Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57994
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:12

Maar dan moet je het ook kunnen hè. Je betaald je leveranciers niet met ‘over drie maanden komt het terug.’

Akshay
Berichten: 2077
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:36

Ayasha schreef:
Maar dan moet je het ook kunnen hè. Je betaald je leveranciers niet met ‘over drie maanden komt het terug.’

Daar is Utixo zich toch van bewust, staat in de post.
Suggereer jij dan het doorvoeren van een verhoging, die je dan terugbetaalt? Of niet? Want het is in the end een kost/verandering die dus voor de ondernemer/stalhouder in dezen onder de streep geen verschil uitmaakt.

Ik vind het heel prettig de theoretische BTW-verhoging info te lezen trouwens!
Zit zelf als ''paarden aan huis als particulier'' dus wel op 't kortste eindje. Maar heb nu wel een beetje het idee dat ik begrijp wat er gaat veranderen.
Dank voor de uitleg Utixo en joyce B!

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:47

Precies dat, want waar trek je de grens? Natuurlijk wordt het nagelbijten en puzzelen. Maar aan de andere kant weet ik het een jaar op voorhand en kan ik er nu al over na gaan denken wat praktisch is. Misschien ga ik wel helemaal over naar selfservice en zelf-inkoop. Maar om een verhoging door te voeren, wetend dat het onder de streep niets gaat uitmaken, gaat me te ver.

Als ik even heel snel reken met de huidige prijzen ex btw, ervanuitgaande dat het inderdaad alleen nog om fourage gaat, betekend het dat het mij max 800 per maand "meer" gaat kosten.

Ik zou er dus ook voor kunnen kiezen om in het laatste kwartaal van 2024 wat extra dagen te draaien op mijn werk. Natuurlijk ben ik dan minder op stal, maar als je transparant bent werkt het meestal wel goed.

Ik zeg niet dat er geen prijsverhoging komt, of geen beleidsverandering. Het enige wat ik zeg is dat de verhoging van de BTW voor mij, als pensionstalhoudster die alles keurig indiend, geen reden is om in paniek te raken en geld erbovenop te gooien. Want zwart/wit gezien reken ik de btw niet mee.

Waar wel rekening mee gehouden moet worden is de afdracht van de service, daar moet nog naar gekeken worden. Als daar het btwtarief omhoog gaat, moet ik met mijn boekhouder overleggen wat handig is. Maar dan geld ook, als ik mensen meer laat betalen, moet ik meer afdragen. Dan kan er beter gekeken worden naar een beleidsverandering waardoor je geen full-service meer aanbied.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:01

Maar hoe is je pension prijs opgebouwd? Je mag een deel verhuren tegen laag tarief. Als je dat hoog tarief maakt veranderd er dus wel degelijk iets voor de pensionklant.

Als je rekent met 100 ex btw 21 procent en 100 ex btw 9 procent. Als dat beide 21 procent wordt, verandert er dus wel iets.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:37

Ja, dat is wat ik probeerde uit te leggen. Ik heb een gedeelte 0%, een gedeelte 9% en een gedeelte 21%. Het gedeelte 9% is bijvoorbeeld voor gebruik accomodatie, maar er word geen fourage voorzien. Het is iets te ingewikkeld om zo uit te leggen.

Mijn pensionprijs is ook opgedeeld in 3 BTWtarieven. Als hier wat in verandert niet er dus inderdaad wat omhoog gegaan worden, maar dan heb je het niet over een heel hoog bedrag, waarschijnlijk enkele euro's, aangezien het grootste gedeelte nu al 21% is en maar een klein percentage 9% is.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:48

Ah ja dan zitten we op 1 lijn.

Ik weet zo niet of die gesplitste regeling nog blijft gelden voor pensionstalling. Als alle 9 procent er af gaat, zou je zeggen daar ook op.

Juut

Berichten: 6905
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:11

Even checken of ik dit goed begrijp:
pensionstal box voor paard is 0% tarief
pensionstal 24/7 buiten groepshuisvesting met schuilstal is 21% tarief

Iemand een idee waar die regeling op is gebasseerd? %)

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:31

Nee dat begrijp je niet goed. Je kan opdelen. Omdt t een stuk kale stal is, deel verzorging..
Je kan t heel simpel googlen. Het is ook niet 50/50.
Ik heb t zo niet 1, 2, 3 voor je

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:45

Het is echt best wel pittige materie. Ik doe het al 15 jaar en snap het ook nog steeds niet helemaal, maar daar heb ik dan ook een boekhouder voor.
Het 0% tarief is alleen voor de kale box. Stel, je hebt 10 boxen en je betaald hiervoor €1000,- per maand kale huur. Dat is €100,- per lege box.

Je vraagt €300,- stalling.
Over €100,- betaal je dan 0% belasting. De overige €200,- word ook weer verdeelt in 9% (gebruik accomodatie) en 21% (levering diensten).

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:07

koeke schreef:
Ik lees echt nergens dat verhuur van box (nu vrijgesteld) en gelegenheid geven tot sportbeoefening (nu 9%) naar 21% gaan? Ben ik nou zo kippig of heb ik iets gemist?

Wat je wel gaat merken is als je paarden aan huis hebt. Dan wordt bijvoorbeeld je stro ineens duurder door 21% BTW. Zelfde geldt ook als je stro los koopt op je pensionstal. En het kan natuurlijk dat je ergens staat waar de stalhouder geen ondernemer is voor de omzetbelasting, dan merk je het ook.



Precies dit. En wat utixo zegt. Denk dat veel mensen niet helemaal doorhebben dat alleen de eindgebruiker btw betaalt.
Die 0% vrijstelling voor boxen komt overigens uit Europa dus zal niet zo maar ineens weg zijn.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:37

Ik dacht dat het aan mijn begrijpend lezen lag. Maar zoals ik het nu begrijp geld er momenteel voor het opfokken of trainen een laag btw tarief op het leveren van de dienst. Dit gaat veranderen. Bij het verhuren van stallen is het leveren van diensten al 21%.
Bij opfok/trainen is er geen sprake van het geven tot gelenheid tot trainen/gebruik trainingsaccomodatie, en dat is nu het stukje 9%.

Plat gezegd handelen wij als pensionhouders in opstallen, en niet in paarden. Het verhoogde btw tarief geld voor de paarden, en heeft zo doende effect op de mensen die in paarden of fokproducten handelen. Waarbij een opfok wel twijfelachtig is, maar dat is mijn mening.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:55

En het verhoogde btw tarief gaat dus, naast de 2 of 3 jaar gekeden al verhoigd3 tarieven voor landbouwdiensten, ook gelden voor landbouwproducten zoals strooisel en ruwvoer. Weet even niet of we al 21% betalen op krachtvoer of dat dat ook nog omhoog gaat.

Ik zie dat steeds meer stallen en particuliere plekken er voir kiezen om minder of geen diensten te leveren. De verzorging wordt onderling onder de paardeneigenaren verdeeld in diensten.
Zelf uitmesten van je stal en zoveel keer per week of maand een voer/buitenzet/binnenzet diensten. Paddock/weide mest diensten etc.

Het lost voor de stalhouder een paar dingen op:
●geen of minder 21% af hoeven te dragen
●zelf minder hoeven doen, dus hoger "uurtarief" en meer tijd om buiten d3 deur te werken of meer vrije tijd en minder "gebonden" aan het bedrijf.
●minder verhoging stalgeld nodig (minder verloop van mensen voor wie het te duur wordt, wel kans op meer verloopbomdst mensen geen zin hebben of tijd hebben voor diensten)
●meer inzicht van klanten in hoeveel werk het is in tijd en moeite en als ze meer "willen" zullen ze er zelf die extra tijd en moeite in moeten stoppen.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:26

joyce B schreef:
En het verhoogde btw tarief gaat dus, naast de 2 of 3 jaar gekeden al verhoigd3 tarieven voor landbouwdiensten, ook gelden voor landbouwproducten zoals strooisel en ruwvoer. Weet even niet of we al 21% betalen op krachtvoer of dat dat ook nog omhoog gaat.

Ik zie dat steeds meer stallen en particuliere plekken er voir kiezen om minder of geen diensten te leveren. De verzorging wordt onderling onder de paardeneigenaren verdeeld in diensten.
Zelf uitmesten van je stal en zoveel keer per week of maand een voer/buitenzet/binnenzet diensten. Paddock/weide mest diensten etc.

Het lost voor de stalhouder een paar dingen op:
●geen of minder 21% af hoeven te dragen
●zelf minder hoeven doen, dus hoger "uurtarief" en meer tijd om buiten d3 deur te werken of meer vrije tijd en minder "gebonden" aan het bedrijf.
●minder verhoging stalgeld nodig (minder verloop van mensen voor wie het te duur wordt, wel kans op meer verloopbomdst mensen geen zin hebben of tijd hebben voor diensten)
●meer inzicht van klanten in hoeveel werk het is in tijd en moeite en als ze meer "willen" zullen ze er zelf die extra tijd en moeite in moeten stoppen.


https://www.abab.nl/artikelen/wijziging ... vanaf-2025

Hier lijkt het vooral om diensten te gaan en stro, niet om het hooi / ander voer

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:18

"Veevoeders" staat er ook tussen.
Bij het algemene deel. Ruwvoer valt ook onder veevoeders.

Krachtvoer valt nu ook onder 9%. Heb ik net even gecheckt op een Welkoop bonnetje. Dat betekent dat ook de prijzen van het krachtvoer voor de eindconsumen met 15% zullen stijgen...

"Vervallen verlaagd btw-tarief
Het afschaffen van het verlaagde btw-tarief voor de levering van agrarische goederen, geldt voor de levering van de volgende goederen:

peulvruchten en granen die niet als voedingsmiddel kwalificeren, pootgoed, vee, beetwortelen, land- en tuinbouwzaden, rondhout, stro, veevoeders, vlas en wol, zowel ruw en ongewassen;
dieren die bestemd zijn voor de voorbrenging of productie van landbouw dieren (zoals paarden);
goederen die bestemd zijn voor de voorplanting van landbouw dieren (levering van sperma en embryo’s);
Voor de paardenhouderij betekent dit dat het verlaagde btw-tarief vanaf 2025 niet langer van toepassing is op:

de zuivere opfok van jonge paarden voor derden;
het africhten van jonge paarden; 
de levering van een fokmerrie of dekhengst;
de levering van sperma of een embryo;
de levering van paarden die bestemd zijn voor de slacht;
de levering van paarden die bestemd zijn voor de landbouw;
Dit betekent dat deze prestaties met ingang van 1 januari 2025 belast zijn tegen 21% btw.

Gevolgen voor de paardenhouderij"
https://www.abab.nl/artikelen/wijziging ... enhouderij

Horsie84
Berichten: 552
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:12

Ik heb het vervelende vermoeden dat "ze" overal geld gaan wegtrekken.

Stikstof - paarden - gaat best geld in om - dus hop omhoog met de kosten en alles naar 21% .

Nielojram

Berichten: 7818
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:52

Horsie84 schreef:
Ik heb het vervelende vermoeden dat "ze" overal geld gaan wegtrekken.

Stikstof - paarden - gaat best geld in om - dus hop omhoog met de kosten en alles naar 21% .

Wie zijn "ze" in jouw post?

Jet

Berichten: 12036
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:15

Nielojram schreef:
Horsie84 schreef:
Ik heb het vervelende vermoeden dat "ze" overal geld gaan wegtrekken.

Stikstof - paarden - gaat best geld in om - dus hop omhoog met de kosten en alles naar 21% .

Wie zijn "ze" in jouw post?


Ik vermoed zomaar dat ze daarmee de overheid bedoelt...

Horsie84
Berichten: 552
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:54

Ja, de overheid,leuker kunnen we het niet maken. Pfff.
Verder hou ik mijn mond maar.

hwn
Berichten: 4739
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:25

Visitor schreef:
Die 0% vrijstelling voor boxen komt overigens uit Europa dus zal niet zo maar ineens weg zijn.

Bedoel je dat dat algemeen in Europa geldt? Vreemd, heb ik nog nooit gehoord hier in België. Maar kan zijn dat ik slecht geïnformeerd ben (en als kleinschalig pensionhouder dus teveel betaal aan vadertje staat). Maar mijn toenmalige boekhouder zou daar toch van op de hoogte moeten geweest zijn?

Edit: even opgezocht, en in België kan het enkel aan 0% als het volledig DHZ is. Zodra er iets van service inbegrepen is, valt het allemaal onder BTW (en volgens mij hebben wij in België geen tarief voor sport).

Ik herinner me wel dat trekpaarden onder landbouw vielen (6%) en andere rassen onder 21%.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:35

De stal waar stalgrnootje haar familie nu nog 2 pony's heeft staan gaat per 1 mei omhoog van €250,- naar €300,-

Geen toelichting behalve dat de springbak die in de winter gebruikt wordt als paddockjes (nu vieze natrekken bodem met er in getrapte mest) omgebouwd gaat worden naar verharde paddocks.

Het is een drukke stal met een klein binnenbakje, een overdekte bak en een buitenbak. Er wordt in de winter buitengezet, je moet zelf je stal uitmesten +krachtvoer geven (en kopen) en het ruwvoer voeren en binnenzetten plus verharde paddock leegschuiven gaat in diensten heb ik begrepen.

In de zomer 24/7 buiten op "eigen" stukje waar je zelf met je groepje eigenaren ruwvoer bij moet vullen en zelf bijhouden met mesten als je daar voor kiest.

Geen rare prijs maar wel een flinke verhoging in 1 keer.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:39

Per 1 maart ga ik van 255 naar 265 per maand. Stal, stro, hooi en brok inbegrepen. Elke dag opgestrooid, 1x in de week leeg gehaald. (je mag zelf elke dag mest eruit halen). April-november weidegang overdag. Winter 3 keer in de week op paddock. Grote binnenbak met goede bodem. Buitenbak die wel snel nat wordt. Losgooi/longeerbak. Vlakbij Loonse en Drunense duinen. Plek voor (eigen) zadelkast.
Al met al vind ik dit in deze tijd heel betaalbaar.

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:45

crow schreef:
Per 1 maart ga ik van 255 naar 265 per maand. Stal, stro, hooi en brok inbegrepen. Elke dag opgestrooid, 1x in de week leeg gehaald. (je mag zelf elke dag mest eruit halen). April-november weidegang overdag. Winter 3 keer in de week op paddock. Grote binnenbak met goede bodem. Buitenbak die wel snel nat wordt. Losgooi/longeerbak. Vlakbij Loonse en Drunense duinen. Plek voor (eigen) zadelkast.
Al met al vind ik dit in deze tijd heel betaalbaar.


Dat is echt wel spotgoedkoop

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:02

Maar wel maar 3 keer per week in de paddock. Dan betaal ik liever bijna 200 meer met bijna dezelfde faciliteiten, maar wel elke dag naar buiten. Hier krijg je zadelkast, dus ook niet zelf iets moeten kopen en is de longeerbak ook overdekt.

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:31

3x in de week in de paddock?! Dus 4 dagen opgehokt in stal?

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:27

beegee schreef:
3x in de week in de paddock?! Dus 4 dagen opgehokt in stal?


Dit dus. Een paard 1 dag op stal door extreem weer. Oke, maar 4 dagen per week :n