Paard vanuit de UK naar Nederland halen via Ierland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rowindie
Berichten: 606
Geregistreerd: 17-12-20

Paard vanuit de UK naar Nederland halen via Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 20:03

Zijn er hier mensen die een paard in de uk gekocht hebben (na de brexit) en die via Ierland naar NL hebben gehaald? Scheelt dit echt qua transportkosten?

Ik wil een merrie kopen maar het transport is ruim €1400 vanuit de UK naar NL. Ik kreeg de tip om haar via Ierland te transporteren aangezien dat goedkoper is.

Shenavallie
Berichten: 11717
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:05

Geen idee of dat goedkoper is, maar het paard moet waarschijnlijk dan wel extra lang opgesloten staan/onderweg zijn.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:30

Ik heb recent gekeken naar een paard uit de UK en wat de transport kosten zijn. Uiteindelijk heb ik een paard in Ierland gekocht. Ik zou het knap vinden als je hem voor €1400 hier kan krijgen. Sinds de brexit zijn er veel meer kosten verbonden aan het importeren. Niet alleen qua veearts en kosten aan de grens maar met name de btw die je moet betalen over de prijs van het paard.

Een paard uit Ierland is vele malen goedkoper. Wat je zou kunnen doen is iemand uit Ierland het paard laten importeren en dan weer exporteren uit Ierland naar NL, maar wat daar de kosten van zijn en hoe veel tijd er tussen de twee transporten moet zitten durf ik niet te zeggen.

rowindie
Berichten: 606
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 20:33

davinci2412 schreef:
Ik heb recent gekeken naar een paard uit de UK en wat de transport kosten zijn. Uiteindelijk heb ik een paard in Ierland gekocht. Ik zou het knap vinden als je hem voor €1400 hier kan krijgen. Sinds de brexit zijn er veel meer kosten verbonden aan het importeren. Niet alleen qua veearts en kosten aan de grens maar met name de btw die je moet betalen over de prijs van het paard.

Een paard uit Ierland is vele malen goedkoper. Wat je zou kunnen doen is iemand uit Ierland het paard laten importeren en dan weer exporteren uit Ierland naar NL, maar wat daar de kosten van zijn en hoe veel tijd er tussen de twee transporten moet zitten durf ik niet te zeggen.


T gaat om een welsh a jaarling dus dat verklaart de prijs haha. Transportbedrijf zei iig dat t rond de €1400 zal kosten. 2x zoveel als de pony zelf :')

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Paard vanuit de UK naar Nederland halen via Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:39

Dat scheelt misschien wel inderdaad. Wat het voor mij echt te gek maakte was dus de invoer btw die je moest betalen over de prijs van het paard + transport. Daarnaast ook echt bijna €500,- aan instanties als douane en nvwa. Kwam inderdaad ook op meer als het dubbele van het paard.

Poosje81
Berichten: 21232
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:51

Heel simpel antwoord, voor UK > Ierland moet paard aan zelfde voorwaarden voldoen als UK > NL.
Transporteurs gaan ze namelijk niet illegaal op EU bodem zetten door ze zonder papierwerk naar Ierland te halen.

rowindie
Berichten: 606
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 08:22

Poosje81 schreef:
Heel simpel antwoord, voor UK > Ierland moet paard aan zelfde voorwaarden voldoen als UK > NL.
Transporteurs gaan ze namelijk niet illegaal op EU bodem zetten door ze zonder papierwerk naar Ierland te halen.


Dat snap ik ja :) Maar iemand vertelde me dat t via Ierland goedkoper is. Opzich maakt het me niet zoveel uit maar als t veel scheelt dan doe ik dat liever..

Ik ga even verder zoeken!

Shenavallie
Berichten: 11717
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Paard vanuit de UK naar Nederland halen via Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 08:24

Heb je voor (minder dan) het totaalbedrag niet een super leuk veulen in Nederland? Scheelt een hoop gedoe voor jou en stress voor zo'n kleintje.

kiki1976

Berichten: 16919
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard vanuit de UK naar Nederland halen via Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 08:53

Zou in theorie kunnen kloppen.
Hoorde van een groothandel die in de UK zit verzend via Ierland naar NL, dit omdat het goedkoper en sneller/makkelijker zou zijn.
Maar goederen zijn nu eenmaal wel heel anders dan levende have

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:06

Maar wil je dat je paard aandoen om misschien 200-300 euro te besparen?

Het dier is enorm veel langer onderweg voor een besparing die te verwaarlozen is op de kosten die je gaat maken over een lange periode voor het dier.

Als het om een levenloos iets gaat kan ik je gelijk geven, maar dat koop je en heb je (vaak) daarna geen onderhoud meer aan. Maar een jaarling een enorme lange reis laten maken zodat je wat kan besparen snap ik niet, een keer de dierenarts erbij en je bent het ook kwijt.

Poosje81
Berichten: 21232
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:10

meganvr schreef:
Poosje81 schreef:
Heel simpel antwoord, voor UK > Ierland moet paard aan zelfde voorwaarden voldoen als UK > NL.
Transporteurs gaan ze namelijk niet illegaal op EU bodem zetten door ze zonder papierwerk naar Ierland te halen.


Dat snap ik ja :) Maar iemand vertelde me dat t via Ierland goedkoper is. Opzich maakt het me niet zoveel uit maar als t veel scheelt dan doe ik dat liever..

Ik ga even verder zoeken!


Als het correct gedaan wordt (dat wil zeggen, niet dus zonder chip/paspoort de grens over naar Ierland, daar vervolgens chippen en paspoort aanvragen etc. of illegaal de grens over) is het juist duurder.

rowindie
Berichten: 606
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 11:29

ingvdh schreef:
Maar wil je dat je paard aandoen om misschien 200-300 euro te besparen?

Het dier is enorm veel langer onderweg voor een besparing die te verwaarlozen is op de kosten die je gaat maken over een lange periode voor het dier.

Als het om een levenloos iets gaat kan ik je gelijk geven, maar dat koop je en heb je (vaak) daarna geen onderhoud meer aan. Maar een jaarling een enorme lange reis laten maken zodat je wat kan besparen snap ik niet, een keer de dierenarts erbij en je bent het ook kwijt.


Ik zeg nergens dat ik het ga doen. Ben gewoon benieuwd naar t verschil qua kosten. Niet zomaar van dingen uit gaan ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15951
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Paard vanuit de UK naar Nederland halen via Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:04

Je kunt Dominic List bellen. Die deed het normaal voor rond € 500,00

+447803961639

DearDarling

Berichten: 892
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Re: Paard vanuit de UK naar Nederland halen via Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:05

PT international horse transport
+353 (086) 223 6762

Ibbel

Berichten: 49261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:01

Ik vermoed dat het om transport via Noord Ierland gaat. Noord Ierland is onderdeel van de UK, maar vanuit Noord Ierland kan 'gewoon' naar de EU worden geexporteerd. Dat is nu juist ook iedere keer het gezeik (voor de Britten/Noord-Ieren) met Brexit geweest. Noord-Ierland zou anders problemen met Ierland (lid EU) krijgen.

Of dit trucje ook met levende have werkt, weet ik niet. Maar voor gewone goederen wordt het wel gedaan.