Welke auto raden jullie aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:13

Poekkie schreef:
Ik volg even mee!

Zelf heb ik ervaring met (altijd geleende wagens):
- volkswagen tiguan voor zware 2 paards trailer met 1 paard erin: zalig
- nissan navara: trekt een volle 2 paards zonder problemen maar zuipt als een malle
- toyota hilux: idem
- opel zafira: 2 paards met 1 paard erin. Kan max 1450 kg trekken, maar heeft hier moeite mee, zeker als het terrein iets minder vlak is of op weidegrond bij een wedstrijd.

Ik zoek stilaan ook een trekauto voor mezelf. Maar kan eigelijk nergens vinden hoe steil het brandstofverbruik omhoog gaat met een trailer er achter. Sommigen geven verhogingen van zo’n 15% terwijl ik bij anderen dan weer een verdubbeling lees. Wat zijn jullie ervaringen? Voor een trekgewicht van ongeveer 1200-1400 kg erachter?


Pfoe mijn Tiguan zit denk ik wel op die verhoging van 15%. Rij zelf met 800kg trailer (ifor williams 1.5) en paard van 1.71 of 1.75 erin.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:24

Princesj schreef:
Budgetproof: Peugeot 308. Mocht uit mijn hoofd 1525kg trekken, wij hadden er een aluminium trailer achter, verplaatste probleemloos paarden van 180cm.


Mijn ervaring met een peugeot 308 en trailer is niet zo best. Paar jaar gehad (diesel 1.6 uit 2015 en dezelfde uit 2019). Hij mocht 1400 kg trekken en deed dat ook wel maar ik liet de combi thuis staan bij meer dan windkracht 3 :+ het eigen gewicht van die auto is gewoon te laag.

Ik heb er nu weer een Audi A3 voor staan (1.9 diesel uit 2008). In het verleden ook een A3 gehad ( bijna dezelfde 2.0 diesel uit 2004). En die trekken prima. Wel moet ik zeggen dat mijn trailer technisch 1600 kg totaal mag wegen (ca 900 kg laadvermogen), en die heb ik terug laten zetten naar 1400 kg. Alle autos die ik hier noem mogen max 1400 kg trekken namelijk.

@poekie, mijn ervaring is dat als je zonder trailer een diesel hebt met een verbruik van ca 5 L/100km, dit met een geladen trailer wel richting de 8 a 9 L/100km gaat. Dus inderdaad bijna een verdubbeling. 15% meer klinkt mij nogal ongeloofwaardig, maargoed er zijn meer autos dan diegene waar ik ervaring mee heb :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:32

Poekkie schreef:
Ik volg even mee!

Zelf heb ik ervaring met (altijd geleende wagens):
- volkswagen tiguan voor zware 2 paards trailer met 1 paard erin: zalig
- nissan navara: trekt een volle 2 paards zonder problemen maar zuipt als een malle
- toyota hilux: idem
- opel zafira: 2 paards met 1 paard erin. Kan max 1450 kg trekken, maar heeft hier moeite mee, zeker als het terrein iets minder vlak is of op weidegrond bij een wedstrijd.

Ik zoek stilaan ook een trekauto voor mezelf. Maar kan eigelijk nergens vinden hoe steil het brandstofverbruik omhoog gaat met een trailer er achter. Sommigen geven verhogingen van zo’n 15% terwijl ik bij anderen dan weer een verdubbeling lees. Wat zijn jullie ervaringen? Voor een trekgewicht van ongeveer 1200-1400 kg erachter?


Ik heb een volvo c30 2.4 turbo, die rijd normaal +- 1 op 11 (9.3/100L) en met trailer wel 1 op 7 (14/100L) :')
Hij is nooit zuinig eigenlijk en een echte slurper, maar met trailer trekt hij wel echt aan. Rijd overigens wel heel prima, maar zware auto = dure wegenbelasting. Kan 1500kg trekken.

Volvo kan ik wel aanraden, mijn vader heeft een Mazda 3, mag 1400kg trekken (uit mijn hoofd) maar voel ik wel zitten. Wel weer een stuk goedkoper...

Ik heb overigens een trailer van +- 720 kg (met zadel, spullen, volledig alu) en een paard van rond de 600 kg.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:56

Bernoe schreef:
Princesj schreef:
Budgetproof: Peugeot 308. Mocht uit mijn hoofd 1525kg trekken, wij hadden er een aluminium trailer achter, verplaatste probleemloos paarden van 180cm.


Mijn ervaring met een peugeot 308 en trailer is niet zo best. Paar jaar gehad (diesel 1.6 uit 2015 en dezelfde uit 2019). Hij mocht 1400 kg trekken en deed dat ook wel maar ik liet de combi thuis staan bij meer dan windkracht 3 :+ het eigen gewicht van die auto is gewoon te laag.

Ik heb er nu weer een Audi A3 voor staan (1.9 diesel uit 2008). In het verleden ook een A3 gehad ( bijna dezelfde 2.0 diesel uit 2004). En die trekken prima. Wel moet ik zeggen dat mijn trailer technisch 1600 kg totaal mag wegen (ca 900 kg laadvermogen), en die heb ik terug laten zetten naar 1400 kg. Alle autos die ik hier noem mogen max 1400 kg trekken namelijk.

@poekie, mijn ervaring is dat als je zonder trailer een diesel hebt met een verbruik van ca 5 L/100km, dit met een geladen trailer wel richting de 8 a 9 L/100km gaat. Dus inderdaad bijna een verdubbeling. 15% meer klinkt mij nogal ongeloofwaardig, maargoed er zijn meer autos dan diegene waar ik ervaring mee heb :D


Ik zal even kijken hoeveel blokjes er op mijn meter staan maar ik weet dat ik met de caravan naar t puntje van zeeland een halve tank kwijt was en op de terugweg niet heel veel minder :') hahaha. Daarop baseerde ik het. Maar heel accuraat heb ik er nog niet op gelet, wil ik volgende keer wel doen als de trailer erachter hangt.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Welke auto raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:52

Kan wel, maar dat geld meer voor oude auto van baksteen formaat die normaal al verschrikkelijk zuipt en helemaal wanneer 130km/h.

De morderen auto's zijn veel aerodynamisch waardoor deze minder last hebben van lucht weerstand. Wanneer je wind vangende trailer achter hangt dan zal dit idd gauw verdubbeling van brandstof verbruik geven.

Mijn oude auto reedt 1 op 13 en met trailer 1 op 8,5

Mijn nieuwe auto doet 1 op 19 en met trailer 1 op 10.
Beide trouwens benzine auto's.