Afgekeurd paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 13:34

Sta er zelf dubbel achter. Heb vanaf de zijlijn meegekeken bij wijze van.

Langs de ene kant heb ik zoiets van, als hun een beetje geld terug ter compensatie willen, wat eigenlijk verwaarloosbaar is met de potentiële komende kosten, vooruit dan maar. Onder de mom van 'zijn we van het gezeur af'

Langs de andere kant heb ik zoiets van, je hebt een afgekeurd paard gekocht, dan kan je dit ook verwachten. Gebruiksdoel (weidemaatje/therapie in ergste geval) met de onzekerheid is bekend geweest, en nog eens verduidelijkt met de keuring. Wie z'n eigen verbrand moet op de blaren zitten zeg maar.

Verkoper was allang blij iemand gevonden te hebben die er nog een leuk huisje voor wou bieden.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:39

Babootje schreef:
Nu ja, als je akkoord gaat met restitutie van het aankoopbedrag o.b.v. de rekening van de operatie dan weet je in ieder geval zeker dat de nieuwe eigenaren het dier niet zomaar naar de slacht brengen. En dan weet je ook dat als ze dat voor hem over hebben het paard een goed huisje zal krijgen. Zo'n operatie en revalidatietraject zal niet minder dan dat bedrag gaan kosten. Zelf heb je dan in ieder geval niet de kosten meer van inslapen.

Dat weet je helemaal niet zeker want het paard is niet meer in "jouw" handen.

TS, is er überhaupt bewijs dat het dier geopereerd wordt? Heeft de verkopende partij de röntgenfoto's mogen zien?

Iedereen kan ook veel beweren nadat een kapot paard gekocht is, maar geen bewijzen op tafel legt... Als ik in de schoenen van naïeve koper zou staan, zou ik op zijn minst ook transparant zijn naar de verkoper als ik een hoop poeha zou maken.

Blijf het een heel vreemd verhaal vinden wat mijns inziens vooral naar geld over de rug van het paard willen winnen gaat :n

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:46

Als het paard gekeurd is en afgekeurd en koper koopt het paard toch tegen de advies in van da sta jij als verkoper sterk. Jullie hebben beide aan je onderzoeks verplichting gedaan. Daarnaast als ze ook nog eens zwart op wit zouden hebben “we kopen het paard ongeacht wat d’r uit de keuring komt” sta je erg sterk.

Ik mijn ogen (en in ben geen rechter) hoef je niks meer te betalen en ik zou die gok aandurven om geen geld te retouren. 1 appje terug te sturen met “ je hebt het paard gekocht als afkeur en toch willen kopen, paard is zoals omschreven uit de keuring en wij betalen niks terug”

Mocht je uit schuld gevoel toch geld willen terug storten zou ik eerst eens bewijs vragen van de operatie, foto’s van t dier en de dierenarts rekening en dan zeggen dat je een X bedrag eraan vergoed en daarmee klaar is maar niet zonder bewijs.

Succes

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:48

Ik denk alleen aan het arme paard -O- . Afgedankt en stokkreupel verkocht ;( , wat moet dat paard hebben misdaan om zo behandeld te worden. Had je verantwoordelijkheid genomen en het paard laten hemelen in plaats van de handel injagen :(

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:49

Lastig hoor, vooral omdat de kopers al wisten dat het geen goed paard was.
Nu blijkt er toch meer aan de hand te zijn. Vind het sowieso apart dat de kopers het paard klinisch laten keuren, waar hij niet goed doorheen komt en dan niet meteen röntgen.
Als ik de verkoper was dan zou ik het paard terug nemen om hem naar de eeuwige weide te laten gaan, weet je in ieder geval dat je niet nog meer gezeur krijgt.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:51

Melewel94 schreef:
Röntgen zijn pas na aankoop gemaakt. Vond het zelf ook al vreemd, want tegenwoordig zijn er genoeg DA die mobiele röntgen hebben.

De verkoper zei ook tegen mij van "als ik dit wist had ik hem laten hemelen en hem de ellende bespaard"
Maar ze wist dit niet. Ze dacht de hele tijd dat de pijn van de zweer kwam.

Hij is echt verkocht als weidemaatje. Ze heeft duidelijk gezegd van, als je geluk hebt, kan je misschien nog hobbelen maar daar durf ik niks van te zeggen.

De koper zei tegen de verkoper van "goh dat is dan niet erg, dan wordt hij een therapie paard, hij is zo leuk"

Ik persoonlijk denk dat ze het onderschat hebben en uit medelijden het paard gekocht hebben.


Ik maak hier toch uit op dat er dan meer uit de foto's is gekomen (waarvan ik zomaar geloof dat het dier meer pijn aangaf, waardoor de foto's zijn gemaakt) en dat het dier niet meer pijnvrij op de wei kan lopen. Omdat verkoper aangeeft dat ze hem met deze uitslag had laten hemelen.

Dan vind ik idd dat de verkoper nu toch wel tegemoet mag komen. Als dat het geld teruggeven is , zodat koper het dier kan laten hemelen en nog iets van de foto's terug kan krijgen, is dat toch het minste wat verkoper kan doen?

Edit: Nu ik alle berichten van ts heb gelezen, vind ik eigenlijk dat de verkoper het geld terug geeft, paard terug haalt en zelf laat hemelen.
Ook ik vind dat de ts het wat gekleurd omschrijft allemaal. De kopers doen rare dingen, maar het feit dat de verkoper een afgekeurd paard heeft verkocht voor rond de 1.000 euro, vind ik ook niet echt keurig te noemen.
Laatst bijgewerkt door neetoch op 29-12-20 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:59

Mazida schreef:
Ik denk alleen aan het arme paard -O- . Afgedankt en stokkreupel verkocht ;( , wat moet dat paard hebben misdaan om zo behandeld te worden. Had je verantwoordelijkheid genomen en het paard laten hemelen in plaats van de handel injagen :(


Dat!

Pallatin

Berichten: 2492
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:02

Is ernstige artrose wel te behandelen? Met een operatie? Is het dier na zo’n behandeling pijnvrij?

Ik zou nogmaals aanbieden om het paard terug te nemen en als dat weer niet akkoord is aan te geven dat zij het paard gekocht hebben ondanks het negatieve advies van de DA. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de verkoper toch heeft doorgezet nadat duidelijk werd bij de keuring dat er nog meer aan de hand was. De koper wilde het dier toch graag, maar de verkoper was niet verplicht dr paard te verkopen. Ze had imo wel het dier uit de verkoop kunnen halen...

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:08

Melewel94 schreef:
Ik kan er met m'n verstand ook niet bij hoor. En heel het operatie verhaal...

Ik weet natuurlijk enkel verkopers z'n kant, maar heb wel alle appjes gelezen.

Operatie van 2500eu dit dat, hoge kosten... Vragen nu een deel geld terug.


En dat maakt het heel verwarrend.
Want de verantwoordelijkheid wordt nu volledig bij de koper gelegd. Geen röntgenkeuring, paard gekocht in de wetenschap dat die afgekeurd was, een dierenarts die meermaals zegt: ik raad af dit paard te verkopen.
Als ik een paard te koop heb staan en ik hoor een dierenarts mijn paard volledig afkeuren en de kopers waarschuwen, dan zou ik niet tegen de koper zeggen: "Weet je zeker, je hebt nu nog de kans om je terug te trekken." Dan zou ik als verkoper zelf mijn beslissing maken en het dier uit de verkoop terugtrekken. En zelf met röntgenkeuringen aan de slag gaan om duidelijk te krijgen wat het paard precies allemaal mankeert.
Niet dat de koper geen rare sprongen maakt, die neemt ook twijfelachtige beslissingen. Maar een kapot en kreupel paard verkopen zonder contract en dan gek opkijken wanneer er troubles komen, dat vind ik ook onder het kopje 'niet echt heel slim' vallen.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:12

Natuurlijk, een paard wat je hebt aangekocht (en al nergens anders geschikt meer voor was dan weidemaatje)wordt aangekocht voor <€ 1000 en gaat de koper nu laten opereren voor € 2500??

Serieus?!
En kan de koper dan ook exact aangeven waaraan het paard geopereerd gaat worden? Want daar zou ik dan toch wel benieuwd naar zijn. Als de koper dat niet haarfijn kan uitleggen (maw. vaag verhaal) dan riekt dit toch naar iets anders als je het mij vraagt.

Overigens, voor de mensen die commentaar leveren op een weidemaatje verkopen (tegen welke prijs dan ook), als je een paard gratis aanbied krijg je van die vage types die vervolgens je paard als "gezond" een week later weer aanbieden tegen X bedrag. Alleen al daarom zou ik altijd een vraagprijs hebben.
Daarmee filter je al eea.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:14

Ik vind het een raar verhaal, des temeer omdat dit soort paarden meestal gratis van de hand gaan. Dus of het beeld van de gebreken is rooskleuriger gemaakt dan het was. Of het bedrag waarvoor het paard weggegaan is wordt te hoog gezet hier. Ik zou het paard terugnemen en zelf in laten slapen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:15

Echt een heel raar verhaal. Waarom duur laten röntgenen achteraf? En operatie bij artrose? Dat bestaat niet. Er is geen operatie die dat kan verhelpen. Ik heb bijna het idee dat het de kopers hierom te doen was ofzo maar dat is ook weer krom want waarom zou je dan eerst geld uitgeven voor een afgekeurd paard?
Het verhaal is gewoon te raar eigenlijk, ergens klopt er gewoon iets niet.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:23

nou ja jou eigendom is jou probleem even kort gezegd

paard is gekeurd, verkoper en da zijn duidelijk geweest en alle medische info die bekend was is overhandigt. Als de koper dan zo star is dat ze het paard sowieso willen hebben, snap ik dat je de koop door laat gaat "iemand die weet dat het paard dusdanig is afgekeurd en m alsnog wil hebben moet hem wel heel leuk vinden dus goed huis zijn". Uit het verhaal blijkt niet dat de verkoper een verkeerde voorstelling van zaken had oid, juist ook omdat zowel verkoper als DA paar keer checkten en heel duidelijk zijn geweest.
Zou me niets verbazen als ze op deze manier nog wat van de prijs toch nog af willen krijgen. Over "goed fatsoen" vind ik onzin. 1. Je wist waar je aan begon, moet je nu niet gaan miepen. 2.Is jouw paard nu, hoezo heeft een verkoper daar dan nog niets mee te maken? 3. Er is door de DA ook expliciet gewaarschuwd voor artrose, is dus geen verassing. 4. Gewoon nee.
Ergens vind ik het ook niet netjes dat ze na de koop om meer geld gaan vragen.
over 1000eu voor wei paard; prijzen voor paarden liggen hoog op het moment en voor therapie paard is karakter natuurlijk ook wel belangrijk. Los daarvan; de koper is zelf akkoord gegaan voor die prijs, dus schijnbaar was de prijs voor de koper zelf acceptabel.
Wel reuze benieuwd naar wat voor volk beide partijen zijn eigenlijk.
ook nogmaals; juridisch denk ik niet dat je ergens bang voor hoeft te zijn en moreel ben ik van mening dat je de koper niets verschuldigd bent. Als er wel geld van verkoper naar koper gaat zou dat eerder moeten zijn vanwege liefde voor het paard specifiek als bijdrage aan de operatie, omdat de verkoper het zo ontzettend fijn vind dat ze m onder het mes laten gaan.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:23

Mirranda schreef:
Overigens, voor de mensen die commentaar leveren op een weidemaatje verkopen (tegen welke prijs dan ook), als je een paard gratis aanbied krijg je van die vage types die vervolgens je paard als "gezond" een week later weer aanbieden tegen X bedrag. Alleen al daarom zou ik altijd een vraagprijs hebben.
Daarmee filter je al eea.


Nog een optie: beseffen dat je eigenaar bent van een levend dier en dat je daar de zorg voor moet dragen ook wanneer dat dier oud en versleten is en jou niet meer op zijn rug kan dragen.

Zo een wereld zou ik fijn vinden...

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:43

Ik denk dat er een paar opties zijn. De eerste is om de koop te laten zoals hij is. In dat geval zou ik op de achtergrond proberen om een kopie van het keuringsrapport in handen te krijgen. Mochten er uiteindelijk juridische stappen genomen worden dan heb je een solide verhaal. Laat een rechter dan maar beslissen.
Een tweede optie is om schriftelijk aan te bieden en paard terug te nemen en het aankoopbedrag terug te storten. Je biedt dan dus aan om de koop te ontbinden. Als ze dat weigeren dan is het echt aan hun. Ik denk dat je dan veilig zit.

Ik zou ze nooit (een gedeelte van) het geld teruggeven en het paard in hun bezit laten. Wie weet wat er dan nog allemaal achteraan komt! Dan komen ze straks alsnog met dierenarts rekeningen op de proppen.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:51

Ik snap ook niet zo goed waarom je een weidemaatje röntgen zou laten keuren.. Dan zegt een klinische keuring toch voldoende? Of hadden de kopers verwacht om voor een mooi prijsje toch een goed rijpaard te kunnen kopen..

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:53

Gini schreef:
Mirranda schreef:
Overigens, voor de mensen die commentaar leveren op een weidemaatje verkopen (tegen welke prijs dan ook), als je een paard gratis aanbied krijg je van die vage types die vervolgens je paard als "gezond" een week later weer aanbieden tegen X bedrag. Alleen al daarom zou ik altijd een vraagprijs hebben.
Daarmee filter je al eea.


Nog een optie: beseffen dat je eigenaar bent van een levend dier en dat je daar de zorg voor moet dragen ook wanneer dat dier oud en versleten is en jou niet meer op zijn rug kan dragen.

Zo een wereld zou ik fijn vinden...


Eens!

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:07

Gini schreef:
Mirranda schreef:
Overigens, voor de mensen die commentaar leveren op een weidemaatje verkopen (tegen welke prijs dan ook), als je een paard gratis aanbied krijg je van die vage types die vervolgens je paard als "gezond" een week later weer aanbieden tegen X bedrag. Alleen al daarom zou ik altijd een vraagprijs hebben.
Daarmee filter je al eea.


Nog een optie: beseffen dat je eigenaar bent van een levend dier en dat je daar de zorg voor moet dragen ook wanneer dat dier oud en versleten is en jou niet meer op zijn rug kan dragen.

Zo een wereld zou ik fijn vinden...

Ik zou best zorg willen dragen voor een paard dat niet meer bereden kan worden na zoveel jaar.

Echter zijn er hier in de omgeving geen stallen waarbij een fijn pensioen voor een paard geboden kan worden. Dus in zo'n geval zou ik liever kiezen voor een fijn pensioen bij iemand anders, dan hem zelf aanhouden en geen fijne pensioenplek kunnen bieden.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:08

Mazida schreef:
Ik denk alleen aan het arme paard -O- . Afgedankt en stokkreupel verkocht ;( , wat moet dat paard hebben misdaan om zo behandeld te worden. Had je verantwoordelijkheid genomen en het paard laten hemelen in plaats van de handel injagen :(


Want jij kende dit paard? Wie zegt dat hij stokkreupel was? En wie zegt dat ie afgedankt is? Niet iedereen kan het zich veroorloven om een paard te houden als je er niks mee kunt doen. Dat is ieder zijn eigen keuze.

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:16

Earth schreef:
Mazida schreef:
Ik denk alleen aan het arme paard -O- . Afgedankt en stokkreupel verkocht ;( , wat moet dat paard hebben misdaan om zo behandeld te worden. Had je verantwoordelijkheid genomen en het paard laten hemelen in plaats van de handel injagen :(


Want jij kende dit paard? Wie zegt dat hij stokkreupel was? En wie zegt dat ie afgedankt is? Niet iedereen kan het zich veroorloven om een paard te houden als je er niks mee kunt doen. Dat is ieder zijn eigen keuze.

Precies, ken ook genoeg paarden die het op de wei prima doen, maar geen belasting meer kunnen hebben buiten een wandeling zo af en toe.

En ik snap ook dat als je in een omgeving staat waar de pensionkosten in de 300 pm zijn, waarbij er bvb geen 24/7 buiten plek is, je liever op zoek gaat naar een plek bij bvb iemand aan huis waar je paard als luxe grasmaaier en gezelschap kan dienen.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:23

Earth schreef:
Mazida schreef:
Ik denk alleen aan het arme paard -O- . Afgedankt en stokkreupel verkocht ;( , wat moet dat paard hebben misdaan om zo behandeld te worden. Had je verantwoordelijkheid genomen en het paard laten hemelen in plaats van de handel injagen :(


Want jij kende dit paard? Wie zegt dat hij stokkreupel was? En wie zegt dat ie afgedankt is? Niet iedereen kan het zich veroorloven om een paard te houden als je er niks mee kunt doen. Dat is ieder zijn eigen keuze.


Dat is natuurlijk bullshit.
Net zo goed als dat ze het zich kunnen veroorloven als ze er wel wat mee kunnen, kunnen ze dat dan ook als ze er niks meer mee kunnen.

Ze kunnen dan alleen waarschijnlijk geen 2e paard kopen waar ze wel mee kunnen rijden.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:27

Dat vind jij ja. Maar sommige mensen hebben een paard om mee te rijden, om mee aan de gang te gaan. En ja, dan kun je kiezen voor inslapen, maar als je dan iemand vind die het paard een plek wil geven, dan is dat prima toch? Onder voorbehoud dat de plek goed is natuurlijk en dat het paard niet in de handel terecht komt.
Zelf zou ik ook voor een plekje zoeken, ik heb een paard om mee te rijden, niet om er naar te kijken. En dat mag iedereen nog zelf bepalen toch?

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:35

Volgens mij vind ik niks in mijn bericht.
Ook zeg ik niet dat ik het niet snap.

Jij zegt alleen dat ze het zich niet kunnen veroorloven, en dat is niet waar.
Ze willen het alleen niet.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:40

In dit geval is de koper toch niet echt slim geweest, en heeft verkoper naar beste weten de informatie over de gebreken doorgegeven. Ze hadden beter voorafgaand aan de koop het dier kunnen laten doorlichten in plaats van erna. Want na de koop gaat het spreekwoord: 'n koo kuj achteraf in de kont kiek'n....helemaal op. Het paard is de dupe, helaas. Hopelijk krijgt ie toch nog een rustige 'oude' dag want het dier kan er niets aan doen.

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:40

Earth schreef:
Dat vind jij ja. Maar sommige mensen hebben een paard om mee te rijden, om mee aan de gang te gaan. En ja, dan kun je kiezen voor inslapen, maar als je dan iemand vind die het paard een plek wil geven, dan is dat prima toch? Onder voorbehoud dat de plek goed is natuurlijk en dat het paard niet in de handel terecht komt.
Zelf zou ik ook voor een plekje zoeken, ik heb een paard om mee te rijden, niet om er naar te kijken. En dat mag iedereen nog zelf bepalen toch?

Ben het met je eens.

Ik betaal in deze omgeving veel geld om een paard te kunnen houden. En hoe cru het ook mag klinken, ik ga dat niet betalen voor een paard waar ik niks mee kan. Plus dat ze hier ook in de winter beperkt buiten komen.

Zou ik ze aan huis houden, dan gaat ie uiteraard niet weg en kan ie in de tuin van zn pensioen genieten.