Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 23:35

Misschien een lekker onduidelijke titel en ik heb ook geen idee of dit hier thuishoort maar ik zit even met een dingetje en weet even niet wat ik hiermee moet.

Om een lang verhaal kort te houden.
Begin deze maand mijn 9 jarig KWPN ruin te koop gezet. Potentiële kopers gehad, goede klik en perfecte match. Koper wou klinisch en röntgen keuren, prima dat is geen probleem doe ik niet moeilijk over. Haar bedenktijd gegeven en afgewacht of de keuze definitief was. Een app gehad waarin ze aangaf dat ze erg veel intresse in hem heeft en hem graag zou willen laten keuren (toch enkel klinisch, staat mooi strak op zijn benen dus vond röntgen niet meer nodig). Bij het goedkeuren wou ze hem meteen meenemen. Helemaal prima. Dus ik heb paard gereserveerd en is in mijn ogen dus verkocht onder voorbehoud van uitslag keuring, correct me if im wrong. Mocht hij afgekeurd worden zou ik deze kosten op mij nemen, hier ben ik redelijk in.

Maar goed, gisteren een appje met de vraag of er een betalingregeling getroffen kon worden op de aankoopprijs omdat hun 2e auto kapot is. Kan gebeuren, nieuwe auto moet er komen, kan ik begrijpen, dus ik stond hier voor open. Onder goede afspraken en gerechtelijk zwart op wit. Ik ben tevens voor een goed thuis bereid om €1000 te zakken in de vraagprijs. Ik ben dus schappelijk genoeg in de verkoop van mijn paard.

Nou werd ik vandaag geappt nadat ik akkoord heb gegeven op het afgesproken termijnbedrag en de besproken regeling. Er zijn twijfels. Merrie waar ze hiervoor heeft gekeken komt toch weer in de verkoop, deze twijfels kan ik begrijpen. Echter is er een doordachte keuze gemaakt mbt de aankoop van mijn paard en vind ik niet dat je, nu hij onder voorbehoud verkocht is, maar kan zeggen van hey sorry maar ik vind dit paard toch "leuker". In mijn ogen hetzelfde als dat ik paard verkoop aan een ander tijdens een getroffen regeling met een geintresseerde.

Los van het feit dat mijn DA kosten in rekening kan brengen voor het annuleren van de keuring (welke ik absoluut niet op mij ga nemen) ben ik benieuwd wat mijn rechten hierin zijn. Paard is immers onder voorbehoud verkocht en heb hierin zelf ook kosten gemaakt (ik woon niet zo 1 2 3 in de buurt van zijn stalling) en hiervoor afspraken verzet/tijd vrij gemaakt. Tevens heeft zijn rijder ook moeite gestoken in het netjes presenteren van het paard en het voorrijden van het paard. Wij hebben er dus zeker wel werk aan gehad. Dat is voor mij niet het ergste, dit hoort uiteraard bij de verkoop. Maar hoe zit het als je het paard onder voorbehoud verkocht hebt en dit niet word nagekomen?

Iemand hier ervaring mee of iemand die weet wat hierin mijn rechten zijn, mag deze regeling zomaar geannuleerd worden vanuit kopers kant? -O-

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:49

Ja kopers kunnen annuleren. Je kunt niemand verplichten om een paar duizend euro aan je te geven een een paard mee te nemen. Klinkt bij mij alsof de kopers zich hebben bedacht ( wellicht geen geld hebben ) en er van af willen zien. Ik zou aangeven dat je het paard niet meer voor ze reserveert en weer de verkoop in doet.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:56

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee hele verschillende dingen. Ik zou mijn energie niet hierin stoppen en verder gaan.

En troost je: ik kreeg op de dag van brengen nog wel eens eisen geappt, of een week nadat een paard er al stond.

Het kan gekker ;)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:56

In het vervolg zou ik in ieder geval de kopers de keuring laten regelen, zij willen immers toch ook de keuring?

Het klinkt verder als onder voorbehoud verkocht, maar zo lang je daar geen contract van hebt, kun je weinig.
Voorrijden en dergelijke heb je toch wel, ook als hij niet verkocht. Dat zou ik dus volledig buiten beschouwing laten.

Het is niet netjes van die mensen om af te zeggen, maar juridisch kun je er denk ik weinig mee.
Ik zou kijken of je de keuringskosten terug kunt krijgen en je paard opnieuw aanbieden. Lijkt me ook dat deze mensen je niet een vertrouwd gevoel geven om je paard aan te verkopen.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:58

Het beste kun je morgen even het Juridisch Loket of je rechtsbijstand bellen. Die kunnen het je zo vertellen. Het is wel zo dat een mondelinge overeenkomst bindend is. Het is alleen lastiger te bewijzen dan een schriftelijke overeenkomst. En als ze niet meewerken, dan kan een procedure een lange en kostbare weg worden. De vraag is of je dit waard is. Ik zou gezien de gang van zaken eraan twijfelen of ik mijn paard wel aan dergelijke mensen mee wil geven.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 00:01

Het is niet zo zeer geen geld hebben, het is de keuze tussen hem of de merrie. Ik had al wel veracht dat ik hier juridisch niets mee zou kunnen. Maar zou het onbeschoft zijn vanaf mijn kant om de eventuele annuleringskosten van keuring op hun rekening te verhalen? Of moet ik voor deze kosten gaan opdraaien omdat hun toch afzien van de koop. De tijd en moeite gaat het mij uiteraard niet om, dit hoort nou eenmaal bij de verkoop van je paard.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 00:02

Dankje voor de tip, even bellen kan nooit kwaad. Alles staat op de Whatsapp besproken dus dat is al voordelig. Ik begin ook mijn twijfels te krijgen inderdaad omdat dit in mijn ogen niet de juiste gang van zaken zijn en het voor mij nu niet meer voelt alsof hij echt gewild is.

Niqui schreef:
Het beste kun je morgen even het Juridisch Loket of je rechtsbijstand bellen. Die kunnen het je zo vertellen. Het is wel zo dat een mondelinge overeenkomst bindend is. Het is alleen lastiger te bewijzen dan een schriftelijke overeenkomst. En als ze niet meewerken, dan kan een procedure een lange en kostbare weg worden. De vraag is of je dit waard is. Ik zou gezien de gang van zaken eraan twijfelen of ik mijn paard wel aan dergelijke mensen mee wil geven.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 00:03

Ik was persoonlijk niet akkoord gegaan met een regeling. Krijgen ze het paard pas al die is afbetaald? En wie is er tussendoor verantwoordelijk. Er straks is er ook geen geld en zit je nog maanden met een paard wat je niet kunt verkopen en geen geld. Ik zou op zoek gaan naar iemand anders en zeker geen constructie meer aangaan met verspreid betalen, komt alleen maar ellende van. Wees maar blij dat ze afhaken.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 00:12

Ik heb mij hierin goed ingelezen en dit zou geheel gerechtelijk zwart op wit gezet worden uiteraard. Anders had ik deze optie zeker niet overwogen want je hoort soms de gekste verhalen. Mocht de DA annuleringskosten in rekening brengen, wat ik niet verwacht, wil ik graag weten wat hierin mogelijk is. Ik denk dat ik inderdaad ook met een andere geintresseerde in zee ga en hier niet aan ga beginnen.

luffwinny schreef:
Ik was persoonlijk niet akkoord gegaan met een regeling. Krijgen ze het paard pas al die is afbetaald? En wie is er tussendoor verantwoordelijk. Er straks is er ook geen geld en zit je nog maanden met een paard wat je niet kunt verkopen en geen geld. Ik zou op zoek gaan naar iemand anders en zeker geen constructie meer aangaan met verspreid betalen, komt alleen maar ellende van. Wees maar blij dat ze afhaken.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 00:15

luffwinny schreef:
Ik was persoonlijk niet akkoord gegaan met een regeling. Krijgen ze het paard pas al die is afbetaald? En wie is er tussendoor verantwoordelijk. Er straks is er ook geen geld en zit je nog maanden met een paard wat je niet kunt verkopen en geen geld. Ik zou op zoek gaan naar iemand anders en zeker geen constructie meer aangaan met verspreid betalen, komt alleen maar ellende van. Wees maar blij dat ze afhaken.


Ik ben het hiermee eens. Het moet maar net gebeuren dat er in "de grijze zone" medische kosten komen. Wie betaalt die dan? Als ze de aanschaf al niet in één keer kunnen of willen betalen, zou ik me toch zorgen maken.

Persoonlijk voelt die merrie aan als een smoes om er onderuit te komen en is er geen merrie. Maar hebben ze op de één of andere manier een gebrek aan geld en hebben ze zich dat net op tijd gerealiseerd.

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 00:16

Wanneer zou de keuring zijn? Tip: keuring moet op aanvraag van de koper, anders krijg je als verkoper de rekening.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 00:22

Voordat de overeenkomst besproken is tijdens het komen kijken en uitproberen van mijn paard is de merrie al eens benoemd, ik denk ook zeker niet dat dit een excuus is maar echt een kwestie van een koper die twijfelt. Ik ga uiteraard nooit een betalingsregeling aan met grijze zones. Alles maar dan ook echt alles word hierin benoemd, eigenaarsschap, termijmen, achterstallige betaling, zorg voor het paard incl medische kosten, wie aansprakelijk bij blijvende schade aan paard in vorm van oa blessures of schade aan derden door toedoen van paard e.d dit is iets waar ik tot in de puntjes diep op in ga en er zullen dan ook geen grijze zones te vinden zijn. Vandaar dat ik dit aandurfde. Maar goed dan heb je uiteraard altijd nog verduistering e.d rechtzaken waar je dan niet op zit te wachten, van een kale kip kan je niet plukken... het voelde gewoon goed, ik gunde het hem dus had dit ervoor over. Topic geopend met een hele andere intentie maar hierdoor wel tot inzien/de conclusie gekomen dat ik toch maar niet aan een betalingsregeling ga beginnen en de andere geintresseerden langs laat komen.

Keuring is overigens aangevraagd in opdracht van koper via mij bij mijn eigen DA op hun naam. Verwacht niet dat hij moeilijk doet over het annuleren van de keuring.

Tieneke schreef:
luffwinny schreef:
Ik was persoonlijk niet akkoord gegaan met een regeling. Krijgen ze het paard pas al die is afbetaald? En wie is er tussendoor verantwoordelijk. Er straks is er ook geen geld en zit je nog maanden met een paard wat je niet kunt verkopen en geen geld. Ik zou op zoek gaan naar iemand anders en zeker geen constructie meer aangaan met verspreid betalen, komt alleen maar ellende van. Wees maar blij dat ze afhaken.


Ik ben het hiermee eens. Het moet maar net gebeuren dat er in "de grijze zone" medische kosten komen. Wie betaalt die dan? Als ze de aanschaf al niet in één keer kunnen of willen betalen, zou ik me toch zorgen maken.

Persoonlijk voelt die merrie aan als een smoes om er onderuit te komen en is er geen merrie. Maar hebben ze op de één of andere manier een gebrek aan geld en hebben ze zich dat net op tijd gerealiseerd.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 00:53

Van een kale haan kun je niet plukken.
Ook al heb je het perfect op papier, wat als ze hun betalingsverplichting (termijnen) opeens niet meer na komen?
Ik vind het al bijzonder dat je open staat voor zo'n regeling, maar ook al klopt het op papier perfect: als mensen niet meer willen (of kunnen) betalen moet je er echt een (rechts)zaak van maken.
(hoe dat traject er uit ziet, geen idee, ik neem aan eerst aanmaningen, dan een incassobureau er bij en als dat uitblijft verder in het traject - neem ik aan dus)

Ik zou me nog de meeste zorgen maken om het paard, je dacht dat ze een goed huisje te bieden hadden, maar kennelijk zit het moeilijk met de financiën. (mij lijkt dat ze het paard dan toch ook niet alle zorg kunnen geven)

De kans dat je paard daar onder zal lijden of gewoon in de handel belandt, lijkt me groot.

Ik zou mijn verlies nemen en niet eens meer willen dat het paard bij die mensen terechtkomt.

QuarterSpook

Berichten: 44
Geregistreerd: 11-11-19

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 01:03

Ik weet niet wat je rechten zijn en of je die wel zou moeten willen, maar ik wil je wel even behoeden voor de regeling.

Ik heb jaren geleden een paard verkocht met een regeling, zwart op wit. Ivm auto ongeluk. Zo ook ik ben menselijk en kon het begrijpen.

Restant nooit gekregen, op contract hebben ze verkeerd adres opgegeven.paard was per mail dood verklaard en even later via bokt de vraag van nieuwe eigenaren of ik nog papier had want zij had het paard gekocht zonder papier.

Mensen zijn RAAR! Verkoop je paard aub niet als ze er geen geld voor hebben. Een auto kan helaas kapot gaan, maar een paard ook ziek oid.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 01:40

Onder voorbehoud verkocht gaat op wanneer je een aanbetaling in handen hebt.
Als zij dan annuleren is de aanbetaling altijd van jou.


In dit geval heb je simpelweg pech. Leer voor de volgende keer, aanbetaling vragen en met een koopcontract werken.
En nooit beginnen aan een betalingsregeling.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 06:03

Heel eerlijk, als er iedere keer wat op komt borrelen (dan weer dit, dan weer dat) dan gaan bij mij al alarmbellen rinkelen. Ik zou die verhalen eerlijk gezegd niet geloven :o . Stel een ultimatum. Voor die tijd geen reactie zou ik hem gewoon weer in de verkoop zetten. Regeling zou ik als particulier idd niet aan beginnen. Je bent geen bank.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 06:37

Ik zou deze situatie beëindigen en paard weer in de verkoop zetten.
Dierenkliniek gaat er vast netjes mee om als je uitleg geeft. En zoniet... als je dan toch moet betalen, zou ik de klinische keuring zelf uit laten voeren.
En (hopelijk) je paard aan kunnen bieden, incl klinische goedkeuring.

Als die mensen al geen buffer hebben om hun 2e auto te repareren/vervangen, zou ik al geen vertrouwen hebben in de betaling.

Bovendien... wat als het paard wat mankeert? Kunnen ze dat wel betalen?

De vraag is groter dan het aanbod, je paard raak je wel kwijt... ook zonder betalingsregeling en wellicht tegen een betere prijs.

Ps ... heb inderdaad al keer meegemaakt bij iemand anders dat er een paard verkocht was op basis van betalingsregeling en dat de koper niet meer betaalde en het paard verhuisde.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 06:56

Tip voor de volgende keer, vraag een aanbetaling.
Het is niet netjes wat de mensen hebben gedaan, maar je kunt ze ook niet dwingen en twijfelen mag. Een aanbetaling zorgt er juist voor dat je niet met lege handen staat, reserveringsgeld is niet raar als je het van te voren vraagt, wel als je het later vraagt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 07:11

Ben blij ben blij dat ze afzeggen.
Mensen die een paard kopen maar een kapotte auto niet kunnen betalen zonder dat daarvoor het paard er al meteen onder lijd daar wil ik al geen paard heen hebben.
Hoe gaan die dat doen als het paard een peesblessure krijgt, paar keer scan moet en de auto gaat kapot? Jammer paard je zoekt het maar uit?

Nee hier gaat een paard pas het erf als hij helemaal betaald is in 1 keer.
Kun je dat niet betalen, ga een goedkope sport doen.

Ja hij is mondeling gereserveerd, dus verkocht, maar ga dat maar bewijzen. Plus ze willen dat andere paard nu, niet de jouwe, dus dikke kans dat je dan ook nog gezever krijgt in het afbetalen of dat hij ineens gebreken heeft of andere flauwe smoesjes.

Blijf weg bij zo'n mensen, ver weg.
Of het moet je niet uitmaken waar hij terecht komt.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 07:16

Hier houd ik inderdaad ook geen paarden vast voor kopers, tenzij er een aanbetaling is. Zelfs dan is het niet oneindig natuurlijk, ze krijgen via voorlopig koopcontract een bepaalde tijd om de koop af te ronden en anders zijn ze hun aanbetaling kwijt....

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 07:20

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik zou "blij" zijn dat je nu je paard nog aan een ander kan verkopen ( ja , zonde van tijd en energie) maar als ze zo snel een paard al aan de kant schuiven? Je zoekt een passend en blijvend tehuis, klinkt niet zo bij hun. Laat gaan, leerles en verder kijken naar een ander beter passend huisje.
Op afbetaling zou ik ook nooit doen, veel te veel risico en als er al geen buffer is voor een andere auto, wat als nu ook nog het paard ziek zou worden op korte termijn je klinkt als veel te begripvol maar neemt ook veel risico daardoor.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-06-20 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

zsaas
Berichten: 22
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 07:21

Als je een beetje om je paard geeft verkoop je hem niet aan zulke mensen denk ik dan

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:13

Ik ga met bovenstaande mee, ik zou het paard ook niet meer verkopen aan deze mensen en sowieso nooit een betalingsregeling treffen. Je ziet nu al hoe ze zijn qua twijfelen.

Als het een beetje een leuk paard is heb je zo weer andere fijne mensen die hem echt willen en vraag inderdaad een aanbetaling als hij gereserveerd moet worden voor de keuring.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:36

Je hebt een escape gekregen van deze kopers. Het heeft niet zo mogen zijn.

Leg het naast je neer en op naar de volgende! Ieder paard verdient een gouden stalletje, als ze nu al in de oliebol komen door een kapotte auto, dan zijn ze je paard niet waard.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 08:41

Ik heb bij nader inzien inderdaad besloten het paard terug in de verkoop te zetten en niet aan een regeling te beginnen. Je kan alles nog wel zo goed op papier hebben staan maar hier zitten altijd haken en ogen in, van een kale kip valt niet te plukken en net wat jullie zeggen als je het paard niet in 1x betalen kan wat dan als....? Het klonk als een super thuis voor hem, vandaar dat ik die keuze had gemaakt. Maar hij is erg gewild dus er zijn vast mensen die hem hetzelfde of meer kunnen bieden en hem wel kunnen bekostigen. Hij staat weer beschikbaar op zowel bokt als marktplaats, er komt binnenkort een geintresseerde naar hem kijken.

Dankjullie voor de feedback :o.