Herroepingsrecht aankoop paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:27

Daar ben ik het mee eens, hoor. Het is nu alleen wel heel erg ruim. Ik zou bijvoorbeeld wel willen of er specifiek gedrag is om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld wordt heet met springen. Of bokt bij balkjes draven. Zou ik als verkoper er ook in zetten.

DuoPenotti

Berichten: 29969
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:23

Waarom zou je zoiets er in zetten?
Dat kan net zo goed een rijtechnisch of tuig probleem zijn dan een rugprobleem.

Of is hij niet heet, maar vind jij hem heet. En zeg ik, trekt fijn op de sprong aan.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:32

Het is TS bekend dat het paard in het verleden gedragsproblemen had en dat het twee jaar heeft stilgestaan. Natuurlijk gaat de huidige eigenaar niet garant staan voor het gedrag van dit dier. Er is geen sprake van een verborgen gebrek.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:20

Als dit allemaal in de advertentie of mailwisseling staat dan kun je die als bijlage toevoegen aan het contract misschien?

Maraise
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 11:25

Nielojram schreef:
Ik denk dat de verkoper genoeg vertrouwen heeft in het paard wat verkocht wordt, maar niet in de eigenaar, gezien de regeltjes.

De red flags geven, mijn idee, meer inzicht in de koper, dan het paard..


Nou ik denk inderdaad dat dit een mooie samenvatting is van alles :) Ik heb een heel goed gevoel bij het paard (en tja voor de meeste onbegrijpelijk maar mijn gevoel heeft me vaker de waarheid verteld dat medici, vandaar mijn keuze) en ik heb het idee dat de eigenaar/verkoper helaas door eigen eerdere ervaringen wat weinig vertrouwen heeft in mensen en alles tot in de puntjes wil vastleggen en indekken, wat overigens haar goedrecht is en zelfs misschien wel heel verstandig.

Echter was mijn enige vraag of het naar jullie inziens zonder keuring een hele onverstandige keuze was om dit te tekenen of dat jullie zouden zeggen, mwah op zich wel logisch vanuit ogen van verkoper, zeker met jouw keuze om niet te keuren en zeker met het het feit dat zij niet voldoende ontspannen met het paard heeft kunnen rijden (wat dus ook niet mijn doel wordt van de aankoop van dit paard, maar eventueel wel een leuke bijkomstige activiteit).

Nogmaals ik begrijp de reacties over het keuren, maar was niet mijn vraag. Maar heb zeker alles wel gelezen en meegenomen. En waarom ik pas achteraf een check ga laten doen bij een holistische dierenarts is omdat ik geloof dat het meeste probleem gedrag bij paarden voortkomt uit pijn in het lichaam, stress of verkeerde communicatie. Ik wil dit paard eerst laten acclimatiseren, veel ontspanning geven en dan laten behandelen voordat ik grondwerk ga doen en de communicatie basis wil gaan leggen. Ik heb het gevoel dat het bewandelen van die weg al veel klachten automatisch kan laten wegnemen bij paarden, natuurlijk zijn ernstige blessures of zomer eczeem oid niet gelijk verdwenen, maar wie weet met wat tijd..

Oh en het is echt niet mijn bedoeling om de indruk te wekken dat ik mijn beslissing al genomen had. Ik heb juist heel veel gehad aan alle berichten.

Nogmaals super bedankt daarvoor!

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:34

Maraise schreef:
Nielojram schreef:
Ik denk dat de verkoper genoeg vertrouwen heeft in het paard wat verkocht wordt, maar niet in de eigenaar, gezien de regeltjes.

De red flags geven, mijn idee, meer inzicht in de koper, dan het paard..


Nou ik denk inderdaad dat dit een mooie samenvatting is van alles :) Ik heb een heel goed gevoel bij het paard (en tja voor de meeste onbegrijpelijk maar mijn gevoel heeft me vaker de waarheid verteld dat medici, vandaar mijn keuze) en ik heb het idee dat de eigenaar/verkoper helaas door eigen eerdere ervaringen wat weinig vertrouwen heeft in mensen en alles tot in de puntjes wil vastleggen en indekken, wat overigens haar goedrecht is en zelfs misschien wel heel verstandig.

Echter was mijn enige vraag of het naar jullie inziens zonder keuring een hele onverstandige keuze was om dit te tekenen of dat jullie zouden zeggen, mwah op zich wel logisch vanuit ogen van verkoper, zeker met jouw keuze om niet te keuren en zeker met het het feit dat zij niet voldoende ontspannen met het paard heeft kunnen rijden (wat dus ook niet mijn doel wordt van de aankoop van dit paard, maar eventueel wel een leuke bijkomstige activiteit).

Nogmaals ik begrijp de reacties over het keuren, maar was niet mijn vraag. Maar heb zeker alles wel gelezen en meegenomen. En waarom ik pas achteraf een check ga laten doen bij een holistische dierenarts is omdat ik geloof dat het meeste probleem gedrag bij paarden voortkomt uit pijn in het lichaam, stress of verkeerde communicatie. Ik wil dit paard eerst laten acclimatiseren, veel ontspanning geven en dan laten behandelen voordat ik grondwerk ga doen en de communicatie basis wil gaan leggen. Ik heb het gevoel dat het bewandelen van die weg al veel klachten automatisch kan laten wegnemen bij paarden, natuurlijk zijn ernstige blessures of zomer eczeem oid niet gelijk verdwenen, maar wie weet met wat tijd..

Oh en het is echt niet mijn bedoeling om de indruk te wekken dat ik mijn beslissing al genomen had. Ik heb juist heel veel gehad aan alle berichten.

Nogmaals super bedankt daarvoor!

Ts,het lijkt me dat het paard voor jou een soort projectje is.Jij vindt hem leuk en wilt hem hebben ook zonder keuring en wil met hem aan de slag om er iets van te maken.Groot gelijk hoor,ik ben benieuwd hoe het jullie verder zal vergaan en wens jullie veel plezier samen! Blijf updates geven!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:12

Ik wilde op mijn vingers blijven zitten, maar sorry ik kan het niet laten.

Persoonlijk, nee ik zou dit contract niet tekenen. Niet zozeer op die karakterpassage in het contract, maar zeer zeker wel op het medische en fysieke deel wat ze erin willen zetten.
Voorop gesteld, als ik dit paard zou kopen, is het nr. 30 of 31 :o ja ik heb er echt teveel gehad. Maar met mijn ervaring zou ik daar niet mee akkoord gaan. Of ik nou wel of niet zou willen laten keuren, dat zomaar even uitsluiten is voor mij een mega rode vlag. Mag de wetgeving de koper beschermen, wil niet zeggen dat als er wat is je ook daarlangs dan gelijk gaat krijgen en de koop ongedaan kunnen maken mocht er echt iets met het paard zijn wat er bij een latere keuring uitkomt.


Citaat:
Indien koper de keuring achterwege laat dan komen de gevolgen daarvan, in de meest ruime
zin des woord, voor rekening en risico van de koper. Koper heeft de mogelijkheid gehad het
paard klinisch en röntgenologisch te laten keuren.


Waar ik bij deze passage nog het meeste over val is: de kans dat mocht je bij latere keuring, die jij TS wilt laten doen, er iets boven water komen, kan je je klaarmaken op een gevecht voor de rechtbank. Aangezien de verkoper denkt zich hiermee in te dekken voor evt problemen die er bij een keuring uit zouden kunnen komen. En eerlijk ik vraag me of een rechter ze geen gelijk gaat geven omdat die passage in het contract staat wat je dan getekend hebt.
En bij mij gaan dan dus alarmbellen af of er niet toch iets lichamelijks met het paard is.

En bij deze:
Citaat:
De koper is op de hoogte van de medische en fysieke toestand van het paard en de risico’s
van dien en gaat hiermee akkoord. De verkoper geeft in geen enkel geval garantie op fysieke
en medische klachten in de toekomst. De koper koopt het paard zoals het is.'


Waarom zou je als verkoper dit erin willen hebben? Geen enkele verkoper kan garantie geven dat er in de toekomst een "probleem" gaat ontstaan.
Mag de verkoper beroerde ervaringen hebben, die heb ik ook genoeg gehad, zon passage is bij mij nog nooit door het hoofd gegaan om in een koopcontract te zetten. En het geeft voor mij alweer die rode vlaggen van "is er dan ooit in het verleden iets met het paard geweest wat evt weer de kop op kan steken". En die gedachte is dan echt los van de geschiedenis zoals de verkoper jou nu verteld heeft. Ik heb alles gelezen, en ja ik snap dat de verkoper zich in wil dekken omdat het paard een geschiedenis heeft. Maar zon contract met deze bepalingen erin, krijg ik echt andere vraagtekens bij.

Even ter beeldvorming, mijn laatste paarden waren kapot en weideornamentjes. Ik wilde toch graag weer iets te rijden hebben, en vond een fokker/handelaar die hafjes te koop had. Ben wezen kijken en 1 merrie sprong er voor mij echt uit. Dat klikte direct en ik wilde haar. Klinisch keuren bij een Haf, ok is normaal, maar ik wilde zelfs rontgenfoto's om een aantal dingen uit te sluiten (had genoeg weideornamentjes). Verkoper heeft hierover echt nooit moeilijk gedaan, zelfs niet dat het paard daardoor nog een aantal weken langer bij hun op stal moest blijven. Ook het risico is pas na de keuring over gegaan, ook geen probleem. Als ik zelf wat verkocht had en niet direct opgehaald kon worden, sprak ik ook altijd af, risico is voor mij tot je het op komt halen. Als ze dan kwamen halen gaf ik ze het touw en zei "ok nu is hij van jou en jouw risico".

Voor mij lijkt het erop dat je een verkoper hebt die wel van het paard af wil maar 0,0 risico wil lopen. En zo werkt het gewoon niet. Je hebt als verkoper ook nog wel wat plichten naar je koper toe.
Persoonlijk hoor, maar ik zou dit niet tekenen. En dat puur omdat in mijn ogen de verkoper zelfs een latere keuring, en de kans op afkeuring op dat moment, wil uitsluiten.
En mag ik het paard nog zo leuk vinden, dat is voor mij echt wel een :evaw: Er zijn echt meer paarden op de wereld, projectje of niet, en verkopers die niet denken zich met zulke passages in te kunnen dekken. Ik heb al meer dan eens mijn droompaard en absolute klik gevonden.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:27

Dus jij vind het normaal dat een klant weigert te keuren, en dat die dan zeg maar na een half jaar besluit wel te keuren, en paard blijkt dan niet goed te zijn...
Dan zou jij vinden, dat koper, dit nog zou mogen verhalen op verkoper?

Hoe weet je dan dat wat er te zien is, niet ontstaan is in de tijd bij de koper?

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:41

Ik vind het contract niet zo vreemd eigenlijk. Ik denk dat de verkoper of slechte ervaringen heeft met kopers, of niet veel vertrouwen heeft in TS als koper en duidelijk wat zaken zwart op wit wil stellen.

"'De koper koopt een paard met een eigen karakter en wil. De verkoper geeft
geen garantie op braafheid en gedrag. De koper koopt het paard zoals het is. Dit betekent
dat de verkoper geen garantie kan geven op verdere ontwikkeling van het paard. Het risico
hiervan komt geheel voor rekening van koper.
"

Paarden kunnen veranderen als ze verhuisd zijn. Als TS bv besluit het paard te huisvesten in een stalling met 23 uur per dag op stal, waar het paard nu bv hele dagen op de wei in een kudde staat, dan kan het dier veranderen in een bommetje. Of als het heel slecht en inconsequent gereden gaat worden kan een dier na een tijdje een loopje met de nieuwe eigenaar nemen. Ik snap prima dat dit voor een verkoper geen argument voor terugname is.

"Indien koper de keuring achterwege laat dan komen de gevolgen daarvan, in de meest ruime
zin des woord, voor rekening en risico van de koper. Koper heeft de mogelijkheid gehad het
paard klinisch en röntgenologisch te laten keuren.
"

Ik snap volledig dat de verkoper zwart op wit wil vaststellen dat het volledig de eigen keuze van TS is geweest om het dier niet te keuren.

"De koper is op de hoogte van de medische en fysieke toestand van het paard en de risico’s
van dien en gaat hiermee akkoord. De verkoper geeft in geen enkel geval garantie op fysieke
en medische klachten in de toekomst. De koper koopt het paard zoals het is.
'"

Kennelijk zijn er medische aanmerkingen bij dit paard. Als die gemeld zijn is dat inderdaad geen reden voor een terugname. Wel zou ik de gemelde medische aanmerkingen ook in het contract op laten nemen, zodat daar later geen welles/nietes over kan ontstaan. Dus niet is op de hoogte van medische en fysieke toestand, maar is op de hoogte van de volgende medische/fysieke zaken: ...

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:49

Moonlight17 schreef:
@TS waarom laat je een hippisch jurist het contract even doorlezen. Dan weet je meteen, wat wel en niet wettelijk kan van dit contract. Kost je wat, maar weet je ook echt wat.


Ik denk dat een klinische keuring zo ongeveer net zo veel of minder kost dan dit juridische advies.

Het contract lijkt een vrij standaard contract zonder onredelijke afspraken.

Ik kreeg zelf de vraag van mijn oudtante die ik hielp met kooen oaard of het redelijk was om voor of na haar vakantie de overdracht te doen.toen heb ik het omgedraaid wat zij redelijk zou vinden.

Als de koop gesloten is, wil je zo kort mogelijk het risico lopen dat er toch nog iets met het paard gebeurd onder jouw verantwoordelijkheid. Want daar komt gedoe van. Ook wil je zo snel mogelijk betaald krijgen zodat je zeker weet dat het dier ook echt verkocht is en ze je niet aan het lijntje houden.

Dus als ts het paard echt wil hebben, maar eerst op vakantie wil, of nog geen stallingspkek heeft, dan is het heel redelijk dat eerst de overdracht is, en het paard onder verantwoordelijkheid en op kosten van de nieuwe eigenaar daar blijft staan tot zij hem kan halen.

Keuren kosten koper is heel normaal. Als koper niet wil keuren, snap ik dst verkoper dat nadrukkelijk genoemd wil hebben in het contract. Je neemt als koper dan een risico, wat ik als verkoper mij juist niet in de schoenen geschoven wil krijgen.

Ik vind het contract dus heel redelijk en zeer duidelijk. Je kunt het iets concreter maken door te laten benoemen wat de bekende gebreken zijn en wat jouw doelen zijn met het paard en of de verwachting is dst het paard daar geschikt voor is. Denk aan verkeersmak, alleen te laden op de trailer, geschikt om veulen te fokken. Als er achteraf dingen verzwegen zijn die al wel bekend waren heb je iets om op terug te vallen.

In het contract van mijn paard stond dat de merrie geschikt moest zijn om te fokken, de vorige eigenaren hebben toen in het contract gemeld dat ze wel dichtgezet moet worden na inseminatie. Dat was niet iets wat ze uit zichzelf hadden gemeld van te voren bij het kjken. Zo ook met knie die op slot slaat waar ze bij zeer regelmatig bekappen met binnendoor zetten geen of weinig last van heeft, dus ook niet bij klinische keuring omdat ze net er voor bekapt was, maar wat wel problemen geeft als je 2 maanden of meer er tussen laat. Nu kon ik nadenken en met dierenarts bespreken of ik die zaken aandurfde.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:53

Nielojram schreef:
Ik denk dat de verkoper genoeg vertrouwen heeft in het paard wat verkocht wordt, maar niet in de eigenaar, gezien de regeltjes.

De red flags geven, mijn idee, meer inzicht in de koper, dan het paard..


Maraise schreef:
Nou ik denk inderdaad dat dit een mooie samenvatting is van alles :) Ik heb een heel goed gevoel bij het paard (en tja voor de meeste onbegrijpelijk maar mijn gevoel heeft me vaker de waarheid verteld dat medici, vandaar mijn keuze) en ik heb het idee dat de eigenaar/verkoper helaas door eigen eerdere ervaringen wat weinig vertrouwen heeft in mensen en alles tot in de puntjes wil vastleggen en indekken, wat overigens haar goedrecht is en zelfs misschien wel heel verstandig.

Echter was mijn enige vraag of het naar jullie inziens zonder keuring een hele onverstandige keuze was om dit te tekenen of dat jullie zouden zeggen, mwah op zich wel logisch vanuit ogen van verkoper, zeker met jouw keuze om niet te keuren en zeker met het het feit dat zij niet voldoende ontspannen met het paard heeft kunnen rijden (wat dus ook niet mijn doel wordt van de aankoop van dit paard, maar eventueel wel een leuke bijkomstige activiteit).

Nogmaals ik begrijp de reacties over het keuren, maar was niet mijn vraag. Maar heb zeker alles wel gelezen en meegenomen. En waarom ik pas achteraf een check ga laten doen bij een holistische dierenarts is omdat ik geloof dat het meeste probleem gedrag bij paarden voortkomt uit pijn in het lichaam, stress of verkeerde communicatie. Ik wil dit paard eerst laten acclimatiseren, veel ontspanning geven en dan laten behandelen voordat ik grondwerk ga doen en de communicatie basis wil gaan leggen. Ik heb het gevoel dat het bewandelen van die weg al veel klachten automatisch kan laten wegnemen bij paarden, natuurlijk zijn ernstige blessures of zomer eczeem oid niet gelijk verdwenen, maar wie weet met wat tijd..

Oh en het is echt niet mijn bedoeling om de indruk te wekken dat ik mijn beslissing al genomen had. Ik heb juist heel veel gehad aan alle berichten.

Nogmaals super bedankt daarvoor!


Ik begrijp dat het niet zo jouw doelstelling is om een paard te kopen waar je ook op kunt rijden. Dan kunnen de eisen inderdaad een stuk naar beneden, maar alsnog denk ik dat je een veel te grote roze bril op hebt als je denkt dat een holistisch dierenarts de meeste problemen wel kan oplossen.
Ik ben helemaal voor een holistische aanpak, maar het is geen oplossing voor alles.
5000 voor een paard dat alleen maar kan grondwerken vind ik heel veel geld. En verder moet je je realiseren dat je er nog heel veel geldt achteraan moet gooien het paard iets blijkt te hebben dat veel zorg en dure medicijnen nodig heeft. Buiten, dat paarden daar zelf ook erg onder kunnen lijden. Zomereczeem, cushing, CPL zijn bij voorbeeld ook om die reden geen kwalen die ik op voorhand zou kopen.

Bielsje

Berichten: 1408
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:17

rina schreef:
Ik wilde op mijn vingers blijven zitten, maar sorry ik kan het niet laten.

Persoonlijk, nee ik zou dit contract niet tekenen. Niet zozeer op die karakterpassage in het contract, maar zeer zeker wel op het medische en fysieke deel wat ze erin willen zetten.
Voorop gesteld, als ik dit paard zou kopen, is het nr. 30 of 31 :o ja ik heb er echt teveel gehad. Maar met mijn ervaring zou ik daar niet mee akkoord gaan. Of ik nou wel of niet zou willen laten keuren, dat zomaar even uitsluiten is voor mij een mega rode vlag. Mag de wetgeving de koper beschermen, wil niet zeggen dat als er wat is je ook daarlangs dan gelijk gaat krijgen en de koop ongedaan kunnen maken mocht er echt iets met het paard zijn wat er bij een latere keuring uitkomt.


Citaat:
Indien koper de keuring achterwege laat dan komen de gevolgen daarvan, in de meest ruime
zin des woord, voor rekening en risico van de koper. Koper heeft de mogelijkheid gehad het
paard klinisch en röntgenologisch te laten keuren.


Waar ik bij deze passage nog het meeste over val is: de kans dat mocht je bij latere keuring, die jij TS wilt laten doen, er iets boven water komen, kan je je klaarmaken op een gevecht voor de rechtbank. Aangezien de verkoper denkt zich hiermee in te dekken voor evt problemen die er bij een keuring uit zouden kunnen komen. En eerlijk ik vraag me of een rechter ze geen gelijk gaat geven omdat die passage in het contract staat wat je dan getekend hebt.
En bij mij gaan dan dus alarmbellen af of er niet toch iets lichamelijks met het paard is.

En bij deze:
Citaat:
De koper is op de hoogte van de medische en fysieke toestand van het paard en de risico’s
van dien en gaat hiermee akkoord. De verkoper geeft in geen enkel geval garantie op fysieke
en medische klachten in de toekomst. De koper koopt het paard zoals het is.'


Waarom zou je als verkoper dit erin willen hebben? Geen enkele verkoper kan garantie geven dat er in de toekomst een "probleem" gaat ontstaan.
Mag de verkoper beroerde ervaringen hebben, die heb ik ook genoeg gehad, zon passage is bij mij nog nooit door het hoofd gegaan om in een koopcontract te zetten. En het geeft voor mij alweer die rode vlaggen van "is er dan ooit in het verleden iets met het paard geweest wat evt weer de kop op kan steken". En die gedachte is dan echt los van de geschiedenis zoals de verkoper jou nu verteld heeft. Ik heb alles gelezen, en ja ik snap dat de verkoper zich in wil dekken omdat het paard een geschiedenis heeft. Maar zon contract met deze bepalingen erin, krijg ik echt andere vraagtekens bij.

Even ter beeldvorming, mijn laatste paarden waren kapot en weideornamentjes. Ik wilde toch graag weer iets te rijden hebben, en vond een fokker/handelaar die hafjes te koop had. Ben wezen kijken en 1 merrie sprong er voor mij echt uit. Dat klikte direct en ik wilde haar. Klinisch keuren bij een Haf, ok is normaal, maar ik wilde zelfs rontgenfoto's om een aantal dingen uit te sluiten (had genoeg weideornamentjes). Verkoper heeft hierover echt nooit moeilijk gedaan, zelfs niet dat het paard daardoor nog een aantal weken langer bij hun op stal moest blijven. Ook het risico is pas na de keuring over gegaan, ook geen probleem. Als ik zelf wat verkocht had en niet direct opgehaald kon worden, sprak ik ook altijd af, risico is voor mij tot je het op komt halen. Als ze dan kwamen halen gaf ik ze het touw en zei "ok nu is hij van jou en jouw risico".

Voor mij lijkt het erop dat je een verkoper hebt die wel van het paard af wil maar 0,0 risico wil lopen. En zo werkt het gewoon niet. Je hebt als verkoper ook nog wel wat plichten naar je koper toe.
Persoonlijk hoor, maar ik zou dit niet tekenen. En dat puur omdat in mijn ogen de verkoper zelfs een latere keuring, en de kans op afkeuring op dat moment, wil uitsluiten.
En mag ik het paard nog zo leuk vinden, dat is voor mij echt wel een :evaw: Er zijn echt meer paarden op de wereld, projectje of niet, en verkopers die niet denken zich met zulke passages in te kunnen dekken. Ik heb al meer dan eens mijn droompaard en absolute klik gevonden.


Naar mijn mening is het helemaal niet vreemd dat de verkoper het zo in de overeenkomst heeft staan. Je hebt kopers, geeft ze de kans het paard helemaal te keuren maar dat doen ze niet.

Bij wel keuren voor aankoop komt er misschien iets uit, kopers nemen dan een besluit wat ze doen en misschien neemt de verkoper het paard dan weer mee, geen probleem.

Maar nu is er geen keuring, of wel maar een keer na aankoop. Komt daar iets uit dan moet de verkoper het aankoopbedrag nog hebben liggen en een stal of iets vrij hebben. Die wordt dus aan handen en voeten gebonden en kan niet verder. Ik snap het dus helemaal van de verkoper!

3heathcliff5
Berichten: 472
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:22

De verkoper dekt zichzelf in met afspraken die met een eerlijk verhaal erbij niet onredelijk zijn. Maar denk je ook aan jezelf? Wellicht staat het opgenomen in het contract, aangezien je alleen enkele passages deelt. Maar laat voor jezelf opnemen wat deze angstige verkoper nog voor jouw risico met het paard doet tijdens die 3 weken. Bijv paard komt dagelijks in de wei/paddock. Dan heb je nog wel mogelijkheden wanneer het paard tegen de afspraken in een been breekt in de stapmolen.

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:37

laat je nog eens weten hoe het gaat met het paard als je het in je bezit hebt?
Veel plezier, ik hoop dat het zo'n leuk paard als je denkt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:15

Bielsje schreef:
Naar mijn mening is het helemaal niet vreemd dat de verkoper het zo in de overeenkomst heeft staan. Je hebt kopers, geeft ze de kans het paard helemaal te keuren maar dat doen ze niet.

Bij wel keuren voor aankoop komt er misschien iets uit, kopers nemen dan een besluit wat ze doen en misschien neemt de verkoper het paard dan weer mee, geen probleem.

Maar nu is er geen keuring, of wel maar een keer na aankoop. Komt daar iets uit dan moet de verkoper het aankoopbedrag nog hebben liggen en een stal of iets vrij hebben. Die wordt dus aan handen en voeten gebonden en kan niet verder. Ik snap het dus helemaal van de verkoper!


Dat is ook precies wat ik zeg ;) De verkoper heeft zichzelf heel goed ingedekt met dit contract. En mocht er idd bij een latere keuring iets naar voren komen waardoor paard terug zou moeten heeft koper denk ik hele slechte kaarten.


Sky_As schreef:
Dus jij vind het normaal dat een klant weigert te keuren, en dat die dan zeg maar na een half jaar besluit wel te keuren, en paard blijkt dan niet goed te zijn...
Dan zou jij vinden, dat koper, dit nog zou mogen verhalen op verkoper?

Hoe weet je dan dat wat er te zien is, niet ontstaan is in de tijd bij de koper?


Ik denk dat jij niet goed gelezen hebt. Ik heb nergens gezegd dat ik het normaal vindt dat een klant niet keurt of dat die als na een half jaar toch gaat keuren en paard niet goed is, de koper dit dan nog kan verhalen op de verkoper. Ik zeg dat IK dit contract niet zou tekenen, en dat voor mij die uitsluitsels alarmbellen af laten gaan. Als jij een paard koopt en pas dik na dato koop laat keuren ben je imo niet handig bezig, en zou ik ook zeggen als verkoper jou pech. Maar dat wil niet zeggen dat ik zon passage maar zou accepteren in een contract.

nikkel
Berichten: 2549
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:39

Ik kwam vroeger nog wel eens op de paardenmarkt in Utrecht. De paarden daar werden altijd verkocht zoals aangeboden. Het risico van de koop neem jezelf. Later wel eens een paard klinisch laten keuren voor aanschaf. Het keuren is een momentopname net zoals een apk keuring. Binnen een week na aankoop kan het dier waarde 0 hebben als het noodlot een handje helpt.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:45

Maraise schreef:
Nielojram schreef:
Ik denk dat de verkoper genoeg vertrouwen heeft in het paard wat verkocht wordt, maar niet in de eigenaar, gezien de regeltjes.

De red flags geven, mijn idee, meer inzicht in de koper, dan het paard..


Nou ik denk inderdaad dat dit een mooie samenvatting is van alles :) Ik heb een heel goed gevoel bij het paard (en tja voor de meeste onbegrijpelijk maar mijn gevoel heeft me vaker de waarheid verteld dat medici, vandaar mijn keuze) en ik heb het idee dat de eigenaar/verkoper helaas door eigen eerdere ervaringen wat weinig vertrouwen heeft in mensen en alles tot in de puntjes wil vastleggen en indekken, wat overigens haar goedrecht is en zelfs misschien wel heel verstandig.

Echter was mijn enige vraag of het naar jullie inziens zonder keuring een hele onverstandige keuze was om dit te tekenen of dat jullie zouden zeggen, mwah op zich wel logisch vanuit ogen van verkoper, zeker met jouw keuze om niet te keuren en zeker met het het feit dat zij niet voldoende ontspannen met het paard heeft kunnen rijden (wat dus ook niet mijn doel wordt van de aankoop van dit paard, maar eventueel wel een leuke bijkomstige activiteit).

Nogmaals ik begrijp de reacties over het keuren, maar was niet mijn vraag. Maar heb zeker alles wel gelezen en meegenomen. En waarom ik pas achteraf een check ga laten doen bij een holistische dierenarts is omdat ik geloof dat het meeste probleem gedrag bij paarden voortkomt uit pijn in het lichaam, stress of verkeerde communicatie. Ik wil dit paard eerst laten acclimatiseren, veel ontspanning geven en dan laten behandelen voordat ik grondwerk ga doen en de communicatie basis wil gaan leggen. Ik heb het gevoel dat het bewandelen van die weg al veel klachten automatisch kan laten wegnemen bij paarden, natuurlijk zijn ernstige blessures of zomer eczeem oid niet gelijk verdwenen, maar wie weet met wat tijd..

Oh en het is echt niet mijn bedoeling om de indruk te wekken dat ik mijn beslissing al genomen had. Ik heb juist heel veel gehad aan alle berichten.

Nogmaals super bedankt daarvoor!


Ik snap jouw idee en als jij een projectje wilt dan is dat natuurlijk helemaal prima. Ik hoop gewoon voor jou dat het dier medisch oke genoeg is en niet teveel gaat kosten nog achteraf en dat je je doelen ermee kunt bereiken. Op zich is het fijn in ieder geval dat je het dier de kans wilt geven en hopelijk krijg je er gewoon een fijn, braaf en gezond paard aan. En oja, wel graag een foto als hij bij je staat he. :)

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:00

Eens Elisa. 1 Tip TS voor een volgende x. Als je in de OP al duidelijk maakt dat je niet per se het doel hebt om het paard als rijpaard te gebruiken, dan krijg je al heel andere reacties.
Kun jij niet weten hoor. Maar zo werkt dat.

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:56

:') allemaal mensen die pagina's lang dingen invullen door hun eigen bril. Er waren meerdere bokkers die een ander perspectief lieten zien maar dat was allemaal niet vergelijkbaar.

En nu had TS het anders moeten formuleren :+

TS, ik sta er vaak ook zo in en het brengt je vaak de mooiste avonturen, en als het einddoel niet gehaald word leren dit soort paarden je heel veel op de weg ernaartoe! Veel plezier!

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:20

ruitje schreef:
:') allemaal mensen die pagina's lang dingen invullen door hun eigen bril. Er waren meerdere bokkers die een ander perspectief lieten zien maar dat was allemaal niet vergelijkbaar.

En nu had TS het anders moeten formuleren :+

TS, ik sta er vaak ook zo in en het brengt je vaak de mooiste avonturen, en als het einddoel niet gehaald word leren dit soort paarden je heel veel op de weg ernaartoe! Veel plezier!


Nou Ruitje, iemand die een paard koopt voor 5000 die er niet op hoeft te rijden is vrij heel zeldzaam. Ook hier in dit topic.
Als verkoper (die zich natuurlijk hier ook onder de bokkers bevinden) zie je zo'n koper natuurlijk heel graag. Dat is een perspectief dat ik me ook best kan voorstellen.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:37

Ik ook, ik denk bij projectjes aan goedkope paarden van onder de e2000,-. Maar goed, dat is inderdaad mijn invulling. Ik zou zelf niet snel aan een projectje beginnen met zo'n aankoopsprijs. Maar misschien is het ook wel helemaal niet zo'n project. Is het dier gewoon gezond en de oude eigenaar angstig en is dat alles..dat hoop ik voor TS.

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:34

Er staat toch dat hij braaf is in de bak? Als het is zoals omschreven is het toch niet zo'n project?

@Babootje, ik betwijfel of je als verkoper graag ziet dat een paard ongekeurd het erf af gaat. Het levert je veel meer gedoe op als het fout loopt. Zeker een paard met een verhaal zou ik als verkoper altijd keuren, maar goed. Dat wil deze verkoper niet( of, dat heeft deze verkoper wel gedaan, dat kan uiteraard ook nog gewoon :) )

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:05

ruitje schreef:
Er staat toch dat hij braaf is in de bak? Als het is zoals omschreven is het toch niet zo'n project?

@Babootje, ik betwijfel of je als verkoper graag ziet dat een paard ongekeurd het erf af gaat. Het levert je veel meer gedoe op als het fout loopt. Zeker een paard met een verhaal zou ik als verkoper altijd keuren, maar goed. Dat wil deze verkoper niet( of, dat heeft deze verkoper wel gedaan, dat kan uiteraard ook nog gewoon :) )


Je vergeet 1 ding, de verkoper wil met dit contract en de bepalingen die erin staan, precies dat indekken en uitsluiten. Of ze daarmee wegkomen mocht er toch iets gevonden worden bij een keuring is even een ander ding. Maar je kan er dan wel garant op gaan dat je het uit kan gaan vechten en dat de verkoper paard niet zomaar terug neemt.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:05

ruitje schreef:
Er staat toch dat hij braaf is in de bak? Als het is zoals omschreven is het toch niet zo'n project?

@Babootje, ik betwijfel of je als verkoper graag ziet dat een paard ongekeurd het erf af gaat. Het levert je veel meer gedoe op als het fout loopt. Zeker een paard met een verhaal zou ik als verkoper altijd keuren, maar goed. Dat wil deze verkoper niet( of, dat heeft deze verkoper wel gedaan, dat kan uiteraard ook nog gewoon :) )


Ik bedoel, een koper die alles prima vindt ook als het paard wat zou mankeren. Die niet per se een rijpaard zoekt. En die dus afziet om te keuren.

Nog genoeg verkopers die de voorkeur geven aan niet keuren. Het is mij 2 x overkomen dat ik een mondelinge overeenkomst had met een verkoper, een afspraak gemaakt voor keuring die ik weer kon afzeggen omdat zich een koper aandiende die het paard zo wel meenam. Zoveel paarden koop ik ook niet.
In 1 van die gevallen kwam de verkoper weer bij mij terug omdat de koper de koop niet rond kreeg. Toen hoefde het voor mij niet meer.
In veel gevallen heeft een verkoper zelf natuurlijk ook baat bij een keuring, want minder gezeur achteraf.
Maar in die lagere prijsklasse waar de kans 95 procent is dat een paard "wat" heeft zit een verkoper niet te wachten op een keuring ten zij hij/zij volledig open en eerlijk is over wat het paard mankeert. Dat is helaas zelden zo. Ik heb soms het idee - ook op basis van eigen waarneming dus ik weet niet of dat ook echt zo is - dat dat in de partculiere markt erger is dan bij de handel. Omdat er geen consumentenbescherming is in de particuliere markt.

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:35

Dat is denk ik wel zo, dat laatste wat je omschrijft :)