Geen eigendomsbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merlijnske
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-04-20

Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 01:13

Hoii, de pony van mijn opa staat bij mij en ik kwam erachter dat ze alleen een paspoort heeft en geen eigendomsbewijs. Naja je weet hoe het gaat bij boeren, paard random ergens kopen en voor de rest geen gezeik. Maar ik vroeg mij dus af wat een eigendomsbewijs dan precies is en of dit dan gevolgen kan hebben zo.

Groetjes

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 01:15

Paarden hebben geen eigendomsbewijs. Dit is juridisch soms best een gedoe.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 01:20

Hoe gaat dat dan bij boeren?

sennanina
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-20

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 01:29

volgens mij heb je bij paarden geen eigendoms bewijs nodig maar dat weet ik niet 100% zeker

Maartje1990

Berichten: 22279
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 01:36

Waarvoor wil je dat weten?

Merlijnske
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 01:46

smit_ilse schreef:
Hoe gaat dat dan bij boeren?


Ze kopen gewoon en paard en daar
komt geen keuring en alles bij kijken..

Merlijnske
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 01:46

Maartje1990 schreef:
Waarvoor wil je dat weten?


Of ik daar geen verdere problmen daarmee kan krijgen.

Merlijnske
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 01:47

Molfre schreef:
Paarden hebben geen eigendomsbewijs. Dit is juridisch soms best een gedoe.


En wat voor juridisch gedoe precies?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 02:50

Merlijnske schreef:
smit_ilse schreef:
Hoe gaat dat dan bij boeren?


Ze kopen gewoon en paard en daar
komt geen keuring en alles bij kijken..


Wat ben je ontzettend aan het generaliseren. Boeren zijn binnen hun vakgebied vaak enorm gebonden aan regels en wetgeving. Allerlei registratie oa van hun vee. Een hobbypaard valt hier dan wel niet onder, maar het is onzin om te zeggen dat boeren gewoon random maar een paard kopen zonder keuring (wat heeft dit te maken met het eigendomsbewijs?) en alles (wat alles?) en eigendomsbewijs. Het groot deel van de boeren zal inderdaad geen eigendomsbewijs hebben van het paard dat ze gekocht hebben, net zo min dat een ieder ander dit zal hebben. De meeste paardeneigenaren die niet van boerenafkomst zijn of nu boer zijn, hebben ook geen eigendomsbewijs.
Sterker nog … aardig wat mensen denken dat je naam in het paspoort of een chip op jouw naam een eigendomsbewijs is.

Ik zou niet weten wat voor problemen jij er mee kan krijgen. Het is niet jouw pony. Waar je wel problemen mee kan krijgen is het paspoort niet hebben. Dit hoort bij de pony te zijn en als de pony bij jou gestald staat, zal ook daar het paspoort moeten liggen. Dit moet je kunnen overleggen bij een controle. Zo niet, kun je daar een fikse boete voor krijgen.

Het zal wel zijn dat wanneer de pony gestolen wordt en je opa komt er na een tijd achter waar hij/zij is, het moeilijk kan zijn de pony terug te krijgen. Je zal dan moeten aantonen dat het jouw pony is. Maar in het geval van een gestolen paard of pony, hebben heel veel paardeneigenaren een probleem qua eigendomsbewijs.

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 05:57

In het paspoort staat toch wie de eigenaar is? Dan is theoretisch gezien het paspoort het eigendomsbewijs?

In die van mijn pony staat namelijk mijn naam. Dit is overgezet toen ik hem kocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 06:30

xTweetyx schreef:
In het paspoort staat toch wie de eigenaar is? Dan is theoretisch gezien het paspoort het eigendomsbewijs?

In die van mijn pony staat namelijk mijn naam. Dit is overgezet toen ik hem kocht.


Wettelijk gezien heb je daar dus geen fluit aan in Nederland. Paspoort is geen geldig eigendomsbewijs.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 07:02

https://www.knhs.nl/paardrijden/je-eige ... apierwerk/

Ook al staat de naam van de verkoper in het paspoort, juridisch gezien is dit geen bewijs dat dit ook de eigenaar van het paard is. Het enige eigendomsbewijs is een koopovereenkomst of contract. Daarom is het extra belangrijk dat dit document wordt opgesteld en door beide partijen ondertekend. Daarmee sluit je alle toekomstige discussies over wie de eigenaar van het paard is uit.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 07:51

TS vraagt toch hoe ze dat nu moet regelen aangezien er geen contract of koopovereenkomst is. :Y)

Volgens mij als dat er niet is moet je kunnen bewijzen dat je kosten draagt voor dat paard. Dus als je een da laat komen, bewaar de rekeningen. Zelfde voor andere zaken zoals hoefsmid of zadelpasser. Op de rekening van de DA staat de naam van het paard en chipnummer dus dat is dan gelinkt. Ook foto's kunnen als bijkomend bewijs dienen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:22

Cherdenise, ts hoeft niets te regelen. Ze claimt ook niet de eigenaar van de pony te zijn.
Zolang het paspoort bij ts (de persoon is waar de pony gestald) is, is het prima.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:27

Een paard heeft dat hier in NL niet standaard. Daarvoor dien je apart een contractje op te stellen. Een paard moet volgens de wet enkelen geldig paspoort hebben.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:33

Eigendomsbewijs is niet verplicht en ook niet standaard in Nederland. Ik fok al jaren, en bij geen enkel veulen ooit een eigendomsbewijs gekregen, dus ook nooit 1 mee kunnen geven bij verkoop. En als je zo'n dier houdt heb je ook geen contract of iets dergelijks waarmee je aan kunt tonen dat dat dier van jou is.

Maartje1990

Berichten: 22279
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:37

En je opa is er niet meer dat je dit vraagt?

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:39

Neonlight schreef:
Eigendomsbewijs is niet verplicht en ook niet standaard in Nederland. Ik fok al jaren, en bij geen enkel veulen ooit een eigendomsbewijs gekregen, dus ook nooit 1 mee kunnen geven bij verkoop. En als je zo'n dier houdt heb je ook geen contract of iets dergelijks waarmee je aan kunt tonen dat dat dier van jou is.

Ik heb twee Lusitanos en daarbij moet je vanuit Stamboek een Change of ownership invullen en beide ondertekenen. Pas dan wordt het stamboek op naam van de nieuwe eigenaar gezet.

Ik vind dat wel een goede zaak. Jammer dat zoiets niet standaard is bij alle stamboeken. Bij de NRPS schreven ze het paard gewoon over op mijn naam, er ging niet eens een berichtje naar de fokker.

Merlijnske
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 11:06

Blackberry28 schreef:
https://www.knhs.nl/paardrijden/je-eige ... apierwerk/

Ook al staat de naam van de verkoper in het paspoort, juridisch gezien is dit geen bewijs dat dit ook de eigenaar van het paard is. Het enige eigendomsbewijs is een koopovereenkomst of contract. Daarom is het extra belangrijk dat dit document wordt opgesteld en door beide partijen ondertekend. Daarmee sluit je alle toekomstige discussies over wie de eigenaar van het paard is uit.

Aja, maar als je eens een pony hebt gdkocht zonder ejgendomsbewijs, zou je daarna nooit meer een eigendomsbewijs kunnnen kopen of? Andere manier..

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:08

Alleen als je samen met de oude eigenaar een contract opstelt en ondertekend.

Merlijnske
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 11:10

Maartje1990 schreef:
En je opa is er niet meer dat je dit vraagt?

Ehmm, hij is er nog wel, maar laten we het zo zeggen, ik moet mij alvast voorbereiden op het eigen paard hebben..
Laatst bijgewerkt door Merlijnske op 07-06-20 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:11

Merlijnske schreef:
Blackberry28 schreef:
https://www.knhs.nl/paardrijden/je-eige ... apierwerk/

Ook al staat de naam van de verkoper in het paspoort, juridisch gezien is dit geen bewijs dat dit ook de eigenaar van het paard is. Het enige eigendomsbewijs is een koopovereenkomst of contract. Daarom is het extra belangrijk dat dit document wordt opgesteld en door beide partijen ondertekend. Daarmee sluit je alle toekomstige discussies over wie de eigenaar van het paard is uit.

Aja, maar als je eens een pony hebt gdkocht zonder ejgendomsbewijs, zou je daarna nooit meer een eigendomsbewijs kunnnen kopen of? Andere manier..

Dat eigendomsbewijs bestaat dus niet. Je kan als je een paard koopt een koop contract opstellen, maar ook dat is geen eigendomsbewijs. Je kan dus niks doen of kopen.

Merlijnske
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 11:12

Jessix schreef:
Alleen als je samen met de oude eigenaar een contract opstelt en ondertekend.

Tja helaas zouden we de vorige eigenaar nooit meer kunnen vinden, aangezien ze op de paardenmarkt is gekocht..

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:25

Merlijnske schreef:
Maartje1990 schreef:
En je opa is er niet meer dat je dit vraagt?

Ehmm, hij is er nog wel, maar laten we het zo zeggen, ik moet mij alvast voorbereiden op het eigen paard hebben..

Wie wikkeld de ervenis af? Want simpelste is dan om (mocht je die extra zekerheid willen) die een contract te laten opstellen waarin zorg & eigendom overgaat naar jouw.
Maar papierloos is hier wel met verkoopcontract gekomen op mijn verzoek, dat is niet meer dan papiertje met gegevens koper, verkoper en wat er verkocht is. En mijn reden daarvoor had meer te maken met op pensionstallen staan en geen gedoe willen mocht er daar iets mis gaan qua bv failliet evenals eventuele toekomstige relatie. Laatste is via stamboek en vorige eigenaar op mijn naam gezet. Rest bewijs is rekeningen DA en die hebben inmiddels ook de chipnummers in hun administratie staan.

Er zijn echter geen officiële papieren die eigendom paard bewijzen, ook stamboek papieren niet. Paspoort is net als bij mensen ter identificatie individu en hoort dus bij dat paard, niet bij de mens die er voor zorgt/betaald.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:39

Ik ben ook een boer dan. Al mijn pony's zo gekocht vanaf Marktplaats zonder keuring of iets papier. Paspoorten wel op naam maar dat is mijn gehuwde naam nog die ik nu niet meer heb en op mijn oude adres. Volgens mij als je kan aantonen dat je afgelopen 6 maanden alle kosten heb betaald, ben je eigenaar