Wie betaald de schade?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:20

Sky_As schreef:
Waar ik misschien het meeste over val, is dat de staleigenaar blijkbaar niet voldoende kennis heeft om te weten dat een paard aan 1 been eruit trekken not done is.....En dan daarbij paard verder niet heel goed nakijken en in de paddock gooien.
In dit geval, zou ik verwachten dat ik als eerste gebeld wordt (paard staat er tenslotte al een tijdje, dus die 5 minuten kunnen er dan ook nog wel bij, in noodgevallen uiteraard wel direct handelen), en dat als ik gebeld ben en het paard is eruit, ze deze even op stal zetten tot ik er ben.

Want vrije beweging, is zeker niet altijd het beste, soms bij acuut trauma moeten ze juist direct boxrust.

Verder zou ik er tegenover de stalhouder niks mee doen, want die man heeft naar zijn beste geweten gehandeld.

Voor mezelf, zou ik me wel afvragen of mijn paard dus wel zo goed staat, want blijkbaar is de paardenkennis niet heel hoog......


Uiteindelijk impliceer jij in jouw post dat er al hulp geboden moet worden (paard eruit trekken) voordat jij er bent. Is logisch, idd. Maar dan heeft eerst bellen geen nut. Beter eerst hulp bieden en dan bellen wat er gebeurd is. Zo zou ik het als staleigenaar toch ook doen.

Daarbij: op stal of alleen in een paddock: hierover verschillen de meningen. En afhankelijk van de verwondingen natuurlijk. Maar een paard met op het eerste zicht vooral schaafwonden en stijf zou ik liever in de paddock zien ivm beetje kunnen rondlopen voor de doorbloeding.

Dus sorry ik vind de paardenkennis in deze post niet per se hoger dan die van de staleigenaar zelf :o

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:21

Cayenne schreef:
Sky_As schreef:
Waar ik misschien het meeste over val, is dat de staleigenaar blijkbaar niet voldoende kennis heeft om te weten dat een paard aan 1 been eruit trekken not done is.....


Maar dat is een aanname, want wie weet had hij geen enkele andere optie.
En in een ander topic vertelt TS dat ze ook niet weet hoe het is gebeurd.
Soms heiligt het doel (paard zsm op de kant) de middelen.


O ja wat een raar verhaal is dit ineens als je dat andere topic leest.

4 uur in een sloot laten baggeren, alsof de stalbaas dat expres zou doen.

Sky_As

Berichten: 4779
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:22

als het paard er al 3 uur staat, en het paard staat gewoon rustig, dan is het geen bloedspoed in mijn ogen. Ik ga ervanuit dat als het paard echt in paniek was, hij er sowieso iemand bij geroepen had, want een paard in paniek gooi je niet even een touw om zijn voorbeen.
En dan is een overleg/plan met meerdere mensen over hoe het paard het veiligste eruit te krijgen (desnoods brandweer bellen) in mijn ogen de meest logische optie. En mocht dat ene been het meest verstandige zijn geweest. Dan had iemand met paarden verstand de eigenaresse gebeld en aangegeven wat er gebeurd was, dat dit de beste optie was op dat moment (want iedereen met paardenverstand weet, dat een paard aan 1 been een sloot uit trekken een groot risico geeft op blessures, altijd beter dan een dood paard, maar dan nog laat je dat de eigenaresse weten). Maar dat ze dus wel even moeten kijken of er geen schade verder aan het paard is.

Maar goed, ik geef alleen aan wat ik zou verwachten van de stal waar mijn paard staat.

staleigenaar had na het eruit trekken van het paard, op zijn minst DIRECT de eigenaresse moeten bellen en het verhaal uit moeten leggen. Dan had zij de optie gehad om direct te komen en het paard te bekijken......

maar goed, dat is wat ik verwacht.

Sky_As

Berichten: 4779
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:23

Poekkie schreef:
Sky_As schreef:
Waar ik misschien het meeste over val, is dat de staleigenaar blijkbaar niet voldoende kennis heeft om te weten dat een paard aan 1 been eruit trekken not done is.....En dan daarbij paard verder niet heel goed nakijken en in de paddock gooien.
In dit geval, zou ik verwachten dat ik als eerste gebeld wordt (paard staat er tenslotte al een tijdje, dus die 5 minuten kunnen er dan ook nog wel bij, in noodgevallen uiteraard wel direct handelen), en dat als ik gebeld ben en het paard is eruit, ze deze even op stal zetten tot ik er ben.

Want vrije beweging, is zeker niet altijd het beste, soms bij acuut trauma moeten ze juist direct boxrust.

Verder zou ik er tegenover de stalhouder niks mee doen, want die man heeft naar zijn beste geweten gehandeld.

Voor mezelf, zou ik me wel afvragen of mijn paard dus wel zo goed staat, want blijkbaar is de paardenkennis niet heel hoog......


Uiteindelijk impliceer jij in jouw post dat er al hulp geboden moet worden (paard eruit trekken) voordat jij er bent. Is logisch, idd. Maar dan heeft eerst bellen geen nut. Beter eerst hulp bieden en dan bellen wat er gebeurd is. Zo zou ik het als staleigenaar toch ook doen.

Daarbij: op stal of alleen in een paddock: hierover verschillen de meningen. En afhankelijk van de verwondingen natuurlijk. Maar een paard met op het eerste zicht vooral schaafwonden en stijf zou ik liever in de paddock zien ivm beetje kunnen rondlopen voor de doorbloeding.

Dus sorry ik vind de paardenkennis in deze post niet per se hoger dan die van de staleigenaar zelf :o


dan verschillen wij van mening. Ik geef enkel aan wat ik zou verwachten als het mijn paard zou betreffen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:26

Mss is dat ‘direct’ wel redelijk snel.

I mean… paard heeft 4 uur in de sloot gestaan. Aangezien staleigenaar dacht dat Ts ging rijden oid zal dat wss van ergens rond 8/9 u geweest zijn tot 12-13u. Daarna takelen, nazorg, etc. Mss snel de andere dringende taken afwerken (bij geen noodspoed want paard is veilig zou ik bvb ook eerst mijn voerbeurt afwerken voor ik bel) en om 14u kwam TS op stal en kreeg ze al een bericht. Lijkt mij nu niet perse nalatig.

Daarbij is ‘bloedspoed’ niet alleen in geval van paniek maar ook als er een reëel gevaar voor onderkoeling is bvb. Ik ken de omstandigheden niet exact maar kan mij voorstellen dat je met een paard dat al 4 uur in de sloot ligt niet nog een uur op de brandweer wacht maar doet wat je kan.

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:29

Oef, moeilijke vragen vind ik het!

Enerzijds denk ik: de staleigenaar had jou misschien eerst even moeten bellen.
Maar anderzijds: als mijn staleigenaar mijn paard in de sloot vind, heb ik liever dat hij meteen in actie schiet ipv tijd te verspillen door mij te proberen contacteren. Alhoewel ik wel graag asap gecontacteerd zou willen worden, al is het pas nadat het paard uit de sloot geraakt is - maar dan wel meteen daarna.

Je geeft aan dat de reden/manier waarop je paard in de sloot beland is, onbekend is. Daaruit maak ik op dat het niet aan de omheining lag, dan zou je dat in je OP wel hebben vermeld, dus dan kan je dat niet op de staleigenaar steken, zegmaar. Is je paard er overheen gesprongen, er onderdoor gegleden - dat weet je niet. Is de omheining in orde? Zoja, dan denk ik niet dat je eerlijk naar de staleigenaar kan wijzen als reden dat je paard in de sloot is beland.

Een staleigenaar is ook niet bezig met welke auto's er wel/niet op de parking staan. Als ik zie hoeveel mijn staleigenaar te doen heeft, denk ik niet dat hij dat nog aan zijn takenlijstje wilt toevoegen. Ik denk niet dat je hem dat kwalijk mag/kan nemen.

Ik denk dat mijn staleigenaar hetzelfde zou hebben gedaan als de jouwe: een trekker van het erf nemen, en roeien met de riemen die hij heeft om asap het paard uit de nood/sloot te helpen.
Oke, ik geef toe - trekken aan 1 been lijkt mij niet super handig. Er hangt nogal veel gewicht achter - maar misschien was dit de enige, beste, snelste optie? Heb je daar nog naar geïnformeerd, achteraf? Waarom 1 been, waarom net dan been?
Mijn staleigenaar weet ook niet suuuper veel van paarden, maar ik zie hem wel altijd handelen met de paarden vooropgesteld. Dat heeft de jouwe ook gedaan, ook al heeft hij het misschien niet zo heel handig aangepakt.

Je stalgenoot had trouwens ook wel een handje kunnen toesteken op het moeilijkste moment ipv pas achteraf, en hij/zij had jou ook even kunnen bellen. Ik bedoel maar - als je nu de staleigenaar verwijten gaat lopen maken, kan je dat evengoed ook over je stalgenoot doen ;) Het paard uit de paddock halen en in de stal zetten lijkt mij niet de slimste keuze - maar ik was er niet bij, ik weet dus niet waarom je stalgenoot zo gehandeld heeft. Stond je paard te rillen, liep ze kreupel?

Hoeveel tijd zat er tussen a) staleigenaar die het paard in de paddock heeft gezet en b) stalgenoot die het paard op stal heeft gezet?

De beschadiging in het ligament kan er al gezeten hebben. Idem de opdonder in haar hals: ik lees "de dierenarts gaf aan dat dit zeker door het ongeluk kan komen". Ik concludeer dat het daarom niet perse door het ongeluk komt, het kan ook aan iets anders gelegen hebben. En stel dat het wel door het ongeluk komt: komt het dan door in de sloot te belanden, of door er uit gehaald te worden?

Om op je vragen te antwoorden:
- ik denk dat het nooit de eerste keuze is om 600kg aan 1 voorbeen uit een sloot te trekken, maar ik kan wel begrijpen dat het soms de beste/snelste/makkelijkste manier kan zijn. Had je het meer oké gevonden als hij aan 2 benen had getrokken, en als er nu schade aan 2 benen zou zijn? Had je het meer oké gevonden als hij haar had laten staan om net dit te vermijden?
- wie is de schuldige.. dat hangt er vanaf. Als de omheining in orde is, dan zeg ik: het is de schuld van je paard.
- het is jouw paard. Jij bent verantwoordelijk voor de kosten, lijkt me, tenzij de staleigenaar echt iets héél vreemds met je paard heeft uitgevreten. Maar dat lijkt me hier niet het geval te zijn.

Mag ik je vragen hoe jij het graag aangepakt had zien worden? Wat had jij anders willen zien gebeuren?

En hoezo rekent DA 1 maar liefst 325 euro aan voor enkel controle, pijnstilling en advies? Ik betaal voor hetzelfde op een zondag 40 euro... Je hebt voor DA 1 meer betaald dan voor DA 2, terwijl DA 2 een echo heeft genomen?

Het enige wat ik hierop kan aanmerken, is dat de staleigenaar jou veel sneller had moeten verwittigen, maar wel: ALS dat mogelijk was. Dat zou ikzelf veel fijner hebben gevonden. Maar of dat nu een reden is om hem die rekeningen in de schoenen te schuiven? Nee, dat denk ik niet.
Het lijkt me niet zijn schuld te zijn dat het paard in de sloot beland is. Het is ook niet zijn schuld dat DA 1 zo'n belachelijke rekening opstelt. En het is ook niet zijn schuld dat DA 2 niet gezien heeft wat de kliniek wél gezien heeft.
Net zoals het ook zijn schuld niet is dat je stalgenoot het paard in een stal heeft gezet. Was vast lief bedoelt, maar na zo'n opdonder wil je juist dat je paard nog een beetje beweging kan hebben en niet "vast roest". Tenzij je paard stokkreupel stond, dan zou ik die actie wel snappen - maar ook hier vind ik het nalatig van je stalgenoot dat hij/zij jou niet gebeld om te vragen "wat moet ik met je paard doen?"

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30667
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:58

Ik verplaats dit topic van RT V naar TAO omdat het daar beter past.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:04

Matheno schreef:
Ik zou de stalhouder juist een bloemetje hebben gestuurd en een dankjewel voor de moeite erbij in plaats van een mogelijke factuur..

Toevallig 2 weken geleden hier een paard in de sloot. Paard is helaas overleden door waarschijnlijk een hartstilstand van shock, maar als ik zie hoe die er uiteindelijk uit is gekomen.. denk dat de stalhouder dus ook gewoon het mogelijke geprobeerd heeft.

Ik ook

Suzanne F.

Berichten: 49424
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:08

Jij betaalt de schade. Jouw paard. Niemand heeft hem erin gegooid, hij is er zelf ingevallen. Risico van paarden hebben. De stalhouder heeft gedaan wat hij kon op dat moment. Hij had hem er ook in kunnen laten liggen.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:10

Mijn eerste reactie bij het trekker-gebeuren was: "Dat meen je niet..." Maar daarna dacht ik wel van ja, wat doe je anders? Als je in je eentje bent, hoe los je dat anders op?
Ik denk dat hij zo goed hij kon gehandeld heeft. Het paard moest er sowieso uit.

Hoe zegt hij dat hij het paard eruit gekregen heeft? Want het is wel een beetje vreemd dat je het blijkbaar niet zeker weet.

Alleszins zou ik het laten gaan. Ik vind al bij al die facturen nog soort van meevallen en bovendien is de uitkomst nog positief.

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:25

Jouw paard is de sloot ingevallen, dus de kosten zijn voor jou. Er is geen enkel bewijs dat jouw paard door de stalhouder zijn acties deze blessures heeft opgelopen, ik denk dat de stalhouder zo snel mogelijk jouw paard op het droge wou halen. Dat hij niet meteen gebeld heeft zou ik zelf ook betreuren, maar ik denk dat hij echt niet de schuldige is in deze situatie.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:47

Ik denk dat je er een hele kluif aan gaat hebben wil je de kosten vergoed zien. Je hebt alleen het verhaal van de stalhouder en geen getuige??

Weetje soms moet je in situaties gelijk handelen en achteraf gezien waren er misschien betere opties geweest. Maar ik geloof wel in dat de stalhouder gewoon zo goed als kon gehandeld heeft.
En dat hij het paard 4 uur heeft laten baggeren. Kom op zeg, welke stalhouder staat ieder uur van de dag de paarden te tellen. Als hij elke keer in paniek schiet als er een uit zicht is heeft hij ook geen leven meer. Alsof hij dat expres doet.

Ik ben van mening dat jij als eigenaar erg onredelijk bent naar de stalhouder. Het enige wat jij ziet is de kosten. En je ziet niet meer wat de stalhouder allemaal voor jouw paard gedaan heeft.

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:48

Tieneke schreef:
Mijn eerste reactie bij het trekker-gebeuren was: "Dat meen je niet..." Maar daarna dacht ik wel van ja, wat doe je anders? Als je in je eentje bent, hoe los je dat anders op?
Ik denk dat hij zo goed hij kon gehandeld heeft. Het paard moest er sowieso uit.

Hoe zegt hij dat hij het paard eruit gekregen heeft? Want het is wel een beetje vreemd dat je het blijkbaar niet zeker weet.

Alleszins zou ik het laten gaan. Ik vind al bij al die facturen nog soort van meevallen en bovendien is de uitkomst nog positief.


Exact dit. Ik had zoiets van "neeeh.. en aan 1 been?! Nee toch?!"
Maar dan denk je verder, en ja.. hoe zou je het dan hebben opgelost?

In een ideale wereld wordt de brandweer gebeld, maar zoals we lezen kan het daar ook mislopen.
Ga je dan de rekening aan hen presenteren?

In een ideale wereld donderen paarden niet in de sloot...
Ik vind de actie van de staleigenaar niet verkeerd. Hoe kan je ideaal handelen in een niet-ideale situatie?

Wij hebben onlangs ook wat voorgehad: staleigenaar doet zijn ochtendronde en vind het paard van mijn weigenoot liggend op de wei. Sowieso geen ligger, dus dat vond hij meteen nogal verdacht. Hij heeft naar het paard gefloten en gedaan alsof hij de wei aan de overkant open maakte (wat de normale routine is) zodat het paard daardoor zou recht staan - maar dat deed hij niet. Hij heeft de benen gecontroleerd, daar was niets aan te zien, en dan geprobeerd het paard recht te krijgen aan het halster. Paard wilde niet rechtstaan.
Staleigenaar heeft de eigenaar van het paard proberen verwittigen maar zij nam niet op. Hij heeft een aantal stalgenoten opgebeld met de vraag "heb jij de nummer van haar vriend" maar dat draaide op niets uit. Hij heeft op die manier, zou je kunnen zeggen "tijd verspild". Toen heeft hij de DA ingeschakeld. Toen die al onderweg was, belde de eigenaar van het paard hem terug.
Lang verhaal kort, het paard is in de namiddag in de kliniek ingeslapen, koliek. 10% overlevingskans na operatie. Het paard had al een mooie leeftijd, heel weinig kans, de operatie zou duizenden euro's kosten en het dier had pijn.
Anyway: dikke pluim voor onze staleigenaar. Hij heeft een paar minuten geprobeerd de eigenaar van het paard te pakken te krijgen, en toen dat niet lukte heeft hij de volgende stap gezet door de DA te bellen. Hij had ook kunnen denken "ik bel de eigenaar over een uur nog eens" en het paard ondertussen kunnen laten liggen, want zo op het oog mankeerde hij niet echt iets, behalve dan dat hij niet wilde recht staan.

sunshines1
Berichten: 70
Geregistreerd: 10-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:52

Hoe heeft jou paard in eerste instantie in de sloot kunnen belanden? Was er geen draad of omheining aanwezig? Anders vind ik dit wel verwijtbaar gedrag van de stalhouder. Wat er daarna is gebeurd of gedaan een gevolg hiervan.
Laatst bijgewerkt door sunshines1 op 02-11-22 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58028
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:53

sunshines1 schreef:
Hoe heeft jou paard in eerste instantie in de sloot kunnen belanden? Was er geen draad of omheining aanwezig? Anders vind ik dit wel verwijtbaar gedrag van de stalhouder.

Waarom de stalhouder alleen? TS heeft ook ogen. Zij heeft ook toegestaan dat ie daar gezet werd.
Ik snap sowieso niet dat het in NL normaal lijkt om de sloot als "omheining" te gebruiken. := En dan verbaast zijn dat er elk jaar veulens verzuipen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:53

sunshines1 schreef:
Hoe heeft jou paard in eerste instantie in de sloot kunnen belanden? Was er geen draad of omheining aanwezig? Anders vind ik dit wel verwijtbaar gedrag van de stalhouder.


Als dat zo is dan wist TS toch dat de weide niet veilig zou zijn en kiest als nog haar paard daar te zetten.

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:55

Sky_As schreef:
als het paard er al 3 uur staat, en het paard staat gewoon rustig, dan is het geen bloedspoed in mijn ogen. .


Jij hebt dit duidelijk nog nooit meegemaakt.

Een paard dat al 3 uur ergens in een penibele toestand staat, zoals in een sloot, heeft de strijd om los te komen allang opgegeven en zal ogenschijnlijk rustig staan.

Dan is het nog steeds spoed.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:01

Stuur een bloemetje als bedankje zou ik zeggen... Wat fijn dat hij jouw paard heeft gevonden en gered

sunshines1
Berichten: 70
Geregistreerd: 10-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:04

Als dat zo is dan wist TS toch dat de weide niet veilig zou zijn en kiest als nog haar paard daar te zetten.[/quote]


Als de eigenaresse ten goede trouw was kan je die niks verwijten. Hoe vaak wordt er wel niet gezegd "Ik heb mijn paarden al 30 jaar zo staan en er is nooit wat gebeurd". Nee gaat altijd goed.... tot dat er wel wat gebeurd. Als bedrijf heb je ook een verantwoordelijkheid.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:07

als dat dier gewoon in de sloot stond...hoe krijg je dan een touw om het been?

Berdien

Berichten: 64563
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:10

Een paard kan ook door het draad zijn gegaan, of het draad kan stuk zijn geweest waardoor het paard bij de sloot kon komen. Dus het hoeft niet perse zo te zijn dat de sloot de enige afrastering was.

Daarnaast kunnen de blessures ook door het in de sloot zijn gevallen komen. Mijn merrie heeft eens vast gelegen, is er door de brandweer uitgehaald. Ging heel netjes en vakkundig, maar zij was ook wel zó verschrikkelijk stijf en stram. Onderschat niet het in de sloot liggen/staan/ploeteren.

En, heb je zelf dit met je stalhouder besproken? Wat is er gebeurd, en waarom zijn bepaalde keuzes gemaakt? Dat lijkt me de eerste stap. Die ik overigens direct had gezet, je wilt toch weten wat/waarom?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58028
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:15

sunshines1 schreef:
Als dat zo is dan wist TS toch dat de weide niet veilig zou zijn en kiest als nog haar paard daar te zetten.



Als de eigenaresse ten goede trouw was kan je die niks verwijten. Hoe vaak wordt er wel niet gezegd "Ik heb mijn paarden al 30 jaar zo staan en er is nooit wat gebeurd". Nee gaat altijd goed.... tot dat er wel wat gebeurd. Als bedrijf heb je ook een verantwoordelijkheid.[/quote]
Nog steeds jouw verantwoordelijkheid om hem daar te zetten. Als er geen deugdelijke omheining is mag het er al 60 jaar goed gaan, dan zet ik mijn paard er niet.

sunshines1
Berichten: 70
Geregistreerd: 10-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:22

Ayasha schreef:
sunshines1 schreef:
Als dat zo is dan wist TS toch dat de weide niet veilig zou zijn en kiest als nog haar paard daar te zetten.



Als de eigenaresse ten goede trouw was kan je die niks verwijten. Hoe vaak wordt er wel niet gezegd "Ik heb mijn paarden al 30 jaar zo staan en er is nooit wat gebeurd". Nee gaat altijd goed.... tot dat er wel wat gebeurd. Als bedrijf heb je ook een verantwoordelijkheid.

Nog steeds jouw verantwoordelijkheid om hem daar te zetten. Als er geen deugdelijke omheining is mag het er al 60 jaar goed gaan, dan zet ik mijn paard er niet.[/quote]

Ik deel dezelfde mening. Maar als ze een rechtsbijstandsverzekering heeft kan ze hier wellicht nog iets mee en dat is haar vraag. Wie betaald en is verantwoordelijk....
Ben benieuwd hoe dit verder gaat aflopen. Dat de stalhouder het paard eruit heeft gehaald is niet meer als normaal om te doen. Ik denk persoonljjk dat je hier niks mee kan. Bewijzen dat het paard hierdoor gewond is geraakt.....nou succes daarmee. Dat gaat je niet lukken.

Berdien

Berichten: 64563
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:25

Maar het is helemaal niet gezegd dat er geen omheining was?

Mijn merrie is door het draad geklapt en zo de sloot in gekukeld. Tsja. Domme pech.

Padoertje
Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:32

Onze 2 jarige was bijna verzopen in de sloot. In de nacht gebeurd en flink onderkoeld. Reden onbekend, waarschijnlijk stropers in het land. Deugdelijk hekwerk en bedrading over 5 hectare door de groep kapot gelopen. Gelukkig alleen de onze schade.

Ik heb de opfok een taart gestuurd voor alle goede zorgen in de ochtend dat ze hem vonden en verzorgd hebben. Ik ben pas gebeld toen hij eruit was en de DA al op stal was voor hem. De rekening van 1300,- heb ik zelf betaald (meerdere dagen DA bezoek voor bloedafname, infuus, medicatie).

Je hebt te maken met levende dieren en een ongeluk is zo gebeurt. Er is geen opzet in het spel van de stalhouder, dus ik zou het dan ook niet chique vinden om kosten te verhalen.