Verborgen gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:15

Kan ook gewenning zijn. Als het dier altijd gewend is om smal te staan bij vervoer, en ineens heeft hij die extra ruimte willen ze weleens proberen om te draaien. Laat er desnoods even iemand naast staan die niet aan hem gaat trekken, maar waardoor hij wel in de gaten heeft dat hij niet kan omdraaien.

Verder lees ik hier verhalen van mensen die eerst de stang weghalen en dan het paard pas losmaken.
Echt, waarom? Dat is zo gevaarlijk.
Bij inladen doe je eerst de stang erachter voordat je het paard vast maakt, en bij uitladen maak je eerst het paard los voordat je de stang weghaalt. Dan kunnen ze zich ook nooit ophangen/halster kapot trekken etc.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:23

Ik vind een verborgen gebrek meer medisch. Daarnaast hebben ze gezegd dat hij gemakkelijk te laden is. Wat blijkbaar ook zo is.. Alleen is het op de trailer staan een ander verhaal. Kan ook aan de trailer liggen, of het nieuwe.. ik zou blijven oefenen en desnoods iemand er bij halen die weet om hiermee om te gaan.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 12:24

We laden altijd met zijn tweeën dus er staat altijd iemand bij zijn hoofd. Probleem is dan echter dan hij op dat moment geen druk op zijn hoofd kan hebben en dus ofwel nog steeds kan omdraaien of in paniek de trailer af wil rennen als hij iets van druk voelt.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:27

MairiMacBran schreef:
De verkopers beweerden dat hij nooit vast stond omdat hij zo makkelijk op de trailer was, ik heb dat wel gevraagd en erbij vermeld dat onze andere pony lastig op de trailer ging bij vlagen en dat we dat dus niet wilden.


Als je een sportpony hebt gekocht en hij kan niet op de trailer heb je geen sportpony.
Niet kunnen laden is dus zeker wel een "verborgen gebrek"
Nu is het zo dat hij wel laadt maar moeilijk gedrag op de trailer vertoont en het ook allemaal op 1 bepaalde manier kan. Dan wordt het wel lastig om hem daarop terug te laten nemen, behalve als je het schriftelijk hebt afgesproken en een koopcontract getekend.
Je kunt nog proberen de pony te laden op een 2-paardstrailer en kijken of hij dan rustig wil staan. Dan kan het een kwestie van wennen zijn.
De verkoper in ieder geval schriftelijk melden hoe de pony is op de trailer en dus niet conform is aan wat jullie hebben gevraagd. Dan heb je dat in ieder geval gemeld.
Als de pony verder naar wens is, dan kun je kijken of je hulp bij het trailerladen kunt krijgen door een professional. Als het dan nog steeds niet lukt dan ligt het niet aan jullie en kun je de verkoper hier beter op aanspreken.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 12:30

We hebben een contract. Een tweepaards is nog een optie, hulp gaan we ook doen.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:43

Ik zou idd eerst proberen en mocht het dan niet lukken.. Tsjah dan ontbinden in samenspraak. Al is particuliere verkoop wel wat lastiger dan via een handelaar. Ik hoop dat het op te lossen is. Is het verder wel een leuke en fijne pony?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:50

Overigens: ik weet niet in hoeverre het mag, maar een kennis van mij haar paard deed dit soms ook. Zij had in de voor en in de achterstang een gat gemaakt! En dan een extra buis tussen die 2 in, zodat ze het smaller kon maken en omdraaien niet meer kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:24

darkadia schreef:
Overigens: ik weet niet in hoeverre het mag, maar een kennis van mij haar paard deed dit soms ook. Zij had in de voor en in de achterstang een gat gemaakt! En dan een extra buis tussen die 2 in, zodat ze het smaller kon maken en omdraaien niet meer kon.

Ja hoor kan en mag :j . Is ook een vaker gebruikte methode om bijvoorbeeld 2 kleine pony's of een pony met shet in een 1,5 paards te vervoeren.

Je hebt nodig een DIKWANDIGE (gamma buisjes zijn te dun) buis (geen aluminium) en 2 van dit soort eindhaken https://www.aanhangwagendirect.nl/eindstuk-borststang-paardentrailer.html en vergeet de borghaakjes niet.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:27

Lastige casus, heb ook weleens een paard verkocht die wat lastig te laden was. Echter wel erbij vermeld en zelf laten zien hoe wij dat deden en voor elkaar kregen. Toch kregen de kopers er problemen mee, maar deze lieten zich gelukkig niet afschrikken en hebben het met training en hulp zelf voor elkaar gekregen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:27

Op zich heb je gezien hoe ze de pony laadden en je was daarmee akkoord.
het enige wat je de verkoper kan verwijten is dat ze verteld hebben dat d epony los stond in de trailer omdat hij zo braaf was, en dat het er nu naar uitziet dat hij los moet staan omdat hij anders de boel sloopt. Toch een belangrijk verschil.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:36

Misschien heeft het dier nooit in een 1,5paardstrailer gestaan en moet het gewoon wennen aan het feit datie daar meer ruimte heeft.

Heb je specifiek gevraagd of die braaf was op een 1,5paardstrailer?
Of alleen of die braaf was op de trailer?

De mijne heeft echt wel moeten wennen aan de grotere ruimte van de 1,5paardstrailer en die is nadat hij daar aan gewend is geraakt net zo braaf als die al was op de 2paards bij de verkopers.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:39

Ik vind het ook geen verborgen gebrek. Ik zou hulp vragen bij het oefenen met de trailer, of toch een andere trailer overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:11

MairiMacBran schreef:
Gini schreef:
Euhm...voor mij is hoe je dat beschrijft bijna perfectie. Ik wou dat mijn paard zo zou laden, dan zou ik niet altijd een tweede persoon nodig hebben. Kan je precies aangeven waar jij vindt dat dan het verborgen gebrek zit? Want volgens mij heb je een paard dat beter laadt dan gemiddeld.


Nou ja, dat vonden wij uiteraard ook. Heerlijk om zo een paard te kunnen laden, perfect.
Alleen doet hij dat bij ons dus niet, omdat hij op een anderhalf paards niet los kan staan, want hij draait dan vliegensvlug om en dat is natuurlijk hartstikke gevaarlijk.
En vast staan vindt hij op de trailer heel vervelend, in ieder geval als het afladen in zicht komt. Dan is er paniek in de tent.
Ik vermoed dus dat hij niet voor niets altijd los stond op de trailer, tenminste, een paard los op de trailer zetten zou bij geen enkel probleem met laden niet mijn eerste keus zijn.

Van terug brengen is vooralsnog geen sprake, maar ik vind wel dat ze aan hadden moeten geven dat ie alleen op deze manier goed te laden is, dan hadden wij daarop kunnen anticiperen.


Heel eerlijk gezegd weet ik echt niet wat ik lees. Beest liep bij de vorige eigenaren super de trailer op en af. Als vanzelf. Het lukt jullie niet en dan is het een verborgen gebrek? Wellicht je eens verdiepen in de betekenis van een verborgen gebrek en het zogenaamde 'gebrek' bij jezelf en je eigen materiaal zoeken. Of een hobbelpaard kopen; die kun je in een trailer pleuren en doet alles precies zoals jij het wil.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:13

@Joman. Kan natuurlijk een verschil zijn tussen wat de verkoper zegt en hoe het in werkelijkheid is.
Daar maak je een contract voor.

MairiMacBran schreef:
Maar was dat wellicht de reden waarom zij hem nooit vast zetten op de trailer?
Onze instructrice kent de pony en toen zij van het probleem hoorde wist ze weer dat hij idd moeilijk deed op de trailer.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-06-20 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:13

Babootje schreef:
MairiMacBran schreef:
De verkopers beweerden dat hij nooit vast stond omdat hij zo makkelijk op de trailer was, ik heb dat wel gevraagd en erbij vermeld dat onze andere pony lastig op de trailer ging bij vlagen en dat we dat dus niet wilden.


Als je een sportpony hebt gekocht en hij kan niet op de trailer heb je geen sportpony.
Niet kunnen laden is dus zeker wel een "verborgen gebrek"
Nu is het zo dat hij wel laadt maar moeilijk gedrag op de trailer vertoont en het ook allemaal op 1 bepaalde manier kan. Dan wordt het wel lastig om hem daarop terug te laten nemen, behalve als je het schriftelijk hebt afgesproken en een koopcontract getekend.
Je kunt nog proberen de pony te laden op een 2-paardstrailer en kijken of hij dan rustig wil staan. Dan kan het een kwestie van wennen zijn.
De verkoper in ieder geval schriftelijk melden hoe de pony is op de trailer en dus niet conform is aan wat jullie hebben gevraagd. Dan heb je dat in ieder geval gemeld.
Als de pony verder naar wens is, dan kun je kijken of je hulp bij het trailerladen kunt krijgen door een professional. Als het dan nog steeds niet lukt dan ligt het niet aan jullie en kun je de verkoper hier beter op aanspreken.

Echt, precies 0 kansen met wat jij nu schrijft. De pony is perfect conform wat zij hebben gevraagd, namelijk een pony die gemakkelijk te laden is. Dat het met het materieel van en door ts niet lukt, speelt absoluut niet mee in dit verhaal en draagt niet bij aan een verborgen gebrek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:15

Babootje schreef:
@Joman. Kan natuurlijk een verschil zijn tussen wat de verkoper zegt en hoe het in werkelijkheid is.
Daar maak je een contract voor.

MairiMacBran schreef:
Maar was dat wellicht de reden waarom zij hem nooit vast zetten op de trailer?
Onze instructrice kent de pony en toen zij van het probleem hoorde wist ze weer dat hij idd moeilijk deed op de trailer.


Je hebt als koper een onderzoeksplicht. Ze stonden er nota bene bij toen de pony werd geladen. Dus je gaat hier echt niets mee bereiken.
TS haar instructrice kende de pony en nog voor de verkoop was gesloten heeft ts ook haar instructrice op de hoogte gesteld van de voorgenomen verkoop/proefrijden van de pony. TS had haar onderzoeksplicht beter moeten vervullen.
Bovendien is de pony nog steeds prima te laten. Misschien niet zoals ts gewend is of voor ogen heeft. Maar dat is geen verborgen gebrek. Nogmaals, dan koop een hobbelpaard. Een levens dier is geen automaat. En wordt zeker geen automaat binnen 2 weken na aankoop.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-20 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:20

Paarden laden heeft ook veel te maken met lichaamstaal en leiderschap.

En vertrouwen in laden kan snel verpest worden.

Dus hoe sterk je staat om je op verborgen gebrek te willen beroepen, terwijl je ter plaatste hun manier van laden hebt gezien en dat dat super ging, geen idee.

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:49

hoe zet je hem vast in de trailer? aan 1 touw/ketting of aan weerszijden van het halster een touw/ketting?
Mijn paard vindt aan 2 kanten vaststaan niet fijn namelijk, als er dan ook nog een hooinet voor zn neus hing te slingeren werd hij daar niet echt rustiger van. Hij kwam in die periode ook met een rotgang de trailer af en was duidelijk opgelucht dat hij eruit was. Ik vermoed dat het met evenwicht bewaren in een relatief brede anderhalfpaards trailer te maken had. Sinds ik hem met 1 rekbare lijn vastzet en het hooinet stabiel voor in de neus van de trailer heb hangen is hij een stuk makkelijker geworden.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:04

Kaitlyn schreef:
Kan ook gewenning zijn. Als het dier altijd gewend is om smal te staan bij vervoer, en ineens heeft hij die extra ruimte willen ze weleens proberen om te draaien. Laat er desnoods even iemand naast staan die niet aan hem gaat trekken, maar waardoor hij wel in de gaten heeft dat hij niet kan omdraaien.

Verder lees ik hier verhalen van mensen die eerst de stang weghalen en dan het paard pas losmaken.

Echt, waarom? Dat is zo gevaarlijk.
Bij inladen doe je eerst de stang erachter voordat je het paard vast maakt, en bij uitladen maak je eerst het paard los voordat je de stang weghaalt. Dan kunnen ze zich ook nooit ophangen/halster kapot trekken etc.


Ik heb nog eens terug gezocht, maar ik zie dat niet staan?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 15:45

Hij staat vast aan weerszijden van het halster met halstertouwen. We hadden er rekbare lijnen hangen maar die vond hij niet prettig, te kort en ze rammelden als hij zijn hoofd bewoog. Geen hooinet tijdens het rijden, we gaan voorlopig ook niet verder weg dan een half uur rijden.
Waar heb jij die ene lijn vast dan?

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:47

Kauwen is wel rustgevend voor paarden. Misschien toch ook een hooinet erin hangen?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 15:52

Kan ik proberen, maar de ophanghaak voor het hooinet zit niet al te ver in de neus van de trailer, ben bang dat hij het geslinger ook niet kan waarderen.
Hij is wel gek op eten.

JeaDH

Berichten: 2164
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:59

MairiMacBran schreef:
Kan ik proberen, maar de ophanghaak voor het hooinet zit niet al te ver in de neus van de trailer, ben bang dat hij het geslinger ook niet kan waarderen.
Hij is wel gek op eten.


Je moet een hooinet ook zodanig vastzetten dat hij niet slingert, als je een nieuwe trailer hebt zit er waarschijnlijk wel iets voorin de trailer om een extra touwtje te bevestigen.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:04

Een hooinet is wel standaard hoor. Maar goed,ts gaf aan dat ze een paard wilde wat gemakkelijk te laden was.Dat is deze dus eigenlijk niet. En als dat zo'n ervaren sportpony is dan moet hij toch geen probleem hebben met reizen.Een verborgen gebrek is dit volgens de letter van de wet niet denk ik,maar wel heeft ts niet precies gekregen wat ze besteld had.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:05

anjali schreef:
maar wel heeft ts niet precies gekregen wat ze besteld had.


Ze was er wel bij toen de "bestelling" aan haar gedemonstreerd werd.