Verborgen gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:41

Babootje schreef:
Gini schreef:
Hoeveel eerlijker kan een verkoper zijn dan letterlijk tonen wat en hoe die het doet, in real life, iedere handeling life waarneembaar voor de koper?

Ja na aankoop duh..

Nee hoor:
Citaat:
Brainless schreef:
Voor aankoop hebben we gevraagd of hij makkelijk te laden was, belangrijk punt voor ons. Volgens eigenaar wel, we hebben zelf ook gezien dat hij idd rustig de trailer op en af ging.


En toen bleek dat hij niet in een 1,5 paards trailer kon staan en niet vast kon staan. Een gebruiksaanwijzing dus. Waarom werd dat dan niet gemeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:43

Babootje schreef:
Joman schreef:
Pony is hartstikke ongecompliceerd te laden; door 1 persoon. Loopt er zelf op en af. Wat wil je nog meer.
Nogmaals: koop een hobbelpaard; een paard is geen automaat.


Was het jouw pony? Want dat heb ik hier niet gelezen.


Is het jouw pony? Beetje flauwe opmerking. Blijkbaar red je het inhoudelijk niet, dus kom je met dit soort zaken?
Info staat gewoon allemaal in berichten van ts. Hebben ze, in tegenstelling dat wat jij allemaal schrift in jouw berichten, al voor verkoop kunnen aanschouwen.

Waarom werd dat niet vermeld? Omdat zij er misschien geen last mee hadden? Je insinueert dat dit voor verkoop al was. Dat is een aanname. Misschien is hij nooit eerder geladen in een 1,5 paards?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-20 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:47

anjali schreef:
@Joman,dat vind ik een beetje onzin hoor. Ts vroeg specifiek om een paard zonder laadproblemen omdat zij daar slechte ervaringen mee heeft.Die paarden zijn er genoeg,zeker ervaren wedstrijdpaarden.De verkoopster had eerlijker moeten zeggen hoe het zat,dat er dus wel een gebruiksaanwijzing bijzit.Dit zal heus wel op te lossen zijn maar een correcte voorlichting is het niet.


Je hebt blijkbaar geen verstand van het recht met al je aannames. Je bericht staat er echt vol mee. Heb je niets aan. Ik heb genoeg van dit soort zaken meegemaakt, verborgen gebrek in dit kader: succes met het aantonen ervan.
Bovendien ben ik nog steeds van mening dat het dier geen gebrek heeft. Loopt zo de trailer op en af. Dit heeft ts ook voor aankoop kunnen aanschouwen en dier was rustig op de trailer. Misschien is ts onhandig? Geven ze verkeerder signalen af? Moet het beest gewoon wennen. Weet jij veel.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:48

Zelfs al was dit probleem er toen de pony 4 jaar was en de laatste 6 jaar doet de pony het super op deze wijze, dan nog is het in mijn ogen een braaf te laden pony.

Een pony die bij inrijden gebokt heeft, krijgt die stempel toch ook niet meer als hij al 10 jaar bok vrij is?

Hoeveel mensen laden hun paard op tig verschillende manieren? Wanneer iemand een passende manier voor paard en mens gevonden heeft dan blijf je daar toch bij?

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:50

Babootje schreef:
Gini schreef:
Hoeveel eerlijker kan een verkoper zijn dan letterlijk tonen wat en hoe die het doet, in real life, iedere handeling life waarneembaar voor de koper?


En toen bleek dat hij niet in een 1,5 paards trailer kon staan en niet vast kon staan. Een gebruiksaanwijzing dus. Waarom werd dat dan niet gemeld?


Dat werd wel gemeld. Het werd namelijk getoond. Je bent dus op de hoogte van die informatie.
Je hebt meerdere zintuigen om informatie te registreren. Je gehoor, je zicht, je neus, die nemen allemaal informatie op. Als iemand jou iets expliciet toont, kan je naderhand toch niet zeggen dat het niet aan je gemeld was?

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:00

Babootje schreef:
En toen bleek dat hij niet in een 1,5 paards trailer kon staan en niet vast kon staan. Een gebruiksaanwijzing dus. Waarom werd dat dan niet gemeld?

Tja.. ik heb een super makkelijk te laden paard gehad.. die bleek niet te laden in een 2 paards.
Wisten de verkopers ook niets van, want die hadden haar alleen maar in een 1 1/2 paard gehad.

Ik heb ook een hanger gehad.. die zette ik strakker tussen de stangen waardoor als zij naar achteren ging direct met haar kont de achterstang raakte voordat het touw strak stond.
Dat ging prima.

Mijn Fjord deed het juist weer prima in een 2 paards...die probeerde ook te draaien in een 1 1/2 paards.

Wil niet zeggen dat het geen makkelijke paarden om te laden/vervoeren waren.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:54

Mijn paard draaft er in, wil graag op stap!
Echter met bijrijdster meelopen de trailer op, nee doe ik niet. Eigenwijze ezel is het dan!
Sportpaard met karakter :+ }>

Misschien deze pony ook wel.
Paarden weten feilloos wie er aan het touwtje hangt. Zeker de intelligentere paarden zoals de mijne. Cutting gefokt en een alpha merrie, een rooie ook nog!

Laat een trailerlaadtrainer eens meekijken met hoe jullie de poby laden, wellicht zijn er kleine dingen die veranderen moeten. Dingen waar jij niet aan denkt maar best impact op de pony kunnen hebben.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:01

Joman schreef:
Waarom werd dat niet vermeld? Omdat zij er misschien geen last mee hadden? Je insinueert dat dit voor verkoop al was. Dat is een aanname. Misschien is hij nooit eerder geladen in een 1,5 paards?



Dit dus.

Komt het bij niemand op dat de vorige eigenaren die problemen met de pony misschien gewoon niet hadden?

Bij ons ook zo 1.
Halstertouw over de nek en loopt zelf de trailer in, stang dicht en klep dicht.
Word verder niet bij nagedacht.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:15

Cayenne schreef:
Misschien ligt het aan jullie trailer. Oefenen, kalmte en geduld.

Eén van onze oude paarden had een slecht verleden met trailerladen en vervoeren. Na veel oefenen en geduld is het na jaren goed gekomen. Toen waren we toe aan een nieuwe trailer... De ellende was weer terug, merrie was gewend geraakt aan de oude trailer, nieuwe rook natuurlijk anders, maar zag er ook anders uit van binnen. Terug naar de dealer, trailer van binnen zo gemaakt als de oude, dagen lang emmers met mest in de trailer gezet voor de geur. Beetje bij beetje ging het weer beter.

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:02

Gaat hij wel braaf mee op pad en is het alleen bij het uitladen?

Misschien simpel gedacht...
Als je dit weet kan je niet hem losklikken om laten draaien, halstertouw vastklikken en dan pas balk weg en eruit..

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:06

Knert schreef:
Precies. Mijn enorm makke ruin die echt door een kind te laden was, deed moeilijk toen ik mijn oude vieze smalle trailer had vervangen voor een nieuwe en schone 2 paards trailer.

Na 2 weken was het over.

Toen hij bij verkoop weer in een smalle 1 paards trailer moest, deed ie weer moeilijk.
Voelde me wel wat banketstaaf omdat hij echt super was op dr trailer.

Dus durfte wel te zeggen... als dat zo blijft, breng hem maar terug. Zo gaf ik ze toch de zekerheid dat ik echt niet blufte.
Heb er niets van weer gehoord , dus denk dat hij wel was bijgetrokken.


Precies dit, de mijne ging altijd gemakkelijk in de "leen 1,5 paardstrailer" toen zelf een tweepaards aangeschaft en het laden was een drama. Veel geduld en maar oefenen en nu loopt ze er zowat zelf in en uit. Vreemde trailer kan echt wel wat doen, vooral als hij tweepaards gewend was

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:08

TS, kan je niet eerst een tweepaards lenen om te kijken of hij het daar ook doet?

Anoniem

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:57

Ik zou dit niet op verborgen gebrek durven gooien. Ik heb hier ook een merrie die altijd vanzelf de trailer op loopt. Ik heb haar verkocht en na 2 jaar terug gekocht. Ik kom toe en loop er zo de trailer mee op. Mensen keken hun ogen uit. Bij hun bleef ze altijd stokstijf voor de klep staan en was er langs geen kanten op te krijgen. Tja...

Ik zou de tip van een extra bar zeker gebruiken en gewoon oefenen op vast staan in de trailer en niet direct achteruit vliegen als de bar weg is.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:30

Ik zou verder oefenen met een bak voer voor zijn neus terwijl een ander de klep open doet en de stang weghaald.

Een andere optie kan zijn, pony laten omdraaien en gewoon vooruit de klep af laten lopen.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:38

Als dit al een verbogen gebrek is en je hierom al de koop wilt ontbinden.. wie zegt dat jullie niet zelf het probleem zijn? Een makkelijk te laden paard kan ook lastig worden met verkeerd laden of onzeker zijn ect, ook een andere trailer moeten ze aan wennen. Als een paard hierom al terug moet. Paard lade makkelijk bij de vorige eigenaar en ging vaak op concours dus schijnbaar hadden hun er geen problemen mee. Vraag ze desnoods om een keer te komen helpen. Paarden zijn nu eenmaal geen robots. Zorg voor hulp en kijk ook vooral naar jezelf want vaker is dat het probleem dan het paard.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:59

Heb je ook gevraagd of de pony makkelijk te vervoeren is zonder problemen in de trailer en makkelijk in de trailer is? Zoals ik het hier lees heb je alleen gevraagd of de pony laad problemen heeft, en die zijn er niet, zo loopt er zo op. Dat ze los moet staan en zich omdraait heeft niets met laden te maken. Ook het eraf vliegen is niet laden maar uitladen.
Buiten dat, als de verkoper alleen een 2-paards trailer had kan het ook goed zijn dat ze nooit het probleem met omdraaien hebben ondervonden en dit niet wisten.
Gezien het particuliere verkoop is moet jij bewijzen dat ze dit wel wisten, en zelf heb je niet genoeg doorgevraagd (eigen onderzoeksplicht) aangezien je het alleen over laden hebt gehad.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 00:58

MairiMacBran schreef:
Is dat niet erg duur? En mag dat zomaar? Lijkt me dat je in het chassis van de trailer bezig moet en het moet wel veilig blijven.


Dat is echt super simpel en kost niet de wereld. Je trailerboer boort wat gaatjes in de vloer en dicht die af met een plaatje, net als in een tweepaards. Dan een schot erin en ipv de enkele lange stangen krijg je aan beide kanten twee korte stangen. Het enige wat je moet zeggen is hoe breed je beide kanten wilt. Als je niks zegt zetten ze hem in het midden. Je kan het zelf nog doen als je handig bent.

Er zijn best wat mensen met kleinere pony’s (en IJslanders...) die een anderhalf met schot hebben om er twee te vervoeren. Zolang je niet over je laadvermogen heen gaat is dat geen probleem.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 01:11

anjali schreef:
@Joman,dat vind ik een beetje onzin hoor. Ts vroeg specifiek om een paard zonder laadproblemen omdat zij daar slechte ervaringen mee heeft.Die paarden zijn er genoeg,zeker ervaren wedstrijdpaarden.De verkoopster had eerlijker moeten zeggen hoe het zat,dat er dus wel een gebruiksaanwijzing bijzit.Dit zal heus wel op te lossen zijn maar een correcte voorlichting is het niet.


Deze pony laadt juist super braaf en makkelijk. Dat is geen gebruiksaanwijzinig van de pony.....De nieuwe eigenaresse weet niet hoe het moet.

Al zou die pony ooit moeilijk te laden zijn geweest, daar is dus aan gewerkt en nu laadt hij volgens het boekje. Dat verleden staat er los van.

Vorige eigenaren hebben hem misschien nooit op een 1,5prd gehad, dus kunnen misschien helemaal niet weten dat het dan anders is.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 05:16

Ik heb helemaal nergens gerept over het willen ontbinden van de koop of de pony terug te willen brengen naar de vorige eigenaar. Hij blijft gewoon bij ons en we zijn er mee bezig.
En uiteraard heb ik niet alleen gevraagd of hij makkelijk te laden was maar naar zijn gedrag op en met trailers over het algemeen.
Ze wisten ook dat wij geen tweepaards trailer hebben.
Wellicht is het woord verborgen gebrek wat te fors voor dit probleem en had ik het moeten formuleren als "hadden ze dit niet even moeten vermelden", dan hadden we er rekening mee kunnen houden en van te voren al hulp kunnen inschakelen.

De beschuldigingen dat wij niet weten hoe te laden (we hebben gezien hoe het bij hen ging en het dus precies zo gedaan. Waarna hij dus pardoes omdraaide in de trailer, wij bedachten dat dat bij onze trailer dus gevaarlijk was en hij vast moest staan om dat te voorkomen) vind ik niet eerlijk. Je kunt het als "nieuwe personen" nooit helemaal exact hetzelfde doen, alleen het feit al dat wij niet de vorige eigenaar zijn maakt het al anders.

Bedankt voor de nuttige tips.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 05:27

Maar wie zegt dat zij wisten dat hij dit deed bij een 1,5 paards trailer?

Juist omdat jullie andere mensen zijn en niet vertrouwd voor hem kan wel ervoor zorgen dat het niet lekker gaat. Daarom zette ik verkeerd tussen haken, niet perse verkeerd in de vorm dat jullie het niet kunnen, maar dat het voor hem verkeerd is. Dat hadden wij ook, paard stond altijd in 2 paards trailer, wij hebben ook een 1,5 paards. Vorige eigenaresse heeft haar geladen waar wij bij waren, maar bij ons ging het steeds iets minder soepel. Gewoon professionele hulp vragen en meteen goed aanpakken. Dat hebben wij niet gedaan en hadden toen wel een paard dat steeds moeilijker ging laden. 1 keer goede hulp en daarna nooit meer problemen. Wij deden dus ook iets verkeerd wat bij vorige paard juist goed was en was eigenlijk maar iets kleins.

Zij reageerde trouwens ook niet op druk op halster, ging daar dwars doorheen, zowel met inladen als uitladen en je had dus niks te vertellen.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 05:54

Nee, dat weten we niet. Wellicht zijn wij er door onze ervaringen er per abuis van uit gegaan dat hij door de internationale concoursen die hij heeft gelopen wel meer gewend was dan alleen een en dezelfde trailer.

Maar goed, omdat onze dichtstbijzijnde trailerlaadexpert uit de roulatie is ben ik gaan kijken bij e-quine maar ik zie niemand bij ons in de buurt. Friesland is het dichtste bij.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 06:21

Dit is heel simpel op te lossen, rijd terug naar je trailer boer en laat een ijzeren stang maken die met pinnen in je eigen stangen valt. Paard weer los in de trailer, bij het eruit gaan kun je die stang naar de zijkant zwaaien, achterstang eruit, pony klopje op zijn bil en hij kan er uit. Kost denk ik nog minder tijd dan dit topic helemaal lezen. Of je laat dit erin zetten.

Afbeelding

Hoe braaf het paard ook is dat je koopt, er zullen altijd punten zijn waarop je moet bijschaven. Je koopt een dier en geen fiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 06:46

MairiMacBran schreef:
Nee, dat weten we niet. Wellicht zijn wij er door onze ervaringen er per abuis van uit gegaan dat hij door de internationale concoursen die hij heeft gelopen wel meer gewend was dan alleen een en dezelfde trailer.

Maar goed, omdat onze dichtstbijzijnde trailerlaadexpert uit de roulatie is ben ik gaan kijken bij e-quine maar ik zie niemand bij ons in de buurt. Friesland is het dichtste bij.


Ik hoop wel, dat je je ook beseft dat met rijden en alle andere verzorging een dier wel een bulk aan ervaring kan hebben, maar daardoor is het geen automaat. Dus je gaat ongetwijfeld nog tegen meer zaken aanlopen. Hopelijk beschouw je dat niet iedere keer als een verborgen gebrek maar als een levend dier dat hoe dan ook z’n eigen karakter heeft. Niet alles gaat vanzelf enkel omdat je een fei pony koopt.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 07:39

Je hebt ongetwijfeld gelijk.
Maar weet je, en dit is echt niet de eerste keer dat je dit op dit forum te horen krijgt want ik zit hier al een tijdje, jij verpakt je boodschap zo onaardig, op het aggresieve af, dat ik al niet eens de moeite neem om je echt te lezen. Als ik jouw naam zie staan denk ik bij voorbaat al, laat maar, sneren en snauwen.
Wellicht boeit je dat niks, ook goed. Maar als je doel is dat jouw boodschap aankomt is dit niet de manier.

Anoniem

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 07:49

Ik vind Joman juist erg vriendelijk reageren in dit topic ivm anders.