Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:49

eferiz schreef:
MarcoBorsato schreef:
Maar zoek je per sé een eigen paard of eigenlijk een verzorgdier?[/quote

Goede vraag, eigenlijk iets er tussen in, hahaha. De verantwoordelijkheid in mijn eentje voor een eigen paard vind ik op dit moment te veel en ik zou het graag samen met iemand doen, maar alleen verzorgen weer te weinig (lekker vaag zo, haha). Ik ga na de feestdagen eerst eens rustig met haar in gesprek om te kijken hoe zij het precies ziet.


Daarom leasen wij een paard van de stal eigenaar waar we staan.
We hebben hiervoor een pony in bruikleen gehad van vrienden en dat was al een dingetje toen we over wilde stappen naar het paard waar we nu op rijden. Ondanks goed gemaakt afspraken.
Voor nu vind ik lease wel heel erg fijn. En wie weet in de toekomst, kopen we hem over. Maar nu eerst maar eens kijken hoe het blijft gaan om voor een paard te zorgen

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:12

@Wendy: zelfs bij leasen kun je al grote onenigheid krijgen. Omdat je je meestal toch aan het paard hecht en je dan gaat ergeren als de eigenaar hem anders behandelt dan jij goed vindt. Je moet je wel altijd realiseren dat de eigenaar het laatste woord en beslissingsrecht heeft.Daar ben ikzelf in het verleden de fout mee ingegaan. Daarom is voor mij een eigen en ongedeeld paard het beste.Omdat ik te bezitterig van aard ben.Als je daar wat losser in zou zijn dan gaat het misschien wel.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:34

eferiz schreef:
rosslover schreef:
Ik denk dat ik de enige hier ben met een positieve ervaring, maar het kan écht wel werken!

Ik heb samen met een vriendin sinds september 2018 samen een pony en het gaat bij ons echt heel erg goed. Ik kende haar toen we pony kochten nog niet heel erg goed, ze kwam net van de manege af en had nog nooit een (verzorg)paard gehad, ik heb wel verzorgpony’s gehad en mijn moeder heeft altijd al paarden gehad. We hebben dezelfde constructie als wat jullie plan is, zij heeft de pony gekocht en de rest betalen we allemaal samen. We gaan minstens 2/3x per week samen en de rest van de week verdelen we. Ik vind het super gezellig! Vaak gaan we samen rijden of op buitenrit, we helpen elkaar met wedstrijden etc en hebben nog geen enkele keer ruzie of gedoe gehad. We bespreken alles gewoon en als er iets is zeggen we dat. Ik heb er nog geen een keer spijt van gehad en vind het eigenlijk alleen maar gezelliger! :)


Wat super om te horen!! Er moesten ook gewoon wel verhalen zijn van mensen bij wie het wel goed gaat :j


En zo zullen er vast wel nog meer verhalen zijn. Het enige verschil is dat deze succesverhalen over 2 personen gaan die een paard delen (twee zussen, twee vriendinnen, moeder/dochter,...). In jouw verhaal zou de pony echter verdeeld moeten worden onder uiteindelijk 5 personen (jij, jouw 2 kinderen, de gelijkgestemde persoon en haar dochter). Met 7 dagen in een week en 5 ruiters zie je toch hopelijk zelf wel in dat dit niet gaat. Dan kan iedereen 1 keer per week op de pony rijden. Op dat ogenblik moet maar 1 persoon ietsje meer willen (een lesdag, een bixiewedstrijd, een clinic, een dagje fotoshoot etc) en je moet al gaan overleggen en regelen en afspreken. En wat als een kind op ponykamp wilt, dan zijn de overige 4 personen de pony voor een week kwijt? Wat als ieder kind op ponykamp wilt? Ben je de pony dan niet aan het overbelasten?

Kortom, het lijkt me niet echt relaxed pony'tje leasen.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:46

Je zegt dat jullie er allebei “zakelijk instaan”. Maar gek zijn op je paard en er zakelijk instaan gaat eigenlijk nooit samen.

En als je niet gek bent op je paard/ op paarden, dan moet je er niet aan beginnen.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:13

anjali schreef:
@Wendy: zelfs bij leasen kun je al grote onenigheid krijgen. Omdat je je meestal toch aan het paard hecht en je dan gaat ergeren als de eigenaar hem anders behandelt dan jij goed vindt. Je moet je wel altijd realiseren dat de eigenaar het laatste woord en beslissingsrecht heeft.Daar ben ikzelf in het verleden de fout mee ingegaan. Daarom is voor mij een eigen en ongedeeld paard het beste.Omdat ik te bezitterig van aard ben.Als je daar wat losser in zou zijn dan gaat het misschien wel.



Dat is idd zo. Als je echt totaal andere ideeën hebt als de eigenaar, heb je een probleem.
Denk ook wel dat het ligt aan hoe en waar je least.
En wij stonden op deze stal met een pony van vrienden, dus kende de stal eigenaar al beter. Zagen hoe hij met zijn paarden en (lease)klanten omging.
Al gaan we nu wel sparen om dit paard evt te kunnen kopen in de toekomst, just in case haha

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:22

Zit net te bedenken. Verstandig zijn en naar andere luisteren is denk ik niet de weg. Je hart volgen en risicos nemen maakt het leven een stuk leuker.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 15:27

Dinopino schreef:
Zit net te bedenken. Verstandig zijn en naar andere luisteren is denk ik niet de weg. Je hart volgen en risicos nemen maakt het leven een stuk leuker.


Dat vind ik een mooie **\O/**

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:34

Dinopino schreef:
Zit net te bedenken. Verstandig zijn en naar andere luisteren is denk ik niet de weg. Je hart volgen en risicos nemen maakt het leven een stuk leuker.

Of enorm poedersuiker met peren als het mis gaat.

Leuke levensinstelling, maar er is helemaal niks mis met naar andere ervaringen luisteren en daar je beslissing op baseren. Ik hoef niet van een brug te springen om te weten dat ik nat word.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:45

eferiz schreef:
Dinopino schreef:
Zit net te bedenken. Verstandig zijn en naar andere luisteren is denk ik niet de weg. Je hart volgen en risicos nemen maakt het leven een stuk leuker.


Dat vind ik een mooie **\O/**


Ik kan wel begrijpen dat je dat 'een mooie' vindt..

Je reageert in dit topic alleen op de succeservaringen of de bemoedigende berichten.
De kritische noten of mensen die je het afraden, reageer je niet op.

Ontopic: ik raad het je ook af, om dezelfde redenen die eerder al zijn genoemd.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 16:29

Dinopino schreef:
Zit net te bedenken. Verstandig zijn en naar andere luisteren is denk ik niet de weg. Je hart volgen en risicos nemen maakt het leven een stuk leuker.



Ik kan wel begrijpen dat je dat 'een mooie' vindt..

Je reageert in dit topic alleen op de succeservaringen of de bemoedigende berichten.
De kritische noten of mensen die je het afraden, reageer je niet op.

Ontopic: ik raad het je ook af, om dezelfde redenen die eerder al zijn genoemd.[/quote]

Nee hoor, helemaal niet. Ik neem alle ervaringen mee, juist ook de slechte, anders zou ik het hier niet vragen ;) Sowieso zijn er geloof ik 2 positieve reacties en de rest negatief... ik ga er dus nog eens heel goed over na denken en zeker niets overhaasten.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:34

We hebben onze haflinger ter vol lease.
Hierbij houden wij de onkosten en de pony is vanons zelf eventuele dierenartskosten en ineenting enz nemen wij op ons ook juiste wormkeur.
De rest is voor de leaser wij vragen een kleine vergoeding voor eventuele ongevallen dekken.
De hoefsmid stalling en nieuwtoebehoren is voor de leaser.
Wij werken via een contract.
Kan het paard er niet blijven komt ze gewoon gezellig terug.
Word ze niet juist verzorgt (graatmager geen hoef verzorgin) komt ze terug elder blijft ze er staan.

Edit: ik bemoeie me verders dus niet mee met de stalling en wat je voert of doet met haar enkel dat ze niet verwaarloosd word en maken zelf de keuze over dierenarts enz
Laatst bijgewerkt door lianne304 op 23-12-19 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 16:35

lianne304 schreef:
We hebben onze haflinger ter vol lease.
Hierbij houden wij de onkosten en de pony is vanons zelf eventuele dierenartskosten en ineenting enz nemen wij op ons ook juiste wormkeur.
De rest is voor de leaser wij vragen een kleine vergoeding voor eventuele ongevallen dekken.
De hoefsmid stalling en nieuwtoebehoren is voor de leaser.
Wij werken via een contract.
Kan het paard er niet blijven komt ze gewoon gezellig terug.
Word ze niet juist verzorgt (graatmager geen hoef verzorgin) komt ze terug elder blijft ze er staan.


Dat klinkt als een fijne constructie!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:37

We kunnen alleen maar uit eigen ervaringen reageren. En ja ik heb samen met mijn zus een paard gehad. Was niet voor herhaling vatbaar en heb haar dan ook uitgekocht. Maar ik ben ik en niet jou. En had mij iemand dat allemaal van te voren verteld had ik het dan met de wijsheid die ik nu heb niet gedaan. Ja dan had ik het ook gedaan.

Je kunt teleurstelling niet voorkomen door enkel alleen verstandig door het leven te gaan.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:41

Laat ons zeggen dat emotie en verstand hand in hand moeten gaan. Zeker wanneer een mogelijke teleurstelling niet alleen jezelf betreft, maar ook een dier en drie kinderen, vind ik wel dat je even wat hersencellen tegen elkaar mag wrijven voordat je 'ja' dan wel 'nee' roept. :)

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 16:47

Gini schreef:
Laat ons zeggen dat emotie en verstand hand in hand moeten gaan. Zeker wanneer een mogelijke teleurstelling niet alleen jezelf betreft, maar ook een dier en drie kinderen, vind ik wel dat je even wat hersencellen tegen elkaar mag wrijven voordat je 'ja' dan wel 'nee' roept. :)


Zeker waar!

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 16:48

lianne304 schreef:
We hebben onze haflinger ter vol lease.
Hierbij houden wij de onkosten en de pony is vanons zelf eventuele dierenartskosten en ineenting enz nemen wij op ons ook juiste wormkeur.
De rest is voor de leaser wij vragen een kleine vergoeding voor eventuele ongevallen dekken.
De hoefsmid stalling en nieuwtoebehoren is voor de leaser.
Wij werken via een contract.
Kan het paard er niet blijven komt ze gewoon gezellig terug.
Word ze niet juist verzorgt (graatmager geen hoef verzorgin) komt ze terug elder blijft ze er staan.

Edit: ik bemoeie me verders dus niet mee met de stalling en wat je voert of doet met haar enkel dat ze niet verwaarloosd word en maken zelf de keuze over dierenarts enz


Ik heb daar echt nog nooit over nagedacht, om op die manier een paard/pony te leasen. Ik heb enkel ervaring met lease voor een paar dagen. Ik ga er eens over nadenken!

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:23

eferiz schreef:
Super om te horen! Hebben jullie het paard ook samen aangeschaft? En hoe hebben jullie het financieel gedaan toen jij ‘stopte’? Fijn om ook een positief verhaal te lezen in ieder geval


Wij hadden een leasepaard. Dus in dat opzicht was het makkelijk. Ik stopte en volledige kosten per maand kwamen op haar.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 17:28

chitra schreef:
eferiz schreef:
Super om te horen! Hebben jullie het paard ook samen aangeschaft? En hoe hebben jullie het financieel gedaan toen jij ‘stopte’? Fijn om ook een positief verhaal te lezen in ieder geval


Wij hadden een leasepaard. Dus in dat opzicht was het makkelijk. Ik stopte en volledige kosten per maand kwamen op haar.


Dat is ideaal! Dat is ook nog een optie, om daar samen voor te kijken. Zorgt wel voor minder risico misschien. Bedankt voor je reactie!

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:39

eferiz schreef:
lianne304 schreef:
We hebben onze haflinger ter vol lease.
Hierbij houden wij de onkosten en de pony is vanons zelf eventuele dierenartskosten en ineenting enz nemen wij op ons ook juiste wormkeur.
De rest is voor de leaser wij vragen een kleine vergoeding voor eventuele ongevallen dekken.
De hoefsmid stalling en nieuwtoebehoren is voor de leaser.
Wij werken via een contract.
Kan het paard er niet blijven komt ze gewoon gezellig terug.
Word ze niet juist verzorgt (graatmager geen hoef verzorgin) komt ze terug elder blijft ze er staan.

Edit: ik bemoeie me verders dus niet mee met de stalling en wat je voert of doet met haar enkel dat ze niet verwaarloosd word en maken zelf de keuze over dierenarts enz


Ik heb daar echt nog nooit over nagedacht, om op die manier een paard/pony te leasen. Ik heb enkel ervaring met lease voor een paar dagen. Ik ga er eens over nadenken!


We leasen dus ook volledig.
Paard is echt alleen voor mij en mijn dochter. We mogen er mee rijden wanneer en hoe vaak we willen. Buitenritten maken, wedstrijden rijden, ermee om kamp etc etc.
Hoefsmid is voor onze kosten en ook de jaarlijkse enting. Overige dierenartskosten voor eigenaar.
Eigenaar bemoeit zich er vrij weinig mee haha.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:56

Wat ik dus aan die constructie niet begrijp. Betalen jullie het stalgeld de hoefsmid en enting. En de rest betaald de eigenaar. Wat voor voordeel voor de eigenaar zit er dan bij?

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:05

Dinopino schreef:
Wat ik dus aan die constructie niet begrijp. Betalen jullie het stalgeld de hoefsmid en enting. En de rest betaald de eigenaar. Wat voor voordeel voor de eigenaar zit er dan bij?


De staleigenaar heeft iets van 12 paarden/pony s die geleast worden. De voordelen voor hem, dat zal puur iets financieels zijn. Daarnaast staan er nog minstens 10 paarden die eigen bezit zijn van mensen. En 2 van zijn dochters.
Dus dan hebben we het niet over een particulier die zijn eigen paard aan iemand verleast (is dat een woord?)

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:10

Ik deel al bijna 10 jaar mijn pony’s en paarden met mijn zusje, bij ons is het wel echt een succes hoor.
Ik vind het heerlijk, mijn zusje rijd wanneer ik niet kan en andersom. Nooit ergens problemen mee alles altijd in goed overleg.
We rijden ook samen wedstrijden, ik meestal een klasse hoger dan mijn zusje. Zo verdelen we dat mooi, trainingen etc net zo.
Op dit moment ons 3e paard samen, met kopen ook nooit geen moeite. Nu gekozen voor een jong paard zelfs en die gaat als een speer, we rijden bijna hetzelfde en het paard leert ook reageren op verschillende hulpen en aanwijzingen, iedereen rijd natuurlijk altijd wat anders. Voordeel is ook dat ik iedereen op mijn paard kan zetten, nog nooit een eenkennig dier gehad.
Als er wat is betalen we het samen, het meeste splitsen we en daar ook goed overleg over.
Als je meer vragen hebt mag altijd via pb :D

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:19

Als je zelf dus alleen de aanschaf en onderhouds kosten kunt betalen (ook op langere termijn...) dan zou je lekker zelf een paard aanschaffen. Een bijrijder/verzorger kan altijd nog als je het alleen niet trekt.
Maar als je bij voorbaad al denkt of weet het waarschijnlijk niet te kunnen volbrengen dagelijks het dier te verzorgen en beweging te geven dan helemaal niet er aan beginnen!

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:20

Hier delen wij ons paard al 13 jaar, lief en leed. We zijn wel 2 zusjes, maar ook wij hadden meningsverschillen waar we altijd uitkomen. Ik vind het ideaal, samen de lusten, samen de lasten. Allebei een beetje geven en nemen, en vooral goed blijven overleggen.

Andere ken ik ook die als vriendinnen samen een paard hebben gekocht en die praten na 20 jaar nog steeds met elkaar ;). Hun paard is ondertussen met pensioen, dus hoe dat nu gaat weet ik niet.

Voor vragen mag je pb sturen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:21

19wendy80 schreef:
Dinopino schreef:
Wat ik dus aan die constructie niet begrijp. Betalen jullie het stalgeld de hoefsmid en enting. En de rest betaald de eigenaar. Wat voor voordeel voor de eigenaar zit er dan bij?


De staleigenaar heeft iets van 12 paarden/pony s die geleast worden. De voordelen voor hem, dat zal puur iets financieels zijn. Daarnaast staan er nog minstens 10 paarden die eigen bezit zijn van mensen. En 2 van zijn dochters.
Dus dan hebben we het niet over een particulier die zijn eigen paard aan iemand verleast (is dat een woord?)


Dan betalen jullie dus een algemeen bedrag en niet de stalkosten. Je kunt je paard dus niet ergens anders neerzetten. Dus leasen als het ware verhuren.