Camionette of vrachtwagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Camionette of vrachtwagen?

B-rijbewijs paardenwagen
9 (24%)
C-rijbewijs paardenvrachtwagen
28 (75%)

Totaal aantal stemmen: 37


Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Camionette of vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 21:54

Hoii iedereeeeen!

Onze trailer heeft echt z’n beste tijd gehad! Ondertussen gebruiken we hem sinds 2 jaar bijna elke week, aangezien ik toen met wedstrijden begonnen ben. Dus ben ik op zoek naar iets nieuws.
Nu twijfel ik tussen een B-rijbewijs paardenwagen of een C-rijbewijs vrachtwagen. Graag zou ik me via ervaringsdeskundigen (jullie dus) zo eerlijk mogelijk laten informeren.

Voorlopig ben ik eerder geneigd naar een vrachtwagen, hiervoor moet ik wel nog het juiste rijbewijs halen. Hieronder een kleine kadering.
Graag zou ik minstens 4 paarden kunnen laden. Aangezien ik BE-rijbewijs heb, mag ik nog een trailer achter een paardenwagen hangen. Ook zou ik graag beginnen met vaker meerdaagse jumpings mee te doen, in hoeverre dat gaat lukken (zowel praktisch als financieel) is natuurlijk moeilijk in te schatten op voorhand, maar hiervoor zou een klein mobilhome-gedeelte dus ook handig zijn.. Het lijkt me ook makkelijk om je paard in een vrachtwagen te kunnen opzadelen.

Enkele vragen die ik me vooral stel over de voertuigen:
- Hoeveel wegenbelasting betaal je voor een B-rijbewijs paardenwagen? (Liefst voor België) Worden deze ingeschreven als lichte vracht?
- Hoeveel wegenbelasting betaal je voor een C-rijbewijs camion?
- Hebben jullie een vrachtwagen met mobilhome? Heb je deze ook ingeschreven als mobilhome? Is er een groot verschil qua wegenbelasting ten opzichte van een gewone inschrijving als vrachtwagen?
- Welke voor- en nadelen ervaar je aan jouw paardenvrachtwagen of -camion?
- Hoeveel betaalde jij voor jouw paardenvrachtwagen of -camion? Of wat vind je een faire prijs voor een tweedehands voertuig?

Het voertuig zou wel buiten moeten blijven staan, wat natuurlijk niet ideaal is...
Ik ben superbenieuwd naar jullie mening en ervaringen! Vergeet zeker de poll niet te beantwoorden. Alvast bedankt !

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:15

Laten we er heel kort over zijn: wat jij wil kan niet met een B-rijbewijs wagen, punt, uit!

Je zult dus je eisen aan moeten passen in minder paarden meenemen en geen slaap-optie of voor C-rijbewijs gaan. Dan heb je kans dat het goed komt.


Heb je dan dat rijbewijs, dan moet je zoeken naar een goede wagen, die niet te groot is en die praktisch ingericht is.
Doorbraken naar de cabine niet aan beginnen, dat gaat vrijwel altijd lekken.

Buiten staan is zonde, niet doen. Zoek een boer waar ie in de loods mag. Ik heb 'm bij een boer in de buurt staan. Kost minder dan extra kosten die buiten staan met zich meebrengt.
Laatst bijgewerkt door ikke op 12-12-20 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Camionette of vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:19

Wij zaten in precies dezelfde situatie als jij en hebben besloten om een 5 paards vrachtwagen met mobilhome, en heb er nog geen seconde spijt van gehad, helaas moet die binnenkort weg wegens inkrimping van het aantal paarden en krijg ik de wagen bij lange na niet vol.
Let erop om hem in te schrijven als mobilhome, moet volgens het RDW minstens de helft van de wagen living zijn.
Voor een beetje redelijke vrachtwagen, op oudere leeftijd, betaal je toch minstens 20k, daaronder heb ik niet heel veel soeps gezien.

De wegenbelasting valt overigens reuze mee! Ik kan eens vragen maar volgensmij betalen wij minder voor de vrachtwagen dan voor onze auto's. :)

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:29

4 paarden wegen globaal 2800 kilo.
Hou je dus 700 kilo over als je max 3500 mag wegen.
Dat wordt 'm dus niet

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Camionette of vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:31

Kan niet in B... in de meeste kan je maar 1 paard vervoeren.

Dus wordt een C voor jouw wensen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Camionette of vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:56

Ik zou zeggen koop die wagen van Seventeen en haal je C rijbewijs ;)

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 00:38

ikke schreef:
Laten we er heel kort over zijn: wat jij wil kan niet met een B-rijbewijs wagen, punt, uit!

Je zult dus je eisen aan moeten passen in minder paarden meenemen en geen slaap-optie of voor C-rijbewijs gaan. Dan heb je kans dat het goed komt.


Heb je dan dat rijbewijs, dan moet je zoeken naar een goede wagen, die niet te groot is en die praktisch ingericht is.
Doorbraken naar de cabine niet aan beginnen, dat gaat vrijwel altijd lekken.

Buiten staan is zonde, niet doen. Zoek een boer waar ie in de loods mag. Ik heb 'm bij een boer in de buurt staan. Kost minder dan extra kosten die buiten staan met zich meebrengt.


Goede tip van de boer!
Met m’n BE zou ik wel nog steeds 4 paarden kunnen vervoeren, maar dan kan je inderdaad geen mobilhome hebben. Maar ik ben ook nog steeds aan het afwegen of dat de mobilhome zelfs een optie gaat zijn in een camion.
Het rijbewijs halen vind ik op zich niet zo erg om te doen hoor. Dus ik weet wel dat dat ook iets is wat eerst in orde moet zijn ;) (Corona gaat dit ook wel goed vertragen, Maarjha de wedstrijden ook dus)

Bedankt voor je reactie!

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 00:40

Seventeen schreef:
Wij zaten in precies dezelfde situatie als jij en hebben besloten om een 5 paards vrachtwagen met mobilhome, en heb er nog geen seconde spijt van gehad, helaas moet die binnenkort weg wegens inkrimping van het aantal paarden en krijg ik de wagen bij lange na niet vol.
Let erop om hem in te schrijven als mobilhome, moet volgens het RDW minstens de helft van de wagen living zijn.
Voor een beetje redelijke vrachtwagen, op oudere leeftijd, betaal je toch minstens 20k, daaronder heb ik niet heel veel soeps gezien.

De wegenbelasting valt overigens reuze mee! Ik kan eens vragen maar volgensmij betalen wij minder voor de vrachtwagen dan voor onze auto's. :)


Jha, ik hoorde nog iets van kilometerheffing ofzoiets voor vrachtwagens. Ik ken er echt niets van.
En voor een redelijke paardencamionette betaal je minstens evenveel als ik het zo zie op internet.. Her lijkt dan toch alsof je voor hetzelfde geld meer krijgt voor een camion. Maar je moet wel de juiste tegenkomen inderdaad.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 00:44

Eatshay schreef:
4 paarden wegen globaal 2800 kilo.
Hou je dus 700 kilo over als je max 3500 mag wegen.
Dat wordt 'm dus niet


Ik heb BE rijbewijs. Dan mag je alles bij elkaar 7000kg hebben :) Had dat een keertje uitgerekend en dan zou het wel moeten lukken, voor paardenwagen en trailer.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:59

Myrtheke1995 schreef:
Eatshay schreef:
4 paarden wegen globaal 2800 kilo.
Hou je dus 700 kilo over als je max 3500 mag wegen.
Dat wordt 'm dus niet


Ik heb BE rijbewijs. Dan mag je alles bij elkaar 7000kg hebben :) Had dat een keertje uitgerekend en dan zou het wel moeten lukken, voor paardenwagen en trailer.

Dan krijg je een driepaards trailer met een bus ervoor voor een paard plus wat zooi.Daar ga je niet blij van worden en dat begint al met dat die gebakjes niet genoeg power hebben om 3500kg te trekken. Los daarvan mogen de meesten dat ook niet; die redden net de 2000kg.

Dat slaapdeel kun je nog steeds vergeten.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:50

Myrtheke1995 schreef:
Eatshay schreef:
4 paarden wegen globaal 2800 kilo.
Hou je dus 700 kilo over als je max 3500 mag wegen.
Dat wordt 'm dus niet


Ik heb BE rijbewijs. Dan mag je alles bij elkaar 7000kg hebben :) Had dat een keertje uitgerekend en dan zou het wel moeten lukken, voor paardenwagen en trailer.


De auto zelf mag nog steeds maar 3500 wegen. Blijft terugkomen dat je maar 1 paard in de auto mee kan nemen. Buiten dat hij genoeg power moet hebben om te kunnen trekken, natuurlijk.

4 paarden ga je niet redden.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:16

Myrtheke1995 schreef:
Eatshay schreef:
4 paarden wegen globaal 2800 kilo.
Hou je dus 700 kilo over als je max 3500 mag wegen.
Dat wordt 'm dus niet


Ik heb BE rijbewijs. Dan mag je alles bij elkaar 7000kg hebben :) Had dat een keertje uitgerekend en dan zou het wel moeten lukken, voor paardenwagen en trailer.


Een bus waar je 2 paarden op kunt zetten, zal te licht zijn om er nog een tweepaards achter te hangen (om dan nog veilig en comfortabel te kunnen rijden).
En een bus met eentje erop en 3 erachter, wordt ook heel beroerd om re rijden, als je het qua vermogen al lekker redt.

C halen is je beste optie.
En financieel ook aantrekkelijker trouwens. Een vrachtwagen is beter betaalbaar dan de paarden bussen, en je kunt er vaak nog makkelijk een living met bedje in maken.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 10:42

Myrtheke1995 schreef:
Seventeen schreef:
Wij zaten in precies dezelfde situatie als jij en hebben besloten om een 5 paards vrachtwagen met mobilhome, en heb er nog geen seconde spijt van gehad, helaas moet die binnenkort weg wegens inkrimping van het aantal paarden en krijg ik de wagen bij lange na niet vol.
Let erop om hem in te schrijven als mobilhome, moet volgens het RDW minstens de helft van de wagen living zijn.
Voor een beetje redelijke vrachtwagen, op oudere leeftijd, betaal je toch minstens 20k, daaronder heb ik niet heel veel soeps gezien.

De wegenbelasting valt overigens reuze mee! Ik kan eens vragen maar volgensmij betalen wij minder voor de vrachtwagen dan voor onze auto's. :)


Jha, ik hoorde nog iets van kilometerheffing ofzoiets voor vrachtwagens. Ik ken er echt niets van.
En voor een redelijke paardencamionette betaal je minstens evenveel als ik het zo zie op internet.. Her lijkt dan toch alsof je voor hetzelfde geld meer krijgt voor een camion. Maar je moet wel de juiste tegenkomen inderdaad.


Hoeveel paarden had jij om mee te nemen op wedstrijd in het begin?

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 10:51

Over het algemeen zijn de meeste dus voor C-rijbewijs.
Iemand enig idee hoeveel je betaalt aan wegenbelasting en kilometerheffing als je hem wel of niet kan inschrijven als mobilhome?

Ikzelf heb momenteel één 11-jarige die ik zo goed als elk weekend meepakte (voor corona of course), sinds kort hebben we nog een 3-jarige, die zal ook wel regelmatig mee gaan, maar niet elke week.
En dan heb ik nog een vriendin die ik de laatste tijd bijna elke week meepakte, maar dat is natuurlijk 'een variabele' waarmee ik bedoel dat je natuurlijk niet op voorhand kan inschatten hoe lang ze nog zin heeft om te blijven deelnemen.
Ik heb ook nog een tweejarige die staat te popelen om te beginnen werken, maar dan zijn we alweer x aantal jaren verder.
Dus het lijkt me wel ok als ik dan reken op een camion van ongeveer 4 paarden. Je weet natuurlijk nooit wat je tegenkomt op voorhand. Het is echt wikken en wegen, want ik wil ook niet zo'n reusachtig onhandig ding om overal de smalle straatjes in België mee te gaan trotseren :D Het is niet makkelijk haha

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Camionette of vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:59

Nou ja... iets anders dan C kan gewoon niet ivm het feit dat je er 4 veilig en volgens de wet wil kunnen vervoeren.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:31

Myrtheke1995 schreef:
Over het algemeen zijn de meeste dus voor C-rijbewijs.
Iemand enig idee hoeveel je betaalt aan wegenbelasting en kilometerheffing als je hem wel of niet kan inschrijven als mobilhome?


Google is uw vriend...
Voor een mobilhome geen BIV, geen kilometerheffing, enkel wegentaks.

https://www.vlaanderen.be/te-betalen-ve ... mpeerwagen

Voor eentje tussen de 8 en de 11 ton (meeste 4paards vrachtwagens) is dat dus €185 per jaar, een zwaardere is €290,40.
Maw, peanuts.

Staat genoeg te koop dat voldoet an je eisen: https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... prodImg-10
Als je genoeg centjes meebrengt toch.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:44

s0173957 schreef:
Myrtheke1995 schreef:
Over het algemeen zijn de meeste dus voor C-rijbewijs.
Iemand enig idee hoeveel je betaalt aan wegenbelasting en kilometerheffing als je hem wel of niet kan inschrijven als mobilhome?


Google is uw vriend...
Voor een mobilhome geen BIV, geen kilometerheffing, enkel wegentaks.

https://www.vlaanderen.be/te-betalen-ve ... mpeerwagen

Voor eentje tussen de 8 en de 11 ton (meeste 4paards vrachtwagens) is dat dus €185 per jaar, een zwaardere is €290,40.
Maw, peanuts.

Staat genoeg te koop dat voldoet an je eisen: https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... prodImg-10
Als je genoeg centjes meebrengt toch.

Hhmm, dat is in NL dus goedkoper. Paardenvrachtwagens vallen hier al onder hetzelfde tarief als campers, mits in particulier gebruik.
€78 wegenbelasting en tot 12 ton geen km-heffing o.i.d. Wel tacho-plicht boven 7500kg TMM maar dat stelt tot 2006 ook niks voor (papieren schijfjes). Daarna wordt het wat lastiger.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 21:26

s0173957 schreef:
Myrtheke1995 schreef:
Over het algemeen zijn de meeste dus voor C-rijbewijs.
Iemand enig idee hoeveel je betaalt aan wegenbelasting en kilometerheffing als je hem wel of niet kan inschrijven als mobilhome?


Google is uw vriend...
Voor een mobilhome geen BIV, geen kilometerheffing, enkel wegentaks.

https://www.vlaanderen.be/te-betalen-ve ... mpeerwagen

Voor eentje tussen de 8 en de 11 ton (meeste 4paards vrachtwagens) is dat dus €185 per jaar, een zwaardere is €290,40.
Maw, peanuts.

Staat genoeg te koop dat voldoet an je eisen: https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... prodImg-10
Als je genoeg centjes meebrengt toch.



Thanks voor je reactie!

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 00:26

Nog een vraagje waarmee ik vandaag geconfronteerd werd. (Maar weet natuurlijk niet of deze regels in België en Nederland hetzelfde zijn.)

M'n lesgever zei dus dat ik als voor rijbewijs C ga zonder vakbekwaamheid, ik geen paarden mag vervoeren van anderen mensen (dus als ik bijvoorbeeld iemand meeneem met haar paard op wedstrijd, ZONDER dat ze mij daarvoor betaald). Klopt dat?

Ik heb een tijdje geleden de theorie voor rijbewijs C zonder vakbekwaamheid reeds gehaald, maar als dit het geval moet ik wel die vakbekwaamheid gaan halen, want zou het zonde vinden om vrienden niet te kunnen vervoeren, aangezien ik dat wel regelmatig doe.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:51

Myrtheke1995 schreef:
Nog een vraagje waarmee ik vandaag geconfronteerd werd. (Maar weet natuurlijk niet of deze regels in België en Nederland hetzelfde zijn.)

M'n lesgever zei dus dat ik als voor rijbewijs C ga zonder vakbekwaamheid, ik geen paarden mag vervoeren van anderen mensen (dus als ik bijvoorbeeld iemand meeneem met haar paard op wedstrijd, ZONDER dat ze mij daarvoor betaald). Klopt dat?

Ik heb een tijdje geleden de theorie voor rijbewijs C zonder vakbekwaamheid reeds gehaald, maar als dit het geval moet ik wel die vakbekwaamheid gaan halen, want zou het zonde vinden om vrienden niet te kunnen vervoeren, aangezien ik dat wel regelmatig doe.

In NL is dat geen probleem zolang het "vriendendienst" heet.
Ze mogen er dus niet voor betalen.