Vastbinden in en aan trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:53

Ik snap die angst voor het aanbinden eigenlijk niet.
Als je tegenwoordig een paardentouw koopt, zijn die allemaal zo gemaakt dat de musketonhaak los schiet als er teveel druk op komt. Die druk is echt niet veel, mijn paard heeft er al meerdere gesloopt toen hij aan de hand mocht grazen. Een hoef op het touw, hoofd omhoog en plong, weer een touw naar de bliksem.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:16

Muze schreef:
Ik ken de trailers waar een ring aanzit maar wat als die er niet is?
Of kan je die er ten aller tijde ergens op laten monteren?

Je kunt heel eenvoudig een bout (laten) vervangen door een oogbout.

macloud_76
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-10-20
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:17

Ik heb in mijn trailer mijn paard aan een aparte lijn staan met panieksluiting. De panieksluiting zit vast aan een oog in de trailer. Mocht hij loskomen dan kan ik hem altijd nog vastpakken bij die lijn.

Buiten de trailer hen ik hem aan een touw vast en die heb ik los hangen, hij is stta keurig stil. Ik zou hem anders vast maken aan de trailerklep. Ga er vanuit dat als hij schrikt en trekt, dat dan die sluiting knapt. Aan deze lijn geen panieksluiting. Heb ooit een plaats gehad die dol was op die sluitingen en door had hoe ze open konden..........

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 19:24

Wat een verschillen. Interessant.
Mijn pony hangt niet dus ik verwacht ook niet dat ie dat aan de Trailer zal doen.
Een leadrope is wel handig om bij te hebben.

Zijn Trailer lijnen fijn om aan te binden?
Mijne is wel wat wiebelig, het gaat om een 1,5 paards Trailer en dus geen tussenschot.
Daarom twijfelde ik dus waar ik beste kan aanbinden.
Wil geen omdraai taferelen..

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 13:22

Maandag wordt er een oog aan mijn trailer gemaakt, of 2..
Welke plek vinden jullie prettig daarvoor?
Dus aan de buitenkant van de trailer.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:15

Ik heb aan beide zijdes voor er 1, 1 naast het verzorgingsdeurtje thv de voorstang en 1 aan de andere kant, naast m'n zadelkamer, ook ter hoogte van de stang.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 07:04

Ik neig naar ook eentje aan elke kant.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 07:42

In de trailer aan 2 kanten en kort. Pony had eens teveel ruimte en stond onder de voorstang ( hooi van de vloer snoepen ) en die zat achter haar schoft. Ze zat hartstikke vast en het was doodeng. Ze had een flink beschadiging aan haar rug. Sindsdien zat ik ze kort vast in de trailer.

Buiten aan de trailer doe ik bijna nooit omdat ik nooit alleen ben, maar als ze vast staan dan zit er een ring aan de zijkant en daar staan ze braaf aan te wachten. Ook gewoon zet ik altijd kort vast. Bang dat ze onder het touw komen met het hoofd door het snuffelen over de vloer enzo. Gelukkig hangen mijn pony's allemaal niet echt.

Veulen heb ik vorige week ook vast gezet in de 2 paarden naast moeder. Ging helemaal perfect.

Ik heb ringen aan beide kanten en aan de achterkant zodat er altijd mogelijkheid is met vastzetten hoe ik ook moet parkeren.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 08:41

Ik heb aan iedere kant van de trailer op de hoogte van de borststang een oog( is tevens ook een los draai mogelijkheid van de borststang in noodsituaties) en ik heb een ring aan de klep van de trailer. Hierdoor kan ik op wedstrijden mijn paard op verschillende plaatsen vast zetten. Ohz meestal voor en met mennen meestal achter.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:39

In de trailer staat Senior aan 1 touwtje en Junior aan 2 touwen vast.
Waarschijnlijk zal ook Junior ook aan 1 touw worden vast gezet bij kortere ritten.


Aan de buitenkant heb ik tyrewrapjes door de ogen heen gedaan en daar kunnen ze dan aan vast worden gezet.
Zet een paard wel druk knalt de tyrewrap en niet het halster.


Alhoewel ik ze meestal gewoon aan de hand vast heb. :o

De veiligheidssluitingen die je aan sommige halstertouwen hebt vind ik totaal niet prettig werken dus die gebruik ik ook niet.
Paard moet gewoon fatsoenlijk stil staan.

Larapony
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-03-22

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:05

Hoe ik mijn paard vastzet in de trailer heb ik ook een tijdje mee geklooid. Nu heb ik een handige manier gevonden om mijn paard vast te zetten in de trailer.
Bij Epplejeck heb ik een handige trailerlijn gekocht. Deze heb ik altijd in mijn trailer hangen en hangt aan de zijkant. Als ik mijn paard in de trailer zet maak ik hem altijd eerst hieraan vast.
Vervolgens maak ik zijn touw (die al aan het halster zat) vast aan de andere zijkant.
Op deze manier staat hij goed vast, kan hij nog wel bij het hooinet, maar kan hij niet omdraaien in de trailer :)

Mellany1511

Berichten: 17
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:13

mijn paarden zet ik altijd vast via het voor deurtje zeg maar. dan heb ik ze met het touw van de binnen vast zodat ze ook zo hooi kunnen eten en anders aan de achterklep.
in de trailer zelf staan ze link en rechts vast aan hun zijkant van de neus van het halster (dit is in mijn 1,5 paards trailer) in een 2 paards trailer gewoon aan de onderste ring van het halster.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:29

Die van mij wil buiten nog wel eens aan de wandel gaan als ik 2 tellen met mijn handen vol sta, dus die bindt ik altijd vast aan de trailer. Laatst liep hij weg om te gaan rollen in het zand van de parkeerplaats na een rit toen ik zijn schofttuig eraf haalde. _O-
Hij kwam gelukkig heel schaapachtig terug toen ik hem riep. Echt zo van:"Oh had jij me nog niet vast dan?". Dus volgende keer toch maar weer even vastbinden. Thuis kan hij het keurig, los stilstaan, maar op vreemd terrein nog niet dus. Verder reizen ze achterstevoren en bind ik ze vast aan het hekje voor de klep. Ik heb een schapentrailer. Even voor het beeld, deze aap ging er dus vandoor om te rollen. :+
Afbeelding

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:12

In trailer vast aan 1 touw.

Aan trailer vastzetten doe ik niet. Paard staat stil . Hoef ik niet vast te zetten. Kan wel maar hoeft niet.

En vind t ook niet altijd veilig aan trailer..

Heb ooit paard gezien ..die vast stond aan trailer op wedstrijd. En onrustig werd en heen en weer sprong. Sprong met 1 voorbeen tussen opening bij van wielkap naar achterkant. Zat ijzeren bescherming maar open.

Paard met voorbeen er door. Paniek.. paard brak voorbeen. 20 min later spoot dierenarts paard af. Gewoon paard aan trailer zetten en zelf er niet bij blijven.. kostte hun een paard!!!

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 13:15

He gets. Ik zal niet weglopen bij m’n paard aan de trailer maar vind t wel handig dat ik evt even de leadrope ergens doorheen kan halen of even m’n handen vrij kan hebben met bijvoorbeeld iets in/ uit de auto halen of dergelijke.
Krijg nu twee “ ogen” aan elke kant eentje.
In de trailer heb ik nu aan elke zijde een trailerlijn hangen.

karijn

Berichten: 5405
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:22

Vastbinden aan de trailer buiten zou ik niet doen. Heb een keer een paard gehad dat schrok, ging trekken, uitgleed en hangend tussen twee trailers viel. Is echt geen lolletje. Dus hoofdstel aan in de trailer en gewoon vasthouden om het zadel erop te leggen. Arm door de teugel met opzadelen.
In de trailer aan 1 kant vast. En lang genoeg om even achterom te kunnen kijken.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:35

Ik heb ze meestal achter de trailer aan de klep vast staan, daar is het minst waar ze zich aan zouden kunnen bezeren als ze wat geks zouden doen.

Niet vast zetten ga ik niet redden. Ik ben bijna altijd alleen op pad, mijne lopen voor de wagen en optuigen, inspannen en je zelf eventueel in je wedstijd pak hijsen word een flinke uitdaging met een paard wast vat gehouden moet worden.

karijn

Berichten: 5405
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:36

Dennis schreef:
Ik heb ze meestal achter de trailer aan de klep vast staan, daar is het minst waar ze zich aan zouden kunnen bezeren als ze wat geks zouden doen.

Niet vast zetten ga ik niet redden. Ik ben bijna altijd alleen op pad, mijne lopen voor de wagen en optuigen, inspannen en je zelf eventueel in je wedstijd pak hijsen word een flinke uitdaging met een paard wast vat gehouden moet worden.


Dat kan ik me goed voorstellen ja. :D
Thuis heb ik hem wel eens buiten staan als ik zijn benen en staart was. Ook dan staat hij niet vast, zeg maar. Het touw hangt door het oog maar vast staat hij niet. Als hij beweegt, pak ik het touw even vast. Bij druk stopt hij weer netjes. Mocht hij echt enorm schrikken en wegschieten, dan is hij in ieder geval los.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:55

Laat ik het nog mooier vertellen, ik ga ook wel eens alleen met het 2span op pad (wel wedstrijd en clinic, dus locaties waar wel mensen zijn voor als ik hulp nodig heb). En een 2span alleen inspannen terwijl je ze vast houd is een nog grotere uitdaging ;) , ook als ze heel braaf zijn.

Hier staan ze dus vast tot het moment dat ik op stap, halster om hun hals als ze hun hoofdstel om krijgen, kar er achter en pas los als ik het leidsel op maat in mijn handen heb en dan op stappen terwijl ze nog met hun neus tegen de trailer aan staan.
Terug komen is ook tegen de trailer aan rijden, halsters om de halzen, kar er af en dan rustig verder uitspannen en na verzorgen.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:58

Ik heb aan beide kanten van mijn trailer 2 vastzetogen en daar zet ik mijn paard aan vast.
Blijf wel altijd in de buurt van de trailer. Maar het is wel handig om twee handen vrij te hebben bij het pakken van mijn spullen etc.
Paard toont nogal veel eigen initiatief als er gras in de buurt van de trailer groeit. Dus blijft los echt niet braaf staan..
Halster glijdt los als er aardig wat druk op komt bij hangen is ze zo vrij.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:05

Ik heb mijn paard gewoon geleerd om netjes vast te kunnen staan.
Aan 1 touw, op de plek waar ik hem poets en opzadel, of als de hoefsmid met hem bezig is.
En dan kan ik ook even weglopen om spullen terug in de zadelkamer op te bergen, voor ik voor een bosrit vertrek.
Aan de trailer kan hij dus ook gewoon aan de buitenkant aan 1 touw vast staan zonder problemen.

Na afloop van mijn rit staat hij op stal vaak aan een lang touw vast om zn emmer voer leeg te eten en dat doe ik na een bosrit bij terugkomst bij de trailer ook.
Hij eten, ik spullen schoonmaken en opruimen en ook even wat eten.
Zie niet wat daarin een probleem moet zijn, maar paard heeft dus wel geleerd om gewoon vast te staan zonder problemen.

karijn

Berichten: 5405
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:39

Het hoeft ook geen probleem te zijn, mijn voorkeur heeft het niet. En iedereen heeft zo zijn oplossing.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:48

karijn schreef:
Vastbinden aan de trailer buiten zou ik niet doen. Heb een keer een paard gehad dat schrok, ging trekken, uitgleed en hangend tussen twee trailers viel. Is echt geen lolletje. Dus hoofdstel aan in de trailer en gewoon vasthouden om het zadel erop te leggen. Arm door de teugel met opzadelen.
In de trailer aan 1 kant vast. En lang genoeg om even achterom te kunnen kijken.


Tja, weetje, natuurlijk is dat vervelend. Maar het nadeel met ongelukken is dat het altijd, overal en op welke manier dan ook kan gebeuren.

Mijn huidige pony hoef ik niet op de trailer te laten staan, dan is ze super onrustig. Haal ik haar eruit en zet ik ze vast is ze rustiger.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:01

Ik heb een ring op de achterkant van de achterklap laten zetten door de trailerboer. Dat is hier standaard uitrusting.

Náást de trailer kan ik ze ook wel vastzetten aan de bestaande ringen maar we staan op wedstrijd toch vaak redelijk strak in een rij en dan is er veel te weinig plek tussen de trailers + kans op beschadigingen aan paard en materiaal als er dan wel een keer iets gebeurt. Daarnaast zitten er te veel lampjes aan de zijkanten vast en wil ik ze niet strak aanbinden. Dus dan kunnen ze met het lange touw ergens achter blijven hangen. Dus vandaar de extra ring.

Dan zet ik ze bij voorkeur aan dit ding vast: https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... anbindhulp
Geeft een langzame release en heb nooit meer kapotte halster/touwen gehad. En geen harde snukken meer aan de hals van je paard bij een onverwachte actie. Daarnaast, als je paard dan toch losraakt omdat je er niet snel genoeg bij was, loopt ie rond met een intact halster en intact touw en is terug pakken een stuk makkelijker dan wanneer één van beide geknapt is. Maar veel waarschijnlijker is dat de paniek al voorbij is vóór het einde van het touw loslaat.
Waarom dit ding niet veel meer gebruikt wordt bij aanbinden is me echt een raadsel want ik vind hem briljant.

Maar aanvullend zorg ik wél voor dat ik ALTIJD een (oud) reserve halster en touw bij me heb. Is het niet voor mezelf, komt er een moment dat je er iemand anders heel gelukkig mee kunt maken.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-04-22 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 11:06

Ik heb m ook.
In Engeland gekocht, hij komt na Pasen mee hierheen dat ding. Zeker nu ik gezien heb hoe laat oa nekwervels sluiten en hoe kwetsbaar het allemaal is