Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 10:57

DuoPenotti schreef:
Ik vraag me eigenlijk wel af bij wat voor handelaar je aan het kijken bent.
Klinkt mij als in zeer goedkoop segment en alles probeert kwijt te raken als zijnde braaf met prijzen die tegenwoordig vast niet meer bij dat segment horen.

Probeer dat weg te zijn en nooit mee heen te gaan...dat is het gevoel dat ik er bij krijg.


Het gaat zeker niet om een handelaar in het lagere segment!

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:01

Mindim schreef:
...


Zijn ze zelf nog op de huidige pony gestapt?

Dit vroeg ik me ook af! Is de verkoper nog met de huidige pony bezig geweest en wat vonden ze daar van?
Advies geven waag ik me niet aan, en heb je ook al genoeg zo te zien ;)

DuoPenotti

Berichten: 30098
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:01

Ja tegenwoordig bestaan er geen lage prijzen meer :D
Maar een mok kreupel met dik been en je nu arm bespierde pony komen mij niet over als midden of hoog segment, sorry :o
Dat de prijzen tegenwoordig wel in hoog vallen geloof ik wel direct.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:05

Type koudbloed met mok zouden bij mij een rode vlag voor CPL zijn. Daarnaast is die niet rad dus koop je al een kreupele.
In eerste instantie koop je een BMW en ze bieden je nu een Opel. ik zou dus niet akkoord gaan.

Whizz
Berichten: 1070
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:07

Problemen hoef je niet te kopen, meestal krijg je die vanzelf een keer. Niet doen dus, vind ik. Het is een heel onprettige manier van iemand onder druk zetten. Ik zou het nu wat steviger inzetten als ik jou was, dan wordt dat bedrijf duidelijk dat hun handelwijze niet door de beugel kan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:09

Ik heb dit topic ook vanaf het begin meegelezen, en wilde nu toch ook even reageren. Ook ik zou met deze ruil absoluut niet akkoord gaan. Het lijkt er idd op alsof de verkoper je nu maar even wat in de maag wil splitsen. Mok kan simpel te verhelpen zijn, maar kan ook onderliggende problemen hebben waardoor je er niet zomaar vanaf komt. En dan maar beweging geven zodat het rad is voor een klinische keuring, is voor mij wel een hele dikke rode vlag. Persoonlijk ik zou er niet eens over nadenken die ruil te doen. Wat Ibbel zegt geef ze een maand om met een goed alternatief te komen, maar dat is dan ook alles. Ik zou zelf ook mijn geld terug willen en verder gaan zoeken.
De wijsheid die mij altijd geleerd is, problemen hoef je niet te kopen die komen vanzelf.

N4N4
Berichten: 1117
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:11

Topic stil gevolgd , ook ik vraag me af of ze vrijdag zelf nog op de pony hebben gezeten .
Zou ook zeker FloortjeM raadplegen in deze kwestie

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:15

Zou ik ook niet doen, idd risico op CPL wegens koudbloed.

Ik heb hier trouwens ook nog een paardje met erge mok gehad, nochtans acuut, maar paard was zo gevoelig geworden dat hij levenslang problemen heeft gegeven bij het bekappen hierdoor, moest bijna elke keer gesedeerd worden, dus zo onschuldig is het niet altijd, zeker als ze met een dik been zitten.

Femke_Tweety

Berichten: 12020
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:16

No go natuurlijk.

Je denkt gekocht te hebben: pony met ervaring, inclusief jachten. Sporttype met bekende achtergrond, inclusief stamboek papieren.
Gezond.
Geschikt voor kinderen
Geschikt voor wedstrijdsport.
Hogere prijssegment


Blijkt echter een verborgen gebrek te hebben waardoor hij met vlagen ineens levensgevaarlijk is.


Verkoper stelt vervangend product voor.

Dat 'product' heeft géén bekende geschiedenis
Géén papieren
Is géén sporttype
Is momenteel niét gezond
Is pas nét in Nederland en dus geen zekerheid of het geschikt is voor kinderen.
En van een type dat traditioneel in een lager prijssegment valt
(Sport vs koudbloedtype)



Sorry hoor, maar als je het zo neerzet,

Hoe idioot denkt die handelaar dat jullie zijn?
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 25-04-21 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 11:16

Om 1 vraag even te beantwoorden, ja ze zijn er opgestapt afgelopen week. Ging niet van harte, koste echt knap moeite bij een prof ruiter. Zodra er opgestapt was was de tweede keer opstappen geen enkel probleem, en met rijden daarna hartstikke braaf.

Caily

Berichten: 12524
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:20

Maargoed, door de pony te willen omruilen beamen ze nu wel dat deze ongeschikt is...

Getup

Berichten: 8342
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:26

Dan zou ik nog eerder deze houden en hopen dat er met juiste training n oplossing voor zn opstapprobleem komt.

Maar Zeker niet ruilen tegen n 4 jarige met mok.

Femke_Tweety

Berichten: 12020
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:36

De tip om er langzaamaan een jurist in te gaan laten meekijken vind ik echt wel een goede.

Lijkt me niet de bedoeling dat die handelaar de kans krijgt om steeds maar tijd te rekken tot het punt dat je opgeeft...


FloortjeM werd al genoemd, is een verstandige keus denk ik.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 11:37

Caily schreef:
Maargoed, door de pony te willen omruilen beamen ze nu wel dat deze ongeschikt is...


Dat beweren ze niet, redelijk expliciet niet zelfs. Ze geven aan dat ze er begrip voor hebben van onze kant dat het vertrouwen in de pony nu weg is, maar dat de pony wel goed was bij hun.
Nog iets waar ik wel aan gedacht heb, tussen het proefrijden en het afleveren van de pony heeft een week gezeten. Het steekt me een beetje dat ze er wel vanuit gaan dat de pony hier in een paar dagen ‘verpest’ zou zijn (er is echt oprecht niets raars gebeurd hier), maar dat het onmogelijk is naar hun mening dat in die week voor hij gebracht werd er daar iets is gebeurd (ervan uitgaande dat zij ook oprecht zijn dat hij het voor het proefrijden nooit heeft gedaan).

Femke_Tweety

Berichten: 12020
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:39

Als ze die vervangende optie echt pas net hebben,

Hoe lang hebben ze deze gehad dan?
Is dat ook zo'n 'snelle handel' pony, waar ze wellicht zelf maar 2 of 3 keer op gezeten hebben?

BigOne
Berichten: 38481
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:40

Niet doen, indien de pony volgens hun wel goed is dan nemen ze hem maar terug. Word nu tijd om op je strepen te gaan staan, dit is geen kinderpony.
Waar zijn zij opgestapt ? In de bak if op het harde ?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:58

Niet doen, een 'gelijkwaardige pony' is altijd subjectief, en je moet toch ook een klik met een dier hebben.
Gewoon geld terug en klaar.

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:18

Denk dat het niet zo simpel is ''gewoon geld terug en klaar'' al zou het de de verkoper sieren als ze het zo oplost, zeker als het een gerenommeerde partij is. Verkoper moet de kans hebben met een gelijkwaardig alternatief te komen. Dit is natuurlijk niet zo makkelijk bij een paard als -bij wijze van spreken- met een auto of stofzuiger. De suggestie die ik las, binnen een redelijke termijn van bijv een maand lijkt me juridisch redelijk. Anders inderdaad een hippisch jurist raadplegen.

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:20

Ladygiroc schreef:
Type koudbloed met mok zouden bij mij een rode vlag voor CPL zijn. Daarnaast is die niet rad dus koop je al een kreupele.
In eerste instantie koop je een BMW en ze bieden je nu een Opel. ik zou dus niet akkoord gaan.


Dit dus. Het hoeft niet natuurlijk maar hij zit onder de mok en je weet niet of dat over gaat. Kan heel goed cpl zijn met een kruising koudbloed. Verder is het allerminst een vergelijkbare pony. Mijn advies is dus niet accepteren. Hiermee heb je wel de verkoper in de gelegenheid gesteld om het op te lossen. Dat doen ze niet dus je kunt nu een stap verder wat dus betekent pony terug en je geld terug

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:51

Wat er ook nog bijkomt is dat als de TS deze pony accepteert (met zichtbare mok) ze de mok accepteert; het is geen verborgen gebrek. Ook zegt de verkoper niet "de pony is braaf" maar "we verwachten dat hij braaf is". Daarmee dekken ze zich flink in. Kortom, de pony kan niet meer terug als dat toch niet het geval blijkt te zijn.
Nee, TS hoeft dit zeker niet te accepteren. TS heeft nu wel voldaan aan haar verplichtingen. Het heeft natuurlijk al een tijdje geduurd om met de verkoper tot een oplossing te komen. Ze hoeft niet te accepteren dat dit nog maanden gaat duren. Beter dat de verkoper gewoon eieren voor zn geld kiest want als dit tot een rechtszaak komt en TS wordt in het gelijk gesteld ( waar ik in dit geval eigenlijk niet aan twijfel), dan zal het de verkoper meer gaan kosten dan alleen de prijs van de pony (denk aan kosten keuring, kosten huisvesting pony, kosten vervoer, kosten rechtsprocedure)

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:07

Ik zou de nieuwe optie niet kiezen, te veel risico.

Is een van jullie inmiddels ook alweer opgestapt na de verkopende partij?

Mijn paard was eigenlijk superbraaf bij het inrijden. Na ruim een jaar deed hij ook opeens stom met opstappen. Geen idee waar het door kwam maar hij vertrok of ging omhoog. Toch doorgezet (medisch was alles uitgesloten) en na 2 weken niks meer aan de hand en hij heeft het nooit meer gedaan. Nou betekend dat niet dat het bij jou pony ook zo zal gaan natuurlijk. Staat de verkopende partij ook open voor pony terug en geld terug?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37355
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:20

Oef, riskant aanbod van de verkoper. Zichtbare mok, dik been, kreupel en net pas bij hun waardoor ze het karakter niet eens goed kunnen weten. En je kunt niet meer zeggen dat je die dingen niet hebt geweten als je een medisch zorgenkind met een rotkarakter blijkt te hebben.

Kortom geld terug en heel ergens anders gaan kijken naar een goede vervanging

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 13:43

Rytir schreef:
Is een van jullie inmiddels ook alweer opgestapt na de verkopende partij?

Dat werd ons afgeraden.... ik wil ook als de pony terug gaat niet beschuldigd worden van een groter probleem creëren.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:48

Ik zou niet akkoord gaan . Gewoon geld terug en rustig verder kijken. Als je je geld hebt en over mnd hebben ze wel wat staan kun je daar als nog kopen. Maar nu pony terug en jij je geld terug. Deze ruil wat ze aanbieden is niet het zelfde of beter

imaudy
Berichten: 5089
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:35

Mijn pony heeft ook eens een dik been gehad door mok, idd ook onregelmatig. Twee weken op een droge wei en het was weg.
Het is heel heel vreemd dat de verkoper er serieus over denkt om in de tijd dat de pony nog een dik been heeft een klinische keuring te willen doen. Iedere DA ziet er in de beweging dan wel wat aan. Foefjes bedenken om de pony toch door de keuring te krijgen lijkt mij een gevalletje..je wordt opgelicht waar je bij staat.

Heeft je nichtje al op die pony gereden?