Hoe lang paard op stapmolen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7363
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:09

superpony schreef:
Onze paarden staan dus zoals ik schreef nooit uren lang op 1 plek hooi te eten. Dat zie je op saaie plekken waar ze ook te weinig bewegen of geen sociaal contact hebben.

Wij bieden meerdere hooiplekken aan en ik zie ze nu rondlopen en van plek naar plek gaan, ook als het hooi ergens niet op is. Steeds andere combinaties ook die even samen eten.
Tussendoor rusten of spelen en vooral de heuvels zijn favoriet. Maar er gaat genoeg hooi op, dus ze eten wel alles op uiteindelijk.

.


Dat is echt onzin. Wij hebben hier hooibakken vooraan, schuilstal achteraan, groot stuk wei open achteraan met pad tussen wei en hooibakken en heuvels. En de paarden staan met 7 samen, wel het grootste deel oude paarden en/of koudbloeden.

Hier wordt tussendoor helemaal niet gespeeld of gerust; er wordt gevreten tot alles op is. Hooguit eens eentje van bij de bak ernaast weggejaagd.

Vroeger stond er ook nog een bak op een plek verderop. Dan werden eerst de bakken vooraan leeggegeten en verschoof daarna de groep samen naar die laatste bak tot die leeg was.

Wat extra beweging door rijden, longeren of stappen is imo dus wel wenselijk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:19

Poekkie schreef:
superpony schreef:
Onze paarden staan dus zoals ik schreef nooit uren lang op 1 plek hooi te eten. Dat zie je op saaie plekken waar ze ook te weinig bewegen of geen sociaal contact hebben.

Wij bieden meerdere hooiplekken aan en ik zie ze nu rondlopen en van plek naar plek gaan, ook als het hooi ergens niet op is. Steeds andere combinaties ook die even samen eten.
Tussendoor rusten of spelen en vooral de heuvels zijn favoriet. Maar er gaat genoeg hooi op, dus ze eten wel alles op uiteindelijk.

.


Dat is echt onzin. Wij hebben hier hooibakken vooraan, schuilstal achteraan, groot stuk wei open achteraan met pad tussen wei en hooibakken en heuvels. En de paarden staan met 7 samen, wel het grootste deel oude paarden en/of koudbloeden.

Hier wordt tussendoor helemaal niet gespeeld of gerust; er wordt gevreten tot alles op is. Hooguit eens eentje van bij de bak ernaast weggejaagd.

Vroeger stond er ook nog een bak op een plek verderop. Dan werden eerst de bakken vooraan leeggegeten en verschoof daarna de groep samen naar die laatste bak tot die leeg was.

Wat extra beweging door rijden, longeren of stappen is imo dus wel wenselijk.


Het is totaal geen onzin.

Jij gaat jouw situatie vergelijken met mijn situatie die absoluut niet hetzelfde zijn!!

Wij houden onze paarden al langer zo dan dat we hier wonen en de samenstelling is ook niet al al die jaren hetzelfde en toch zien we het voor ons neus gebeuren.
Nu werkend achter mn scherm zie ik ze de gehele dag, want ik kijk erop.

Daarbij heb ik veel contact met diverse mensen met een paddock paradise aan huis EN mensen die naar een pp zijn verhuisd en vooral hetzelfde zien. Zowel met grotere groepen als kleinere, prive groepen.

We hebben het dus niet over 1 hooibak, maar op diverse plekken hooi aanbieden zoals je leest. We hebben 2 heuvels waar bij de grote, langere heuvel ook wilgen staan en ze daarvan eten bijv.
Een rotonde met eetbare planten waar ze wat hapjes nemen.
Een flinke haag braam waar ze eten etc etc.

Mijn ruin van 24 heeft elke dag 1 of 2 speel momenten. Nu met de hengstveulens, voorheen met 1,2 of 3 andere ruinen die er toen nog waren.
Hij loopt en beweegt super net als zijn moeder van 29 die vorig jaar is overleden.

Maar dat is dus NIET te vergelijken met een saaie paddock en daar had ik het dus niet over.

Ik heb trouwens voor onze jonge hengst ook de molen bijna dagelijks gebruikt omdat hij minder naar buiten kon, wel elke dag, maar minder uren daar. Nee, werd ik niet vrolijk van, maar het was een alternatief naast de rest.

Daarbij zijn er wel onderzoeken hoe groot een molen moet zijn en hoe vaak er van kant gewisseld zou moeten worden etc.
Toen ik het laatste onderzoek las, kwamen ze erop uit dat een ovaal beter zou zijn dan steeds op een kleine cirkel lopen.
Maar dan zou men dus ook bewuster met de molen moeten omgaan en kijken hoe lang ze op die cirkels lopen en hoe klein of groot deze is. De meeste mensen pleuren het paard erin voor eigen gemak. Je kan namelijk ook een half uur gaan wandelen anders.........

Lokii

Berichten: 185
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:19

Ik gebruik de stapmolen zelf nooit. Ik vind dat als ik wil gaan rijden ik zelf mijn paard moet warmstappen, aan de hand of onder het zadel. Als ik mijn paard warmstap probeer ik hem altijd ook soepeler te maken door figuren te rijden en buigingen te vragen. Ook denk ik dat het goed is voor de band met mijn paard. Ik snap wel waarom mensen het gebruiken soms maar denk ook idd dat je niet langer als 30 minuten moet willen. +:)+

Poekkie

Berichten: 7363
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:24

@superpony: fijn dat JOuW paarden bij JOU zo veel bewegen maar er is een groot grijs gebied tussen een saaie individuele paddock en een normale plek waar paarden met verschillende soortgenoten in kuddeverband staan. Door te zeggen dat paarden alleen bij de hooibakken blijven als het saaie plekken zijn zonder sociaal contact voel ik mij aangevallen ja, want je stelling is helemaal niet waar. Je kan die paar paarden die bij jou lopen echt niet veralgemenen naar zulke sterke stelling.

(Overigens had mijn vorige stal ook een track in kudde etc en daar zag ik hetzelfde)

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:29

Op de stal waar ik sta wordt hij vooral gebruikt voor de jonge paarden in opleiding. Die rijden ze maar super kort (15 minuutjes of zo) of gaan een stapritje langs de weg maken. Smorgens lopen ze dan samen in de molen voor de onbelaste conditie opbouw. En ja ze gaan ook gewoon samen los en staan samen in een groepsstalling (met uitzondering van de keuringshengsten). Ze zien er allemaal echt fantastisch uit en doen het werk heel makkelijk.

Voor een eigenaar van slechts 1 paard heb ik er persoonlijk niet specifiek veel meerwaarde aan, maar bij schijtweer of gladde straten en een geblesseerd paard dat niet in de bak mocht vond ik het deze winter toch ook wel gewoon praktisch.

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:33

half bokt zal ik wel over me heen krijgen maar ik ben een echte fan van de trainingsmolen.

mijn wedstrijdpony's lopen er dan ook veel in.
zonder molen was mijn 15 jarige shetlander al lang niet meer zo fit geweest en was zijn patella luxatie niet zoveel verbeterd nu totaal geen last meer van omdat de bespiering super sterk is.

In de winter gaan ze bijna elke ochtend 40 minuten voordat ze naar buiten gaan in de molen, daarna gaan ze de wei op, zodra het schemerig begint te worden gaan ze opnieuw in de molen dan hangt het ervan af als ze anders getraind worden/zijn of ze 40,60 of zelf 80 minuten lopen.

In de zomer staan ze 24/7 op de wei en gaan ze vaak 's morgens 40 minuten in de molen en 's avonds gaan ze opnieuw in de molen dan hangt het ervan af als ze anders getraind worden/zijn of ze 40,60 of zelf 80 minuten lopen.

Ik heb een 15 meter trainingsmolen met vele verschillende programma's van kalm aan tot duur/conditie training op een zandbodem er in die dagelijks gevlakt wordt.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:36

Voor koudbloeden zie ik het ook echt als meerwaarde :j
Vooral ook bij paarden die veel betuigd worden in heuvelachtig gebied zie je dat ze conditioneel echt profijt hebben van dat vele onbelaste stappen naast hun gewone uitloop.

Mira10
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:43

Wat naar van alle mensen hier met ongelukken. Gelukkig is er bij ons tot nu toe nog nooit iets geks gebeurd. Ze gaat wel altijd helemaal ´bloot´ erin, zodat de kans dat ze ergens aan blijven hangen minimaal is. Mijn paard gaat alleen in stap erin. Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar dat voelt wel wat veiliger.

Waarom ben ik meteen een slechte eigenaar? Ik vraag het me echt af. Ben ik een beter mens als ik mijn paard 10 km verderop in een paddock zet, die regelmatig modderig is, en waar ze in de regen moet staan wachten tot ik kom, en dan minder tijd heb om te knuffelen, te wandelen etc. omdat er nog van alles gedaan moet worden? Of omdat ik verder moet reizen?
Is het beter voor mijn paard om 20 uur in een stal te staan maar elke dag met regelmaat te bewegen, of 24 uur op een wei en 2x ineens een lange rit te maken?
Elk paard is ook anders toch? Er zijn paarden die vrolijk in de modder rollen. Er zijn paarden die het vreselijk vinden.
Er zijn paarden die tussen de soortgenoten de hele dag staan te spelen, er zijn paarden die zich liever wat afzonderen van de kudde.
En er zijn paarden die de stapmolen vreselijk vinden, er zijn paarden die het helemaal prima vinden en met oortjes erop uurtje rondstappen.

Er zijn wel snel heel veel oordelen. Mijn paard staat 24/7 op stal. Dat is natuurlijk niet 24/7 maar 20/7. soms nog minder. Niet ideaal, maar mijn paard zit goed in haar vel. In de ideale wereld zouden we een paard wellicht ook helemaal niet berijden. Stond laatst niet goed vast met poetsen, en was alvast haar stal in gelopen. Aan het einde van het weideseizoen, staat ze aan het hekje te wachten, en zo is het ook vaak met losgooien. Hallo? Wat doe ik in deze bak met zand?
Ze heeft veel contact met andere paarden. Als ik denk dat ze op een andere plek gelukkiger zou zijn, dan stond ik daar gister al.
Het zal je verbazen bij start weideseizoen als het halster wordt losgeklikt. Iedereen staat te springen en te rennen, en mijn paard staat ?!? serieus ?!? waarom al die drukte?

Laat elkaar toch alsjeblieft in zijn waarde. Ik kijk naar m'n paard. Mijn paard bepaald. Als ik haar de stapmolen in moet trekken dan gaat ze er niet meer in. Als ze gedragsproblemen krijgt van het stilstaan, moet ze naar een stal waar ze meer naar buiten moet. Als het rijden in de bak te saai wordt gaan we meer naar buiten.
Geloof me, mijn paard heeft al wat meegemaakt, en de vorige eigenaren ook. Ik merk het wel als ze ergens wat van vind. Daar is ook ruimte voor, want het is namelijk een individu, met een karakter, dat recht heeft op geluk.
Mensen die zeggen: je had haar niet moeten nemen. Ze is op mijn pad gekomen en ze gaat helemaal nergens nooit meer heen, voor nog geen miljoen. Beter voor iedereen z'n veiligheid. Paard was afgeschreven en boos op de wereld. Zonder mij was ze nu een gehaktbal. Denk ajb even na voor je wat zegt...

Voor mij is de stapmolen een hele fijne EXTRA ochtend service van de manege, waardoor ze minder op stal staat, dan dat ik het niet zou doen.
Ik geef haar er geen minuut minder beweging of aandacht door, en zet haar zelf nooit in de molen.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:08

Elisa2 schreef:
Pareltjes schreef:
Vanuit trainers aspect begrijp ik het maar al te goed. De renpaarden stonden ook ineen galopeer molen vroeger. Alleen niet de mijne. Het knelpunt zit em erin dat we net doen alsof het voor het welzijn van de paarden is uitgevonden. Terwijl het voor het gemak van de trainers bedoeld is. Het dodelijk ongeluk met mijn hengst was niet de het enige hoor. Is er ook eens een van mij met tussenhek en al én de halve molen aan de haal gegaan. Ondanks dat er dik stroom op stond. Maarja als truus een hengstige merrie recht voor mn hengst in de molen zet wat wil je dan? Nee ik heb ze afgezworen, niet alleen vanwege het risico maar ook dat ik het een slecht trainingsmiddel vind.


Maar is dat ook niet dom management? Wij zette altijd alleen hengsten samen in de molen en dan altijd met een vak leeg er tussen. Nooit een merrie er tussen...

Ik ben het ermee eens dat het niet voor het welzijn van het paard uitgevonden is.


Het was geen dom management maar een stronteigenwijze pensionklant die het allemaal wel beter wist..De hengst kon prima in de molen met idd 1 leeg vak voor hem. Maar als je weinig tijd hebt, je vlug je paard beweging wilt geven en je ziet een leeg vak....? Dan wint luiheid het van wijsheid.

Verder helemaal mee eens.

ruitje

Berichten: 12387
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:35

Ik vind het handig als een paard het in ieder geval leert, zodat je in geval van een blessure waarbij je meerdere malen per dag moet stappen de stapmolen kunt gebruiken.
Moet het wel passen bij de blessure.

Verder vind ik het geestdodende aspect soms juist iets 'fijns', ik weet even niet goed hoe ik dit moet verwoorden dus hoop dat men dit niet verkeerd begrijpt :o .

Maar longeren, stappen aan de hand, rijden: het is allemaal arbeid gecombineerd met 'de mens' . Nu ben ik er van overtuigd van dat paarden samenwerken met mensen leuk vinden.

Maar soms denk ik: is het voor een paard niet ook lekker om gewoon even arbeid te doen zonder 'mens' . Wat maakt dat we de stapmolen geestdodend vinden, maar longeren niet? Net zo weinig uitdaging en hij moet nog rekening houden met 'de mens' ook?

Weet niet goed of ik zo goed uitleg wat ik bedoel :o .

Popstra
Berichten: 13862
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:42

Ik snap persoonlijk niet waarom mensen dingen zoals trainen in de bak...stapmolen of longeren vaak geestdodend noemen.
Als je zelf dag in dag uit moet werken is dat ook geestdodend. 8 uur lang 5 dagen per week.
Een paard hoeft hooguit een uurtje training te ondergaan. Kan de rest Vd tijd vreten, slapen en lanterfanten. Is dat kleine uurtje op die 24 in een dag dan echt zo een ramp??
Kom op zeg!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:47

Popstra schreef:
Ik snap persoonlijk niet waarom mensen dingen zoals trainen in de bak...stapmolen of longeren vaak geestdodend noemen.
Als je zelf dag in dag uit moet werken is dat ook geestdodend. 8 uur lang 5 dagen per week.
Een paard hoeft hooguit een uurtje training te ondergaan. Kan de rest Vd tijd vreten, slapen en lanterfanten. Is dat kleine uurtje op die 24 in een dag dan echt zo een ramp??
Kom op zeg!!
Bovendien heeft het paard ook niet het brein van een mens. :+ Mijn paard is meer dan gelukkig met haar huidige leven, maar als ik de hele dag een beetje hooi sta te bunkeren, zo nu en dan even een rondje om de track loop om te drinken of om gevoerd te worden, en weer terugga naar m'n baal hooi met m'n vriendinnetjes, gillen m'n hersenen na een week om wat mentale uitdaging. Daar heb ik mijn paard nog niet over gehoord. :') Sterker nog, die gedijt in deze rust: ze ziet er goed uit, glimt je zelfs in haar wol nog tegemoet, is goed op gewicht, is vrolijk en het allerbelangrijkste, ze is relaxed, en dat is best een dingetje bij haar. :=

En wat ruitje ook zegt: in de molen kunnen ze ook nog even hun ding doen zonder rekening te hoeven houden met 'de mens.' Waar je aan de longe vaak toch niet heel gelukkig wordt als ze bokkend rondrennen en je arm bijna uit de kom trekken, kunnen ze zich in een molen uitleven zonder dat iemand daar last van heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-23 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24

Berichten: 2736
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:49

''vroeger'' zette ik mijn paard er ook in, was op de manege waar ik in pension stond toen. Erna nooit geen molen meer gehad.
Moet zeggen dat ik het met 3 paarden wel eens handig zou vinden, de mijne vinden het zo leuk om iets te doen en ik denk dat het voor een minuut of 20 een leuke verwisseling is van het werk zolang ik in de buurt ben. Lekker gezellig wandelen is voor mij niet altijd haalbaar.
Longeren vind ik niet te vergelijken met de molen, moet zeggen dat ik nooit een ronde tijdens het longeren niets vraag, iedere ronde wel iets(Overgangen, andere hand, eens wat grondwerk tussendoor, etc). Dus dat is mentaal erg zwaar voor ze die 10 minuten, molen zou fysiek goed zijn zonder mentaal teveel te vragen.
Vind het absoluut geen vervanging voor vrij bewegen, of ze nou 24 uur bij de hooibak staan of niet(Doen ze hier ook niet, ondanks de 'saaie' paddock van 60x20, altijd wel klooien, slapen, rollen, dingen breken( :+ ) etc.) 8+ uur gewoon naar buiten en daarnaast misschien een halfuurtje molen.
Als ik ze alle 3 hier in de molen zou kunnen zetten tijdens het voeren, mesten, klussen, etc voor een halfuurtje zou ik dat zeker doen. Maar daarnaast staan ze wél 24 uur buiten en ik vind dat die twee dingen van elkaar gezien moeten worden. Zie het helaas vaak ''En een halfuurtje molen naast de paddock 4 uurtjes'' tja, dat gaat er bij mij slecht in. :+

Earth

Berichten: 7952
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:53

Ik kan geen molen meer zien, waar ik werkte moesten alle paarden 2 keer per dag een half uur in de molen. Dus ik liep mezelf met 40 paarden helemaal het schompus om ze in en uit de molen te zetten. Enkel wanneer ze gereden werden of in de paddock gingen, gingen ze maar 1 keer in de molen. Maar ik heb paarden daar echt helemaal leip zien gaan, omdat ze hun ei niet kwijt konden. Dus ik vind het ondingen. Er waren zelfs 2 molens op stal, maar dat was ook een beetje het enige ding voor die paarden. Daarom heb ik er gewoon een hekel aan, laat je paard gewoon voldoende buiten lopen, dat heb je dat ding niet nodig. Mits een blessure, wat mij betreft de enige reden om hem te gebruiken.

ruitje

Berichten: 12387
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:00

Maar dan is er niks mis met de molen, maar met het beleid.

Molen is geen vervanging van...

Benzz
Berichten: 2981
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:03

Pareltjes schreef:
Je spuit het paard niet af als het nog niet op temperatuur is toch? Eerst uitstappen, kan prima aan de hand als je dat onbelast wilt, en pas als het paard op temperatuur en normale ademhaling is kan er worden afgespoten.

Juist wel, als het warm is en je wil de temperatuur naar beneden halen doe je dat wel. In de eventingsport de normaalste zaak van de wereld.
Zelfs topsport hockey heeft deze gewoonte overgenomen van de eventing. Afspuiten met ijswater om de temperatuur naar beneden te halen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:11

Eclipse gaat bijna dagelijks circa 45 min in de molen. Hij heeft door een diepe wond in het verleden en mok gevoeligheid een chronisch dik been rechtsachter dus hij wordt elke ochtend (voor mij en voor Clip zelf) in de molen gezet zodat de doorbloeding wordt geactiveerd zodat hij weer met een slank been waar hij goed op kan staan de dag kan beginnen. Uiteraard haal ik hem er ook zelf nog uit, maar dit doen we als ik er nog niet ben. Voor onze situatie ideaal dat dit kan, in de paddock wordt het been jammer genoeg niet dunner (in het weideseizoen op de wei hopelijk wel weer).

prugelpiet

Berichten: 12603
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:11

ruitje schreef:
Ik vind het handig als een paard het in ieder geval leert, zodat je in geval van een blessure waarbij je meerdere malen per dag moet stappen de stapmolen kunt gebruiken.
Moet het wel passen bij de blessure.

Verder vind ik het geestdodende aspect soms juist iets 'fijns', ik weet even niet goed hoe ik dit moet verwoorden dus hoop dat men dit niet verkeerd begrijpt :o .

Maar longeren, stappen aan de hand, rijden: het is allemaal arbeid gecombineerd met 'de mens' . Nu ben ik er van overtuigd van dat paarden samenwerken met mensen leuk vinden.

Maar soms denk ik: is het voor een paard niet ook lekker om gewoon even arbeid te doen zonder 'mens' . Wat maakt dat we de stapmolen geestdodend vinden, maar longeren niet? Net zo weinig uitdaging en hij moet nog rekening houden met 'de mens' ook?

Weet niet goed of ik zo goed uitleg wat ik bedoel :o .


Stapmolen is oneindig rondjes lopen zonder enige interactie met wat dan ook. Als ik longeer, dan vraag ik allerlei dingen van een paard en heb ik hele verhalen tegen ze te kletsen. Een paard wat goed kan longeren kan je echt fijn trainen vind ik. 20 minuten rondjes draven zonder enige afwisseling of uitdaging is inderdaad net zo geestdodend als stapmolen.

Stapmolen is geen training. Ook niet als iemand het woord trainingsmolen gebruikt. Tuurlijk kan ik ze een bijzet aan knopen en in de molen gooien en die op draf zetten, maar doorgaans worden ze daar dan met gewoon longeren niet fijner van.

Ik ben het zeker met je eens dat het voor paarden denk ik heel fijn kan zijn om soms even wat zonder de mens te moeten doen. Of gewoon even lekker hun ding mogen doen. Ik heb wellicht niet het beste of meest verstandige voorbeeld, maar als ik longeer met een singel en bijzet mag ik graag aandacht en een paard wat zijn best doet, maar als ik ze longeer zonder iets eraan mogen ze best even gek doen en lekker rennen en bokken. het verschil lijken ze prima te begrijpen, dus af en toe kunnen ze dan even hun ei kwijt.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen een stapmolen, en zie hier de meeste er logisch gebruik van maken, maar ik zie er absoluut niet de meerwaarde er van in om ze er 80 minuten in te pleuren of 2x per dag omdat het kan. Ik denk echt oprecht dat paarden die genoeg ruimte hebben op stal, net zo lief in hun stal staan dan nog een keer die rondjes te moeten wandelen in de molen.
80 minuten is bijna 1,5 uur hetzelfde rondje sjokken. Dat vind ik echt te lang.

Ladygiroc

Berichten: 5093
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:14

Pareltjes schreef:
Exact dit! Waarom stap je haar zelf niet uit na het werk? De training is pas klaar na het uitstappen en goed op adem en temperatuur zijn van je paard. Handig toch zo’n molen?


Als ik spullen opruim is zij al uitgestapt hoor. Was echt puur tijdens het opruimen, liever ff stapmolen dan op een poetsplaats of in dat geval aan een paaltje wachten tot het vrouwtje klaar is.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:21

Mira10 schreef:
Ons paard stapt 6 dagen in de week een uur in de molen. Ik vind het ideaal.

Ze staat 5 maanden 24/7 op de wei en 7 maanden 24/7 op stal. Dan is er dus service om je paard een uur los te gooien of een uur in de molen te zetten.
Mijn paard is type liever lui dan moe. Dus losgooien heeft weinig zin. De manege doet dit ‘s ochtends voor ons.

Wij komen zelf elke dag het paard verzorgen. Ze wordt dan gepoetst. Ze wordt vaak 2x per week gelongeerd, 2x in de week uur intensief les, de andere dagen zetten we haar los, wandelen we buiten of rijden we zelf buiten of minder intensief in de bak. Ik heb gewoon een vrolijk, blij, gehoorzaam en ontzettend lief paard dat over de staldeur kijkt wanneer we aankomen.

Na een uur intensief rijden zweet en hijgt ze tegenwoordig nauwelijks. Ze is ook niet meer te zwaar. En mijn paard heeft echt een volle koudbloed bouw met korte pootjes. Ze heeft PSSM2 wat de spieren afbreekt en verzuurd. Het is best lang een strijd geweest haar goed in beweging te krijgen.

Ze gaat staken als ze spierpijn heeft, dus ik merk het direct als er iets voor dit paard teveel is. De molen is voor ons ideaal want ze staat niet te lang stil in stal en voelt zich beter dan ooit. Ze vind het ook helemaal niet erg om in de molen te gaan, terwijl ze voor haar doen echt flink moet doorstappen.

Moraal van het verhaal: beweging, en vooral stappen is goed voor elk paard. Gebruik de molen om je paard méér uit stal te krijgen. Vervang niet je normale aandacht en training ermee.


7 maanden 24/7 stal is echt niet meer van deze tijd :n

Maar ontopic; denk dat het soms een goede aanvulling is voor paarden. Geen urenlang uiteraard. Ik wandel zelf liever uurtje buiten, meer afwisselend qua omgeving
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 25-01-23 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21422
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:21

Ladygiroc schreef:
Pareltjes schreef:
Exact dit! Waarom stap je haar zelf niet uit na het werk? De training is pas klaar na het uitstappen en goed op adem en temperatuur zijn van je paard. Handig toch zo’n molen?


Als ik spullen opruim is zij al uitgestapt hoor. Was echt puur tijdens het opruimen, liever ff stapmolen dan op een poetsplaats of in dat geval aan een paaltje wachten tot het vrouwtje klaar is.


Je kunt het paard toch eerst terugzetten voor je alles opruimt? Ik zorg er altijd voor dat ik eerst voor mijn paard zorg en dan pas voor mezelf/de omgeving.

Dus paard uitgestapt, bak slobber onder z'n neus, borstel er overheen, deken er op en dan weer terug de wei in. Daarna pas ga ik opruimen.

Of is dat op grote stallen niet gewenst?

Ladygiroc

Berichten: 5093
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:26

Uh nee dat ging daar niet. Stond op een kinderboerderij en haar wei was een km verderop. En waarom zou ik dat wel doen? Als zij nog even onbelast uit kan stappen?

Wat gek dat je een verklaring af moet leggen dat je je dier ff in een molen zet :z

Benzz
Berichten: 2981
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:28

Captain schreef:
Je kunt het paard toch eerst terugzetten voor je alles opruimt? Ik zorg er altijd voor dat ik eerst voor mijn paard zorg en dan pas voor mezelf/de omgeving.

Dus paard uitgestapt, bak slobber onder z'n neus, borstel er overheen, deken er op en dan weer terug de wei in. Daarna pas ga ik opruimen.

Of is dat op grote stallen niet gewenst?

Conditioneel en hard heid voor de pezen is een molen met harde ondergrond wel degelijk gewenst. We maken paarden veel te menselijk met mentaal motiveren en dergelijke. Paarden leven op instincten.

Captain

Berichten: 21422
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:30

Ladygiroc schreef:
Uh nee dat ging daar niet. Stond op een kinderboerderij en haar wei was een km verderop. En waarom zou ik dat wel doen? Als zij nog even onbelast uit kan stappen?

Wat gek dat je een verklaring af moet leggen dat je je dier ff in een molen zet :z


Dan snap ik het inderdaad. :D Ik vraag toch helemaal niet om een verklaring? :? Vraag me gewoon af waarom je het zo deed want een paard in de stapmolen zetten is toch weer twee keer extra 'werk' dus waarom zou je dat doen, maar als je inderdaad een km heen en weer moet lopen is dat heel logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:30

Hier ging mijn merrie een paar x per week een half uur in de molen.
Ze had last van stijfheid van de benen en moest zoveel mogelijk bewegen. Een hele dag paddock had ook weinig zin want daar vond ze niks aan en bewoog dan ook nauwelijks. Dus dan liever een halfuur molen, even in de paddock en de normale training.

Na de castratie van mijn hengst ging hij elke dag even 15 a 20 minuten in de molen zodat hij extra liep.

Verder ben ik er niet zo fan van.