Hoe jong paard uit opfok halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:43

Ik zou zelf nooit met een net-gecastreerd paard dit soort dingen gaan doen.
Als hij dan in de trailer wat meer bij komt, en alsnog druk wordt, dan heb je denk ik kans dat er iets los springt, en dat je een bloedbad krijg.
Dan kun je beter: de VA daar laten verdoven, in de trailer zetten, naar de kliniek rijden, daar castreren en een dagje of wat laten staan, en dan ophalen.
Veel meer kans op succes. En veel minder kans op allerlei ellende.
Laatst bijgewerkt door Kelan op 12-07-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:48

Die van mij liep gewoon achter een wortel aan de trailer op ondanks het gebrul van z’n maatjes. Trailer stond op de verharde weg en we moesten een lang pad af om er bij te komen. Als hij los was gebroken zou hij dat waarschijnlijk weer terug rennen naar de wei.

Als jouw paard al braaf mee loopt, dus ook de wei uit en uitzicht van de groep dan zou ik het wel aandurven. Ben je er niet zeker van dan moet je een andere auto lenen of huren.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 09:52

Dat is ook wel iets waar ik me zorgen over maak hoor. Met een open wond de trailer op en dan ook weer uit je vertrouwde omgeving. Vind het best sneu.

Andere mogelijkheid om alles uit de weg te gaan is wel in oktober castreren, het land weer op tot december en dan ophalen zodra ze op stal staan. Hier kan ik de trailer dan wel gewoon tegen de stal aan zetten en met een zijwand werken etc.

Dit kost mij dan 2 maanden dubbele stalhuur omdat ik anders hem pas in oktober op ging halen.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe jong paard uit opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:55

Waarom kun je hem nu niet ophalen? en castreren in oktober op z'n nieuwe stal?

Meestal hebben ze stress van een verhuizing en worden ze ziek, als dat achter de rug is kun je hem dan laten castreren.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 09:58

De stal neemt geen hengsten aan helaas.
Om dat castreren maak ik me niet zo druk. Gaat meer om hoe ik hem uit een drukke groep moet gaan halen, de wisselwerking op elkaar, dan nog een stukje lopen naar de trailer en dan nog op de trailer zetten.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:09

Zeker, een castratie zal wel lukken. Hij is niet de eerste, en ook niet de laatste die gecastreerd wordt :D :+
Maar waarom dat moment niet gebruiken om hem (voor castratie) uit de groep te krijgen?
Zijn het de kosten (op de kliniek misschien iets duurder dan in het land) die dan meespelen? Of is er een andere reden dat je liever niet naar een kliniek gaat voor castratie?

Ik zelf (maar iedereen is gelukkig anders) zou het juist weer niet fijn vinden om mijn net staand gecastreerde paard terug te gooien in een groep hengsten. Dan wordt er toch gekloot en gedaan. Met alle risico's die daar bij horen. Daar zou ik net iets meer toezicht op willen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe jong paard uit opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:14

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe haalt de opfok bijvoorbeeld een geblesseerd paard uit de groep? Zij hebben daar toch ervaring mee?

Is er op je nieuwe stal geen gereduceerd tarief voor een lege box?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 10:16

Nee er is geen gereduceerd tarief. We betalen zeg maar al een kale box omdat je zelf vlas en brok koopt.

Geen idee hoe ze dat doen met een geblesseerd paard.

Ik wil wel naar de kliniek voor een castratie, maar het gaat me echt puur om hoe ik hem ooit uit de groep ga krijgen.

Ik huur de nieuwe box vanaf augustus. Ik kan hem tuurlijk proberen op de trailer te knallen, naar de kliniek te rijden, daar castreren en dan naar de nieuwe stal en dan de wei op. Ook al kost dit meer, dan heb ik de extra maanden dubbele kosten niet.

Ik had juist gedacht om in het land te castreren in oktober want dan zijn er geen vliegen.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:19

Hoe doet die opfok het dan wanneer één van die dieren medische hulp nodig heeft? Dan moeten ze toch ook op stal? Ik weet dat er opfokplekken zijn waar ze afgelegen staan maar dan nog .
Waar onze stonden was de eigenaar niets te veel , één keer eentje verkocht. Die moest extra hoefsmid hebben, twee kopers op gehad en paard werd netjes uit de kudde gehaald , ook rondom gekeurd op stal en alles door opfok geregeld. Misschien wat duurder maar we hadden er geen omkijken naar. Ook de kuddes liepen soms wat verder weg maar hij regelde het gewoon.
De eigenaar van jullie opfok zou echt wel wat meer mee kunnen werken, je mag toch verwachten dat ze heel veel ervaring hebben met jonge dieren dus kunnen ze hem uit de kudde halen, op stal zetten en laten castreren .

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Hoe jong paard uit opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:30

Ik denk dat je je drukker maakt dan nodig. Zou eerst gewoon keer heen gana kijken of je met hem naar buiten kan wandelen en dat oefenen. En dan gewoon keer erop ophalen als dat lukt. Zul je zien dat hij gewoon achter je aan de trailer op stampt en dat er niks aan de hand is

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:31

ik heb ervaring, maar ik weet niet of je het wilt horen :+
ik heb 2 anderhalf jarigen uit de kudde gehaald om naar een andere stal te vervoeren. kwamen bij dezelfde fokker vandaan en kenden elkaar goed, waren ook bekend met netjes meewandelen, stilstaan, hoefsmid, wormenkuur en met zijn 2en ook reeds in de trailer naar de opfok gegaan. De eerste poging zijn we uit de groep gewandeld naar de trailer toe. De groep was erg onrustig, maar de jaarlingen liepen zonder problemen mee. We kregen echter 1 van de twee niet geladen. Besloten zo niet verder te gaan, en bij terugkomst bleek 1 van de kudde genootjes over het hek te zijn gesprongen om achter ons aan te komen.
Bij poging 2 hebben we een transporteur met vrachtwagen gehuurd en brokjes de wei in geslingerd om de groep rustiger te houden. De groep was inderdaad rustiger. Jaarlingen gesedeerd en rustig opgeladen, maar 1 van de 2 jaarlingen is halverwege de route gaan steigeren in de vrachtwagen, omgevallen en heeft zijn nek gebroken. vervoerder hield bij hoog en bij laag vol dat er niets gebeurd was en zijn X pootjes van de sedatie waren, toen rontgen anders uitwees was het verhaal dat hij al atactisch de wagen op ging. Mocht je iemand in willen huren, heb ik dus ook een adres voor je wat ik niet aan zou raden.
Achteraf begreep ik dat ze los in een vrachtwagen waren vervoerd van de winterlocatie naar de zomerlocatie van de opfok.
Ik zou nooit meer vervoeren vanuit een stress situatie met een dier met weinig ervaring, maar gewoon wachten tot december en je een aantal keren rustig hebt kunnen oefenen met laden.
Laatst bijgewerkt door Jade op 12-07-20 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:33

Dit is ook de redene dat ik nooit voor een opfok stal kies.Je kan beter je paard bij je hebben van 1 tot 3 kun je lekker wandelen en de basis dingen aanleren.Ik heb een veulentje gefokt met men pony ja is nog steeds in mijn bezit en is niet naar een opfok gegaan.Een paard kun je het beste.al vroeg genoeg een band op bouwen

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Hoe jong paard uit opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 10:37

Sorry, maar om deze reden geen opfok kiezen vind ik echt niet van toegevoegde waarde. Mijn paard staat daar heerlijk paard te wezen en op te groeien. Tegen een veel schappelijker tarief.

Ik ga morgen de kliniek in Utrecht bellen wat een castratie op de kliniek kost. En dan maar idd op hoop van zegen hem dan begin augustus ophalen, ritje naar de kliniek, maar dagen daar laten en dan naar de nieuwe stal door..

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:40

Volgens mij haal je 2 problemen door elkaar.

1. Nieuwe stal neemt geen hengsten aan, paard moet eerst gecastreerd worden
2. Paard staat in opfok kudde, geen idee hoe je die er nu uit moet halen voor transport

Ik zou voor jezelf eerst bepalen hoe je de castratie wil doen en je daarna pas buigen over het probleem van het transport.

Ik zou in elk geval niet wachten tot het najaar als je met trailer en auto die weide in wil rijden. Nu is alles goed droog en hard en kan het nog wel maar straks misschien niet meer en vervalt dus die optie.

Als je voor die optie kiest, neem dan een hoop prikpalen en lint mee waarmee je de pottenkijkers (kudde) een beetje op afstand van het laden kan houden. Hoe doen mensen dit normaal gesproken. Het lijkt me dat dit niet het eerste paard is wat uit de opfok word gehaald daar.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Hoe jong paard uit opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 10:46

Het is niet zo dat ik 2 problemen door elkaar heen haal hoor:)
Ik probeer alleen van het ene probleem het voordeel te gebruiken voor het andere probleem.

Mijn man geeft ook aan dat hij liever heeft dat hij op de kliniek wordt geholpen. We hebben flink geïnvesteerd in het veulen en heeft een zeer goed papier. Het blijft sowieso ongeacht wat je doet een ingreep maar naar mijn idee (let op, mijn idee dus iedereen kan er weer anders over denken) zijn er veel risico's uitgesloten bij een ingreep in de kliniek.

Ik heb geen idee hoe anderen het doen als ze een paardje ophalen. Volgens mij wachten ze allemaal tot de winter.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe jong paard uit opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:52

De ideale manier is volgens mij al een paar keer voorgesteld:
Iemand die trailerlaadexpert is inhuren.
Pard uit de wei en uit zicht van de rest laden mbv trailerexpert. Desnoods eerst een paar keer met trailerexpert trainen uit zicht van de kudde.
Paard inladen en naar kliniek rijden
Paard castreren, paar dagen op kliniek laten.
Paard naar nieuwe stal rijden

Kost je minder dan 4 maanden dubbele stalling betalen.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:55

Romeo2007 schreef:
We hebben flink geïnvesteerd in het veulen en heeft een zeer goed papier.

bijzonder dat je het transport dan wel 'op hoop van zegen' wilt doen :+

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Hoe jong paard uit opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 11:13

Waar slaat dat op? Wie zegt dat ik het op hoop van zegen doe? Wat een banketstaaf en nutteloze reactie weer zeg!

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:43

bigone schreef:
Hoe doet die opfok het dan wanneer één van die dieren medische hulp nodig heeft? Dan moeten ze toch ook op stal? Ik weet dat er opfokplekken zijn waar ze afgelegen staan maar dan nog .
Waar onze stonden was de eigenaar niets te veel , één keer eentje verkocht. Die moest extra hoefsmid hebben, twee kopers op gehad en paard werd netjes uit de kudde gehaald , ook rondom gekeurd op stal en alles door opfok geregeld. Misschien wat duurder maar we hadden er geen omkijken naar. Ook de kuddes liepen soms wat verder weg maar hij regelde het gewoon.
De eigenaar van jullie opfok zou echt wel wat meer mee kunnen werken, je mag toch verwachten dat ze heel veel ervaring hebben met jonge dieren dus kunnen ze hem uit de kudde halen, op stal zetten en laten castreren .


Dat hangt toch af van wat je betaald en wat de voorwaarden zijn.

Het is ook zo wat als je je paard voor weinig ergens neerzet, zelf je paard ' paard laat zijn' en niet oefent met trailerladen en dan na 2 jaar tegen de opfok zegt: jij moet alles regelen.

Vandaar dat ik zei dat ik een opfok ken die 2 tarieven hanteerd. Dan kun je als opfok investeren in de opleiding van een paard en zorgen dat hij in de hand komt, en anders helpen ze nergens mee.

Lekker duidelijk vind ik dat wel, weet je waar je aan toe bent van te voren :)

TS: accepteerd de stal waar je heen gaat ook geen hengsten voor even? Als je aangeeft hem binnen een maand te castreren?

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:52

dat zei je zelf.. :?
hoop dat alles goed gaat voor je :j
Romeo2007 schreef:
Sorry, maar om deze reden geen opfok kiezen vind ik echt niet van toegevoegde waarde. Mijn paard staat daar heerlijk paard te wezen en op te groeien. Tegen een veel schappelijker tarief.

Ik ga morgen de kliniek in Utrecht bellen wat een castratie op de kliniek kost. En dan maar idd op hoop van zegen hem dan begin augustus ophalen, ritje naar de kliniek, maar dagen daar laten en dan naar de nieuwe stal door..

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:02

Romeo2007 schreef:
Sorry, maar om deze reden geen opfok kiezen vind ik echt niet van toegevoegde waarde. Mijn paard staat daar heerlijk paard te wezen en op te groeien. Tegen een veel schappelijker tarief.

Ik ga morgen de kliniek in Utrecht bellen wat een castratie op de kliniek kost. En dan maar idd op hoop van zegen hem dan begin augustus ophalen, ritje naar de kliniek, maar dagen daar laten en dan naar de nieuwe stal door..


Dit lijkt mij de beste oplossing! Ik zou een 2 1/2-bijna 3-jarige hengst niet in het land laten castreren. Als er ineens complicaties optreden ( kan na een paar dagen ook nog), dan zit je helemaal met een groot probleem. In oktober kan het ook enorm baggerweer zijn, dat lijkt me voor een net-gecastreerde ook niet de juiste plek dan.
Gewoon eind juli/begin augustus afspreken met Utrecht, daar een paar dagen laten staan en dan naar de nieuwe stal. Daar nog minimaal 6 weken bij de merries vandaan houden ( kan apart met dubbel draad zodat ze niet kunnen neuzen) en dan daarna de groep in.
Het laden zou ik inderdaad met een ervaren iemand/trailerlaadexpert doen. Geld kost het toch al en het is wel heel fijn als dit op zich een goede ervaring wordt. Ik denk dat het voor jou heel veel stress scheelt en dat heeft ook een positieve uitwerking op jou, je man en je paard.
In het eerste weiland zeg maar laden zou ik niet snel doen, ik heb dat 1 keer moeten doen, maar door al het gehobbel door het hele weiland was die pony wel over de voorboom gekomen, kwam ook weer snel terug toen we eenmaal op de vlakke weg stonden, maar toch... Deze was vervoeren op de trailer als 3,5-jarige wel gewend en stond daarna tijdens de hele rit ook als een huis, maar dat gehobbel in het weiland was niets voor hem. En sederen lijkt me ook een slechte oplossing, er loopt hier nu ook net een topic over een paard dat altijd prima was met laden en op de trailer, maar na een sedatie ( na 2 uur wachten) niet meer te hanteren was op de trailer en de keer daarna ook niet.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:06

Denk ik nou te makkelijk om hem nu te laten castreren, daarna paar weekjes te oefenen met naar de weg en terug lopen en m dan gewoon de trailer op te gooien?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:08

Amado schreef:
Denk ik nou te makkelijk om hem nu te laten castreren, daarna paar weekjes te oefenen met naar de weg en terug lopen en m dan gewoon de trailer op te gooien?

Vliegenseizoen + in een jonge hengstengroep herstellen?

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:12

tamary schreef:
Amado schreef:
Denk ik nou te makkelijk om hem nu te laten castreren, daarna paar weekjes te oefenen met naar de weg en terug lopen en m dan gewoon de trailer op te gooien?

Vliegenseizoen + in een jonge hengstengroep herstellen?

Maar of hij nou nu of over een paar weken wordt gecastreerd in de kudde lijkt mij ook geen verschil te maken toch? Volgende stal neemt geen hengsten aan, dus hij moet daarvoor al gecastreerd worden. Paarden gaan eind het jaar pas van het land af en ts wilt hem in oktober castreren. Dat betekend dat hij dan dus ook nog in de kudde moet staan na castratie toch?

Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met het vliegenseizoen en castreren. Maar goed, geen idee hoe erg de vliegen daar zijn :)

Edit: of gewoon nu oefenen met heen en weer lopen, op de trailer zetten na een paar weekjes en bij aankomst op nieuwe stal gelijk laten castreren daar?

Anoniem

Re: Hoe jong paard uit opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:21

Ik heb ook een twee en half jarige hengst uit de groep gehaald uit de opfok. Nooit echt iets mee kunnen doen want hij mocht de groep niet uit ivm onrust. We hebben de trailer in t zicht op de harde weg gezet. Paard gepakt, trailer in, klep dicht en rijden. Heb me er ook heel druk om gemaakt, maar t stelde niks voor.
Elke situatie is natuurlijk anders.
Wb castreren kan ik je niet adviseren. Mijne is nog steeds hengst.
In de opfok worden de meeste paarden gecastreerd en zodra ze weer een beetje kunnen lopen op het land gezet tussen zn vrienden.
Tis balen idd dat het nu vliegen seizoen is.