Vraag over aankoop paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tristan4ever
Berichten: 20
Geregistreerd: 13-02-20

Vraag over aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 20:51

Ik heb even rond gekeken, maar ik weet niet waar ik deze vraag kan stellen. Mijn zusje en ik willen samen een paard kopen. We hebben zelf nog helemaal geen ervaring met het kopen van een paard, maar dat gaan jullie wel merken als jullie mijn verhaal lezen. :')

We kwamen afgelopen zaterdag per toeval -toen we bij een stal gingen kijken waar we willen gaan staan- een paard tegen die op het eerste gezicht aan al onze wensen voldoet (bij ons past). We zijn afgelopen dinsdag gaan kijken, poetsen en rijden. We waren meteen zeer enthousiast. We wilden hem graag kopen en dat hebben we ook gezegd. We hebben uitgebreid gevraagd naar zijn voorgeschiedenis/gezondheid etc. Dat klonk allemaal goed. We wilden hem op korte termijn laten keuren. Dit kon de volgende dag (gisteren) al, omdat de dierenarts dan toch al aanwezig zou zijn voor het keuren van een ander paard. Wij konden er zelf niet bij zijn ivm werk, maar we konden de dierenarts bellen en ook het rapport inzien. Deze dierenarts gaat ook onze dierenarts worden, aangezien we op de stal willen gaan staan waar dit paard te koop staat. Het paard is overigens niet van de eigenaren van de stal, maar van een particulier die daar met meerdere paarden staat.

Helaas werden we gisteravond gebeld met slecht nieuws: de dierenarts had de keuring gestaakt omdat het paard “niet zuiver liep met zijn linker achterbeen”. Dit zijn de woorden van de eigenaresse. Hij moet volgens zijn eigenaresse een week op rust en kan dan opnieuw gekeurd worden. Dit wilden wij zeker afwachten. En bij de volgende keuring overleggen met de dierenarts. O.a. vragen naar een röntgenologisch onderzoek, ook als hij volgende week wel goed loopt.

De eigenaresse van het paard liet even later aan ons weten dat er vandaag andere geïnteresseerden komen voor het paard. Zij willen hem volgens haar hoe dan ook kopen (ondanks dat hij gisteren niet door de klinische keuring heen is gekomen en nu alleen mag stappen ivm rust). Deze mensen moeten er 2 uur voor rijden en nemen voor de zekerheid alvast hun trailer mee. Als deze mensen besluiten hem te kopen, verkoopt ze het paard aan hen.

Wij zijn in de war. Is het raar dat wij in de veronderstelling verkeerden dat de verkoper het tweede onderzoek met ons zou afwachten? Wij wilden het paard graag kopen, hadden gezegd dat we hem willen ‘reserveren’ en hebben om het klinische onderzoek gevraagd (dit zou op onze kosten gebeuren) met uiteraard de bedoeling hem te kopen. Wij wilden zelf zeker de volgende onderzoeken afwachten en hebben dit ook duidelijk gezegd. Pas als de definitieve uitslag negatief zou zijn (het paard niet voor normaal gebruik geschikt zou zijn) zouden wij van de koop afzien. Maar nu bestaat dus de kans dat het paard vandaag nog aan een ander wordt verkocht. Wat zouden jullie in ons geval doen met de kosten van het klinische onderzoek?

Wij hebben inmiddels overigens wel door dat we voortaan iemand mee gaan nemen die wél ervaring heeft met het kopen van paarden.
Laatst bijgewerkt door Tristan4ever op 13-02-20 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Vraag over aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:55

Bij jullie is ze niet zeker van aankoop, bij de tweede gegadigde volgens haar zeggen wel (of ze speelt jullie uit om te proberen jullie meer eager te maken toch snel tot koop over te gaan...)

Tristan4ever
Berichten: 20
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 20:59

elnienjo schreef:
Bij jullie is ze niet zeker van aankoop, bij de tweede gegadigde volgens haar zeggen wel (of ze speelt jullie uit om te proberen jullie meer eager te maken toch snel tot koop over te gaan...)

Dat begrijp ik helemaal ja. Maar is deze gang van zaken gebruikelijk? Zou jij nu de kosten voor het klinische onderzoek gaan betalen? Als hij vandaag aan een ander verkocht is? En als hij nu niet verkocht is, zou je het nog aandurven om andere onderzoeken aan te vragen / betalen? Aangezien de eigenaresse het paard blijkbaar ieder moment tussendoor nog aan een ander kan verkopen.

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:00

wat mij dan afvraagt, blijkbaar moet het paard een week op rust, maar er komen dus wel kijkers, die twee uur gaan rijden met trailer, en kunnen het paard niet uitproberen (of juist wel...?)

tjah afwachten. als het paard verkocht wordt, was het niet het paard voor jullie, en komt er wel weer een ander paard op jullie pad :)

basic_21
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:04

Wat onzettend naar en een teleurstelling voor jullie.
Ik zou de kosten niet betalen.
Kosten koper en aangezien je schijnbaar geen koper bent zou ik die mooi laten schieten.
Ik denk dat het paard misschien niet goed is?
En ze misschien liever geen uitgebreid rontgen onderzoek wil.
Maar dat is natuurlijk gissen.

Hopelijk voor jullie komt er een ander fijn paard op jullie pad.
Maar ik kan mij de teleurstelling goed voorstellen.

Tristan4ever
Berichten: 20
Geregistreerd: 13-02-20

Re: Vraag over aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 21:08

Bedankt voor jullie reacties! We waren eerlijk gezegd allebei op slag verliefd op dit paard. <3 Maar inderdaad: er zijn vast en zeker nog veel meer andere lieve paardjes. We zijn op zoek naar een paard wat we de rest van zijn/haar leven kunnen behouden. Dus we hebben geen haast en gaan in alle rust verder zoeken.

avensis

Berichten: 736
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:09

Netjes is het niet, en de keuringskosten lijken mij vanzelfsprekend voor de verkoper in deze situatie. Maar ik snap het anderzijds ook wel. Ze wil het paard verkopen. Stel dat het volgende week nog niet goed is met het been dan zit ze met een afgekeurd en onverkoopbaar paard...

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:11

elnienjo schreef:
Bij jullie is ze niet zeker van aankoop, bij de tweede gegadigde volgens haar zeggen wel (of ze speelt jullie uit om te proberen jullie meer eager te maken toch snel tot koop over te gaan...)


Dit.

Leuk is het niet maar ik zou als verkoper ook eieren kiezen en verkopen als de kans er is.

Ik zou nu de kosten betalen en de volgende keer beter communiceren wie er betaalt bij afkeuren.

Tristan4ever
Berichten: 20
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 21:12

avensis schreef:
Netjes is het niet, en de keuringskosten lijken mij vanzelfsprekend voor de verkoper in deze situatie. Maar ik snap het anderzijds ook wel. Ze wil het paard verkopen. Stel dat het volgende week nog niet goed is met het been dan zit ze met een afgekeurd en onverkoopbaar paard...

Wij begrijpen dat ook. Het is ook zeker niet de bedoeling om de eigenaresse af te kraken. Maar door het gebrek aan ervaring van onze kant wilde ik toch even navragen wat redelijk is en wat wij mogen verwachten.

Lon
Berichten: 888
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:14

Zoals je het beschrijft hadden jullie een (mondelinge?) koopovereenkomst onder voorbehoud van een positief verkoopadvies bij de klinische keuring. Als jullie met de eigenaresse afgesproken hebben dat het paard volgende week nogmaals gekeurd zou worden, dan geldt die overeenkomst nog steeds. Het is dus niet gebruikelijk (of oké) dat ze het paard nu onder jullie neus aan een ander verkoopt.
Tegelijk: probeer haar er maar eens aan te houden als ze toch iets anders doet. Ik zou geen zaken meer met deze dame willen doen als ik jullie was (ze kan dit ook nog aan jullie vertellen om jullie onder druk te zetten om het paard direct te kopen zonder nieuwe keuring, die andere kopers bestaan dan gewoon niet). Er staan heel veel paarden te koop en jullie zoektocht is pas net echt begonnen.

Officieel antwoord qua keuringskosten hangt het af van wat jullie afspraak is; als jullie sowieso de keuringskosten zouden betalen ligt de situatie waarschijnlijk anders dan wanneer jullie alleen de keuring zouden betalen bij een positief advies door de dierenarts. Onofficeel antwoord qua keuringskosten: ik zou de kliniek bellen en aangeven dat je rekening rechtstreeks naar de eigenaresse verzonden mag worden. Mag ze bij jullie verhaal komen halen voor de keuringskosten voor een afgekeurd paard dat ze nog even snel aan een ander verkoopt ook, moet niet veel gekker worden.

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:16

Ik vermoed dat jullie redelijk naief zijn overgekomen bij de verkoopster en ze nu probeert om jullie alsnog dit paard te verkopen. Niet toehappen en laten wezen. Keuring is afgebroken dus dat zal niet veel zijn maar voor een volgend keer, duidelijk afspreken , bij afkeur voor verkoper. En zorg dat je er bij bent, altijd. Kan prima zijn dat het dier er over een week nog staat en dan weer goed loopt, laat dan als extra een scan van de pezen in de achterbenen maken en eventueel foto's van alle vier. Kost je wat extra maar een paard met slechte benen kost je nog veel meer en heb je weinig aan, succes.

En heel eerlijk? Die andere koper, mocht die bestaan is gewoon oerstom bezig.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:19

Inderdaad, het is geen normale gang van zaken en niet netjes, maar wel vaker voorkomend. Een koper met minder eisen is makkelijker geld verdienen...
Ik kan me ook voorstellen dat als ze bang zijn dat er toch wel iets meer aan de hand is, dat ze liever niet hebben dat je bij hen op stal staat als de ellende begint ;)

Wat betreft de keuring ligt het er aan wat jullie afgesproken hebben.
Gangbaar zijn de kosten voor de koper en bij afkeuren voor de verkoper. Maar dan moet dit wel zo afgesproken zijn.

Ik zou eigenlijk helemaal van de koop afzien, ook als de mensen vandaag niet komen of haar niet willen. Principekwestie...
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 13-02-20 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tristan4ever
Berichten: 20
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 21:20

MarcoBorsato schreef:
elnienjo schreef:
Bij jullie is ze niet zeker van aankoop, bij de tweede gegadigde volgens haar zeggen wel (of ze speelt jullie uit om te proberen jullie meer eager te maken toch snel tot koop over te gaan...)


Dit.

Leuk is het niet maar ik zou als verkoper ook eieren kiezen en verkopen als de kans er is.

Ik zou nu de kosten betalen en de volgende keer beter communiceren wie er betaalt bij afkeuren.

Wij waren zeker van plan om de klinische keuring ook bij afkeuren te betalen. Maar zoals je kunt lezen, zou hij volgende week opnieuw gekeurd kunnen worden. Dit heeft de dierenarts gezegd. Maar dat wacht de eigenaresse niet af. Daarom gaan wij niet betalen. Wij wilden dit namelijk wel afwachten en ook nader (röntgenologisch) onderzoek afwachten. Maar we hebben er nu weinig vertrouwen in dat het paard niet alsnog onder onze neus aan een ander verkocht zal worden. Tussen de volgende onderzoeken in bijvoorbeeld.

Lon
Berichten: 888
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Vraag over aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:28

Even over de gebruikelijke gang van zaken bij een keuring: als je ook röntgenfoto's of een echo wilt laten maken spreek je dat af bij het maken van de afspraak met de dierenarts. Deze worden dan direct aansluitend op de klinische keuring gemaakt. Normaliter zit er dus geen wachttijd tussen de klinische keuring en volgende onderzoeken.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vraag over aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:34

Wil je sowieso op deze stal staan, ook met een ander paard?

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:34

Eerst maar eens zien of die andere kopers wel echt bestaan/komen. Is een veelgebruikt trucje om mensen toch iets te laten kopen als ze twijfelen. Ze heeft door dat jullie het paard graag willen en probeert zo dat jullie hem toch zo kopen. Niet aan beginnen voordat het paard goed door de keuring komt, een geblesseerd paard heb je niks aan.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:35

Tristan4ever schreef:
MarcoBorsato schreef:


Dit.

Leuk is het niet maar ik zou als verkoper ook eieren kiezen en verkopen als de kans er is.

Ik zou nu de kosten betalen en de volgende keer beter communiceren wie er betaalt bij afkeuren.

Wij waren zeker van plan om de klinische keuring ook bij afkeuren te betalen. Maar zoals je kunt lezen, zou hij volgende week opnieuw gekeurd kunnen worden. Dit heeft de dierenarts gezegd. Maar dat wacht de eigenaresse niet af. Daarom gaan wij niet betalen. Wij wilden dit namelijk wel afwachten en ook nader (röntgenologisch) onderzoek afwachten. Maar we hebben er nu weinig vertrouwen in dat het paard niet alsnog onder onze neus aan een ander verkocht zal worden. Tussen de volgende onderzoeken in bijvoorbeeld.


Als het paard in onderzoek staat en ze verkoopt hem al dan zijn de kosten haar probleem niet die van jullie .

Als je zeker wilt zijn dat het paard niet achter je rug om verkocht wordt betaal je handgeld . Dat toont aan dat je serieus bent . Let op handgeld ben je kwijt ook als de koop niet doorgaat .

Tristan4ever
Berichten: 20
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 21:57

MarcoBorsato schreef:
Wil je sowieso op deze stal staan, ook met een ander paard?

Dat heb ik mezelf inderdaad afgevraagd. Deze ervaring is voor mij (nog) geen reden om direct de stal te diskwalificeren. Want ik kies een stal niet voor de mensen die er staan. Maar omdat de faciliteiten voor het paard erg goed zijn en omdat het vlakbij huis is. Ik vind het zelf geen probleem om nog met de eigenaresse van dit paard in aanraking te komen. Aangezien ik 100% achter de dingen sta die ik wel en niet doe. En het niet moeilijk vind om dat op een rustige en duidelijke manier naar de ander uit te spreken. Face to face. Even goede ‘vrienden’ wat mij betreft. Ik koop alleen geen paard meer van haar. Mocht zij er wel moeite mee hebben, merken we dat vanzelf en zouden we eventueel voor een andere stal kunnen kiezen. Want ik ben een voorstander van rust/ontspanning/respect/vriendelijkheid/fatsoen en ben zeer zeker niet op zoek naar drama.

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vraag over aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:58

Goed zo, zo nuchter je er in staat ook zo met kopen zijn.

Tristan4ever
Berichten: 20
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 22:01

bigone schreef:
Goed zo, zo nuchter je er in staat ook zo met kopen zijn.

Dat is zeker ons plan. En voortaan gaan we beter voorbereid. Als in: dan neem ik een vriendin mee die wel veel ervaring heeft met het kopen van paarden. :)

Anoniem

Re: Vraag over aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:17

Ik verplaats dit topic van Wie wat waar naar Transport, afspraken en overige. Daar past het beter. :)

0000
Berichten: 5484
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:20

Het is inderdaad niet netjes wat de eigenaresse doet en zoals al uitgelegd heb je eigenlijk een overeenkomst met haar.

Echter de kosten van de keuring niet betalen is naar mijn mening geen optie. De keuring is namelijk een overeenkomst tussen de dierenarts en jullie en die heeft de keuring naar de mogelijkheden die er op dat moment waren gewoon uitgevoerd (in jullie opdracht). Voor die kosten ben je gewoon aansprakelijk en ik zou zeker de dierenarts niet gaan betrekken in een conflict tussen jullie en de verkoper (en al helemaal niet als ik in de toekomst nog gebruik zou willen maken van zijn diensten). Er valt misschien best te overleggen over korting, als een groot deel van de keuring niet is uitgevoerd, heeft het hem ook veel minder tijd gekost. Maar puntje bij paaltje als jij de opdracht hebt gegeven te keuren moet je die rekening gewoon voldoen en kan je achteraf natuurlijk best nog proberen de kosten weer vergoed te krijgen van de verkoper omdat jullie niet eens de kans hebben gehad de keuring af te maken.

Marsie2
Berichten: 152
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Vraag over aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:31

Ben wel benieuwd hoe het nu is afgelopen met die andere 'kopers'? Heb je daar nog iets van gehoord ts?

Tristan4ever
Berichten: 20
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 22:44

0000 schreef:
Het is inderdaad niet netjes wat de eigenaresse doet en zoals al uitgelegd heb je eigenlijk een overeenkomst met haar.

Echter de kosten van de keuring niet betalen is naar mijn mening geen optie. De keuring is namelijk een overeenkomst tussen de dierenarts en jullie en die heeft de keuring naar de mogelijkheden die er op dat moment waren gewoon uitgevoerd (in jullie opdracht). Voor die kosten ben je gewoon aansprakelijk en ik zou zeker de dierenarts niet gaan betrekken in een conflict tussen jullie en de verkoper (en al helemaal niet als ik in de toekomst nog gebruik zou willen maken van zijn diensten). Er valt misschien best te overleggen over korting, als een groot deel van de keuring niet is uitgevoerd, heeft het hem ook veel minder tijd gekost. Maar puntje bij paaltje als jij de opdracht hebt gegeven te keuren moet je die rekening gewoon voldoen en kan je achteraf natuurlijk best nog proberen de kosten weer vergoed te krijgen van de verkoper omdat jullie niet eens de kans hebben gehad de keuring af te maken.

Wij hebben zelf helemaal geen contact gehad met de dierenarts. De eigenaresse heeft de keuring geregeld en ons op de hoogte gesteld van de uitkomst. Dus zij zal het m.i. ook verder dienen af te handelen met de dierenarts.

Tristan4ever
Berichten: 20
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 22:45

Marsie2 schreef:
Ben wel benieuwd hoe het nu is afgelopen met die andere 'kopers'? Heb je daar nog iets van gehoord ts?

We hebben er niets meer van gehoord. We hadden wel gevraagd of ze ons op de hoogte wilde houden. Misschien dat we morgen een update krijgen. Ik ben benieuwd!