordelijkheid aankunnen en ook handiger zijn dam menig volwassene. Maar als de een van 13 het mag, kan je de ander moeilijk weigeren.

Als ik terug denk. Ik liep mn hele leven al tussen de paarden, maar iedereen was wel heel voorzichtig. Later mochten we onze eigen pony's 's ochtends uit de wei halen voor de les. Dan liep er 1 volwassene met iets van 10?? kinderen en rende sommigen naar de pony die ze mee moesten nemen. Ook 1 volwassene kan nooit op elk kind letten dan.

Onze zoon liep ook vanaf klein mee, maar was ik uiterst voorzichtig mee. Maar ze leren en dan laat je ze steeds meer doen. Ik vertrouwde hem wel meer dan menig volwassene met bijv voer klaarzetten. Hij was echt uiterst precies.

Ik ben zelf volwassen en heb genoeg ervaring, maar als ik met vreemde paarden loop, ben ik me daar wel van bewust.
Met mn eigen paarden denk ik niet heel erg na. Loop ook altijd met meerdere tegelijk. Maar laat ik een ander dat doen, zie ik soms wel dat ze daar anders op kunnen reageren.

Kinderen zijn kinderen, maar of ik een minderjarige vertrouw en iets laat doen, verschilt per kind en situatie.
Daar tegenover is dat voor mij met volwassenen niet eens heel anders. Die vertrouw ik eigenlijk vaak ook niet zo snel.

Mijn d-pony en shet liepen bij grotere ruinen. Er waren 3 draden en daarna konden ze de parkeerplaats op lopen en dan evt ri stal of ri de weg. Hoe vaak mensen niet hun paard eruit haalden en onderste draad niet weer terug deden :( Shet liep er dan weleens voor en bleef gelukkig dichtbij, maar was wel een probleem.
De shet krijgt de naam, maar ook mijn d-pony liep zich dan bijna kapot om naar zijn vriendje te mogen.

Op zoveel stallen heb je mensen die van alles open en aan laten, niet aan anderen en de gevolgen denken.

Als een jonge meid heel graag wilt, doen ze vaak enorm hun best. En ontwikkelt of niet, ze moeten al zoveel op die leeftijd. Ze moeten ook op de fiets naar school bijv. Als je dat goed leert, goed over blijft hebben, hoop je dat ze mee krijgen wat belangrijk is.

Getup

Berichten: 8300
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 16:26

Deze lijken me niet geschikt hiervoor. Niet alleen. Hekken etc openlaten en met snoepjes / koekjes / paardenbonbons whatever in de wei is niet ok.

Die moeten daarin begeleiding krijgen.

Maar vrees voor ongelukken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:40

Ook al is een kind behoorlijk handig, en wijs en verantwoordelijk voor zijn leeftijd, je neemt een enorm risico om het met paarden te laten lopen.
Dat je je eigen kind op je eigen erf met je eigen paarden onder toezicht laat lopen is tot daaraan toe, maar andermans paarden is wel iets anders. Het is niet alleen een risico naar het kind toe, maar ook naar de paarden. Ik ben toch not amused als er iets met mijn paard gebeurd omdat ze toevallig de wind in de oren kreeg en de tiener haar niet kon houden. Als pensionklant mag je toch enige deskungheid verwachten. Het is al erg genoeg dat dat op veel stallen al bij het volwassen personeel ontbreekt.
Stallen die al aangeven dat ze alleen "rustige paarden" accepteren. Dan weet je al voldoende. En behoorlijk naïef is het ook nog. Ook het rustigste paard kan wel eens fratsen hebben.
Als ik kijk naar mijn paard; zij is in de ene situatie en met de ene persoon een super mak lammetje en in een andere situatie of met een ander persoon kan ze heel heet zijn.
Het is eigenlijk ongelooflijk dat dit nog ter discussie staat en dat het niet simpelweg verboden is om minderjarigen in te zetten als personeel |o

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:52

En dan gaan ze vijf keer met koekjes de weide in, de zesde keer niet en staat er wel een draak tussen dan kan dat nogal ernstige gevolgen hebben.

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:07

Zou het niet willen omdat het binnen en buiten zetten ook een kort moment is waarop je kunt zien is het paard in orde is. Wondjes, dik oog, noem het maar. Vraag me af of een kind van die leeftijd dat zo goed in de gaten kan houden.