Wie betaald de schade?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
demixandra1
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-05-19

Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 15:32

Eerlijk gezegd weet ik helemaal niet onder welk thema mijn vraag valt… maar ik ben gewoon nieuwschierig naar jullie mening.

Vorig jaar september (2021) is mijn paard in de sloot beland, reden is onbekend.

De stalhouder heeft dit in eerste instantie niet opgemerkt, dit gaf meneer toe. Dit is erg vervelend maar kan gebeuren toch?!… Mijn paard heeft al met al ca. 4 uren in de sloot gestaan. De stalhouder dacht dat ik aan het rijden was maar na een aantal uur besefde hij dat hij mijn auto nooit heeft zien staan. De stalhouder is vervolgens opnieuw naar de kudde gelopen om nogmaals te checken waar mijn paard is. En jahoor, daar stond ze, in de sloot. Natuurlijk is de stalhouder direct in actie gekomen en heeft hij haar er uit gehaald. De stalhouder heeft een trekker gepakt, deze het land in gereden, een touw om het linker voorbeen van mijn paard gebonden en trekker in de achteruit gedaan. Vervolgens mijn paard in de paddock gezet. Mijn stalgenoot heeft dit allemaal zien gebeuren, heeft mijn paard uit de paddock gepakt, afgespoeld en op stal gezet voor mij (ik wist op dat moment nog steeds van niks).

Rond 14.00 kwam ik van uit mijn werk op stal. Op hetzelfde moment dat ik parkeerde, kreeg ik een appje van de stalhouder, “ik hoop niet dat je wilde rijden vandaag, jou paard is namelijk in de sloot beland, is waarschijnlijk een beetje stijf”. Natuurlijk schiet ik in de paniek, haast me naar de stallen toe. Ik tref mijn paard aan , in schock, trillend en bevend. Ik pak mijn paard uit de box om even te stappen en haar gerust te stellen. Ze kan niet meer lopen. Op dat moment komt er toevallig een dierenarts langs gelopen, die woont namelijk in een van de apartementen die de stalhouder verhuurd. Dierenarts controleert mijn paard, geeft pijnstilling en advies. Na meerdere dagen knapt ze nog niks op. Ze moet voor een echo, maar dit kon zij zelf niet uitvoeren. Een andere dierenarts geregeld, deze gaf aan niks te zien op de echo. Toch bleef ik een onderbuikgevoel houden. Dus ik naar de kliniek met mijn paard. Hier word toch geconstateerd dat ze een flinke beschadiging heeft in het checkligament. Op scharrelrust is het advies, na 3 maand oppakken. Dit gedaan. Toch was ze niet hetzelfde, niet kreupel maar ze voelde niet oké. Deze zomer dus besloten om toch terug te gaan naar de kliniek. Ze is opnieuw gecontroleerd en op een echo gezet en op de röntgen. Nu blijkt het dat ze ook een flinke opdonder gehad heeft in haar hals, dierenarts gaf aan dat dit zeker door het ongeluk kan komen. Hals ingespoten. Nu (sinds oktober 2022) is ze eindelijk de oude.
Gelukkig goed gekomen dus.

Nu je dit hele verhaal gelezen hebt, mag ik dan een aantal vragen stellen?
- Wat vinden jullie van het handelen van de staleigenaar, is het oké om 600kg te trekken aan 1 voorbeen?
- Wie is de schuldige? Het paard vanwege gedrag, of de stalhouder die de trekker heeft gepakt?
- Wie is verantwoordelijk voor alle kosten? De stalhouder of ik?
- Als de stalhouder verantwoordelijk is, hoe kan ik dat nu nog aanpakken? Het is inmiddels al een poos geleden en ik ben vanwege de hele situatie verhuisd met mijn paard.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Even ter info :
Dierenarts 1: factuur van afgerond €325
Dierenarts 2: factuur van afgerond €250
Kliniek: factuur 1: €170 factuur 2 €675

Behoorlijke bedragen opgeteld.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:35

Ik denk dat een belangrijk onderdeel om deze vraag te beantwoorden is: Wat kan je bewijzen?

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:43

Het is niet oké om een paard aan 1 voorbeen uit een sloot te trekken.... maar, dat moet je natuurlijk maar net weten en het kan zijn dat je stalhouder hier geen ervaring mee heeft en dus niet beter wist.
Net zoals verreweg de meeste mensen een vastgerold paard aan de verkeerde benen terug willen trekken. Of aan een halster overeind willen trekken. Het is niet goed, maar je moet maar nét op zo'n moment beter weten.

De stalhouder heeft imo toch netjes gehandeld. Hij heeft het paard toch op het droge weten te krijgen en heeft het in de paddock achter gelaten (imo de juiste plek! paard had niet op stal moeten worden gezet - had het vrij kunnen bewegen was het mogelijk niet zo stijf geraakt).

Helaas heb je pech, maar dit voorval en de kosten als gevolg daarvan, zijn het resultaat van het natuurlijke gedrag van jouw paard. De stalhouder heeft het niet met opzet verergert, die heeft zijn best gedaan om je paard te redden en voor zover ik kan inschatten, naar eer en geweten gehandeld.
Mijn inschatting is dat deze gevolgen en de kosten 100% voor je eigen rekening komen.

En inderdaad, als je toch die stalhouder aansprakelijk wilt houden, bewijs het dan maar eens... zal imo een lastig verhaal worden.
Gelukkig is het goed gekomen met het paard!

Wescha
Berichten: 739
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:47

Toevallig is mijn paard december vorig jaar ook in de sloot beland. Op het moment waren de staleigenaren de paarden aan het binnen halen. De ene staleigenaar dacht dus dat zij mijn pony al had binnen gezet. Toen zij aangaf dat ze dit niet had gedaan zijn ze gaan zoeken. Al vrij snel kwamen ze er achter dat ze onder de draden door was gegleden en in de sloot was beland. Het vermoeden is dat ze maximaal een half uur in de sloot heeft gelegen. Ze hebben eerst de andere paarden binnen gezet, omdat ze bang waren voor paniek als de ze pony uit de sloot zouden halen. Ondertussen heeft de staleigenaar mij gebeld, nog een aantal stalgenoten en iedereen die er was om te helpen. Uiteindelijk heeft de staleigenaar de pony uit de sloot getrokken. Hij is er bij in gaan staan en heeft de pony gewoon aan het halstertouw getrokken. Nu was het niet een hele diepe sloot echter was de pony wel koppie onder gegaan. Ze had een draadwond maar dierenarts is niet geweest.

Ik vind het niet kunnen dat het paard zolang er heeft gelegen en dat hij het met een appje af doet. Tevens dat de staleigenaar hem dan maar zo op het land "gooit' vind ik not done. Staleigenaar had hierin anders kunnen reageren.
Ook met het er uithalen, dat hoort niet aan 1 been. Maar wellicht was hij lichtelijk in paniek en dacht hij er alleen aan om het paard er uit te halen.

Ik zou dan eerst willen weten wat de reden is hoe het paard in de sloot is gekomen. Is er een degelijk hekwerk?

Je kan denk ik niet bewijzen dat er helemaal geen schade voor die tijd was. Wellicht heeft er iets gezeten maar door die val is het erger geworden? En om nu nog met de kosten te komen is een beetje laat. Dan had je direct met de staleigenaar om de tafel gemoeten, maar dan is het nog de vraag wie zijn schuld is het?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:50

Stalhouder heeft naar eer en geweten zo goed mogelijk proberen te handelen voor je paard. Ik zou dus ook geen kosten op hem/haar verhalen.

Wel opmerkelijk om dit te lezen eigelijk… je zou als stalhouder bijna tot de conclusie komen dat het voordeliger is om een dier in nood te laten staan ivm mogelijke schadeclaims.

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:51

Jouw eigen risico helaas.. Ideaal is het zeker niet maar het is zo onmogelijk te zeggen of de stalhouder een andere optie had om hem eruit te trekken en dat maar had moeten doen ofzo. Het is om te beginnen al geen ideale situatie natuurlijk := als hij niks had gedaan was je paard misschien wel dood geweest...

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:53

Ik zou de stalhouder juist een bloemetje hebben gestuurd en een dankjewel voor de moeite erbij in plaats van een mogelijke factuur..

Toevallig 2 weken geleden hier een paard in de sloot. Paard is helaas overleden door waarschijnlijk een hartstilstand van shock, maar als ik zie hoe die er uiteindelijk uit is gekomen.. denk dat de stalhouder dus ook gewoon het mogelijke geprobeerd heeft.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:55

Tja, achteraf heb je altijd alle wijsheid.

Ik denk dat er een aantal zaken minder slim zijn geweest (idd het aan 1 been eruit trekken maar ook het op stal zetten is jammer geweest) maar ook dat in een noodtoestand je soms direct moet handelen. Ik zou het laten rusten.

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:04

Ik denk dat je er niets mee kan. Dat je paard in de sloot beland en dat dit lang heeft geduurd, is mi de staleigenaar niet aan te rekenen en komt voor risico de eigenaar van het paard.

Het aan één been uit de sloot trekken is niet handig, maar ook maar de vraag of dit schade heeft veroorzaakt (vooral of je dat kan bewijzen en of de staleigenaar wist dat hij anders kon handelen en dat gezien de omstandigheden ook had gekund.

Wat ik zelf wel een beetje nalatig vindt van de staleigenaar, is dat hij jouw niet heeft gebeld. Maar wederom de vraag, heeft die vertraging gezorgd voor extra schade en is dat te bewijzen. Hoewel, ik kan uit je verhaal niet halen hoeveel tijd er zat tussen het uit de sloot halen en jou een appje sturen.

Uit je verhaal haal ik niet dat het handelen van de staleigenaar daadwerkelijk schade heeft veroorzaakt, alleen een vermoeden.

Autumnn

Berichten: 8073
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:08

Poekkie schreef:
Stalhouder heeft naar eer en geweten zo goed mogelijk proberen te handelen voor je paard. Ik zou dus ook geen kosten op hem/haar verhalen.

Wel opmerkelijk om dit te lezen eigelijk… je zou als stalhouder bijna tot de conclusie komen dat het voordeliger is om een dier in nood te laten staan ivm mogelijke schadeclaims.


Vind ik ook, schrik er eigenlijk wel van. Stalhouder haalt vrijwillig je paard uit de sloot, is hier ook tijd en kosten aan kwijt (heb jij dat betaald, TS of de stalhouder?) en krijgt vervolgens een rekening ipv een bloemetje :=

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:10

Daarbij heeft hij waarschijnlijk zelf ook schade, van de trekker in het land en het eruit trekken..

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:12

Heel eerlijk, schade aan het checkligament kan er al gezeten hebben...
Je stalhouder heeft gewoon netjes gehandeld al was dat uit de sloot trekken niet helemaal handig maar je hebt het zelf niet gezien en stalgenoten kunnen de boel ook nog eens flink aan dikken als het om ,drama, gaat.
Laat je dus niet gek maken.

Dat je paard een blessure aan de hals er aan over heeft gehouden is ook rot maar daar kan niemand wat aan doen.
Met andere woorden, laat het bij wat het is. Je gaat er niks mee winnen om er nu nog op terug te komen.

Wees blij dat je paard er nog is. Het had nog veel erger af kunnen lopen
Laatst bijgewerkt door Popstra op 02-11-22 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132199
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:13

Wat fijn dat je paard na dit avontuur gelukkig weer helemaal goed is! Dat had ook anders kunnen aflopen.

Tsja, het is eigenlijk niet te zeggen wat wijsheid is. De stalhouder heeft op zijn manier het beste gedaan en gelijk gehandeld. Een paard met een been vastmaken en dan met de tractor eruit slepen zou denk ik ook niet mijn eerste idee zijn (hoewel: is lastig te zeggen in de specifieke omstandigheden), maar hij heeft zich in elk geval op zijn manier wel bekommerd om het paard.

Het doet me een beetje denken aan mijn eigen paardenverleden. Mijn ex-buurman (tevens een ex-boer) loste ook alles met zijn tractor op, liefst ook nog met een berg geknoopte strotouwtjes. Hij bedoelde het goed, maar hij deed alles een beetje 'boers'. Klinkt een beetje als jouw verhaal. Ik zou vooral blij zijn dat het uiteindelijk goed is afgelopen en vooral proberen om van je paard te genieten en te proberen het verleden te laten rusten :)

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:15

Poekkie schreef:
Stalhouder heeft naar eer en geweten zo goed mogelijk proberen te handelen voor je paard. Ik zou dus ook geen kosten op hem/haar verhalen.

Wel opmerkelijk om dit te lezen eigelijk… je zou als stalhouder bijna tot de conclusie komen dat het voordeliger is om een dier in nood te laten staan ivm mogelijke schadeclaims.



Dit.. Het wordt hier in NL meer en meer een claimcultuur..

Ondanks dat 't erg zuur is voor TS, heeft je staleigenaar wel gehandeld en geprobeerd het beste voor het dier te doen.. Misschien op een niet zo handige manier, maar je was er niet bij, dus wellicht was dit op dst moment wel de enige manier..

Ik vind een stukje dankbaarheid hoe dan ook wel op z'n plaats..

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:22

Aan de ene kant had de stalhouder dit niet hoeven doen, maar het is natuurlijk wel fijn te weten dat de stalhouder jouw paard helpt in nood. Het was nog beter geweest als hij direct gebeld had, maar ook dit is hij niet verplicht natuurlijk.

Naar mijn mening heeft hij netjes gehandeld. Hij heeft je paard niet aan zijn lot overgelaten. Rekening opsturen zou ik in deze echt niet aan denken hoor.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:28

Citaat:
Afgelopen zomer is mijn paard in de sloot gevallen, vandaar de blessure dus ook. Er zit een beschadiging van 17mm in het checkligament (verder ben ik niet heel bekend met deze blessure). Heb ook geen idee of 17mm groot is of niet. Maar in ieder geval heeft de staleigenaar mijn paard 4 uren in de sloot laten baggeren. Hij wist dat ze niet in het weiland stond, dit heeft hij toegegeven. Hij heeft niet gekeken waar zij wel was. Pas toen hij na 4 uren zich bedacht dat mijn auto er niet stond, is hij gaan kijken. Zelf ontkent hij dit achteraf, terwijl dit op de dag zelf zijn eigen woorden waren. Hij heeft vervolgens mijn paard aan 1 voorbeen met de trekker uit de sloot getrokken. Dit weet ik niet 100% zeker, maar alle wonden waren op 1 been en op andere benen geen schrammetje.


Dit schrijf je in een ander topic. Weet je zeker dat je verhaal hierboven klopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:29

Hoewel de stalhouder jou natuurlijk eerder had moeten informeren zie ik verder geen verwijtbaar gedrag en heeft hij zijn best gedaan.
Ik zou als ik de staleigenaar was op zijn zachtst gezegd not amused zijn wanneer je iets bij mij zou proberen te claimen.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:31

Poekkie schreef:
Stalhouder heeft naar eer en geweten zo goed mogelijk proberen te handelen voor je paard. Ik zou dus ook geen kosten op hem/haar verhalen.

Wel opmerkelijk om dit te lezen eigelijk… je zou als stalhouder bijna tot de conclusie komen dat het voordeliger is om een dier in nood te laten staan ivm mogelijke schadeclaims.


Eerste wat ik dacht en dus ook zou zeggen als een pensionklant dit zou komen melden. "De volgende keer laat ik hem wel verzuipen."

TS, ik denk dat je je moet afvragen wat belangrijker is. Je paard gered, misschien onhandig en wat kosten (die ik eigenlijk nog reuze vind meevallen!), of je paard dood..

Janneke2

Berichten: 22860
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:56

Trieste ervaring bij een kennis van mij: paard glijdt de sloot in, de brandweer komt en doet het keurig:
een stevig stuk canvas (of wat het wezen mag) achterom: werkt niet.
Tweede poging: canvas rond de singel, paard hijsen.
Het lukt, maar helaas, paatd glijdt er uit.
Brrr.

Gelukkig zijn die beesten vaak veel sterker dan we denken.
Na een paar dagen stijf was Knollie er bovenop.
.... ik ben niet jaloers op deze kennis.

En ja, tenzij verdrinkingsgevaar: doe touwen of dus canvasdoek achterom.
En snap dat Knollie best de kant op wil, maar 4 voeten uit de blub moet trekken.

En een vastliggend paard grijpe men bij staartwortel en het gevaarlijkste achterbeen.
(Ook voor jezelf het veiligst. Mits je achteruit geschoven KUNT worden.)

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Wie betaald de schade?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:10

Ik denk heel eerlijk dat je in zulke noodsituaties eerst de nood uit de situatie moet zien te halen.
In dit geval paard uit de sloot halen.
Datsoort situaties gaan niet altijd hoe je het zou willen, maar het paard is uit de sloot gehaald.

Hij had in deze situatie ook eerst beeldmateriaal kunnen maken, of getuigen/hulp kunnen inroepen om zichzelf in te dekken bij eventueel juridisch gedoe.
Dat had tijd gekost die je in een noodsituatie niet hebt.

Wat ik wel denk is dat de communicatie veel beter had gekund achteraf.
En eventueel het nadenken hoe een dergelijke noodsituatie in het vervolg beter opgelost zou kunnen worden.

Je paard heeft in mijn optiek iets heel doms gedaan en heeft zichzelf daarmee in gevaar gebracht, dat is onhandig opgelost maar het is wel opgelost.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:10

Waar ik misschien het meeste over val, is dat de staleigenaar blijkbaar niet voldoende kennis heeft om te weten dat een paard aan 1 been eruit trekken not done is.....En dan daarbij paard verder niet heel goed nakijken en in de paddock gooien.
In dit geval, zou ik verwachten dat ik als eerste gebeld wordt (paard staat er tenslotte al een tijdje, dus die 5 minuten kunnen er dan ook nog wel bij, in noodgevallen uiteraard wel direct handelen), en dat als ik gebeld ben en het paard is eruit, ze deze even op stal zetten tot ik er ben.

Want vrije beweging, is zeker niet altijd het beste, soms bij acuut trauma moeten ze juist direct boxrust.

Verder zou ik er tegenover de stalhouder niks mee doen, want die man heeft naar zijn beste geweten gehandeld.

Voor mezelf, zou ik me wel afvragen of mijn paard dus wel zo goed staat, want blijkbaar is de paardenkennis niet heel hoog......

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:13

Sky_As schreef:
Waar ik misschien het meeste over val, is dat de staleigenaar blijkbaar niet voldoende kennis heeft om te weten dat een paard aan 1 been eruit trekken not done is.....


Maar dat is een aanname, want wie weet had hij geen enkele andere optie.
En in een ander topic vertelt TS dat ze ook niet weet hoe het is gebeurd.
Soms heiligt het doel (paard zsm op de kant) de middelen.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:17

Sky_As schreef:
Waar ik misschien het meeste over val, is dat de staleigenaar blijkbaar niet voldoende kennis heeft om te weten dat een paard aan 1 been eruit trekken not done is.....En dan daarbij paard verder niet heel goed nakijken en in de paddock gooien.
In dit geval, zou ik verwachten dat ik als eerste gebeld wordt (paard staat er tenslotte al een tijdje, dus die 5 minuten kunnen er dan ook nog wel bij, in noodgevallen uiteraard wel direct handelen), en dat als ik gebeld ben en het paard is eruit, ze deze even op stal zetten tot ik er ben.

Want vrije beweging, is zeker niet altijd het beste, soms bij acuut trauma moeten ze juist direct boxrust.

Verder zou ik er tegenover de stalhouder niks mee doen, want die man heeft naar zijn beste geweten gehandeld.

Voor mezelf, zou ik me wel afvragen of mijn paard dus wel zo goed staat, want blijkbaar is de paardenkennis niet heel hoog......


Je weet niet hoe het paard in de sloot heeft gelegen en hoeveel paniek er is geweest.

Misschien heeft de stalbaas wel een hele goede reden waarom hij dit op deze manier heeft gedaan.

Ze weet dit allemaal via een 3e persoon die op een afstand heeft staan kijken (want als je dichtbij had gestaan, had je wel geholpen?)

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:17

Precies ik ben het met cayenne eens,
Mischien was dit de meest veilige manier om het paard eruit te krijgen en had de beste man geen andere keus.

Antwoord op je vraag, nee ik vind het not done om nu de rekening naar hem te sturen.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:18

Sky_As schreef:
Waar ik misschien het meeste over val, is dat de staleigenaar blijkbaar niet voldoende kennis heeft om te weten dat een paard aan 1 been eruit trekken not done is.....En dan daarbij paard verder niet heel goed nakijken en in de paddock gooien.
In dit geval, zou ik verwachten dat ik als eerste gebeld wordt (paard staat er tenslotte al een tijdje, dus die 5 minuten kunnen er dan ook nog wel bij, in noodgevallen uiteraard wel direct handelen), en dat als ik gebeld ben en het paard is eruit, ze deze even op stal zetten tot ik er ben.

Want vrije beweging, is zeker niet altijd het beste, soms bij acuut trauma moeten ze juist direct boxrust.

Verder zou ik er tegenover de stalhouder niks mee doen, want die man heeft naar zijn beste geweten gehandeld.

Voor mezelf, zou ik me wel afvragen of mijn paard dus wel zo goed staat, want blijkbaar is de paardenkennis niet heel hoog......


Maar er was toch niemand bij? En TS weet het niet zeker.

Misschien had de stalhouder geen keuze of is het paard tijdens het takelen met een been uit de lus geglipt. Niemand was erbij, niemand heeft het gezien, wie weet had de stalhouder geen keuze.